Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bonae

Bygga trärigg - hur hitta lämpligt virke?

Rekommendera Poster

Jag skulle nog börja med en putshyvel, den är inte lika tung att jobba med som en rubank.

Fast idag skulle jag bara använda en elhyvel, det sparar mycket arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att skaffa högkvalitativ gran är att leta efter gran som sakta växt på myrmark, sen är det ju bara att hitta lämpliga arbetskläder (tackar http://www.arbetskladerna.se/   för mitt eget utbud), ta fram sågen, kapa, frakta, såga och torka virket innan man kan sätta igång och göra allt från grunden själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att skaffa högkvalitativ gran är att leta efter gran som sakta växt på myrmark, sen är det ju bara att hitta lämpliga arbetskläder (tackar http://www.arbetskladerna.se/ för mitt eget utbud), ta fram sågen, kapa, frakta, såga och torka virket innan man kan sätta igång och göra allt från grunden själv.

Bara och bara...

Finns ju lite regler om det där med att fälla träd... du kan ju inte bara gå ut i skogen och lägga omkull en gran. Du måste ju börja med att ta reda på vem som äger granen till exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att skaffa högkvalitativ gran är att leta efter gran som sakta växt på myrmark, sen är det ju bara att hitta lämpliga arbetskläder (tackar http://www.arbetskladerna.se/   för mitt eget utbud), ta fram sågen, kapa, frakta, såga och torka virket innan man kan sätta igång och göra allt från grunden själv.

 

Fast det är kanske bättre att fråga markägaren om lov än att köpa arbetskläder.

 

Det är ju inte bara att gå ut i "skogen" och fälla sig ett träd.

 

Välkommen till MarinGuiden - förresten. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bara och bara...
Finns ju lite regler om det där med att fälla träd... du kan ju inte bara gå ut i skogen och lägga omkull en gran. Du måste ju börja med att ta reda på vem som äger granen till exempel.

 

 

Med tanke på att det årligen stjäls 600000 granar så går det säkert att stjäla en mast.

Men pratar man med markägaren så går det garanterat att lösa och denne kan säkert hjälpa till. Folk brukar vara hjälpsamma när det gäller lite galna projekt. Annars är fortfarande "bonnasågar" bra, de brukar ha lite extra lager av "finträ". Brukar bli ganska långa men intressanta besök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just sådana små lokala sågar finns det ju många av, bara här på Möja har vi två stycken.

 

Apropå limning och träval (som jag inte kan något om alls):

Om man vill ha lite inspel från ett annat håll om vad man ska använda för trä och lim kan man ju alltid lyssna med de som bygger egna flygplan (EAA Sverige). Inte sällan används trä fortfarande i stor utsträckning, särskilt på äldre modeller, och ofta då i vingkonstruktioner. Om inte annat kan det vara ett intressant samtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att bygga en segeljolle enl. en australiensk ritning....

 

Hej!

 

Jag är nyfiken, vad är det för båt du bygger? Länk?

 

Berätta gärna hur det går och visa gärna upp resultatet när det väl är dags!.

 

Ha de!

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste nånstans en tråd om hur man gör en flaggstång. Då skulle ett passande träd fällas och barkas för att sedan ligga tre år under vatten före vidare torkning och linoljebehandling. Intressant läsning, om än kanske inte applicerbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...