Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bonae

Bygga trärigg - hur hitta lämpligt virke?

Rekommendera Poster

Jag håller på att bygga en segeljolle enl. en australiensk ritning. Den ska utrustas med en nästan fem meter hög trämast och loggertsegel. Masten tänkte jag bygga som en ihålig låda medan bom och rå ska vara solitt trä. Problemet uppenbarar sig när jag ska försöka hitta lämpligt virke. Från de flesta håll får man höra att det helst ska vara "tätvuxen, kvistfri, vältorkad gran". enligt min uppfattning är det enklare att hitta en talande katt som går på två ben... Kvistfri svensk gran borde ju t.o.m. i princip vara en teknisk omöjlighet. I USA och på andra ställen brukar douglasgran förordas. Det virket verkar vanligt förekommande där men knappast i Sverige. Jag pratade med gubben på ABI-trä här i Götet och han menade att douglasgran inte importeras längre p.g.a. risk för termiter. Han föreslog lärk som ett alternativ - men den lärk som finns i handeln är rejält kvistig sibirisk lärk, avsedd för altanbyggen o.dyl. Ser inte det minsta lämplig ut.

Om vi leker med tanken att man inte äger en egen skog och en såg att såga upp den på så är man i princip hänvisad till de återförsäljare av virke som finns. Min upplevelse är att så fort man behöver något annat än furu eller ek av hyfsad kvalité så finns det nästan inget att få tag på. Jag behöver tips och råd på vad man kan använda för virke och som är realistiskt att få tag på, samt förslag på vart man kan vända sig i göteborgstrakten för att få tag på vad man behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med någon träbåtsbåtbyggare om hur du kan få tag i virket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med moderna lim går det ju dessutom att skarva ganska mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett antal grabbar byggde Ansö 31:or, de åkte till Värmland och köpte gran på någon såg. Det kan ju ha varit Rinns Såg, det sägs att Värmlandsgran är bäst för sådana projekt. 

 

Min gamla trämast anno 1967 var gjord som en rektangulär låda av plankor som limmats. Efter ca 45 år släppte limmet. Ganska bra tycker jag. Virket (gran) var dock helt friskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att skarva och på så sätt bli kvitt större kvistar. Man gör en snedlask som det brukar sägas att limytan skall vara minst 10 ggr ämnets tjocklek. En bom på 45 mm i diameter blir således nästan en halvmeter lask. Av den anledningen vill jag iaf slippa att göra alltför många skarvar. Limma gör jag med epoxy och det sitter som berget - förhoppningsvis 45 år och väl det!

 

Rinns såg ramlade jag i ärlighetens namn över också när jag googlade runt - så OK, vad jag söker kanske inte är fullt lika vanligt som ovan nämnda katter. Det låter ju mycket sannolikt att dom kan plocka fram något användbart. Ett problem är väl dock att det blir en dyr rigg att åka med bil och släp till Värmland och tillbaka för några plankors skull... Det kanske det får vara värt, eller så får man se det som ett äventyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går sannolikt att skicka virket på lastbil från Värmland; börja med att ringa sågen. Douglasgran importeras visst, finns bl a att köpa som golvvirke, bl a från Mörkaskog - men det är garanterat billigare att få svensk gran skickad på lastbil från Småland än att köpa golvplank i douglas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nya mast, 10 m aluminium, körde vi på taket på kompisens gamla 245:a. Med alla vant mm. Vi la först en stege på takräcket. Det sticker ut lite långt bak så jag åkte bakom för säkerhetsskull. Vi försökte också undvika rondeller men några tvingades vi ta.

 

Jag kan garantera att ett besök på en värmländsk såg är en oförglömlig upplevelse! Jag har varit med och hämtat virke till ett husbygge!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en mast av massiv gran. Köpte ett antal  meter 45x12 mm (eller vad det nu var) hyvlade granribbor och lamellimade ihop, sen planyvlade jag i alla fall en sida och limmade ihop två sådana paket, hyvlade och slipade runt.

 

Det blev en jättebra mast, med nån diameter på ca 80 mm - där den var som grövst - masten var längre än det mått du anger.

 

Byggde en 10 meters mast som en trumma av kvistfri Oregon pine i början av 1970-talet 10 år senare sprack masten i en skarv och jag bytte till aluminiummast. Trämasten hänger fortfarande kvar i taket på min bod.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta och ringa sågen och höra. Transport med lastbil kan nog tänkas bli dyrt i förhållande till den lilla mängden virke - men det är förstås ingen idé att gnälla om det innan man vet!

 

Att såga till och laminera granribbor låter som en intressant idé, iaf till bom och rå. Inte lika petigt med kvisten då, även om det lär bli ett jäkla hyvlande.

Oregon pine nämns också i mastbyggarsammanhang men verkar inte vara jättelätt att hitta i Sverige, särskilt inte kvistfri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de lägger dina brädstumpar på en bil och kör det hem till dig med inget annat på bilen kan det nog kosta en slant. Men kör de turbil via terminal, eller om du kan få det kört till ett byggvaruhus nära där du bor som de är vana att jobba med så blir det nog inte så farligt gissar jag - säkert billigare än en tripp till Småland med bilen (vet iofs inte var du bor...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte en väldig omväg att åka till Torsby via Småland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte en väldig omväg att åka till Torsby via Småland?

Det beror väl på var man börjar..?

(Okej då, slant. Värmland ska det vara)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Blir det inte en väldig omväg att åka till Torsby via Småland?

Det beror väl på var man börjar..?

(Okej då, slant. Värmland ska det vara)

 

 

De bara djävlas med dig, de flyttade Torsby från Småland till Värmland igår natt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta och ringa sågen och höra. Transport med lastbil kan nog tänkas bli dyrt i förhållande till den lilla mängden virke - men det är förstås ingen idé att gnälla om det innan man vet!

 

Att såga till och laminera granribbor låter som en intressant idé, iaf till bom och rå. Inte lika petigt med kvisten då, även om det lär bli ett jäkla hyvlande.

Oregon pine nämns också i mastbyggarsammanhang men verkar inte vara jättelätt att hitta i Sverige, särskilt inte kvistfri.

 

Ribborna till min mast köpte jag som tunna hyvlade "ribbor" på "byggvaruhuset/brägårn. Bara att limma ihop. Det går åt en mängd tvingar. Gjorde två sådana "paket".

 

För att de skulle gå att limma ihop var de ju tvungna att bli rena för lim och ev ojämnheter på ena sidan. Om jag körde dem till en båtbyggare ett par km bort och körde dem genom hans planhyvel, eller om jag "putsade" av dem med en rubank, kommer jag inte ihåg. Skulle tro att jag "putsade" av dem med rubanken. Det är ju ganska enkelt. Betydligt jobbigare att transportera två slanor på 6/7 meter ett antal km å en cykel.

 

Sen limmade jag ihop mina två slanor till en fyrkantig enhet.

 

post-106994-0-00312500-1471923507_thumb.png

 

När det var klart såg min mast ut ungefär som på bilden.

 

Ribborna som jag limmade ihop det hela med var ju  ca 4 m långa, en eftersom de var lamellimmade spelade skarvarna egentligen ingen roll för styrkan på den färdiga masten.

 

Att det fanns en och annan liten kvist i ribborna spelade heller ingen roll. Det var ju en mast till en hemmabyggd segelbåt i plyfa och ingen altartavla jag gjorde. Dessutom fanns det ju inga stora genomgående kvistar, så de kvistar som fanns inverkar inte alls på styrkan.

 

Det blev en väldigt lätt och stark mast. På min nuvarande bohusjulle - bilden uppe till vänster - har man tagit en gran i skogen och barkat den och hyvlat den ren och rund. Den har fungerat utmärkt sen båten byggdes för sådär 40 år sen. Spristaken var avbruten, så jag köpte två granribbor, limmade ihop dem och hyvlade runda, med en ytterst liten konisk form. Spetsarna i ändarna täljde jag till med en "morakniv"

 

Sen är ju ett långt sandpapper som man drar runt det som skall bli runt en bra metod, för att få rundningen slät och fin. Gäller ju även på masten.

 

När det gäller min lamellimmade mast, skulle den enligt Brohälls ritning, va fyrkantig en bit längst ner, för att den skulle passa i tabernaklet. Sen konade masten  mot toppen. är ganska övertgad om att jag handhyvlade fram rätt mått på koningen först.

 

Idag finns det ju både elhyvlar och cirkelsågar, man kan använda. Hade visserligen både sticksåg och cirkelsåg som tillsatsverktyg till min Black&Deckerts borrmaskin. Året var 1968. Jag har ödelaggt många borrmaskiner pga de tillsattsverktygen.

 

När masten hade rätt fyrkantiga koning hyvlade de sendan åttakantig - enligt de blå strecken på skissen och sedan 16 kantig. Det är möjligt att jag bröt hörnena med hyvel ytterligare en gång innan jag hyvlade fram den runda formen, för att sedan slipa masten helt rund med ett långt sandpapper

 

post-106994-0-53372500-1471924571_thumb.png

 

Handhyvla en sån mast är ju ganska enkelt. Det är bara nutidsmänniskan som är vettskrämd för att göra nått för hand. Många gånger gör man ett mindre arbete mycket snabbare och lättre för hand, än vad det tar att skaffa fram utrustning för att göra jobbet med maskin.

 

Dessutom finns det ju idag ju både handhållna elhyvlar och tex cirkelsågar betydligt billigare än vad en riktig rubank kostar.

 

http://hyvlar.se/handhyvlar/rubankarEn av rubankarna på den länkade sidan kostade över 6 000 kr - det fanns billigare.

 

En elhyvel på BILTEMA kostar 400 kr och eftersom affärer alltid skall tramsa sig, så står det 399 kr på prislappen. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Hyvel/El-hyvel-2000035562/

 

Ryobi batteridriven elhyvel kostar på Jula 950 kr och ett extra batteri kostar 1000kr, sen behöver man ju en batteriladdare på 450 kr. http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/elhyvlar/batteridrivna-elhyvlar/elhyvel-000261/

 

Köpte en Ryobi cirkelsåg plus laddare och ett extra batteri. Blev inte så imponerad av sågen och dess kapacitet då jag på ett jobb på Hållö fick handsåga det mesta- klyva några få meter trallvirke. När jag var och gjorde ett annat jobb, blev jag tvungen att åka och köpa en riktig eldriven cirkelsåg. Fick visserligen senare en ny Ryobi-såg på garantin, men har inte provat den än. När inte saker och ting fungerar, så tappar man förtroendet. Skall man jobba måste man ju ha verktyg som fungerar.

 

Kvistfri Oregon Pine  - ihoplimmad till en mast på ca 9,5 m,( ca 38 meter) med en sprucken längstgående skarv vet jag var det finns. Det hänger i min bod mitt emot  Sandbogengatan 16 i Kungshamn,sen början av 1980-talet. Det var så fint virke, så det var synd att slänga. På samma plats ligger det ett stort antal meter torrt furuvirke sen många år.  :)  :huh:  :(

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyvla för hand ska jag absolut köra på. Föredrar alltid det framför väsnande maskiner som ändå alltid trilskas på något vis. Äger ingen riktig rubank men ett par andra bra hyvlar i olika storlek. Möjligen får jag väl hyra en bordssåg en dag om det nu blir lamineringsvarianten för bom och rå. Har inte hittat någon som säljer gran i tillräckligt tunna "ribbor".

Vet du vad du använde att laminera med? I allt jag har gjort hittills har jag använt epoxy med limpulver. Sitter som berget men jag befarar att vid laminering av flera ribbor så kommer det göra bommen/rået ganska styvt. Meningen är ju ändå att de ska kunna flexa lite i ett loggertsegel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rätta verktyget för att grovt forma en mast är tväryxa! Sen går det bra att hyvla för hand men en elhyvel förenklar arbetet oerhört.

Ska man ha granribb så är det bästa leta rätt på en "bonnasåg" på landet som kan både såga och hyvla ribb. Helst ska det vara kvarterssågat, det har inte byggvaruhusen.

En period hade jag någon ide om att bygga en båt av granribb och epoxi. En lokalsåg kunde leverera fin gran. Han hade även en femkutterhyvel som jag kunde få låna. Nu blev det ingen sådan båt men en kajak finns kvar på önskelistan.

Här finns mycket information: http://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning/material

Obs att man ska limma med ren lamineringsepoxi utan några tillsatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Masten kör jag som en låda så den behöver jag inte forma på samma sätt. Bom och rå är nog tillräckligt små konstruktioner för att det ska vara rimligt att klara av med handhyvel.

 

Ren, oförtjockad epoxi till laminering alltså? Blir det verkligen en tillräckligt bra fog? Är inte risken att träet suger åt sig alltihop istället när man sätter det i press?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyvla för hand ska jag absolut köra på. Föredrar alltid det framför väsnande maskiner som ändå alltid trilskas på något vis. Äger ingen riktig rubank men ett par andra bra hyvlar i olika storlek. Möjligen får jag väl hyra en bordssåg en dag om det nu blir lamineringsvarianten för bom och rå. Har inte hittat någon som säljer gran i tillräckligt tunna "ribbor".

Vet du vad du använde att laminera med? I allt jag har gjort hittills har jag använt epoxy med limpulver. Sitter som berget men jag befarar att vid laminering av flera ribbor så kommer det göra bommen/rået ganska styvt. Meningen är ju ändå att de ska kunna flexa lite i ett loggertsegel. 

 

Var katten bor du, där brägårn inte har tex 12 mm hyvlade grabribbor.

 

Nu bor ju jag visserligen långt från alla ära och redlighet, närmare världens ände, men nog katen finns det virke av alla möjliga dimesioner att köpa.

 

När jag byggde bägge mina master var det Cascofen som gällde - ett riktigt skitlim, åtminstone det det man sålde till amatörer.

 

Idag skulle jag använda epoxy med limpulver eller troligtvis vanlig hedrelig sågspån. Möjligtvis polyuretanlim

 

Läste Bhemac´s och även ditt inläggovan.

 

En sak som jag ofta slås om när vi diskuterar olika båtfrågor.

 

Allt skall va så fruktansvärt perfekt, som om det handalade om att bygga en altartavlae eller en rymdraket, som människor skall färdas i rymden i åratal.

 

Det överdrivs i noggrannheten så fruktansvärt mycket. För en segeljolle eller julle behöver inte all va så fruktansvärt perfekt med kavrtersågat virke mm mm

 

Anledningen till att man har i tex sågspån i lamineringsepoxyn, som fyllnadsmedel, är att limfogen inte skall sugas helt ren för epoxy.

 

Det kan möjligtvis va annorlunda när man bygger kanoter i faner och som sedan lamineras in i väv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant sa alltid att man inte ska ha finare båt än att man kan slå i en spik där man vill hänga jackan.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här slås inga spikar i båten! I synnerhet inte då den till stora delar är gjord av 6mm plywood... Men jag håller med om att man lätt snöar in på perfektionism även då det inte behövs - och det finns förstås många andra aspekter av detta projekt att lägga energi på. De två krav jag har på virket är att inget i riggen helt enkelt knäcks och det andra är att det inte vrider sig så mycket att det är uppenbart. Jag har även övervägt att bygga i furu (vilket det finns större utbud av) enligt devisen "det duger säkert".

Jag bor i götet så visst finns det ett stort antal brädgårdar - eller snarare byggvaruhus - att välja på. Likväl tycker jag det i regel är väldigt klent utbud på gran, däremot furu finns ju i alla upptänkliga dimensioner. Att få sina grejjer sågade/hyvlade på plats går ju i regel också ordna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min kvistfria Oregon Pine på ett företag i Göteborg i början av 1970-talet, som jag tro hette "Trä och faner". Möjligtvis är det "samma" företag som heter "Fredrikssons trä" idag

 

http://www.fredricsons.com/sv/hem

 

Gran är väl betydligt segare än furu och även lättare

 

http://www.skogssverige.se/tra/fakta-om-tra/anvandning-av-olika-traslag

 

I min enfald har jag fått för mig att allt virke som används vid normalt husbyggnad är gran. Det är i alla fall det jag ser mest när jag besöker den brädgården där jag handlar. Det som finns mesta och det som ligger längst fram

 

Bortsett från det som används till inredningssnickeri.

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla jobb ska göras så att de håller 1000 år åtminstone när de beskrivs på ett forum! Men många "fuskar" nog en hel del.

 

Gran är ett fantastisk träslag, lätt, segt och kroknar inte. Nackdelen är rör sig väldigt mycket pga fukt. Därför ska epoxiin dra in i trät. Björn Thomasson har skrivit mycket om detta och har idag stor erfarenhet. Innan han började så byggdes inga kanoter av gran.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla jobb ska göras så att de håller 1000 år åtminstone när de beskrivs på ett forum! Men många "fuskar" nog en hel del.

 

Gran är ett fantastisk träslag, lätt, segt och kroknar inte. Nackdelen är rör sig väldigt mycket pga fukt. Därför ska epoxiin dra in i trät. Björn Thomasson har skrivit mycket om detta och har idag stor erfarenhet. Innan han började så byggdes inga kanoter av gran.

  Björn är oerhört kunnig inom detta område. Funderade på att bygga en Canadensare enligt hans metod, men det har stannat vid funderingar. Fast i brist på sysselsättning så......................................

 

Det få bara inte suga in så mycket epoxy i trät att det blir tomt i limfogen - därav limpulvret. 

 

Jag brukar grunda trät försiktigt med ren epoxy, innan jag blandar i limpulver och lägger på "limmet" och sammanför träbitarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska försöka leta upp ett par hyfsade granplankor på brädgården och lägga på tork lite för att sedan såga ut typ tre ribbor och foga ihop med epoxy till rätt dimensioner. Enligt denne Björn ska det ju gå bra att såga med cirkelsåg och anhåll. Det gör ju saken lite lättare med tanke på att jag iaf äger en sådan. ringer Rinns såg också, om inte annat för att kolla vad de har och möjligheten att få saker transporterade.

Lamineringsmetoden att grunda med ren epoxy och sedan foga ihop med förtjockad dito är den jag använder för att limma ändträ etc. så det ska inte vara några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

http://hyvlar.se/handhyvlar/rubankarEn av rubankarna på den länkade sidan kostade över 6 000 kr - det fanns billigare.

 

 

På loppis eller Tradera kostar en rubank av trä som fungerar utmärkt en femtilapp. Man behöver absolut inte betala 6000 för en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit på brädgården och skaffat gran. Min tanke var egentligen att köpa ett par rejäla reglar, 45mm tjocka och sedan såga tre ribbor av den för att laminera ihop. Väl på plats hittade jag dock ströläkt som var 10 X 40. Latmasken i mig tog överhanden här eftersom det blir ett perfekt mått att laminera ihop fyra sådana. Jag är dock orolig för att kvalitén på ströläkt är undermålig. Att såga ribb ur en fin regel misstänker jag hade blivit habilare, så i det här fallet kan jag inte anklagas för att vara övernitisk iaf!

Har slängt upp läkten på vinden för lite ytterligare uttorkning. Jag tänker återkomma senare och rapportera resultatet ifall någon annan i framtiden hamnar i bryderi kring vad man ska ha för trä till en rigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ströläkt tas väl från den yttre delen av stocken. Det är de sämsta delarna av av en stock.

Ska du ha styrka så borde du se till att få tag på delar ur kärnan på stockarna.

 

Om du letar reda på en brädgård som helst sågar själva så kan du nog få tag på betydligt bättre virkeskvalitet. Ska du lägga ner tid o material (lim, lack mm) på en ny mast så ska du nog inte börja med att snåla in på virkeskostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

http://hyvlar.se/handhyvlar/rubankarEn av rubankarna på den länkade sidan kostade över 6 000 kr - det fanns billigare.

 

 

På loppis eller Tradera kostar en rubank av trä som fungerar utmärkt en femtilapp. Man behöver absolut inte betala 6000 för en sådan.

 

 

Nej  jag skulle aldrig heller köpa en ny rubank för 6 000 kr, men det måste ju finnas yrkesmän som köper sådana eftersom de finns till salu.

 

När jag byggde min första mast - 1967- lånade jag tillfälligt en stålrubank av min pappa, som var snickare. Mina föräldrar bodde i Göteborg och jag byggde båten i min morfars garage i Kungshamn. På den tiden 16 mil från Göteborg. Min pappa fick aldrig tillbaka sin rubank, som hela tiden varit kvar i Kungshamn och för 10 år sen ärvde jag alla hans verktyg, bl.a ett antal hyvlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog snarare verktygsglada amatörer stadda vid kassa som köper dessa. Proffsen använder maskiner till det som man förr använde långa rubankar till. För att ta bort maskinmärkena behöver man bara en putshyvel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...