Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
_Ankan_

Billigare gummibåt för 4 personer

Rekommendera Poster

Jag vet att man får vad man betalar för, men då syftet mest bara är att göra den närliggande lilla sjön tillgänglig utan tillgång till sjötomt eller bryggor är jag helt enkelt inte sugen att lägga så mycket pengar.

 

De jag hittat nu är av märkena kolibri http://rubberboat.se/portfolio/km-330, seabird http://www.rull.se/Gummibåtar_och_tillbehör/Gummibåtar/Gummibåt_Seabird_300 och triton https://www.vidaxl.se/p/90224/ribbat-triton-rd-320

 

Är det någon som har någon erfarenhet av någon av dessa båtar eller "hört något" som kanske kan komma med lite tips? Eller om ni vet någon annan i samma prisklass.

 

Syftet med båten är som sagt att två vuxna och två barn ska kunna komma ut på sjön, puttra runt litegrann och ev. hoppa iland och äta en picknick. Kanske meta lite (fast då kommer det bara vara en vuxen och 1-2 barn).

 

Om vi efter att ha testat kommer fram till att själva idén med gummibåt i den lilla sjön är bra kan man ju köpa en bättre båt om några år, men just nu är det detta vi är ute efter. Har kollat på blocket efter begagnade bättre båtar också men inte hittat något av intresse i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nån jämförelse som jag inte längre har kvar…. där Biltemas jolle fick ok betyg, 4,500:- ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nån jämförelse som jag inte längre har kvar…. där Biltemas jolle fick ok betyg, 4,500:- ...

För 2 vuxna och 2 barn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja.

Gummit har bärkraft så det räcker anser jag och TS ville inte lägga för mycket pengar. Då tycker jag att ett etablerat märke är lättare att sälja senare om TS vill byta upp sig eller bara sälja? Och säga vad man vill om Biltema men de hanterar reklamationer bra… Så får jag välja så tycker jag det är bättre med ett etablerat märke. Några av de märkena som TS länkar till har jag aldrig hört talas om.

 

Vill man lägga 7,700 istället för 4,500 så tycker jag att seasea har en som är bra, en kompis köpte en sådan förra året. Lite längre och bredare vilket ju är bra för hur man tar vågor men så avgörande är inte skillnaden - på en insjö? Av egen erfarenhet så vet jag att ska man köra planande med motor och ta vågor bra så ska du upp i minst en 3,60 meter lång gummijolle. Och då blir det dyrare...

 

PS

Funderar över mitt ja ovan? Ja om du har en mindre motor och kör långsamt. Ska man köra fortare och plana så krävs större motor och därmed större och stabil jolle. Ska man ro en jolle med två vuxna och två barn så tycker jag att om det ska funka så är 3,5 meter minimum. En vuxen funkar i liten jolle för då får barnen sitta ner med ryggen mot akterspegeln. Självklart är det bekvämare med en större jolle. Dyrare också.

Men glöm inte att det blir tyngre och jag har sett att en del skruvar in två hjul i akterspegeln för att lätt kunna dra jollen från parkeringen ( där de blåser upp den ) TIPS är då att köpa en elektrisk pump som gör det oerhört mycket snabbare och framförallt lättare att blåsa upp…. En pump ska kunna suga luft också vilket underlättar när du ska packa ihop.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt i samma prisklass men jag har haft en BAltic Brig 350 i 15 år som har varit kanon och den är fortfarande i kanonskick (inomhusförvaring och ordentlig vård inför förvaring) så den kan varmt rekommenderas. Med en 25 hk på blir det en riktig racer och passar bra för 4 pers. Har varit 8p + barnvagn i och planar fortfarande ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag hittade faktiskt en nu som passar mina syften perfekt. En intex exkursion för 2300. Med diverse tillbehör (ställning för motor, elmotor whitesnake 55lbs och handdragen båtkärra (har ca 500 m till sjön) blev det totalt 6000. Batteri till motorn tillkommer.

 

Tror den blir perfekt för mina syften även om dottern blev besviken då hon ville köra racing och inte glida... Så får jag några år på mig att fundera på och utvärdera vad som är viktigt när man sedan vill uppgradera till en "riktig" båt av gummimodellstyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...