Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Azguz

Butik med störst utbud för konserver etc.

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte höra efter vilka butiker ni hittat med "bäst" utbud av olika konserver för proviantering! 

Vi pratar i Sverige. Tycker konservhyllan e lite snål på de ställen jag varit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, konserver är lite ute.

Kan man tänka sig glaskonserver ökar utbudet ordentligt. Hyllorna med invandrarmat kan ha en hel del kul grejer, har köpt t ex kroatisk hönspastej, smakar nästan som leverpastej på mackan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit på de klassiska butikerna(ICA, citygross, kanske coop) men det har varit sådan variation att man undra lite över variationen på näringsrik mat man får..
ÖB har jag däremot inte provat.. 

Jag har ju kyl men det är ju inte i den storleken man har hemma lixom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I konservväg kör jag:

- Dillkött

- Fontanas ravioli (för ungarnas skull...)

- Zetas pesto genovese, pasta till det

- Felix österikisk gulaschsoppa

- Felix köttbullar i gräddsås. Smakar inte jätteilla om man har färskpotatis och lingon till.

(- Bullens pilsnerkorv brukade jag köpa tills jag läste innehållsförteckningen av misstag)

 

Sedan kan det bli lite annat skoj som jag snubblar över i butiken. Hittade en tetrakonserv med chilli-bas som man steker chorizo och sedan häller över, ska bli kul. Handlar bara på ovan nämnda standard-butiker och tycker jag får med det mesta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etniska minoritetsbutiker har ofta bra och prisvärda konserver tycker jag.

Du kan nog glömma att hitta allt du önskar dig i samma butik.

 

Om man inte särskilt gillar just konserver finns ju;

Tartex, tub med sojabaserat innehåll i olika smaker (som pastej ungefär).

Sojagryn och sojakuddar, en torrvara som funkar bra att använda istället för köttfärs och hackat kött.

Lidl har bl.a. korv och några sortes bröd som är packade i koldioxid - tror jag det är - som har lång hållbarhet.

 

Kolla på webbsidor där "preppare" håller till. Där kan du säkert få många bra tips.

 

Det finns några nätbutiker som säljer konserver har jag sett, minns inga namn.

 

Vi använder nästan inga konserver ombord, de bara ligger i båten så tar vi hem dem på hösten, äter upp dem till nästa vår och köper nya. Ganska dumt!

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är era favoriter och ha i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Favoriter på helkonserver är vanliga klassiker: Majs, tonfisk i olja (måste vara abbas), Felix gulaschsoppa och Felix ravioli.

 

Sen, särskilt när jag seglar, har jag gärna frystorkade friluftsportioner - sådana som tillagas med varmt vatten direkt i påsen. Nuförtiden finns många märken och många riktigt goda rätter, men de är lite dyra.

 

En riktig höjdare som lyfter tillvaron ombord är frystorkad chokladmousse. Pulver som vispas ihop med kallt vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felix österrikisk gulasch är ju i det närmaste en delikatess, tillsammans med ett nybakat pain riche bröd med ett skapligt tjockt lager bregott, mums.

 

Förvisso ingen konserv men Felix eller liknande pulvermos som blandas med varmt vatten kan komma till pass. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knölen i någon form av torkad variant som ska blötläggas och surkål samt några tyska korvar från Lidl är en höstfavorit.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett studiebesök i en större mataffär, det finns mycket mat med lång hållbarhet i synnerhet om man har kyl. Torkat, saltat, rökt och syrat är gamla metoder för längre förvaring. Glöm inte ägg, perfekt mat som klarar månader utan kyla. Nere i Europa är utbudet betydligt större.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Peter_K angående bullens, även jag gillade dessa ända till jag råkade läsa att nötlunga var huvudsaklig igrediens....

 

Norska turemats chicken ticka masala är godare än acceptabel, den är tillockmed god

Real Turmat heter påsarna förstås

Redigerad av Beeblebronx
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt "slaktarn" så är korv en gammal uppfinning. gjord på mycket fett och som gjorts hållbar genom rökas eller syras. Perfekt kost för herdar eller resande. Mycket energi och lång hållbarhet.

Men sen kom Ancel Keys med sin fejkade forskning som visade på ett samband mellan fett och hjärt/kärlsjukdomar (idag finns inget bevis för ett sådant samband) och allting skulle vara fettsnålt. Alltså sänktes fetthalten och proteinhalten genom att blanda i mera "slakteriavfall", blodplasma mm. Bra korv = lite fett och mycket porten sa Livsmedelsverket (de är alltid är lite efter).

Ibland kanske man inte ska läsa innehållsförteckningarna så nog, jag brukar mera ifrågasätta om jag verkningen behöver alla E-nummer.

 

"Riktig" korv har lång hållbarhet utan kyl, kombinera med surkål!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bullens Pilsnerkorv...
INGREDIENSER
Gris- och nötkött, vatten, nöthjärta, nötlunga, potatismjöl, fett från gris, bindväv från gris, mjölkprotein, salt, blodprotein av nöt och gris, potatisfiber, druvsocker, kryddor, arom, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.

 

Både slaktavfall och E-nummer.

Så... nej tack.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Korvar i norditalien, ja tack.

 

Dennis varmkorv(ursäkta att jag informerar) den kallas av anställda för Fittkorv baserat vilka delar av kon som används.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...