Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Micke_Boat

Blåsa upp en RIB ?

Rekommendera Poster

I manualen så står det följande :

 

"To inflate the boat start from the inner air chambers with GREY valves. Do
not apply an excessive pressure. Then, inflate the main tube with BLACK
valves until a good pressure is reached."
 
Jag har 4 stycken grå ventiler på insidan där det står på varje ventil 18 KPa och en svart ventil (18 KPa) bak på styrbords yttersida.
-Ska jag alltså blåsa upp de 4 inre luftfacken först till 18 KPa?
-Måste jag då fylla lite i varje och gå runt eller kan jag fylla fack 1 med 18 KPa och sen göra lika i fack 2 osv ?
-För att sedan då de 4 stycken inre luftfacken har rätt tryck, fylla det yttre facket med 18 KPa ?
 
Om jag har blåst upp de 4 inre luftfacken till 18KPa för att sedan blåsa upp det yttre facket kommer det då att bli för högt tryckt i de inre?
Någon som har erfarenhet av detta?
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom de olika facken påverkas av varandra brukar man rekommendera att blåsa upp dem i omgångar. Det är inte jättepetigt om det inte blir helt rätt men fyller du ett fack upp till det önskade trycket kommer trycket i det facket att öka när du fyller de omkringliggande facken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gausafeten och tack för ditt svar   :)

 

Jo, det var så jag tänkte också men i ock med att det står att man först ska blåsa upp de 4 facken med grå ventil (de inre) innan man blåser upp det yttre facket med svart ventil.

Frågan är hur mycket man i så fall ska blåsa upp de inre facken innan man börjar fylla den yttre för att sedan kontrollera alla facken har 18 KPa när man är färdig.

Får väl prova att blåsa upp de inre till ca 15 KPa och sen blåsa upp det yttre och se hur mycket trycket ökar i de inre facken och prova sig fram. Hade hoppats att någon här på Maringuiden hade bra erfarenhet av detta...

 

-Någon kanske även har bra tips på en 12 Volts pump som ger stor volym luft men lågt tryck som passar till gummibåt men inte kostar för mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Co, nie masz działał? Jak możemy dowiedzieć się, co może zrobić, a jeśli jest to możliwe do nart wodnych na to?
Czy kiedykolwiek skończył na żurawiki?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

John21wall
Please write in Swedish (or at least in english) it is not so many people in this swedish-forum that understand polish.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägget på polska är säkerligen från en spamrobot. Översättningen tyder inte på nåt samband med tråden i övrigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Google translate säger:

"Vad behöver du inte arbeta? Hur kan vi ta reda på vad det kan göra, och om det är möjligt att åka vattenskidor det?
Har du någonsin hamnat dävertar?"

Blev inte mer begripligt efter översättning :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...