Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Abris52

Penta MD 1 Renovering

Rekommendera Poster

Har köpt en gammal MD 1 som jag behöver lite reparationer på.

Provade igår att starta den men den bygger inte upp tillräcklig kompression i cylindern.

Upptäckte att det lacker mellan kopparhylsan och insprutaren trolig orsak till att den inte startar.

Är det värt att repa detta eller vad göra?

Kan man ge sig in på detta själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är svår att besvara. MD1, de som jag känner till å vet om går  å går å går å går.....

Det exemplar jag har är ruskigt soppasnål dessutom. Å startar på första rycket. Vevar igång den lätt för hand.

 

Så om man skall laga, beror på om man väredesätter sin tid  eller tar det som hobby å sedan på vad felet är.

 

Dålig kompression? Kollat Dekomp. ventilen så den inte ligger på?

Kolla ventilspelet. Kolla så topplockspacknignen inte läcker.

Sedan har du en sk kallstart/köld-knapp. Dra på lite gas å tryck in knappen. Då fastnar det i intryckt läge, åker ut när motorn gått igågn. Så startar hon. Detta även mitt i sommaren med varm motor.

 

Men läcker det från instprutaren så får du luft där å inget tryck. Så det är klart att det måste fixas.

 

Kolla så du inte har frostsprängningar i kylmanteln. Det fanns på min när jag köpte båten men jag svetsade det med MIG-en, gick bra. Det räcker inte att tappa ur vattnet genom lilla kranen utan man måste skurva ut hela kranpaketet å ev rensa med en mjuk järntråd åsså.

 

Lossa luckan för oljetråget på styrbordssidan. Tvätta ur för det samlas en del svart "mannagrynsgröt" där i hörnen. Gammalt gägga. Känn om vevlagret glappar när du ändå är där. Lätt att byta. Byt olja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Fick igång motorn och den verkar gå bra fick däremot byta ut Dynastarten för den var i princip uppbrunnen invändigt.

Det jag upptäckte när jag hade lös insprutaren är att det finns ingen typ av tätning så jag satte lite flänstätning. Monterade även en oljetryckslampa på befintlig givare en LED-lampa. Det jag såg då var att den lyser svagare när motorn är igång inte helt släkt, jag tror att orsaken till det är att LED-lampan kräver mindre ström och därmed lyser den en aning. Kommer att byta ut lampan och givaren mot en tryckmätare i bar istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...