Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
666D3

Peppar i bottenfärgen

Rekommendera Poster

När jag hade båten uppe våren 2008 för vårutrustning och precis hade bottenmålat,kom ägaren till Marinan och talade om Cayenpeppar i bottenfärgen. Jag hade en slatt färg kvar, så jag tog med  en burk Cayenpeppar och blandade i färgen och målade vissa provytor.

 

När jag tog upp efter 5 månader var botten en veritabel katastrof av havstulpaner. Nån skillnad på de provytorna jag målat kunde jag inte märka.

 

Det kanske var fel bottenfärg att blanda cayenpeppar i!? VC17NT den färgen som man gjort verkningslös det året pga myndighetsbeslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på Tattahattas (fan, kan du inte heta Toaen igen...) linje. Att om man gör ett mer vetenskapligt test med provytor så ser man ingen skillnad. I så fall hade våra färgtillverkare kört med kajenn-peppar i färgen och sålt världens bästa färg.

 

Så - ta istället färgburken, gå baklänges runt en ek tre varv under sken av en fullmåne innan du målar. Häll sedan Italiensk Salladskrydda i burken innan du målar. Sannolikt har du samma effekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på Tattahattas (fan, kan du inte heta Toaen igen...) linje. Att om man gör ett mer vetenskapligt test med provytor så ser man ingen skillnad. I så fall hade våra färgtillverkare kört med kajenn-peppar i färgen och sålt världens bästa färg.

 

Så - ta istället färgburken, gå baklänges runt en ek tre varv under sken av en fullmåne innan du målar. Häll sedan Italiensk Salladskrydda i burken innan du målar. Sannolikt har du samma effekt.

Det är ju klart att din metod inte fungerar Peter, du glömde ju det väsentligaste. När du går där runt eken måste följas av tre vitklädda jungfrur som svingar varsin död katt över huvudet. Det är då det kommer att funka.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hinner ska jag testa LeFants epoxi som heter Tiger Coat(1) på några rutor på min numera hårda snabba epoxibotten. Ska bli spännande att se om det är någon skillnad mot klar lamineringsepoxi från Nils Malmgren.

 

En båtgranne och god vän gör ett annat test med denna "färg" som egentligen är nästan klar.(2) Han har lagt på fin röd polyuretanfärg från Biltema som kulörbärare på rodret och lagt ett par lager Tiger Coat ovanpå som skydd. Polyuretanfärg funkar inte att ha ständigt under vatten.

 

Dessvärre har jag ingen ek i närheten så det blir att lägga på epoxin utan att blanda i någon folktro.

 

Mackey

 

(1)Varför man valt namnet Tiger Coat på en bottenfärg kan man ju undra. Jag har svårt att se kopplingar mellan tiger och båt. Dolphin Coat eller Shark Coat skulle ge mig en betydligt bättre känsla för varför jag eller någon annan ska köpa just denna färg.

 

(2)Nästan genomskinlig gjorde att min båtgranne blev både förskräckt och lite "trött". När han öppnade burken var kulören grå och han ville ju ha ett rött roder. Väl på plats i tunna skikt är färgen trots allt genomskinlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingenting i cayennepeppar som skulle påverka snäckor.

 

Capsaicin, som är det "starka" ämnet, ett harts, har den egenskapen att det fungerar som ett nervgift för däggdjur. Fåglar och andra djur är helt opåverkade.

 

Jag har en darwinistisk teori om att detta beror på att chiliplantan vill ha bra spridning på sina frön och då har hittat på ett sätt att bara få fåglar att sprida fröna. Eventuellt skulle alltså peppar i färgen kunna påverka din botten om du har problem med att sälar och delfiner suger sig fast...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

:P 

Jag ställer färgburken framför TV´n och hemmabiosystemet, och synkroniserar filmen "Trollkarlen från Oz" med Pink Floyds "The Dark Side of the Moon". Observera att det skall vara originalversioner av båda, alltså den helt svartvita, och den analoga vinylversionen från 1973, som då skall spelas på väldigt hög volym med full bas. De första åren gjorde jag detta vid fullmåne (naturligtvis), men på senare år har jag upptäckt att resultatet blir detsamma oavsett månfas.

Om man vill vara riktigt säker på att inte få oönskad påväxt kan man ju dessutom läsa citat ur "Liftarens Guide till Galaxen" under tiden man målar botten, då är det dessutom viktigt att man doppar penseln i burken ett antal gånger som är delbart med 42!

:P 

 

Kolla själva:

http://priceonomics.com/the-dark-side-of-the-rainbow-a-lesson-in/

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är det ju som så, att man inte måste - eller ens en antydan till att behöva- vara sarkastiska eller ge tykna kommentarer när någon ställer en fråga... Oavsett vad det gäller... Om jag som potentiell TS skulle fråga något, inte fan vill jag ha ett svar som retar upp mig istället för att hjälpa mig... 

 

Likadant bör ju gälla här i denna tråd: Det enda TS gjort är att skriva att denne läst en artikel... Bemöt det värdigt istället för att "skoja till  det" med diverse besvärjelser mm...

 

Sidvördnad, kallas det beteendet visst för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är det ju som så, att man inte måste - eller ens en antydan till att behöva- vara sarkastiska eller ge tykna kommentarer när någon ställer en fråga... Oavsett vad det gäller...

 

Nu var detta ingen fråga.

 

Som ju ger nogot mer öppenhet till hur man svarar - eftersom man svarer inte på en fråga, men har ulike sätt att kommentera detta inspel. Det blir nogot annat tycker jag.

 

Hadde detta varit en fråga, eller möjligtvis någon som själv hade gjort nogot liknande ville jag tycke som dig. Men nu var det inte så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är det ju som så, att man inte måste - eller ens en antydan till att behöva- vara sarkastiska eller ge tykna kommentarer när någon ställer en fråga... Oavsett vad det gäller... Om jag som potentiell TS skulle fråga något, inte fan vill jag ha ett svar som retar upp mig istället för att hjälpa mig... 

 

Likadant bör ju gälla här i denna tråd: Det enda TS gjort är att skriva att denne läst en artikel... Bemöt det värdigt istället för att "skoja till  det" med diverse besvärjelser mm...

 

Sidvördnad, kallas det beteendet visst för...

 

OK; då svarar jag så här...

 

Det finns en mängd trådar i forumet som handlar och att blanda saker i bottenfärg. Myrr, chilipulver, cayennpeppar, extra koppar, kvicksilver, arsenik... you name it. Framför allt chilipulver (och cayennpeppar) har snackats om många år, men få har gjort riktiga vetenskapliga studier, och de som gjort det har konstaterat att det inte gör någon som helst skillnad.

 

Ändå konstaterar en fiskargubbe att det är "världens bästa" i ytterligare en artikel, och att det funkar jättebra för honom. Förmodligen hade det fungerat precis lika bra utan, men tro kan som bekant försätta berg, och kritiken är inte så mycket mot trådskaparen som mot journalisten som skriver detta helt okritiskt i en artikel utan att undersöka mer grundligt än så här, och i viss mån fiskargubben som blandar en massa saker i färg som inte skall vara där utan att fundera över hur det kan påverka miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Annars är det ju som så, att man inte måste - eller ens en antydan till att behöva- vara sarkastiska eller ge tykna kommentarer när någon ställer en fråga... Oavsett vad det gäller...

 

Nu var detta ingen fråga.

 

Som ju ger nogot mer öppenhet till hur man svarar - eftersom man svarer inte på en fråga, men har ulike sätt att kommentera detta inspel. Det blir nogot annat tycker jag.

 

Hadde detta varit en fråga, eller möjligtvis någon som själv hade gjort nogot liknande ville jag tycke som dig. Men nu var det inte så.

 

 

Som jag oxå skrev:

 

"Likadant bör ju gälla här i denna tråd: Det enda TS gjort är att skriva att denne läst en artikel... Bemöt det värdigt istället för att "skoja till  det" med diverse besvärjelser mm..."

 

Oavsett om det är en fråga eller ej, varför detta tvång att vara sarkastisk...? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Annars är det ju som så, att man inte måste - eller ens en antydan till att behöva- vara sarkastiska eller ge tykna kommentarer när någon ställer en fråga... Oavsett vad det gäller... Om jag som potentiell TS skulle fråga något, inte fan vill jag ha ett svar som retar upp mig istället för att hjälpa mig... 

 

Likadant bör ju gälla här i denna tråd: Det enda TS gjort är att skriva att denne läst en artikel... Bemöt det värdigt istället för att "skoja till  det" med diverse besvärjelser mm...

 

Sidvördnad, kallas det beteendet visst för...

 

OK; då svarar jag så här...

 

Det finns en mängd trådar i forumet som handlar och att blanda saker i bottenfärg. Myrr, chilipulver, cayennpeppar, extra koppar, kvicksilver, arsenik... you name it. Framför allt chilipulver (och cayennpeppar) har snackats om många år, men få har gjort riktiga vetenskapliga studier, och de som gjort det har konstaterat att det inte gör någon som helst skillnad.

 

Ändå konstaterar en fiskargubbe att det är "världens bästa" i ytterligare en artikel, och att det funkar jättebra för honom. Förmodligen hade det fungerat precis lika bra utan, men tro kan som bekant försätta berg, och kritiken är inte så mycket mot trådskaparen som mot journalisten som skriver detta helt okritiskt i en artikel utan att undersöka mer grundligt än så här, och i viss mån fiskargubben som blandar en massa saker i färg som inte skall vara där utan att fundera över hur det kan påverka miljön.

 

 

Peter: Jag läste artikeln, jag ett att det har skrivits åtskilliga både tråda här och artiklar i tidningarna om ämnet... Jag är inget barn som inte kan läsa... 

 

Jag har själv för några år sedan testat detta och önskat resultat uteblev... Men det skulle för den höge Farao aldrig falla mig in att nedvärdera en annan människa för en inklistrad artikel, eller en fråga i ett forum... 

 

Var och en är salig i sin tro, det vet jag också - Det är inget du behöver tala om för mig... Denne fiskargubbe som mixtrat med detta, tror på metoden - Är den miljöfarlig? Om den är så hade det nog stått en jä**a massa varningar om det skulle jag vilja tro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har frågat tidigare men aldrig fått svar, någon som provat att blanda falu rödfärg i bottenfärgen?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Peter: Jag läste artikeln, jag ett att det har skrivits åtskilliga både tråda här och artiklar i tidningarna om ämnet... Jag är inget barn som inte kan läsa... 

 

Jag har själv för några år sedan testat detta och önskat resultat uteblev... Men det skulle för den höge Farao aldrig falla mig in att nedvärdera en annan människa för en inklistrad artikel, eller en fråga i ett forum... 

 

Var och en är salig i sin tro, det vet jag också - Det är inget du behöver tala om för mig... Denne fiskargubbe som mixtrat med detta, tror på metoden - Är den miljöfarlig? Om den är så hade det nog stått en jä**a massa varningar om det skulle jag vilja tro...

 

 

Fråga då; vem har jag nedvärderat, trådskaparen? På vilket sätt? Hur ser TS frågeställning ut?

 

Nu bor vi inte i USA, så varningstexten "blanda inte hushållskryddor i bottenfärgen" lär inte komma på burken, men jag vet faktiskt inte hur själva färgens sammansättning påverkas av chilin, vet du? Kan du svara på ifall detta påverkar färgens miljöpåverkan - för det kan inte jag. Att någon beståndsdel faller ur färgen pga tillsatsen till exempel? Man kanske kan nöja sig med det mer generella rådet att använda godkända färger och ge fan i att mixtra med dem..?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på Tattahattas (fan, kan du inte heta Toaen igen...) linje. 

 

Fast det var en del som inte kunde stava till Toaen heller

 

Dessutom kommer jag ju då att snabbt gå om dig i antal gjorda inlägg som den orbajasare jag är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Peter: Jag läste artikeln, jag ett att det har skrivits åtskilliga både tråda här och artiklar i tidningarna om ämnet... Jag är inget barn som inte kan läsa... 

 

Jag har själv för några år sedan testat detta och önskat resultat uteblev... Men det skulle för den höge Farao aldrig falla mig in att nedvärdera en annan människa för en inklistrad artikel, eller en fråga i ett forum... 

 

Var och en är salig i sin tro, det vet jag också - Det är inget du behöver tala om för mig... Denne fiskargubbe som mixtrat med detta, tror på metoden - Är den miljöfarlig? Om den är så hade det nog stått en jä**a massa varningar om det skulle jag vilja tro...

 

 

Fråga då; vem har jag nedvärderat, trådskaparen? På vilket sätt? Hur ser TS frågeställning ut?

 

Nu bor vi inte i USA, så varningstexten "blanda inte hushållskryddor i bottenfärgen" lär inte komma på burken, men jag vet faktiskt inte hur själva färgens sammansättning påverkas av chilin, vet du? Kan du svara på ifall detta påverkar färgens miljöpåverkan - för det kan inte jag. Att någon beståndsdel faller ur färgen pga tillsatsen till exempel? Man kanske kan nöja sig med det mer generella rådet att använda godkända färger och ge fan i att mixtra med dem..?

 

 

 

Om du läser ordentligt, så skrev jag även:

 

"Likadant bör ju gälla här i denna tråd: Det enda TS gjort är att skriva att denne läst en artikel... Bemöt det värdigt istället för att "skoja till  det" med diverse besvärjelser mm..." Alltså inget om TS frågeställning, då det inte var en frågeställning - Det var en länkning till en artikel, vilket jag också påpekade...

 

Däremot var bemötandet "Så - ta istället färgburken, gå baklänges runt en ek tre varv under sken av en fullmåne innan du målar. Häll sedan Italiensk Salladskrydda i burken innan du målar. Sannolikt har du samma effekt." skrivet med sarkasm över någons tro på en metod för att skydda sig mot havstulpaner... Om TS har denna tron, har jag ingen aning om, men du rackar ner på någon som är salig i sin tro...

 

Nej, jag har inte forskat något i hur färgens sammansättning påverkas av chilin, heller inget jag påstod... Däremot tror jag att det någonstans finns någon som gjort detta (OBS: enbart egen spekulation, därför ingen källa) och sett att färgens sammansättning inte påverkar miljön negativt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja undrar varför det finns smilysar??

Det är väl en av tjusningarna med sådana här forum att diskussionerna ibland svämmar över.

Jag säger ingenting om vi hade överskridit diverse värdegrunder, men då det blir ett väldigt tydligt humoristiskt perspektiv på diskussionen finner jag ingen anledning att reta upp sig. Webmaster får väl städa om det anses ovärdigt.

 

Det finns väl ett enda bra sätt att slippa påväxt på botten, och det är ju att ständigt hålla båten i rörelse, även om det är tveksamt om det hjälper till fullo, det andra sättet är väl att förvara båten på landbacken när den inte används. Eller möjligen om den ligger i ett vattendrag som saknar näring och syre.

 

Jag seglar min båt i Skagerack och Kattegatts farvatten, och den har sin hemmahamn i utkanten av Göteborg, en bit från älvens bräckta vatten. De senaste tio åren har jag mestadels haft Biltemas bottenfärg och har varit nöjd med den. Förra säsongen fick jag en skvätt med Hempels färg då en kompis städade sin sjöbod, och det räckte till halva botten, den andra hälften fick Biltemas färg, vid upptagningen i höstas märkte jag ingen skillnad. På bottens fria ytor fanns det nästan inga havstulpaner, det var en och annan vid steglisterna. Men däremot några kolonier akteröver i skrymslen och vrår vid trimplanscylindrar och diverse givare.

Däremot tycks havstulpanerna gilla offeranoderna, då de koloniserar dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du läser ordentligt, så skrev jag även:

 

"Likadant bör ju gälla här i denna tråd: Det enda TS gjort är att skriva att denne läst en artikel... Bemöt det värdigt istället för att "skoja till  det" med diverse besvärjelser mm..." Alltså inget om TS frågeställning, då det inte var en frågeställning - Det var en länkning till en artikel, vilket jag också påpekade...

 

Däremot var bemötandet "Så - ta istället färgburken, gå baklänges runt en ek tre varv under sken av en fullmåne innan du målar. Häll sedan Italiensk Salladskrydda i burken innan du målar. Sannolikt har du samma effekt." skrivet med sarkasm över någons tro på en metod för att skydda sig mot havstulpaner... Om TS har denna tron, har jag ingen aning om, men du rackar ner på någon som är salig i sin tro...

 

Nej, jag har inte forskat något i hur färgens sammansättning påverkas av chilin, heller inget jag påstod... Däremot tror jag att det någonstans finns någon som gjort detta (OBS: enbart egen spekulation, därför ingen källa) och sett att färgens sammansättning inte påverkar miljön negativt...

 

 

Det var absolut sarkasm i mitt svar; det har jag inte nekat till. Men - som jag nu för andra gången påpekar - så har jag inte på något vis vänt mig mot TS. Det är framför allt den okritiske journalisten jag vänder mig mot, som inte orkar ta tio minuter för att sätta sig in i ämnet och fundera ifall det finns några som helst vetenskapliga anledningar att tro att det funkar med cayennpeppar i bottenfärg förutom en person starka tro. Och tro - den är bra till mycket. Men det är inte fakta; och när man pratar om effekter på bottenfärg väljer i alla fall jag att luta mig mer på vetenskap än tro och gissningar.

 

Fast just nu är min favorit ditt sista stycke där du på enbart egen spekulation (egen utsago, se ovan) fabulerar dig till både att någon forskat på detta om miljöpåverkan av chili i bottenfärg, och också att resultatet var att det var ofarligt.

Tack för det.

Då känns det tryggare.

(Nu var jag sarkastisk igen, förlåt...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja undrar varför det finns smilysar??

Det är väl en av tjusningarna med sådana här forum att diskussionerna ibland svämmar över.

Jag säger ingenting om vi hade överskridit diverse värdegrunder, men då det blir ett väldigt tydligt humoristiskt perspektiv på diskussionen finner jag ingen anledning att reta upp sig. Webmaster får väl städa om det anses ovärdigt.

 

Det finns väl ett enda bra sätt att slippa påväxt på botten, och det är ju att ständigt hålla båten i rörelse, även om det är tveksamt om det hjälper till fullo, det andra sättet är väl att förvara båten på landbacken när den inte används. Eller möjligen om den ligger i ett vattendrag som saknar näring och syre.

 

Jag seglar min båt i Skagerack och Kattegatts farvatten, och den har sin hemmahamn i utkanten av Göteborg, en bit från älvens bräckta vatten. De senaste tio åren har jag mestadels haft Biltemas bottenfärg och har varit nöjd med den. Förra säsongen fick jag en skvätt med Hempels färg då en kompis städade sin sjöbod, och det räckte till halva botten, den andra hälften fick Biltemas färg, vid upptagningen i höstas märkte jag ingen skillnad. På bottens fria ytor fanns det nästan inga havstulpaner, det var en och annan vid steglisterna. Men däremot några kolonier akteröver i skrymslen och vrår vid trimplanscylindrar och diverse givare.

Däremot tycks havstulpanerna gilla offeranoderna, då de koloniserar dessa.

 

Bemöter inget om smileysarna, då de ofta är en täckmantel för "se humorn i det hela, jag menar inte att racka ner..."

 

Även jag håller till i dina farvatten, så även jag har erfarenhet från hur det ser på båtbottnarna här... Hemmahamn GFA Askim, mittemot Bjöla i Näset... Kuskar med båten därifrån och upp i Bohuslän, med mellanstopp i Brofjorden där vi har ytterligare en båtplats, hos svärmor å svärfar...

 

Biltemas har jag använt sedan 2007, och erfar att den färg de sålt på senare år är bättre än den de sålde då (2007). Har en i vår hamn som gjorde ett experiment med 5 st olika färger. 4 av dem var de stora kända och den 5:e var Biltema... Biltemas "vann" då det i stort inte fanns några tulpaner eller annat där. De övriga ytorna var fullt av tulpaner och skit (eller snäck å bôs som vi säger här... Även klôddebôs, fast det är nåt annat)... 

 

Så viss erfarenhet av skiten har jag allt, även BT-färg uppblandad med cayenne (som inte funkade, inte det året i alla fall...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om du läser ordentligt, så skrev jag även:

 

"Likadant bör ju gälla här i denna tråd: Det enda TS gjort är att skriva att denne läst en artikel... Bemöt det värdigt istället för att "skoja till  det" med diverse besvärjelser mm..." Alltså inget om TS frågeställning, då det inte var en frågeställning - Det var en länkning till en artikel, vilket jag också påpekade...

 

Däremot var bemötandet "Så - ta istället färgburken, gå baklänges runt en ek tre varv under sken av en fullmåne innan du målar. Häll sedan Italiensk Salladskrydda i burken innan du målar. Sannolikt har du samma effekt." skrivet med sarkasm över någons tro på en metod för att skydda sig mot havstulpaner... Om TS har denna tron, har jag ingen aning om, men du rackar ner på någon som är salig i sin tro...

 

Nej, jag har inte forskat något i hur färgens sammansättning påverkas av chilin, heller inget jag påstod... Däremot tror jag att det någonstans finns någon som gjort detta (OBS: enbart egen spekulation, därför ingen källa) och sett att färgens sammansättning inte påverkar miljön negativt...

 

 

Det var absolut sarkasm i mitt svar; det har jag inte nekat till. Men - som jag nu för andra gången påpekar - så har jag inte på något vis vänt mig mot TS. Det är framför allt den okritiske journalisten jag vänder mig mot, som inte orkar ta tio minuter för att sätta sig in i ämnet och fundera ifall det finns några som helst vetenskapliga anledningar att tro att det funkar med cayennpeppar i bottenfärg förutom en person starka tro. Och tro - den är bra till mycket. Men det är inte fakta; och när man pratar om effekter på bottenfärg väljer i alla fall jag att luta mig mer på vetenskap än tro och gissningar.

 

Fast just nu är min favorit ditt sista stycke där du på enbart egen spekulation (egen utsago, se ovan) fabulerar dig till både att någon forskat på detta om miljöpåverkan av chili i bottenfärg, och också att resultatet var att det var ofarligt.

Tack för det.

Då känns det tryggare.

(Nu var jag sarkastisk igen, förlåt...)

 

 

Ja, att du måste få sista ordet i allt är känt här på forumet... 

 

Och jo, jag kan räkna lika mycket som du - Jag har också gått i skola, även om du kanske inte tror att andra gjort det... 

 

Det fanns inget som anspelade att du var sarkastisk mot journalisten i detta sammanhang, däremot att sarkasmen kunde rikta sig mot 1) TS eller 2) Fiskargubben... Du ser, jag kan skriva siffror också...

 

Ja, att du skulle på något sätt vända att jag inte själv forskat i om chilin påverkar färgens sammansättning men att jag enligt spekulation och därmed utan källa -vilket jag ar väldigt tydlig att påpeka- tillbaka mot mig, det räknade jag med (ytterligare ett exempel på att jag kan räkna, vilket jag lärde mig i skolan). Bra att det får dig att känna dig tryggare, jag bjuder på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att chili gör sig bäst i mat. Vågar man skriva det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har frågat tidigare men aldrig fått svar, någon som provat att blanda falu rödfärg i bottenfärgen?

 

Kalle

Falu rödfärg har ju haft svårt att hålla undan mögel på fasader så varför skulle det fungera på en båtbotten?

 

Däremot läste jag om en som blandat i överblivet penicillin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag anser att chili gör sig bäst i mat. Vågar man skriva det?

 

Ja för tusan... Det är inte sarkasm, det är med sanning överensstämmande - Åtminstone enligt mina smaklökars åsikt  ^_^

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att chili gör sig bäst i mat. Vågar man skriva det?

Jag tror att det fungerar bra mot karies. Jag tror också att någon forskat på det, även om jag saknar någon som helst indikation på att det faktiskt är så, och jag tror att resultatet av forskningen som inte finns stödjer min tro.

 

Hoppas bara nu ingen är sarkastisk och skriver dumheter om detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har frågat tidigare men aldrig fått svar, någon som provat att blanda falu rödfärg i bottenfärgen?

 

Kalle

Falu rödfärg har ju haft svårt att hålla undan mögel på fasader så varför skulle det fungera på en båtbotten?

 

Däremot läste jag om en som blandat i överblivet penicillin...

 

 

Ja nu menar jag inte den röda smörja som vissa marknadsför som falurödförg, viken inte ens har samma färg som riktig falurödfärg.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag anser att chili gör sig bäst i mat. Vågar man skriva det?

Jag tror att det fungerar bra mot karies. Jag tror också att någon forskat på det, även om jag saknar någon som helst indikation på att det faktiskt är så, och jag tror att resultatet av forskningen som inte finns stödjer min tro.

 

Hoppas bara nu ingen är sarkastisk och skriver dumheter om detta.

Du tror det... Ja, var och en är ju salig i sin tro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag "känner"666D3 rätt så ärdet ursprunglida inlägget gjort i någon mening sarkastiskt, men jag kan ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag "känner"666D3 rätt så ärdet ursprunglida inlägget gjort i någon mening sarkastiskt, men jag kan ha fel.

Var du sarkastisk nu..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om jag "känner"666D3 rätt så ärdet ursprunglida inlägget gjort i någon mening sarkastiskt, men jag kan ha fel.

Var du sarkastisk nu..?

 

Ööh  :wacko:  :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...