Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
tompelompe

Huvudströmbrytare, huvudsäkring?

Rekommendera Poster

Jag har fått tag i 4 st AGM batterier a 84 ah och hittat en ny plats för dom som innebär att batterierna hamnar mer mitt i båten mot tidigare placering, bak i styrbords skrov.

 

Nuvarande bly batterier får gå i pension (reserv) då man inte bör blanda bly och AGM (har jag hört). Tänkte även skippa startbatteriet också. Då ryker även skiljereläet. Tänkte även skippa huvudströmbrytaren också. Har inte rört den på 3 år. Aldrig haft någon huvudsäkring. Slår av förbrukarna med deras automatsäkringar.

 

Frågan är, måste man ha huvudströmbrytare och huvudsäkring? Finns det några krav ur försäkringskrav? Andra orsaker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del försäkringsbolag har det med i sina villkor. Samt att om en större kortslutning uppstår t ex på kabel till startmotor skadas och jordas mot motor, hur ska du då bryta den?

I det läget rusar all ström som batterierna klarar av att leverera, långt över 1000 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa försäkringsbolag kanske har krav på både och… Men skippar huvudströmbrytaren gör vissa idag. En med dålig kvalitet kan orsaka enorma problem. Jag rekommenderar dock att ha en. Men då ska man ha en av god kvalitet, t ex Blue Sea. Att skippa huvudsäkring är definitivt inte att rekommendera. Den bör för övrigt sitta i närheten av batteriet. Skippar du huvudsäkring så är det ett dåligt beslut.

 

Avseende AGM… Det framgår inte hur du laddar dessa. Vissa regulatorer hanterar inte AGM något vidare och kan orsaka spänning på över 18V och vid riktig otur förstöra komponenter (Bil och båt system har en klassning på att klara max runt c:a 16v). Det beror på att karakteristiken (inre resistans bland annat) på AGM inte är lika som blybatterier. Jag fick själv erfara det på min nya Suzuki DF140 som började ge varningspip som enligt service manualen jag fick tag på betydde “over voltage”. I Suzukis servicemanual står också att AGM inte är rekommenderat. Efter en del research så kan jag säga att det gäller många fler tillverkare än suzuki… Man kan sätta dit en extra regulator för att lösa det. Men jag valde att byta ut de nya AGM batterier jag precis köpt till Varta Professional blybatterier och problemet var borta. AGM-batterierna driver nu min Minnkota trolling motor. Nu framgår det i och för sig inte hur du laddar dessa. Men nämner det att tänka på…

 

Att inte ha startbatteri tycker jag också är en sämre lösning om man är på sjön. Jag kan rekommendera t ex http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71338 så får du en bra huvudbrytare och samtidigt automatisk hantering av start och "hus"batteri.

 

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del försäkringsbolag har det med i sina villkor. Samt att om en större kortslutning uppstår t ex på kabel till startmotor skadas och jordas mot motor, hur ska du då bryta den?

I det läget rusar all ström som batterierna klarar av att leverera, långt över 1000 A.

Efter att ha råkat ut för precis detta har jag numera en huvudsäkring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringar har man för att skydda kablar mot brand. Om du saknar huvudsäkring och får en rejäl kortslutning som ingen agerar på så är det ganska troligt att båten brinner upp. Det kan vara så enkelt som ett kvarglömt verktyg i motorrummet som trillar ner och kortsluter, kablarna börjar brinna och båten brinner upp. Samtidigt så är ju detta scenario inte särskilt troligt... oftast brukar man säga att man inte ska ha säkringar i startkrets och laddkrets, antagligen mest för att säkringen blir en felkälla, men om man vill skydda en fritt förlagd (bra kylning) 35mm2 kabel så kan man ju sätta dit en 200A säkring vilket räcker för en normalstor startmotor. (Är kabeln inbyggd så måste säkringen vara mycket mindre.)

 

Huvudbrytare tycker jag man kan ha av två olika anledningar.

1. Ett enkelt sätt att frånskilja batterierna när man ska jobba med elen.

2. En brytare för att stänga av allt (kanske med ett eller två undantag) när man lämnar båten för att man inte ska komma tillbaka till en båt med tömda och förstörda batterier.

 

En strömbrytare kommer sannolikt inte hjälpa dig om du får en fullständig kortslutning där det rusar 1000A genom kablarna. Även om du är på plats och genast försöker bryta så är det ganska troligt att brytaren redan svetsats ihop och inte kan bryta någonting. En yxa är ett bättre hjälpmedel i det läget. :P

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa försäkringsbolag kanske har krav på både och… Men skippar huvudströmbrytaren gör vissa idag. En med dålig kvalitet kan orsaka enorma problem. Jag rekommenderar dock att ha en. Men då ska man ha en av god kvalitet, t ex Blue Sea. Att skippa huvudsäkring är definitivt inte att rekommendera. Den bör för övrigt sitta i närheten av batteriet. Skippar du huvudsäkring så är det ett dåligt beslut.

Avseende AGM… Det framgår inte hur du laddar dessa. Vissa regulatorer hanterar inte AGM något vidare och kan orsaka spänning på över 18V och vid riktig otur förstöra komponenter (Bil och båt system har en klassning på att klara max runt c:a 16v). Det beror på att karakteristiken (inre resistans bland annat) på AGM inte är lika som blybatterier. Jag fick själv erfara det på min nya Suzuki DF140 som började ge varningspip som enligt service manualen jag fick tag på betydde “over voltage”. I Suzukis servicemanual står också att AGM inte är rekommenderat. Efter en del research så kan jag säga att det gäller många fler tillverkare än suzuki… Man kan sätta dit en extra regulator för att lösa det. Men jag valde att byta ut de nya AGM batterier jag precis köpt till Varta Professional blybatterier och problemet var borta. AGM-batterierna driver nu min Minnkota trolling motor. Nu framgår det i och för sig inte hur du laddar dessa. Men nämner det att tänka på…

Att inte ha startbatteri tycker jag också är en sämre lösning om man är på sjön. Jag kan rekommendera t ex http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71338 så får du en bra huvudbrytare och samtidigt automatisk hantering av start och "hus"batteri.

 

/Peo

En sån ad-a-battery har jag idag så jag behåller nog den och separat startbatteri till motorn. Jag laddar idag genom solpaneler, 150 watt och genom Yamaha 9.9 hp snurra med 8 a laddning. Jag har en 150 a säkring liggandes någonstans. Ska man säkra av plus mellan förbrukningsbatterierna och huvudströmbrytaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt CE-reglerna ska en krets med förbrukningsbatterier vara avsäkrad.

Men för startbatterikretsen finns inte något sådant krav. Jag gissar att man vägt risken för kortis mot risken att inte kunna starta motorn pga en säkring som är defekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enligt CE-reglerna ska en krets med förbrukningsbatterier vara avsäkrad.

Men för startbatterikretsen finns inte något sådant krav. Jag gissar att man vägt risken för kortis mot risken att inte kunna starta motorn pga en säkring som är defekt?

Det är väl just kabeln till startmotorn som kan leda stora strömmar, så var det för mig. Huvudbrytaren var mycket riktigt ihopsmält.

Har nu 200A säkring direkt vid batteriet, provade först med 100A men den gick efter två starter. 150A kanske skulle fungera.

Betr. risken att inte kunna starta motorn, man kan ju ha en säkring i reserv och i sista hand den klassiska järnspiken.

En annan lösning om man har en bränd säkring är om man har startkablar liggande, använda dem för att brygga över den brända säkringen.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är just vid startmotorn riskerna är som störst. Mellan startens pluspol och gods är det inte långt, och en båt vibrerar och rör sig samt har framförallt inte sällan mycket mer "okontrollerade" saker i maskinrummet eller intill motorn. Även generatorn brukar ibland dela på samma pluskabel, ibland med startens pluspol som kopplingsplint för den klenare generatorkabeln.

 

En bra säkring/hållare ger inga problem med strul. Att inte kunna starta p.g.a. en defekt säkring är inget skäl, då säkringen ytterst sällanblir defekt av sig självt. Antingen är installationen dålig eller också ÄR det verklligen något skumt. I båda fallen bör man ta tag i det innan det händer något allvarligt....

 

Har haft huvudsäkringar på samtliga batterier/förbrukare (samt huvudbrytare) i min båt i snart 15 år utan ett enda problem. Visserligen kräver motorkretsen 350A säkring och 50mm² kabel, men det finns ju också.

 

En gång har säkringen till bog/akterpropellrarna skjutit (också 350A) p.g.a. saker från förvaringsfacket ovanför som ramlat ner i utrymmet via en springa och legat på motorn. Troligen länge. Så det kan hända när man minst anar det.

 

En bil kan man rulla in till kanten och hoppa ur om det börjar ryka och det är rällan risk för personfara. Det gör man inte på en båt, och där kan samma fel snabbt få katastrofala följder. Därför säkring.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska man alltså ha en säkring på startbatteriets pluspol och en på generatorns pluspol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En säkring på eller nära batteriets pluspol räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått batterierna på plats. Det blev en 200 ampere säkring nära de 4 nya AGM förbrukningsbatterierna. Behöll min blueSea huvudströmbryta med skiljerelä. Startbatteriet är ett bly batteri, det borde väl inte göra något att man blandar AGM med blysyra batteriet för start?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett startbatteri skilt från förbrukningsbatterierna med ett skiljerelä så ligger de väl inte i samma batteribank - eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått batterierna på plats. Det blev en 200 ampere säkring nära de 4 nya AGM förbrukningsbatterierna. Behöll min blueSea huvudströmbryta med skiljerelä. Startbatteriet är ett bly batteri, det borde väl inte göra något att man blandar AGM med blysyra batteriet för start?

 

Skiljerelät kommer ju att koppla ihop startbatteriet med dina förbrukningsbatterier när generatorn går eller när rätt spänning uppstått på någon sida (smart relä). Då sitter allt tillsammans.... Då kommer du att ha det (gamla?) blysyrabatteriet kopplat parallellt med dina AGM = inte lämpligt ! De har olika karakteristik och är inte rekommenderade att parallellkopplas. Avseende inre resistans så kan AGM batterier också skjuta upp spänningen mot 18V och förstöra elkretsar om inte generatorns regulator är anpassad för AGM.

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen fara, för det första är ditt AGM batteri också ett bly-syra batteri, syran är uppsugen och hålls på plats av glasfiber, i grunden är det samma kemi, skillnaden är marginell i de små tillsatser tillverkaren tillför. Eftersom batterierna endast är ihopkopplade när motorn laddar och bly syrabatterier själva begränsar sin laddningsström när dom börjar bli fulla fungerar det bra ändå.

 

pos42 hur bär sig AGM batteriet åt när det skjuter upp spänningen till 18V? Generatorns regulator reglerar normalt på spänning och vet inte vilken sorts batteri som är anslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen fara, för det första är ditt AGM batteri också ett bly-syra batteri, syran är uppsugen och hålls på plats av glasfiber, i grunden är det samma kemi, skillnaden är marginell i de små tillsatser tillverkaren tillför. Eftersom batterierna endast är ihopkopplade när motorn laddar och bly syrabatterier själva begränsar sin laddningsström när dom börjar bli fulla fungerar det bra ändå.

 

pos42 hur bär sig AGM batteriet åt när det skjuter upp spänningen till 18V? Generatorns regulator reglerar normalt på spänning och vet inte vilken sorts batteri som är anslutet.

 

 

 

Först så är det så att jag själv gått på pumpen i sensomras 2015, men inget gick som tur är sönder. Jag skaffade AGM för start och förbrukning som nu flyttats till min minnkota motor elmotor. Nu sitter blybatterier Varta Professional Dual Purpose 1 st start och 2 st förbrukning.
 
Med AGM hörde jag ofta när jag var på sjön en liten pip-melodi från motorn (Suzuki DF140 2014). Efter att ha införskaffat en servicemanual och läst så betydde dessa pip "Over voltage" i systemet. Mätning medans pipen uppstår gav i mitt fall 16.2V. Efter mer läsning så står det klart och tydligt i Suzukis servicemanual att AGMbatterier inte skall användas.
 
OM man ska använda AGM ska regulatorn vara anpassad för det, vilket den inte är på flertalet utombordarmärken i alla fall.
 
Så att ge rekommendationer att använda AGM är vanskligt och kan beroende på vad vederbörande har för motor ochh regulator vara rent felaktigt och vara rekommendationer som förstör. Men det kan också vara helt ok. Poängen är att det ingalunda alltid är ok...
 
Blysyra och AGM har olika spänning och olika karakteristik på urladdning etc. Skulle man ha en regulator som hanterar detta så lär livslängen bli sämre att ha dem tillsammans. Kvarstår gör att rekommendationen är att ha samma/lika batterier. Denna rekommendation ligger f.ö också får de som tillverkar laddare.
 
Hur övervoltage genereras kan du goolga på så hittar du flera poster.
 
Mvh
/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ingen fara, för det första är ditt AGM batteri också ett bly-syra batteri, syran är uppsugen och hålls på plats av glasfiber, i grunden är det samma kemi, skillnaden är marginell i de små tillsatser tillverkaren tillför. Eftersom batterierna endast är ihopkopplade när motorn laddar och bly syrabatterier själva begränsar sin laddningsström när dom börjar bli fulla fungerar det bra ändå.

 

pos42 hur bär sig AGM batteriet åt när det skjuter upp spänningen till 18V? Generatorns regulator reglerar normalt på spänning och vet inte vilken sorts batteri som är anslutet.

 

 

 

Först så är det så att jag själv gått på pumpen i sensomras 2015, men inget gick som tur är sönder. Jag skaffade AGM för start och förbrukning som nu flyttats till min minnkota motor elmotor. Nu sitter blybatterier Varta Professional Dual Purpose 1 st start och 2 st förbrukning.
 
Med AGM hörde jag ofta när jag var på sjön en liten pip-melodi från motorn (Suzuki DF140 2014). Efter att ha införskaffat en servicemanual och läst så betydde dessa pip "Over voltage" i systemet. Mätning medans pipen uppstår gav i mitt fall 16.2V. Efter mer läsning så står det klart och tydligt i Suzukis servicemanual att AGMbatterier inte skall användas.
 
OM man ska använda AGM ska regulatorn vara anpassad för det, vilket den inte är på flertalet utombordarmärken i alla fall.
 
Så att ge rekommendationer att använda AGM är vanskligt och kan beroende på vad vederbörande har för motor ochh regulator vara rent felaktigt och vara rekommendationer som förstör. Men det kan också vara helt ok. Poängen är att det ingalunda alltid är ok...
 
Blysyra och AGM har olika spänning och olika karakteristik på urladdning etc. Skulle man ha en regulator som hanterar detta så lär livslängen bli sämre att ha dem tillsammans. Kvarstår gör att rekommendationen är att ha samma/lika batterier. Denna rekommendation ligger f.ö också får de som tillverkar laddare.
 
Hur övervoltage genereras kan du goolga på så hittar du flera poster.
 
Mvh
/Peo

 

 

 

Kan tillägga att...

Vissa oreglerade system använder blybatteriet självt som regulator. AGM batterier har lägre inre resistans och genererar initialt högre laddströmmar. När det är laddat så är förlusterna mindre. Kanske 100mA. Så ett oreglerat system kommer att ge en högre spänning p g a den lägre strömmen. Kan man inte reglera spänningen bra eller har en rekommendation på att AGM är ok så använd ett vått blybastteri !

 
Ett batteri kan ses som en ideal spänningsskälla seriellt kopplat med en resitans. En ström genom batteriet kommer att ge ett spänningsfall i enl med ohms lag (RxI=U). Lägre resitans och/eller ström ger ett lägre spänningsfall inne i batteriet. Det ger att spänningen ute i systemet därmed får en högre spänning (kirchhofs lag). I vissa fall kan det bli mycket som jag redan nämnt och flera tyvärr redan råkat ut för.
 
/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du argumenterar för ovan är att man inte skall använda AGM batterier med oreglerad laddning men frågan jag svarade på är om man kan parallellkoppla ett AGM batteri med ett vanlig startbatteri medans motorn går vilket fortfarande går utmärkt. Hur blir det nu, när spänningen går upp kommer då inte det konventionella batteriet att fortsätta att dra ström även om inte AGM batteriet gör det?

 

Ett annat skäl för att inte ha AGM batterier på motorer med oreglerad laddning är att när spänningen blir för hög kommer vatten att gasas bort från batteriet och eftersom så gott som alla AGM batterier är slutna utan möjlighet att fylla på vätska så kommer dom att ta slut i förtid, har man oreglerad laddning så är ett klassiskt batteri som man kan fylla på vatten i det bästa valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant. Du svarade på en sak om parallellkopplingen och jag nämnde ett annat potentiellt problem med "over voltage" och AGM. Då blev de olika sakerna hopblandade i diskussionen. Vi får hoppas att de som ev läser tråden efteråt kan sortera ut det.

 

Som jag ser det kommer batterierna kommer att jobba mot varandra när generatorn går och batterierna är bra laddade och hopkopplade med skiljerelät. Men... har man en regulator som hanterar det bra så funkar det ju.

Men "fungera" och "bra" är två skilda saker. Accepterar man att ha en setup som inte levererar optimalt, vill att grejerna ska få kortare livslängd och inte följer rekommendationerna från t ex CTEK med flera. Jag då är det bara att köra.

 

Det du skriver i stycke två stämmer bra det och är som du skriver en av orsakerna till att inte ha AGM vid oreglerad laddning. Det andra skälet är som nämnts risken för over voltage i systemet med risk för att gå över den spänningsnivå i enl med den ISO-standard som alla komponenter ska klara (runt 16V tror jag).

 

Men du har helt rätt! Om regulatorn hanterar det så fungerar det.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej batterierna kommer inte på något sätt arbeta mot varandra, som sagt blybatterier reglerar själv sin laddström och dom är helt opåverkade av varandras närvaro när dom är fulladdade. Om det ena batteriet är urladdat och drar hög laddström kommer det att dra ner spänningen för det andra batteriet men ett blybatteri är helt oförmöget att höja spänningen i en krets över sin vilospänning, all spänning utöver det kommer från laddaren/generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Va bra då 

 

PS

Blybatteriers självreglering m h a det intre motståndet gäller främst för den äldre typen av laddare med enbart trafo + likriktare. Kan i och för sig vara så att trådens grundare har en sådan regulator.... Men med mer moderna laddare och regulatorer stämmer det inte helt. Det kan läsas bra här och förklarar varför man ibland kan se en 6A laddare ladda batteriet snabbare än en 15 laddare. http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf infon är från CTEK.

 

Martin... Vi får gnata på varandra och utveckla någon annan tråd :)   Jag tycker inte det finns mer att säga som kan utveckla denna tråd vidare.

 

^d

 

Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...