Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Flippermannen

Nå, använde ni båtarna under 2015?

Rekommendera Poster

Nu är det dags att göra bokslut för 2015 och då funderar i alla fall jag över hur mycket vi använde båten under den rätt dåliga sommaren som gick. En snabb koll i loggboken visar att vi fick ihop 975 nm och 30 nätter i båten. Till saken hör att vi åkte på långtur ned till Höga Kusten. Enkel resa från Luleå till Höga Kustens norra startpunkt Skags udde är sträckan ca 200 nm.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja trots en lite sämre sommar vädermässigt så använde vi båten ganska flitigt. Antalet övernattningar blev nästan 50 och den totala distansen runt 400 nm. Sammantaget är vi helnöjda med båtlivet även 2015 och ser nu fram emot 2016.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

785 nm. Ca 25 nätter. Bra båtsemester trots det dåliga vädret! Ser fram emot våren nu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första turen i år, nästa vecka, blir lunschutflykt till Särö ca 25 Nm.

Säsongen slutar när isen blir för tjock.

attachicon.gifsäröspår.jpg

Spår från förra årets utflykt

http://lasselundell.se/februari.html

 

Olika faller ödets lotter.

 

Jag har bara gått efter den kraftiga svarta lite krokiga linjen, sydvart, en enda gång i mitt liv.

 

Men Lasse - du räknar  alltså båtåret från islossning till isläggning. I regel lägger sig väl isen i Februari och går upp lite senare samma månad.

 

Båtåret 2015 var helt ok. Från Mars var jag på Hållö minst en gång i veckan fram till midsomrar. Vi var ett gäng som ideellt jobbade med installation av vattentoaletter och arbete runt detta för ett par av föreningarna på Hållö. Eftersom jag alltid brukar ha båten i sjön fick jag sköta båttransporterna.

 

post-106994-0-14917400-1451660860_thumb.jpg

 

Kaffestunden 09.30 är ju den viktigaste delen av arbetstiden. Då löses i stort sett alla världsproblem.

 

Då jag hade koll på det mesta och lätt att ta mig till ön åtog jag mig att göra klart en del smågrejer. Sista dan, nån vecka före midsomar, när jag var på väg till båten med mina verktyg, träffade jag två pensionärspar, som frågade lite om ön. När vi skildes sa jag nåt i stil med att;"Hoppas att det är sista gången jag är på Hållö denna sommar". Fick en ganska förvånad kommentar till svar.

 

Dessutom hade jag fel. Det blev några ytterligare turer dit under sommaren och ännu fler under hösten. Sista gången för året var 30 Oktober.

 

post-106994-0-70741200-1451661683_thumb.jpg

 

Fram och tillbaka i den Bohuslänska skärgården vållade inga som helst bekymmer, men att komma längre söderut än Stenungssund, verkade helt omöjligt - trotts att jag försökte tre gånger.

 

post-106994-0-80021000-1451662437_thumb.jpg

 

Ändå ett ganska bra båtår - trotts att båten står på land sen början av November och nog inte kommer i sjön förrän om några månader.

 

Det där får inte bli nån dålig vana. En båt skall ligga i sjön och inte stå på land - mer än i ytterst sällsynta fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt - få nätter (max tio..?), en längre sommarrepa med runt 100 M på fem dagar, några kortare kappseglingar.

Helt OK tycker jag.

Det får liksom bli som det blir.

 

Om Värmedoktorn fixar värmaren jag lämnade in för nio månader sedan så kanske det blir några fler nätter då man kan vara ute med ungarna tidigare på försommaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick åt betydligt mer lysfotogen än vanligt under säsongen (Wallasvärmaren)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags att göra bokslut för 2015 och då funderar i alla fall jag över hur mycket vi använde båten under den rätt dåliga sommaren som gick. En snabb koll i loggboken visar att vi fick ihop 975 nm och 30 nätter i båten. Till saken hör att vi åkte på långtur ned till Höga Kusten. Enkel resa från Luleå till Höga Kustens norra startpunkt Skags udde är sträckan ca 200 nm.

 

Fantastiskt! Vi åkte från Stockholm till Höga kusten, Trysunda för några år sedan, en fantastiskt häftig upplevelse :) 

 

 

Denna sommar skulle vi inte ha båt, men det sög rätt mycket i båttarmen framåt midsommar så vi köpte en Fjord 1200. Sommaren med en "nya" båten kantades av diverse problem, endel av detta är med som förbättringar i min båtbod. Det mesta som kunde gå sönder i båten och på båda motorer har defacto gått sönder under sommaren. 

Så vi fick bara ihop 450-600 nm under sommaren. Vi kanske sov ett dryga 30 tal nätter i båten

Nu står båten på tomten och är helt isärplockad. Förhoppningen är att sommaren 2016 skall bjuda på mindre problem och mer båtåka :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt - få nätter (max tio..?), en längre sommarrepa med runt 100 M på fem dagar, några kortare kappseglingar.

Helt OK tycker jag.

Det får liksom bli som det blir.

 

Om Värmedoktorn fixar värmaren jag lämnade in för nio månader sedan så kanske det blir några fler nätter då man kan vara ute med ungarna tidigare på försommaren.

Kan du snacka med den där värmedoktorn uppe i himlen också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du snacka med den där värmedoktorn uppe i himlen också?

I wish! Fast hösten var ju rätt oklanderlig måste jag säga, även om sommaren var sisådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du snacka med den där värmedoktorn uppe i himlen också?

 

 

Skall vi tolka det som att firman har mist sin personal!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är det dags att göra bokslut för 2015 och då funderar i alla fall jag över hur mycket vi använde båten under den rätt dåliga sommaren som gick. En snabb koll i loggboken visar att vi fick ihop 975 nm och 30 nätter i båten. Till saken hör att vi åkte på långtur ned till Höga Kusten. Enkel resa från Luleå till Höga Kustens norra startpunkt Skags udde är sträckan ca 200 nm.

 

Fantastiskt! Vi åkte från Stockholm till Höga kusten, Trysunda för några år sedan, en fantastiskt häftig upplevelse :)

 

 

Denna sommar skulle vi inte ha båt, men det sög rätt mycket i båttarmen framåt midsommar så vi köpte en Fjord 1200. Sommaren med en "nya" båten kantades av diverse problem, endel av detta är med som förbättringar i min båtbod. Det mesta som kunde gå sönder i båten och på båda motorer har defacto gått sönder under sommaren. 

Så vi fick bara ihop 450-600 nm under sommaren. Vi kanske sov ett dryga 30 tal nätter i båten

Nu står båten på tomten och är helt isärplockad. Förhoppningen är att sommaren 2016 skall bjuda på mindre problem och mer båtåka :)

 

Ja, det var riktigt fint på många ställen längs Höga Kusten. Trysunda, Ulvön, Lövvik, Högbonden och Bönhamn var alla fina ställen. Många hade snackat upp Norrfällsviken, men det var ju värsta landfasta campingen. Ett riktigt bottennapp. Häggvik var ju också landfast med turistbussar som rullade förbi strax ovanför bryggan. Lite oväntat var det onekligen att så många ställen var landfasta med biltrafik.

 

Dock skönt med djupa, lättnavigerade fjärdar.

 

För oss var transportsträckorna över öppet hav en ny erfarenhet. Trots att det blåste 7-8 m/s medsjö med våghöjd på knappa metern gick det faktiskt att marscha kring 20 knop eftersom det var långt avstånd mellan varje våg. Efter tre timmars körning i den sjön var alla skeppare rätt slut.

 

Ojoj, ser nu att det gick åt ca 1,5 kbm diesel denna sommar. Tur att man kör laddhybrid resten av året...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

80 h med Silver Eagle, i princip bara dagsutflykter. Det är jag mkt nöjd med. Snittkostnad per h mkt låg ;-)

 

Samt två veckor chartrad segelbåt i medelhavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckats få ihop 380nm, förbrukat 580L bensin och sovit 11 nätter i båten under 2015. Väldigt mycket motor/drev-strul och regn så ändå nöjd med resultatet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 30 övernattningar i mestadels taskigt väder, och runt 300 distans. Men ändå var helheten av sommaren toppen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 50 nätter i båten, till försvar skall tilläggas att jag ofta åker derekt till jobbet ifrån båten,;björlanda kile)

Jag älskar att sitta i "brunnen" o titta på solens nergång......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bodde mer eller mindre i båten hela sommaren i hemmahamn. Semester med ca 75 gångtimmar. Nu längtar ja så det värker tills sjösättning. Hoppas sommaren blir lite bättre vädermässigt 2016 bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som förstagångsbåtägare blev det inte så mkt. Ca 70 nm. Ca 400 lit bensin.  18 övernattningar inkl "bryggsegling" vid hemmahamnen. Mycket ska trimmas in på besättningen.

 

Samtidigt så har det varit ett fantastiskt lärorikt första år utan något problem.

 

Men vi har lärt oss jättemycket och trots det dåliga vädret så blev vi inte blöta nån av oss

En natt med ett åskoväder drog över oss vid Ostholmen,men vi låg säkert I hamn och myste på.

 

Då det regnade valde vi stugan I stället. Har väl aldrig följt vädret så noga som 2015.

 

Ser fram I mot en till sommar med lite bättre väder.

 

//Bjorn S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev 49 övernattningar i båten och drygt 900 sjömil. första året med segel, ändå drygt två hundra sjömil mer än med motorbåten. Blev en tur Piteå - Höga kusten, gick även lite diesel :)

 

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev 49 övernattningar i båten och drygt 900 sjömil. första året med segel, ändå drygt två hundra sjömil mer än med motorbåten. Blev en tur Piteå - Höga kusten, gick även lite diesel :)

 

Ola

 

Vi hade sällskap av en segelbåt och de gjorde inte av med mer än ett par dunkar med diesel under långresan. Sällskap och sällskap förresten. Vi träffade dem nere vid Fjärdbotten och de korta sträckorna mellan Höga Kustens hamnar gjorde att de var med till de flesta ställen. Sen såg vi dem hemma i Luleå igen. Under transportsträckorna syntes de inte till... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1100 sjömil blev det under 2015, utslaget på helgseglingar i Sthlmskärgård samt en sommarsemester på 6 veckor ned till Gotland, Bornholm och Tyskland.

 

65 dagar ombord. Alldeles för lite i mitt tycke...  Tyvärr måste man ju vara på jobbet ibland också, för att få råd att vara ute och segla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev för oss en större båt i juli och det blev 21 nätter i båten. Tidigare har vi endast haft styrpulpet.

 

Inga längre resor utan vi utforskade områden kring vår nya hemmahamn. Strax under 300 liter gick det åt och vi trivdes mycket bra, trots väder o vind myste familjen i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 50 nätter i båten, till försvar skall tilläggas att jag ofta åker derekt till jobbet ifrån båten,;björlanda kile)

Jag älskar att sitta i "brunnen" o titta på solens nergång......

 

Då är vi två i Björlanda som kör den varianten, betydligt bättre läge till jobbet från båten än hemifrån.

 

Min säsong började starkt i April och slutade i November. Trots ett par längre resor har jag nog lagt mer diesel på att hålla värmen än på drift.

 

Har inte räknat dagarna men tippar på ca 60-70 nätter så det har betalat sig gott o väl.

Nu står båten på land och nästa vecka ska jag nog börja så smått med att måla henne invändigt, bara jag lyckas få upp värmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev 690 nm, ca 1100 liter diesel och gissningsvis drygt 20 nätter ombord. Det är mindre än vanligt. Det lite trista vädret gjorde att vi tog en tur inåt landet på Strömsholms kanal upp till Smedjebacken. Det var en helt fantastisk sjöresa som varmt rekommenderas till alla som har möjlighet att gå under broar med 3 meters fri höjd, vilket ju tyvärr begränsar en hel del.post-96037-0-47163800-1451895659_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...