Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Thallatha

Helga - jag älskar dig.

Rekommendera Poster

Ja så heter Olle Adolfssons version av den amerikanska sången, "I´m an old Cowhand" Nån inspelning av Olle Adolfssons version hittade jag inte på nätet, men väl en gammal inspelning av det amerikanska originalet. Om man orkar lyssna får man i varje fall en up pfattning om hur melodin går.  

 

Olle Adolfssons text fanns dock på nätet.  http://lyrics.wikia.com/wiki/Olle_Adolphson:Helga_-_Jag_älskar_Dig!

 

Det är farligt med alla associationer man får.

 

Orkanen Helga är väl inte så kärleksfull. 

 

Fast det enda av dess härgningar jag sett är en presenning på en båt. Ägarparet täckte sittbrunnen på sin båt för nån månad sen, med en presenning som de la över bommen. När jag kom ut till Omholmen/Smögen i morse såg pressningen lite slak ut. När jag åkte hem före middag var den helt borta.

 

Hållö anger styvt 25 i medelvind och närmare 36 i byarna fram till kl 12.00. Just nu har det mojnat en aning.

 

http://www.utposthallo.se/Dygnstabell.htm

 

post-106994-0-79507400-1449229083_thumb.jpg

 

post-106994-0-09758000-1449229112_thumb.jpg

 

post-106994-0-34088400-1449229129_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helga verkar slå hårdare mot oss på ostkusten än vad Gorm gjorde.

Viva visar runt 28-30 m/s i byarna just nu och kulmen är väl inte nådd än.

Rycker i vår annars rätt stabila dörr fast den är stängd och ventilationssystemet slamrar ordentligt. Regnet piskade i ansiktet så det gjorde ont när jag var ute. Bäst att sitta hemma och dricka och äta något gott så länge vi har ström.

Skulle inte vilja vara ute på sjön i det här vinden. Borde nog ta en tur till båten den här helgen också, liksom förra. (Fast det är väl bara en bra ursäkt?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gorm gick betydligt sydligare.

 

Här i mellersta Bohuslän fick vi inte mer än kulingvindar av Gorm.

 

Helgas maximum här var vid 12-tiden med medelvind runt 25 m/sek och som max 35,8.

 

Redan när jag åkte ut till Smögen för att kolla på båten efter middag, hade det börja mojna och just nu råder det bara kulingvindar. Stannade till vid Smögenbrons landfäste och tog en bild ut mot Soten.

 

post-106994-0-37399700-1449253838_thumb.jpg

 

ChristerN - du borde titta till båten varje dag.Det gör jag. Både på förmiddagen och eftermiddagen.

 

Jag fick inte ner fendern mellan båten och den närmsta stålbalken och det hade ju varit tråkigt om balken skulle skava mot min avbärarlist i teak.  :P

 

post-106994-0-16838600-1449253924_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha, har 8 mil enkel till båten så det låter sig nog inte göras. Måste ju jobba ibland också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagen till ära passade vi på att ta upp vinterbåten :)

Det var lite tufft men upp kom den till slut

post-83227-0-53464900-1449280284_thumb.jpeg

post-83227-0-61238500-1449280448_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha, har 8 mil enkel till båten så det låter sig nog inte göras. Måste ju jobba ibland också :)

 

Vissa har det ju bra.

 

Just nu har jag långt till båten mot normalt, knappt en halvmil, och med ålderns rätt kan jag bara ägna mitt "halvtidsarbete" åt  båten. ;)  

 

Vanligtvis har jag ju båten i sjön hela året, och dessutom har jag den sämsta platsen i min hamn ur vind och vädersynpunkt. Ur seglingssynpunkt är det den bästa. Kan alltid segla både ut och in.

 

Men visst känns det skönt att båten står inomhus i värme, när det blåser orkanvindar. Det har ju blåst runt 36 m/sek vid några tillfällen de senaste åren.

 

Just nu säger Hållö 17 m/sek i medelvind och 24 i byarna

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...