Mackey 4 487 Postad 22 November , 2015 Sjövägsreglerna - Regel 20 – Tillämpning (Fartygsljus och signalfigurer) Sid 23 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 . Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa. __________________________________________________________ Lika bra att köra ut denna regel nu när frågan börjat diskuteras i annan tråd. När brukar ni tända era lanternor? För ni som har fritidsskepp (minst 12 m längd och minst 4 m bredd) dagersignal? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 22 November , 2015 Inklippt härifrån. ...segelbåt med motor igång kanske bara laddar batterierna...? Dagsignal kon är kanske inte så dum. Hur ofta ser man segelbåtar över 12m föra dagsignal i svenskt inre vatten? Dagersignaler överlag är inte så dumt över huvud taget. Tycker det är lite konstigt att båtar är undantagna från det kravet i Sverige. Hade vi krav på dagersignaler skulle det per automatik medföra att fler förstod att det dels finns något som heter dagersignal men också vad de betyder. Det skulle nog ge upphov till färre missförstånd och incidenter mellan tung trafik som kan vara hämmad av djupgående eller med begränsad manöverförmåga om segelbåten – som ju normalt har rätten på sin sida – visste vad respektive dagersignal betydde och framför allt vad som förväntades av dem ur ett väjningspliktshänseende. Som det är nu tror jag att lejonparten av båtförarna inte ens känner till 20-metersgränsen. En segelbåt med motor räknas för övrigt bara som motorbåt om motorn bidrar till framdrivningen. Att enbart ha motorn igång för att ladda batterier eller vadsomhelst medför inte att segelbåten blir att betrakta som en motorbåt med avseende på väjningsregler etc. Inklippt härifrån. ... Dagersignaler Jag förstår inte riktigt hur användandet av dagersignal skulle få en seglare att bättre förstå att hen ska hålla undan för ett lastfartyg och jag förstår inte heller att dagersignaler skulle göra att motorbåtsförare höll undan bättre än vad många gör idag.Om man inte kan/vill/orkar/hinner hålla sig långt ifrån de båtar man möter och korsar färdväg med idag så hjälper det nog inte att vi börjar använda dagersignaler. Har någon varit med om en situation som hade underlättats om någon eller båda båtarna fört dagersignal? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 November , 2015 Klipper in min kommentar från den andra tråden (och släcker där), helt rätt att föra diskussionen i rätt tråd: Angående dagsignal - det är väl mest en fråga om tydlighet. I hårt trafikerade farleder kan det leda till onödiga dominoeffekter om man väjer för någon man egentligen inte skall väja för. På öppet hav spelar det ingen roll. Inte alltid logiskt att båtar under 12 meter inte behöver visa dagsignal på inre vatten, däremot skepp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 22 November , 2015 Det här är nog ett av de områden i regelboken där jag har minst erfarenhet så den här tråden tänker jag följa med stort intresse. Jag har väl egentligen bara koll på vilka ljus jag själv ska föra, men väldigt liten vana vid färd i mörker över huvud taget så erfarenheten är i princip noll . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 23 November , 2015 Jag gör ett nytt försök att flytta diskussionerna om dagersignal hit. Jag anser det ganska självklart. Om det vore krav på dagersignaler för alla skulle alla därmed också dels förstå vad de olika signalerna betydde men också att det över huvud taget fanns. Då skulle vi slippa förmodade kontroverser mellan de som felaktigt tror sig ha rätt till väg och de som för dagersignal för ex. begränsad manöverförmåga och hämmad av sitt djupgående. Naturligtvis skulle krav på dagersignalering ge ökad kunskap i frågan, men... Har någon varit med om en situation som hade underlättats om någon eller båda båtarna fört dagersignal eller förstått dess betydelse? Om ingen har varit med om något kan det vara kul om någon konstruerar en eller ett par troliga situation där dagersignal och/eller förståelse av dagersignalernas betydelsen skulle påverkat situationen positivt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 23 November , 2015 Ett exempel från i somras. Jag gick i farleden från Grinda och österut i Stockholms skärgård. I höjd med Gällnö stannade motorn (visade sig bero på tändspolen) och jag blev liggande mitt i farleden. Ett antal segelbåtar blängde argt och några markerade sitt missnöje över att jag inte flyttade på mig genom att dels passera på mycket litet avstånd samt att peka med det berömda fingret. Till saken hör att ett Poker Run passerade just då, vilket inte var så kul med alla ungar i båten eftersom man ogärna vill bli rammad av en övervattenstorped i 80 knop, varför nämnda seglare säkert trodde att motorbåtsidioten bara okynnesdrev för att titta på tävlingen. Hade jag haft möjlighet att signalera att jag var manöverofärdig, och hade segelbåtsskepparna förstått vad signalen betydde, hade livet varit betydligt enklare för oss alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 23 November , 2015 Bra exempel, korkade personer. De som seglade nära gjorde det kanske inte för att visa missnöje, men fingret är ju tydligt. Konstigt att ingen av de som seglade nära stannade när du ropade till dem att du behövde hjälp? Också korkade personer! Många av oss båtägare har haft - eller kommer att få - behov av hjälp. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 24 November , 2015 Bra exempel, korkade personer. De som seglade nära gjorde det kanske inte för att visa missnöje, men fingret är ju tydligt. Konstigt att ingen av de som seglade nära stannade när du ropade till dem att du behövde hjälp? Också korkade personer! Många av oss båtägare har haft - eller kommer att få - behov av hjälp. Mackey Jag ropade inte på hjälp eftersom jag inte behövde någon hjälp. Jag var (temporärt) manöverofärdig vilket inte per definition är ett nödläge. Däremot hade det ju kunnat utvecklats till det, inte minst på grund av nämnda seglare. För att utveckla mina synpunkter på dagersignaler ytterligare: Motordrivna fartyg har aldrig dagersignaler efter de alltid har väjningsplikt, således är de enkla att förhålla sig till. På samma sätt har segeldrivna fartyg inte heller dagersignaler. Anledningen till att dagersignaler existerar är att det finns omständigheter som gör att de normala väjningsreglerna sätts ur spel – det handlar alltså ytterst om att visa för annan trafik att man av en eller annan orsak inte är antingen ett motordrivet eller ett segeldrivet fartyg på väg. De flesta (alla utom Sverige? – jag vet inte) IMO-länder har krav på dagersignaler på alla fartyg, inte bara skepp. Med tanke på hur många båtar vi har i Sverige, och med tanke på hur krävande våra skärgårdar är att navigera i, tycker jag att det är konstigt att det inte är ett krav även här. Jag vill påstå att ett snudd på oändligt antal frågetecken skulle kunna rätas ut om alla förde dagersignaler och om alla förstod dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 24 November , 2015 Ett tillägg till ovanstående: En bra tumregel när det gäller lanternor är att man väjer om för allt som inte ser ut som vanligt (läs; många lampor/julgran). På samma sätt kan man förhålla sig till dagersignaler; om fartyget man ta ska ställning till för en dagersignal – väj. Med andra ord skulle det inte kräva så fasligt mycket nautisk kompetens för att ett dagersignalsystem skulle fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 November , 2015 Jag gör ett nytt försök att flytta diskussionerna om dagersignal hit. Jag anser det ganska självklart. Om det vore krav på dagersignaler för alla skulle alla därmed också dels förstå vad de olika signalerna betydde men också att det över huvud taget fanns. Då skulle vi slippa förmodade kontroverser mellan de som felaktigt tror sig ha rätt till väg och de som för dagersignal för ex. begränsad manöverförmåga och hämmad av sitt djupgående. Naturligtvis skulle krav på dagersignalering ge ökad kunskap i frågan, men... Har någon varit med om en situation som hade underlättats om någon eller båda båtarna fört dagersignal eller förstått dess betydelse? Om ingen har varit med om något kan det vara kul om någon konstruerar en eller ett par troliga situation där dagersignal och/eller förståelse av dagersignalernas betydelsen skulle påverkat situationen positivt. Mackey Jag bogserar då och då, har alltid dagersignaler, både på min båt och det jag bogserar. Tyvärr är det inte många som ser eller vill se signalerna, utan vill gå där jag har bogsertrossen. Eller kan det vara så att det är okunskap om dagersignalerna? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 26 November , 2015 Jag tror det är okunskap, Pentax. När jag läste ditt inlägg reagerade i allafall jag med "Finns det dagersignal för bogsering, och hur ser den ut?", och då ser jag mig ändå som hyffsat påläst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 November , 2015 Bogsering och flottans fartyg som bedriver övningar är signaler som faktiskt är bra att kunna tyda. Men personligen är jag tveksam till att en dagersignal på en segelbåt som går för motor fast den har segel upp kommer att bidra till att så många oklara situationer kommer att undvikas. Seglare som ser denna båt kommer antagligen att gissa att segelbåten går för motor ( typ mot vinden ) och agera rätt. En motorbåt som går snabbare än segelbåten ( som nu är en motorbåt ) kommer antagligen att väja i alla fall eftersom man ändå ska lämna tillräcklig plats och väja i tid enligt tidigare diskussioner. Blir det en kollision är det en annan sak då man ska reda ut vem som gjorde vad. Men i min värld är problemet litet. När jag gjorde lumpen körde jag en målbogserare… DÅ tyckte jag en del båtar uppträdde som idioter när de inte fattade att jag hade 800 meter kabel ute! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 November , 2015 Jag tror det är okunskap, Pentax. När jag läste ditt inlägg reagerade i allafall jag med "Finns det dagersignal för bogsering, och hur ser den ut?", och då ser jag mig ändå som hyffsat påläst. Jag kör med en "romb" på bogseraren och på släpet, tror inte jag behöver markera släpet då det aldrig överstiger 200 meter, men det känns bra. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 26 November , 2015 Jag tror det är okunskap, Pentax. När jag läste ditt inlägg reagerade i allafall jag med "Finns det dagersignal för bogsering, och hur ser den ut?", och då ser jag mig ändå som hyffsat påläst. Jag kör med en "romb" på bogseraren och på släpet, tror inte jag behöver markera släpet då det aldrig överstiger 200 meter, men det känns bra. Kalle Så länge som släpet understiger 200 meter (räknat från bogserarens akterspegel till den bogserades dito) behövs inga dagersignaler. Om det överskrider 200 meter ska båda för dagersignal. Om det man bogserar är svårupptäckt ska det man bogserar föra dagersignal oavsett längd. Notera att det är släpets längd som avgör om det behövs dagersignal eller inte. Vårt nationella undantag (för fartyg under 12 meter) gäller alltså inte. Om man saknar dagersignaler (tänk; man bogserar vid nöd eller liknande) ska man vidtaga alla möjliga åtgärder för att ex belysa bogserlinan eller liknande. För oss båtfolk är det knappast troligt att vi skulle råka ut för detta (att nödbogsera ett släp på över 200 meter med vår båt) men motsvarande gäller även på natten när det handlar om lanternor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 27 November , 2015 Jag håller med Funkis. Det är bra att känna till innebörden av dagersignalerna, men jag tror inte på att vi fritidsskeppare lär oss det bara för att vi skulle bli tvingade att hänga upp ett klot när vi ankrar eller en kon när vi går för motor med segel uppe. Dessutom skulle vi behöva släpa med en massa bollar, trattar och koner om vi skulle få för oss att fiska, om vi skulle på grund eller om vi får motorstopp. Jag tror de enda som skulle tjäna något på obligatoriska dagersignaler för båtar är de som tillverkar och säljer dessa produkter. Det är bättre att vi använder dessa pengar till att utbilda oss lite mera. Då kommer vi säkert att lära oss både att dagersignaler finns och vad de betyder plus en hel massa annat och dessutom ha pengar över. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 27 November , 2015 Jag hoppar tillbaks till Regel 20 genom att klistra in hela regeln här och skriver lite kommentarer. a. Reglerna i detta kapitel gäller under alla väderförhållanden. Det är väl inga konstigheter b. Föreskrifterna om fartygsljus skall iakttas från solnedgång till soluppgång. Under denna tid får ej visas andra ljus, som kan förväxlas med i dessa regler föreskrivna ljus eller som försvagar deras skärpa eller särprägel eller som hindrar noggrann utkik. Här kan man ju vara tveksam till belysningen på kryssningsfartygen, men det är ju sällan någon tvekan om vad det är man ser när man ser ett sådant. c. De i dessa regler föreskrivna ljusen skall, i den mån de finns ombord, även föras från soluppgång till solnedgång vid nedsatt sikt och får föras vid alla andra tillfällen när det anses nödvändigt. Får man ha lanternorna tända på dagen i god sikt? Det kan ju inte direkt skada, men... d. Reglerna avseende signalfigurer skall tillämpas under dagen. Ja, svarta figurer syns väl inget vidare i mörker. e. I dessa regler omnämnda ljus och signalfigurer skall uppfylla bestämmelserna i Bilaga 1 till dessa regler. Signalfigurerna är rätt stora, ska vara 0,6 m i diameter för ett fartyg på 20 m och mera och får minskas i proportion till fartyget storlek. Hur stor bör en tratt-över-kon vara på en 5 m lång motorbåt som dörjar makrill månntro? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 27 November , 2015 Jag hoppar tillbaks till Regel 20 genom att klistra in hela regeln här och skriver lite kommentarer. a. Reglerna i detta kapitel gäller under alla väderförhållanden. Det är väl inga konstigheter Nej sådana regler gillar vi b. Föreskrifterna om fartygsljus skall iakttas från solnedgång till soluppgång. Under denna tid får ej visas andra ljus, som kan förväxlas med i dessa regler föreskrivna ljus eller som försvagar deras skärpa eller särprägel eller som hindrar noggrann utkik. Här kan man ju vara tveksam till belysningen på kryssningsfartygen, men det är ju sällan någon tvekan om vad det är man ser när man ser ett sådant. Men det innebär att man ska försöka att se till att mysbelysningen inte kan ses på längre avstånd, jag ligger nog på gränsen där och visar nog rött ljus åt bägge sidorna. Men jag tror inte det syns så långt bort. c. De i dessa regler föreskrivna ljusen skall, i den mån de finns ombord, även föras från soluppgång till solnedgång vid nedsatt sikt och får föras vid alla andra tillfällen när det anses nödvändigt. Får man ha lanternorna tända på dagen i god sikt? Det kan ju inte direkt skada, men... Ser ingen 'Får ej' nånstans i texten så det lär inte vara något problem. d. Reglerna avseende signalfigurer skall tillämpas under dagen. Ja, svarta figurer syns väl inget vidare i mörker. e. I dessa regler omnämnda ljus och signalfigurer skall uppfylla bestämmelserna i Bilaga 1 till dessa regler. Signalfigurerna är rätt stora, ska vara 0,6 m i diameter för ett fartyg på 20 m och mera och får minskas i proportion till fartyget storlek. Hur stor bör en tratt-över-kon vara på en 5 m lång motorbåt som dörjar makrill månntro? Mackey Sånt där som punkt e med proportion gillar jag inte, just i det fallet kanske det inte är så kvistigt men det öppnar upp för alldeles för mycket tolkningar. Om proportion ska tolkas exakt så bör det funka med att hänga upp två melittafilter, men då blir det (i mina ögon) poänglöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser