Mackey 4 487 Postad 15 Oktober , 2015 Sjövägsreglerna - Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter Sid 21 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.__________________________________________________________Ledsen att jag inte lagt upp något nytt att diskutera på ett tag. Här kommer i alla fall regeln som säger att motorbåtar ska väja för allt och alla!!!! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 16 Oktober , 2015 Här kommer i alla fall regeln som säger att motorbåtar ska väja för allt och alla!!!! Mackey ...och som vidare säger att segelfartyg skall väja för allt och alla utom motorbåtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 16 Oktober , 2015 Och segelbåt med motor i gång är definerat som motorbåt. Motorbåt ska vaja för..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 16 Oktober , 2015 ...segelbåt med motor igång kanske bara laddar batterierna...? Dagsignal kon är kanske inte så dum. Hur ofta ser man segelbåtar över 12m föra dagsignal i svenskt inre vatten? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 16 Oktober , 2015 Här kommer i alla fall regeln som säger att motorbåtar ska väja för allt och alla!!!! Mackey ...och som vidare säger att segelfartyg skall väja för allt och alla utom motorbåtar... Tänk på att roddbåtar och kajaker varken är segelbåtar eller motorbåtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 16 Oktober , 2015 Här kommer i alla fall regeln som säger att motorbåtar ska väja för allt och alla!!!! Mackey ...och som vidare säger att segelfartyg skall väja för allt och alla utom motorbåtar... Tänk på att roddbåtar och kajaker varken är segelbåtar eller motorbåtar... Du menar att Vasaorden väjer för alla? Eller kanske inte för någon?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 16 Oktober , 2015 Här kommer i alla fall regeln som säger att motorbåtar ska väja för allt och alla!!!! Mackey ...och som vidare säger att segelfartyg skall väja för allt och alla utom motorbåtar... Tänk på att roddbåtar och kajaker varken är segelbåtar eller motorbåtar... Du menar att Vasaorden väjer för alla? Eller kanske inte för någon??280px-Vasaorden_3.jpg De skall följa de regler som är generella: upphinnande väjer, de skall hålla till styrbord i trång farled etc. Dvs. regel 8, 9, 10. Men det saknas en regel om vem som väjer för vem vid möte. Oftast följer man nog då i praktiken regel 8e, dvs. ligger stilla. Men fartyget i ditt exempel gissar jag går på undantaget - störst går först, och då inte störst i bokstavlig mening. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 16 Oktober , 2015 Detta säger nogot om denne tråd.... Alla regler står för sig och sees inte i nogon sammanhang. Tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 16 Oktober , 2015 Detta säger nogot om denne tråd.... Alla regler står för sig och sees inte i nogon sammanhang. Tyvärr. Det är ju upp till oss som skriver i tråden om vi vill se reglerna i ett sammanhang eller inte. För mig är det självklart att vi ska se reglerna i ett sammanhang och det tycker ju även "regelmakarna". Första raden i Regel 18 lyder; "Såvida ej annorlunda föreskrivs i reglerna 9, 10 och 13 skall:" Regel 11 – Tillämpning gäller också. "Reglerna i denna sektion gäller för fartyg i sikte av varandra." För att Regel 18 ska gälla ska man alltså se varandra med ögonen och Regel 9, 10 eller13 ska inte vara tillämpliga. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nikkra 0 Postad 11 November , 2015 Hejsan. Lite sen in i debatten, men jag hittar ingenting i något sammanhang om att någon ska hålla undan för roddbåtar eller kajaker, annat än om man hinner upp dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 11 November , 2015 Visst finns det med, var ju inte ens svårt att hitta . Regel 2 om ansvar och regel 3 definitioner är allt som behövs. a. I begreppet ”fartyg” ingår även roddbåtar och sportbetonade farkoster s.s segelbrädor, kanoter, kajaker och vattenskotrar, vilka således skall följa sjövägsreglerna. Observera små fartygs skyldighet enl regel 2 m.fl. regler att ta hänsyn till förhållandevis större båtar och skepp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 11 November , 2015 Hejsan. Lite sen in i debatten, men jag hittar ingenting i något sammanhang om att någon ska hålla undan för roddbåtar eller kajaker, annat än om man hinner upp dem. Det behandlas i inlägg #7 i den här tråden; dvs i praktiken behandlas de oftast som stillaliggande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 14 November , 2015 Man kan nog utgå från att alla flytetyg som drivs med enbart mänsklig muskelkraft, kan stoppa helt från maxfart på 1-3 båtlängder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 21 November , 2015 ...segelbåt med motor igång kanske bara laddar batterierna...? Dagsignal kon är kanske inte så dum. Hur ofta ser man segelbåtar över 12m föra dagsignal i svenskt inre vatten? Dagersignaler överlag är inte så dumt över huvud taget. Tycker det är lite konstigt att båtar är undantagna från det kravet i Sverige. Hade vi krav på dagersignaler skulle det per automatik medföra att fler förstod att det dels finns något som heter dagersignal men också vad de betyder. Det skulle nog ge upphov till färre missförstånd och incidenter mellan tung trafik som kan vara hämmad av djupgående eller med begränsad manöverförmåga om segelbåten – som ju normalt har rätten på sin sida – visste vad respektive dagersignal betydde och framför allt vad som förväntades av dem ur ett väjningspliktshänseende. Som det är nu tror jag att lejonparten av båtförarna inte ens känner till 20-metersgränsen. En segelbåt med motor räknas för övrigt bara som motorbåt om motorn bidrar till framdrivningen. Att enbart ha motorn igång för att ladda batterier eller vadsomhelst medför inte att segelbåten blir att betrakta som en motorbåt med avseende på väjningsregler etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 22 November , 2015 Jag får rätta in mig i ledet av ovetande, tror jag. Vad för 20m gräns menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 22 November , 2015 I princip utgår den ifrån att fartyg under 20 meter ska hålla undan för större fartyg i trång farled, oavsett typ av framdrivning. Som referens kan man med trång farled kan man i princip inräkna hela Stockholms skärgård, även om det mig veterligt inte finns någon exakt definition. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 22 November , 2015 (redigerade) Regel 9 – Trånga farleder har diskuterats relativt livligt här. Hela Stockholms skärgård är nog lite överdrivet. Först och främst ska det ju finnas en farled och sedan måste det ju finnas ett fartyg stort nog för att ha svårigheter att manövrera säkert i farleden. Även segelfartyg - oavsett storlek - ska hålla undan i en trång farled. Fortsätt diskutera nedanstående här istället. Dagersignaler Jag förstår inte riktigt hur användandet av dagersignal skulle få en seglare att bättre förstå att hen ska hålla undan för ett lastfartyg och jag förstår inte heller att dagersignaler skulle göra att motorbåtsförare höll undan bättre än vad många gör idag.Om man inte kan/vill/orkar/hinner hålla sig långt ifrån de båtar man möter och korsar färdväg med idag så hjälper det nog inte att vi börjar använda dagersignaler. Har någon varit med om en situation som hade underlättats om någon eller båda båtarna fört dagersignal? Mackey Redigerad 22 November , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 22 November , 2015 Jag anser det ganska självklart. Om det vore krav på dagersignaler för alla skulle alla därmed också dels förstå vad de olika signalerna betydde men också att det över huvud taget fanns. Då skulle vi slippa förmodade kontroverser mellan de som felaktigt tror sig ha rätt till väg och de som för dagersignal för ex. begränsad manöverförmåga och hämmad av sitt djupgående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 23 November , 2015 Vi kan väl fortsätta diskusionerna här, följ länken http://www.maringuiden.se/forum/topic/80166-sjövägsreglerna-regel-20-–-tillämpning-fartygsljus-och-signalfigurer/?p=566856 Regel 20 och framåt handlar om fartygsljus och signalfigurer. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser