Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MagnusL81

Att köpa segelbåt runt 40 fot

Rekommendera Poster

Hej.

Vi har tänkt att köpa en större segelbåt för lite mer bekvämlighet.

 

Vi har kikat lite på nätet och tycker det ser ut som att något runt 40 fot (37-45), helst strax under miljonen, skulle kunna vara lagom. (hittar vi helt rätt för 600k så skadar ju inte det)

 

Nu finns det ju ett gäng intressanta modeller där ute...

 

En första fråga, är det någon direkt skillnad invändigt på Bavaria 39 och Bavaria 42 från ca 2005-2007? Tittar på bilderna och det enda jag ser som skillnad är att aktern på båten är längre på 42.

 

Vi är inga tävlingsseglare så därför är komforten väl så viktig som att den seglar snabbast på de sju haven.

 

Finns det någon här som redan varit på samma jakt som vi är nu? Kanske har ni något att dela med er?

 

Alla tankar och tips om olika märken och modeller är välkomna!!

 

Mvh

Magnus

Redigerad av MagnusL81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska stor storlek- och prisskillnad mellan 37 och 45 fot.

Ju nyare båt desto bredare och framförallt desto bredare hela vägen akterut. Det skapar en större sittbrunn och akterhytter, kanske kan en nyare 40-fotare mäta sig med en äldre 44-fotare på så vis?

Du skriver att ni inte är några tävlingsseglare, men skriver inte hur ni seglar idag. Är det bryggsegling och 20 distans skutt till nästa gäst-/naturhamn som gäller eller kastar ni loss och sticker till Polen?

En modern bred båt som är konstruerad för det förstnämnda (tex Dufour 41) är direkt olämplig att havssegla med då hon nästan helt saknar grabbräcken i salongen. När båten är över fyra meter bred hinner man få upp väldigt hög fallhastighet när man halkar omkull och inte har något att hålla sig i.

 

Hade det varit för vattenlinjelängden och inte innerutrymmena så hade jag rekommenderat en Swan 441, de kan man få i bra skick från ca 700' idag. Enda nackdelen (förutom att hon är rätt slank) med 441:an är dessa avsaknad av badplattform.

 

Annars har jag nog inga tips under miljonen tyvärr, First 40 kan man hitta för ca 1,2mkr men det är ju lite över er budget då. :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för din input.

 

I dagens läge seglar vi mest korta sträckor (ca 15-20 distans/dag) längs västkusten. Och det kommer väl mest bli så i fortsättningen också skulle jag tro.

 

Swan 441 såg trevlig ut men vi vill nog ha något nyare.

Vi har idag en båt från 1980 och vill ha nåt lite modernare både pga att vi hoppas att grejerna håller bättre och att dagens båtar verkar ha bättre/mera ljusinsläpp.

Min spontana tanke är väl nyare än -00.

 

Att köpa en stor båt med bra komfort är för våran del istället för att köpa sommarstuga.

Så en hyfsat stor salong, ett kök som man inte behöver bli kutryggig i och toa med dusch är väl de stora kraven.

Redigerad av MagnusL81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en koll på Boat24 och fann 569 segelbåtar mellan 11 och 13 m under miljonen. De flesta utomlands men då får du en upplevelse till när du seglar hem båten. Köpte själv min båt i Holland.

 

http://www.boat24.com/?loc=src_results&lan=se&cat=1&sort=rand&src=&mode=AND&prs_min=400000&prs_max=1000000&whr=SEK&lge_min=11&lge_max=13&bre_min=&bre_max=&tie_min=&tie_max=&jhr_min=2000&jhr_max=&per_min=&per_max=&rgo=x&man=x&typ=x&mat=x&ant=x&fue=x&search=S%F6k

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för din input.

 

I dagens läge seglar vi mest korta sträckor (ca 15-20 distans/dag) längs västkusten. Och det kommer väl mest bli så i fortsättningen också skulle jag tro.

 

Swan 441 såg trevlig ut men vi vill nog ha något nyare.

Vi har idag en båt från 1980 och vill ha nåt lite modernare både pga att vi hoppas att grejerna håller bättre och att dagens båtar verkar ha bättre/mera ljusinsläpp.

Min spontana tanke är väl nyare än -00.

 

Att köpa en stor båt med bra komfort är för våran del istället för att köpa sommarstuga.

Så en hyfsat stor salong, ett kök som man inte behöver bli kutryggig i och toa med dusch är väl de stora kraven.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Sun Odyssey ser väldigt trevliga ut. Har kikat på bla blocket och Sun Odyssey, beneteau, Elan och bavaria, ser ju trevliga ut allihop.

 

Men har ni några erfarenheter av dom? Kanske tittat på några av dom eller till och med köpt nån?

Redigerad av MagnusL81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle byta till en båt i den storleken skulle jag nog välja en Bavaria 38/40 Ocean cc. Gillar akterruffen och cc konceptet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnus, om du inte redan har den så rekommenderar jag 700 segelbåtar i test av Curt Gelin. En riktig bibel med tester av massor av båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnus, om du inte redan har den så rekommenderar jag 700 segelbåtar i test av Curt Gelin. En riktig bibel med tester av massor av båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har guldläget! Ordentlig budget i en storleksklass där det finns många båtar och inte jättemånga köpare!

 

Så jag personligen, i din sits, skulle skippa de båtar det finns 13 på dussinet av. Visst, det går att få en riktigt bra båt där för 6-700' efter hård prutning. Men du ska ju sälja någon gång...

 

Av vad du skriver så är komfort viktig? Då skulle jag kolla in båtar med lite mer omsorgsfull inredning. Typ Najad osv. De går snabbt ner i pris nu när köparna är färre. Gillar du inte det äldre stuket ( som ändå är säkra båtar - de lutar inte lika mycket eller så snabbt som "13 på dussinet båtar" ) så finns nyare båtar som seglar finfint, har välgjord inredning och är initialstyva vid segling. Dessa bör ju hålla värdet också...

 

Tänker på Arcona, de först levererade 40-fotarna från år 2000 kryper nedåt miljonen (ok, kanske just nu minst 1,2-1,3) men deras 37 /38 fotare är finfina.

Finns ett varv i Vätösund som bygger jättefina båtar men de säljs direkt... Svårt att hinna pruta då!

Finns förstås fler, speciellt om du kan tänka dig att köpa utomlands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till din lista tycker jag du ska lägga Hunter. En bekant som som egentligen letatde typ HR köpte en Hunter 450. Han är numera odrägligt nöjd. Båtar typ Bavaria, Jeanneau och Beneteau, Hunter är moderna båtar, rationellt byggda och därför inte så dyra. De är gjorda för att folka ska trivas med bra och fungerande utrustning. Personlegen tycker jag Beneteau och Hunter sticker ut lite, här verkar man ha tänkt mer på just bekvämligheten, rejält tilltagna kök med villastandard, toaletter som inte är trånga och salonger som är ljusa och trevliga. Bavaria är lite tråkiga, känns lite som äldre Mercedes. HR känns som ett äldreboende från 70-talet i en mörk källare, men det är mina personliga åsikter.

Bland mina bekanta finns Nauticat 44, Beneteau 393, 36 CC, Jeanneau Sun Odyssey 40 DS.

Gör en lista på vad som är viktigt typ antal hytter, djupgående osv.

Kolla på www.yachtworld.com där finns mycket båtar att titta på, jämföra mm.

Sen om man ska köpa här eller utomlands är en annan sak, i dagsläget är nog Frankrike lite vinnare, bra priser och välskötta båtar. En kanalresa hem är en upplevelse.

Andrahandsvärdet är nog lika illa vad man än väljer, internationellt gångbara båtar verkar klara sig lite bättre. Annars får man lägga båten i Turkiet och hyra ut ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det blivit segelbåts köp men här kommer lite hur vi tänkte inför vårt köp av segelbåt

Vi köpte vår första segelbåt för precis ett år sedan, en Beneteau Oceanis 40 -07, har haft motorbåt och skulle vilja prova segling.

Båten skulle vara bo vänlig, några krav vi hade var bogpropeller, djupgående max 2 meter inte den minsta motorn,och inte heller sämsta seglings egenskaper.

Gärna en lite modernare design, och som någon tidigare påpekat, den ska gå att sälja sen om vi inte trivdes, fick många kommentarer från våra vänner som seglat i många år. Efter surfat runt på blocket och andra sökmotorer i ett år hade vi sett på ett flera märken, bla.Bavaria Maxi Beneteau och Dufour av lite olika modeller 38-42 fot, sharter seglade och privat ägda, till slut hittade vi vår båt, en tidigare ägare, svensksåld och bra utrustad Benetau.

Nu har vi en seglings säsong bakom oss, och längtar mer än någonsin till sommaren, några seglare kan vi inte kalla oss ännu men grunderna har vi lärt oss.

Super nöjda över båten, har ingen bra jämförelse med andra modeller men våra krav blev infriade.

 

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...