Georg_Ohm 4 840 Postad 8 September , 2015 Hej! Nu skall vi prata skit... Jag köpte en bra begagnad 29 fots motorbåt nyligen. Det sitter en vanlig (och bra) Jabsco standardtoalett i båten, men den vill vi byta, av två skäl. Skålen, porslinet, är "large", och det är väl iofs bra med en stor skål, men toalettutrymmet är litet trångt så det blir litet svårt att vända sig där inne. Dessutom envisas vissa besättningsmedlemmar med att producera hårda "harlortar", fast med större dimension, och dessa fastnar i backventilen. Jag har nu en ganska god rutin på att rensa där, men trevligt är det inte..! Förra båtens toalett fick därför en elektrisk konverteringssats, pump med en knivförsedd kvarn, från Seasea och den funkar jättebra, eller skall vi i detta sammanhang hellre säga "skitbra"? (även om den väsnas litet) Så först tänkte jag byta bara den manuella pumpen mot en likadan konverteringssats, men då skålen ändå är för stor så lutar jag mer åt att byta hela toalettstolen mot en elektrisk dito. Den elektriska konverteringssatsen kostar knappt 1800kr. Frågan då efter denna långa inledning; Kan expertpanelen rekommendera nån bra el-toa? och då i prisklassen runt 2000kr, kanske 2500kr, eller rent utav billigare. Jag har kollar på Båtaccenten, Hjertmans och Seaseas sortiment, och snabbt även tittat på Biltemas lågprisalternativ, om man nu vågar sköta sin elimination på en sådan? Eller är det någon i Göteborstrakten som vill byta porslin med mig, en stor Jabsco mot en liten?? (SIC) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 8 September , 2015 Med det här rådet går jag långt över din önskade budget. Men jag är jättenöjd med jabsco liteflush, den morselerar sönder allt. Gäster ombord har lätt att sköta den, och och deras stora pappersanvändande mals sönder. Den spolar tyst och snålt också. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Toalett_Sanitet/Toalett/ELTOALETT_LITE_FLUSH_12V_JABSCO?id=04217 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 8 September , 2015 Vi bytte till Dometic med svängbar överdel. Enkel montering och en riktigt snygg toa. Detta med kvarn är suveränt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 9 September , 2015 Ja den ser verkar ju väldigt bra. Förutom priset, så har jag inte utryme nog på durken för denna, eftersom nuvarande toalett liksom står på en "hylla" omkring 15 cm ovanför durknivå, under denna hylla finns bottenstockens tvärsgående förstärkningsbalk, så det går inte att bygga om. Så jag får fortsätta att titta på de toalettstolar som inte är lika höga. Tack för tipset iallafall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 9 September , 2015 Dometic får jag kolla mer på däremot! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 September , 2015 Jag tittar på urinseparerande mulltoa, inga stopp där men svår att få plats med, jag måste i så fall köpa sits/urinseparator och bygga upp en burk. http://www.separett.se/toaletter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 9 September , 2015 Jag tittar på urinseparerande mulltoa, inga stopp där men svår att få plats med, jag måste i så fall köpa sits/urinseparator och bygga upp en burk. http://www.separett.se/toaletter Varför är du intresserad av denna lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 September , 2015 Jag tittar på urinseparerande mulltoa, inga stopp där men svår att få plats med, jag måste i så fall köpa sits/urinseparator och bygga upp en burk. http://www.separett.se/toaletter Varför är du intresserad av denna lösning? Inga stopp, inget som kan frysa, inga delar som kan krångla. Latrindelen klara ca en månad för två pers, använder man bef tank (ca 40 l) till urinen så klarar man ca två veckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 9 September , 2015 (redigerade) Jag tittar på urinseparerande mulltoa, inga stopp där men svår att få plats med, jag måste i så fall köpa sits/urinseparator och bygga upp en burk. http://www.separett.se/toaletter Dom modellerna är inget för mig, har nyligen kontrollerat befintlig septitank med tillhörande tömningsmöjligheter (obs, i pluralis) fått en tömningsstation alldeles intill ordinarie plats i hemmahamnen, och är väl litet gammalmodigt skeptisk till mulltoa, då jag har litet dålig erfarenhet av sådana, visserligen på 1980-talet, utvecklingen har ju gått framåt.. Men misstänker att det tar för stor plats och sedan kostar det ju en bra slant att vara miljömedveten, alltså förefaller vara klart över budget, om man nu inte väljer den här modellen; http://www.separett.se/Common/Images/Products/1165-01-A-7393553710919.jpg?doprocessing=1&h=300&ra=1"/ Ok, bäste Bhmac, du skall inte ta illa vid dig, men min då gammaldags uppfattning är att mulltoa har man i sommarstugor som inte används allt för ofta, eller på scoutläger, möjligtvis också på rep-möten, om det numera förekommer några sådana... Möjligen då, om man läser mellan raderna, kan man ju tänka sig mulltoa i långfärdsegelbåt, om man nu inte vill tömma sin tank miljövidrigt ute på valfri ocean, eller i fridfull korall-atoll. Men jag navigerat huvudsakligen i Skagerack och Kattegatt där man i alla fall lovat (på bohuslänska och västgötska sidan) att det skall finnas fler tömningstationer framöver, hur det förefaller på danska sidan och på "vänstertrafiköarna" i ytterskärgården vet jag inget om. Men möjligen får jag i framtiden revidera den uppfattningen, tills dess blir det traditionell båttoalett med vattenspolning och septiktank. Misstro icke. det var en viss ironi i detta svar . Redigerad 9 September , 2015 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 September , 2015 Haha, jag hed nog samma uppfattning, toaletter utan vatten är äckliga. Men när jag hörde om dessa så började jag kolla lite, folk verkar väldigt nöjda. Sitter i många husbilar idag (och några båtar). Jag har nu pratat med några husbilsägare och de är väldigt nöjda. Men, ännu så länge är jag bara skeptiskt positiv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 9 September , 2015 Håller med! Utvecklingen går ju framåt. Jag har med viss fascination studerat de ärade husbilsägarnas beteenden vid deras tömninsstationer, och kan ju då mycket väl förstå varför dom byter till mulltoa istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paradise 5 Postad 9 September , 2015 Vi har satt in "mulltoa" i vår för året nya (för oss) båt. Gjorde lika i den förra, båda segelbåtar. Egentligen handlar det mer om torkning än kompostering. Ingen lukt, inga stopp, behöver inga tömningsstationer, kan ligga länge i hamn utan att behöva tömma etc. Men, skulle vi vara många ombord längre tider tror jag nog att vi skulle behöva en annan lösning. Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 9 September , 2015 Ja den ser verkar ju väldigt bra. Förutom priset, så har jag inte utryme nog på durken för denna, eftersom nuvarande toalett liksom står på en "hylla" omkring 15 cm ovanför durknivå, under denna hylla finns bottenstockens tvärsgående förstärkningsbalk, så det går inte att bygga om. Så jag får fortsätta att titta på de toalettstolar som inte är lika höga. Tack för tipset iallafall! Om det bara gäller toastolens "footprint" så har liteflusch samma hålbild som Jabscos manuella. Dock finns det fler geometrier att bevaka än hur det ser ut mot golvet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 September , 2015 Vi har satt in "mulltoa" i vår för året nya (för oss) båt. Gjorde lika i den förra, båda segelbåtar. Egentligen handlar det mer om torkning än kompostering. Ingen lukt, inga stopp, behöver inga tömningsstationer, kan ligga länge i hamn utan att behöva tömma etc. Men, skulle vi vara många ombord längre tider tror jag nog att vi skulle behöva en annan lösning. Pär Har du lös urindunk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 9 September , 2015 Ja det finns väl ungefär 42 olika sätt att placera toaletten, sedan är det ju det där med handdukarna, så att man kan hålla reda på dem, och få fram dom på den nationella handduksdagen! Beeblebronx förstår säker vad jag menar! Toautrymmet är ju inte symmetriskt alls, och jag skall i helgen mäta en del och jämföra måtten på olika toastolar, möjligen kan man vrida stolen så att sittringen fälls uppmot det aktre yttre hörnet, så att man sitter med framsidan av kroppen snett mot dörren. Durkytan är väldigt liten och då i två nivåer, varför toaletter med stor bas inte får plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paradise 5 Postad 10 September , 2015 Vi har satt in "mulltoa" i vår för året nya (för oss) båt. Gjorde lika i den förra, båda segelbåtar. Egentligen handlar det mer om torkning än kompostering. Ingen lukt, inga stopp, behöver inga tömningsstationer, kan ligga länge i hamn utan att behöva tömma etc. Men, skulle vi vara många ombord längre tider tror jag nog att vi skulle behöva en annan lösning. Pär Har du lös urindunk? Ja, det är en Natures Head. Enkelt sätta på lock och tömma i skogen eller i landa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 10 September , 2015 Vi ligger ju mycket i naturhamn, i Bohuslän, och tillgången på buskar och träd är ju ytterst begränsad på dessa öar, "skog" har bara de bohuslänningar som bor vid kusten läst om i sagoböcker ... även om det finns undantag. Granit, gnejs och diabas är ju mer vanligt förekommande. Vi sköter alltså all vår kroppsliga elimination på toaletten, vilket på ren svenska betyder att vi både bajsar och kissar på den. När vi ligger i gästahamn kan det hända att vi använder gästhamnstoan, men det är inte självklart, då man liksom "trivs bäst på sig egen toa". I gästhamn fyller man ju vissa tankar, kylskåp och skafferi och försöker sugtömma en annan tank, då möjlighet ges. Pinkat i en dunk har jag ju gjort x flera, men det går ju an för mig som är man... och vad gör man sedan med dunken? häller den i septiktanken? eller övergöder man havet med den...? Nu är den "nya" båten utrustad med en väl tilltagen septiktank och jag anser att den skall användas till det den är till för. Dessutom med lättåtkomlig sugtömningsanslutning. Att tömma tanken i havet gör vi naturligtvis bara i nödfall då en bra bit utanför territorialgränsen (om nu någon trodde någonting annat), där även yrkessjöfarten och andra havslevande däggdjur tömmer sina tarmar (dom har ju inget annat "val") ... Nu har vi alltså bestämt oss för att följa lagar och regler, även om det kan vara svårt. Och då vi börjar bli äldre har vi satsat på att det skall vara lagom bekvämt ombord. Då faller idéer på kemtoa och mulltoaletter bort från vår horisont. Så nästa steg blir då det som jag redan skrivit, att mäta in toautrymmet och återigen titta i kataloger och på websidor på en ny toalett med elektrisk pump, samt då dra fram en dubbel 4 eller 6mm2 eller grövre kabel från batteribank/elcentral till toaletten. Det lär väl gå åt bortåt 20A vid spolning, kanske mer om kvarnen möter motstånd. Så tar jag då med i beaktandet de tips jag fått här. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paradise 5 Postad 10 September , 2015 En variant vi funderar på är att köra urinen till tanken (som ännu är kvar), kräver rätt lite spolvatten och skulle räcka länge trots att den är liten. Då måste vi förstås leta upp tömningsstation men rätt sällan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 September , 2015 En variant vi funderar på är att köra urinen till tanken (som ännu är kvar), kräver rätt lite spolvatten och skulle räcka länge trots att den är liten. Då måste vi förstås leta upp tömningsstation men rätt sällan. Så är min tanke. Om man sen nödgas tömma i havet så är det lite mindre illa med enbart urin. (Fridtidsbåtar anses ju inte bidra till övergödningen, det är mer bakterier mm i fekalierna som bekymrar). Annars får man ju ha pump och lång slang så man kan gödsla växterna på öarna. Sommarstugor kan ju samla urinen i tank, blanda med vatten och pumpa ut på rosorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser