Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tompelompe

Snart slipper vi måla botten själva....

Rekommendera Poster

Då får vi hoppas att de som sitter i EU-parlamentet och tar såna beslut kommer några gånger under sommaren och gör ren min båtbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst. Vi som överlevde eran med antifouling innehållande stora mängder arsenik tackar myndigheterna...............

 

Lite konstig har jag nog blivit; men jag är här till förträt för någon..............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får vi hoppas att de som sitter i EU-parlamentet och tar såna beslut kommer några gånger under sommaren och gör ren min båtbotten.

Varför det? Kan du inte skydda dig själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu slipper måla botten själva, vem ska då måla botten åt oss? ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att oroa sig för. Åsa Romson gör rent botten

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu slipper måla botten själva, vem ska då måla botten åt oss? ;)

 

Mackey

3000 Gotlänningar kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriöst. Snacka om att det skulle bli sidoimport, egna häxblandningar etc. Knappast bättre för miljön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriöst. Snacka om att det skulle bli sidoimport, egna häxblandningar etc. Knappast bättre för miljön

Vad jag vet finns det de som kör bil o släp från skitländer i dag....................är det nå't bra argument för DIN hälsa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att oroa sig för. Åsa Romson gör rent botten

 

Har Åsa Romson redan fått en plats i EU-parlamentet!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Seriöst. Snacka om att det skulle bli sidoimport, egna häxblandningar etc. Knappast bättre för miljön

Vad jag vet finns det de som kör bil o släp från skitländer i dag....................är det nå't bra argument för DIN hälsa?
Om ingen målar botten. Vad tror du den ökade förbrukningen innebär i ökade utsläpp? Båtbottentvättar behövs det säkert tusen av som är oerhört lättillgängliga och i princip gratis för att folk ska använda dem.

 

Ett exempel är toalagen. Nu har jag själv passerat tömninsstationer under sommaren och kunnat tömma. Från hemmahamnen är det dock 5-6 distans enkel väg till närmaste. Tror du själv jag skulle åka 10-12 distans bara för att tömma tanken?

Ska man förbjuda bottenfärg är det bara installera minst en tvätt i varje hamn. I större marinor flera såklart. Annars skiter folk i det. Oavsett om det är olagligt eller inte

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Seriöst. Snacka om att det skulle bli sidoimport, egna häxblandningar etc. Knappast bättre för miljön

Vad jag vet finns det de som kör bil o släp från skitländer i dag....................är det nå't bra argument för DIN hälsa?
Om ingen målar botten. Vad tror du den ökade förbrukningen innebär i ökade utsläpp? Båtbottentvättar behövs det säkert tusen av som är oerhört lättillgängliga och i princip gratis för att folk ska använda dem.

 

Ett exempel är toalagen. Nu har jag själv passerat tömninsstationer under sommaren och kunnat tömma. Från hemmahamnen är det dock 5-6 distans enkel väg till närmaste. Tror du själv jag skulle åka 10-12 distans bara för att tömma tanken?

Ska man förbjuda bottenfärg är det bara installera minst en tvätt i varje hamn. I större marinor flera såklart. Annars skiter folk i det. Oavsett om det är olagligt eller inte

 

Läs på. Här är det arbetet med vissa typer antifouling som diskuteras.

 

Inget nytt det. Skeppsfärg har varit förbjuden att använda för "menig man" i åratal. Ingen Olsson kan köpa o använda denna typen färg, även om hans båt är +12 x 4 meter..........

 

HMS är skit.......eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Seriöst. Snacka om att det skulle bli sidoimport, egna häxblandningar etc. Knappast bättre för miljön

Vad jag vet finns det de som kör bil o släp från skitländer i dag....................är det nå't bra argument för DIN hälsa?
Om ingen målar botten. Vad tror du den ökade förbrukningen innebär i ökade utsläpp? Båtbottentvättar behövs det säkert tusen av som är oerhört lättillgängliga och i princip gratis för att folk ska använda dem.

 

Ett exempel är toalagen. Nu har jag själv passerat tömninsstationer under sommaren och kunnat tömma. Från hemmahamnen är det dock 5-6 distans enkel väg till närmaste. Tror du själv jag skulle åka 10-12 distans bara för att tömma tanken?

Ska man förbjuda bottenfärg är det bara installera minst en tvätt i varje hamn. I större marinor flera såklart. Annars skiter folk i det. Oavsett om det är olagligt eller inte

Läs på. Här är det arbetet med vissa typer antifouling som diskuteras.

 

Inget nytt det. Skeppsfärg har varit förbjuden att använda för "menig man" i åratal. Ingen Olsson kan köpa o använda denna typen färg, även om hans båt är +12 x 4 meter..........

 

HMS är skit.......eller hur?

Läs på själv, det handlar inte primärt om vem som får jobba med vilken antifouling. Det handlar om godkännande av aktiva ingredienser mot EU's biociddirektiv (BPR). Det är en gigantisk process som pågår där alla biocider (kemiskt eller biologiskt verksamma ämnen som tar död på växter, djur, virus, fragglar, tutti) skall godkännas för att få finnas kvar på marknaden inom EU. En konsekvens kan bli, om ett ämne "med tvekan" blir godkänt, att det endast får användas professionellt. Det läggs ner enorma summor lobbypengar av diverse branschorganisationer för att bevisa att deras respektive aktiva ingredienser egentligen är mer eller mindre harmlösa...åtminsone rätt använda. Länken visar till ett sådant exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"The European Union could ban the use of antifouling by DIY boat owners. Help the British Coatings Federation stop this happening by taking this survey

 

Questions include how sailors apply antifouling, how often they do it, what protective equipment they use, and what they do if they are exposed to the paint.

 

A possible outcome may be the introduction of restrictions on the use of antifouling paints, for example, limiting their use to professional users only, and potentially banning their sale to the general public,’

 

The biocides in antifouling are potentially harmful to humans and exposure includes inhalation of fumes or dust from sanding, and paint splashes. These risks can largely be mitigated with proper protective gear.

 

Helt OK att någon "passar på" din o min hälsa, tycker jag.

 

HMS är det ingen fel på.

 

PS. Länken var till British Coatings Federation. Lite lobbying i tillsvaren där, inte sant?

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"The European Union could ban the use of antifouling by DIY boat owners. Help the British Coatings Federation stop this happening by taking this survey

 

Questions include how sailors apply antifouling, how often they do it, what protective equipment they use, and what they do if they are exposed to the paint.

 

A possible outcome may be the introduction of restrictions on the use of antifouling paints, for example, limiting their use to professional users only, and potentially banning their sale to the general public,’

 

The biocides in antifouling are potentially harmful to humans and exposure includes inhalation of fumes or dust from sanding, and paint splashes. These risks can largely be mitigated with proper protective gear.

 

Helt OK att någon "passar på" din o min hälsa, tycker jag.

 

HMS är det ingen fel på.

 

PS. Länken var till British Coatings Federation. Lite lobbying i tillsvaren där, inte sant?

Det är fråga om ren lobbying. Man vill i denna lilla apell samla argument för sin sak från konsumenter/användare.

 

Pricipiellt är jag för strikta restriktioner på användning av biocider, men precis som i många andra fall handlar det om vem som har mest lobbypengar - inte vilket ämne som är ofarligast.

 

En annan intressant fråga är att godkännanden mot direktivet är tänkt att gälla över hela EU. Om det nu är så även för antifouling kan ju konsekvensen bli att vi återigen får börja använda kraftigare färger i Östersjön. Måhända är produktgruppen antifouling undantaget från ett unionsövergripande godkännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...