Tomas_Bjorkman 4 Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Har försökt att hitta hur man kopplar i hop dessa. Har ett Nmea 2000 nätverk med 3 instrument, plotter, vindgivare och logg/lodd givare idag, tänkte montera en Raymarine ratt autopilot som kopplas via ett Seatalk ng nät.De exempel som jag hittar med Rymarines adapter kabel som verkar det som man har bara har kopplat in en plotter(Nmea 2000) tex på en droppkabel till Seatalk ng nätet - men koppla ihop näten via stamkabeln - går detta? Tomas Redigerad 11 Augusti , 2015 av Tomas_Bjorkman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 11 Augusti , 2015 Jag kan nog tänka mig att det fungerar alldeles utmärkt att göra så. Jag har ett litet N2K (NMEA2000) backbone som består av en Garmin GDN10 (konverter mellan Nexus bus till N2K) och på det backbonet kopplar jag in min Raymarine-plotter med (den svindyra) adapterkablen mellan N2K och ST^ng. N2K och ST^ng är ju egentligen samma sak, förutom att Raymarine inte ville följa standard och har lite andra kontakter. Så jag antar att det du måste göra är att bygga om ditt backbone så att du terminerar det bara i ena änden och sedan ansluter ST^ng backbonet utan första terminatorn. typ: [term] - N2K_unit - N2K_unit - N2K_unit - N2K12V - ST^ng_unit - ST^ng_unit -ST^ng_unit - [term] Men det är klart att du bör få ett vettigt svar av säljaren av din Autopilot innan du slår till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 12 Augusti , 2015 (redigerade) Precis så hoppas jag att det går att göra, Har tänkt mej till Öpnna Varv på Orust nästa helg, hoppas jag kan hitta någon hos Raymarine som vet vad dom pratar om. Har frågat dem förut ang kommunikation via nmea 0183 (från plotter till autopilot, fick bara djupet i fot och inte i meter) och fick till svara att jag bara skulle ha Raymarine prdukter så fungerar allt Redigerad 12 Augusti , 2015 av Tomas_Bjorkman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 25 Augusti , 2015 Var på Öppna Varv i helgenm och pratade med Raymarine och enligt säljaren skulle man göra så här för att koppla i hop ett Nema2000 när med ett Setalk ng nät / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 25 Augusti , 2015 Tack för klargörandet och en bra bild! Kul att det fungerade som jag hoppades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser