Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Anders_St

Cinderella I klipper träsnipa

Rekommendera Poster

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21199085.ab

 

Jag blir fundersam över citatet från polisen "En färja kan inte väja undan. Det var ytterst nära att den körde på båten, säger Eva Nilsson."

 

En mindre träsnipa kan hålla... 4-6 knop på sin höjd?

 

En finlandsfärja, typ Viking Cinderella kan inte göra ett dyft inom Stockholms skärgård. Det är korrekt.

Men Cinderellabåtarna har vattenjet och väl fungerande roder. Ska inte vara några problem alls att hålla undan för ett i stort sett stillaliggande föremål som en snipa i 4-6 knop när man själv kommer åkandes i bortåt 15-20 knop.

 

Och hur i hela friden hann en polisbåt bli larmad, köra fram och "få undan båten" på de kanske 30-60 sekunder det tar för en situation att utveckla sig i Lindalssundet?

 

Mycket skumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det betecknas som "trång farled"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kan inte en snipa i 4-6 knop hålla undan för en "Cinderella"?????

 

Speciellt (!) om det är en "trång farled" för nå'n av dom.......?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är artikeln rättad. Men man kan fundera på om verkligen vissa fartyg anpassar hastigheten efter hur många båtar som befinner sig i en trång farled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är artikeln rättad. Men man kan fundera på om verkligen vissa fartyg anpassar hastigheten efter hur många båtar som befinner sig i en trång farled.

Vilka "fartyg"? Sniporna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är "en mindre snipa" och föraren misstänkt för sjöfylleri kan man ju anta att han var ganska packad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite nyfiken eftersom jag inte heller fick ihop det AB skriver.
Det här låter mer rimligt

Lindalssundet. Snipa nära kollidera med färja.

En liten träsnipa har passerat mycket nära en av de stora färjorna som trafikerar platsen. Det var enligt besättningen på färjan ren tur att snipan inte blev påkörd.

Polisbåten som är i närheten får kontakt med snipan och kan stoppa denna. De kan konstatera att skepparen  på snipan är påverkad och han misstänks nu för sjöfylleri.

https://polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Handelser/Stockholms-lan/2015-08-01-1123-Sjolagen-Varmdo/

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

............ ganska packad. 

> 0.2 menar du, eller med bara allmänt båtförarprov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

............ ganska packad. 

> 0.2 menar du, eller med bara allmänt båtförarprov?

 

 

Vilka regler som gäller lär man sig när man tar förarintyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln i Aftonbladet är riktigt dålig. Här kommer en länk till DN som förmodligen ger en bättre bild av vad som hände.

http://mobil.dn.se/sthlm/cinderella-1-och-fritidsbat-nara-kollision/

 

Här i Sotenäs hade vi en platschef/arbetsledare på Skanska. Han sa vid ett tillfälle; "Träarbetare kan jag få hur många som helst, men snickare är det ont om"

 

Det gäller nog samma inom medievärlden. "Ordbajsare finns det hur många som helst, men seriösa journalister är en bristvara"

 

Även om Cinderallabåtarna aldrig är roliga att möta med en liten båt, är nog befälhavarna kompetenta sjömän.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lindalssundet bör betraktas som trång farled för en turbåt, http://kartor.eniro.se/m/zoW6y

Hastigheten är begränsad till 12 knop.

Jag kan tänka mig att det var mycket fritidsbåtar i sundet en solig lördagsförmiddag. Då är sundet trångt för alla.

 

Intressant bild i DN, verkar som att många fått för sig att det är vänstertrafik.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa skårgårdsbåtskeppare kan ibland vara rövhål också, inte att förglömma. Förra året var jag mycket nära att bli påkörd av Waxholm II mitt på Mysingen efter jag seglat ett varv runt Mysingsholme och var på väg mot Dalarö igen (Mysingen kan knappast ses som en trång farled) när jag seglade, fick göra en panikmanöver 25 meter från stäven, klart väder och perfekt sikt. Jag höll rak väg, seglade slör med gennaker uppe, inget "vinglande hit och dit" som det brukar påstås. Tror skepparen ville markera vem som bestämmer på fjärden. Kompetens och papper är inte allt tydligen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rövhål var ordet!

 

Idag är de flesta rövhål borta eller omskolade så jag tycker att de som styr skärgårdsbåtarna i Stockholms skärgård till 99 % uppför sig väl och gör vad de kan för att tillämpa väjningsreglerna korrekt och hålla undan när de ska.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snipans skeppare är misstänkt för grovt sjöfylleri. Den typen av rövhål är tydligen varken borta eller omskolade.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...