Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
auxvoice

Makrillfisket 2015

Rekommendera Poster

 

 

Japp!

 

Det är väldigt sällan man får trassel med 5 krokar, endast om man brukar fiska med fler ca 10 blir det lätt trassel.

 

 

Brukar köra med en paravan på var sida med två krokar och ett mycket tungt bly i mitten med två krokar. Är det ycket makrill kanske jag bar kör med en dörj.

 

Finns det makrill får man alldeles för många ändå. Man kan väl ha nån enstaka i frysen, men det får inte va för länge. När jag är ute och seglar, vill jag inte ha mer än en makrill högst var annan dag. Efter tre veckor vill man i det närmaste spy åt makrill.

 

Var iland på Hamneskär,veckan innan man satte Pater Noster på plats efter renoveringen. Så¨fort jag kastat loss, hissat seglen och satte kurs mot Ramnholmen, gjorde jag ut en dörj. Fick två pena makrillar direkt. Frugan - som var med ombord för en gångs skull - erbjöds sig att styra, om jag stekte makrillarna. 

 

Att hon erbjudit sig styra, har nog bara hänt en gång tidigare - sen 1973. 

 

Var tvungen att slå ihjäl makrillarna för att kunna filea dom. Så färsk makrill har jag aldrig ätit, varken förr eller senare. Dessutom var det sommarens första makrill.  :rolleyes:

 

 

Var du ute nu i år menar du?

 

Det var inte illa, du får fiska lite oftare då så kanske hon tar över styrandet sen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Var du ute nu i år menar du?

 

Det var inte illa, du får fiska lite oftare då så kanske hon tar över styrandet sen :)

 

 

Nej det var det året när Fyren Pater Noster sattes tillbaka på Hamneskär efter att ha varit på renovering under ett antal år. 2007 tror jag det var.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pater_Noster_%28fyr%29

 

Nej att jag skulle få en frivillig styrman bara för att jag dörjer makrill tror jag inte på.

 

Får kanske ta mig en tur med dörjen när jag kommer hem från de östa ödemarkerna (Stockholm) om det inte kommer nått annat i vägen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju inte bli för mycket makrill ;) Några skall stekas några skall grillas och några skall rökas sen skall ju hummern få sitt i september med;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför blåser det så mycket varje jäkla dag, finns ingen dag det blåser mindre??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför brukar man låta makrill självdö?

Vissa bryter nacken på dem men såna sportfiskefasoner håller inte jag på med ;) Svårt att hinna med det när dem hoppar upp i båten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart tar man död på den! Att låta den ligga och drunkna (det är ju det den gör!) är inte schyst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skall försöka runt stora Pölsan imorgon fredag, hoppas på Sälfritt.

Redigerad av Jas65
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gick bra mkt längre, nånstans halvvägs till Danmark, fick väl runt 10 kg eller ngt mer, en hel plasthink typ modell större som man brygger vin i, ganska rolig kommentar när vi kom i land.."var i h-e har ni fått det där"......roligt att dörja men hade ganska ont i armen på kvällen.

 

/Jack

Redigerad av Jas65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft semester 1 vecka nu och det har blivit väldigt gott om makrill i älgöfjorden och inåt hakefjorden. Riktigt stora fina :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haft semester 1 vecka nu och det har blivit väldigt gott om makrill i älgöfjorden och inåt hakefjorden. Riktigt stora fina :)

 

 

Jaså kul :), tycker det vart redigt dött där senaste tiden. Har du någon mer specifik plats som funkar? Om du inte vill outa det här får du gärna skicka ett pm :)

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Haft semester 1 vecka nu och det har blivit väldigt gott om makrill i älgöfjorden och inåt hakefjorden. Riktigt stora fina :)

 

 

Jaså kul :), tycker det vart redigt dött där senaste tiden. Har du någon mer specifik plats som funkar? Om du inte vill outa det här får du gärna skicka ett pm :)

 

Jag har inget specifikt ställe så för makrill, brukar gå ut en bit och driva tillbaka beroende på vilken vind det är. Men tycker det är bäst tidigt på morgonen mellan 5-7. När brukar ni gå ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ute där nu, stendött idag. Testat olika ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ute där nu, stendött idag. Testat olika ställen.

Tråkigt det :( Jag brukar fiska längs med djupkurvorna som sticker ut lite mer om man kan säga så :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan väl säga att inte några mängder med makrill inne överallt ,men vi fick upp fyra igår vid älgön,tappade lika många,är ingen rovfskare som många är som drar allt dom kan få,nä min kylbox räcker om den blir full,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var lite aktivitet sen i området. Dock så körde jag utan stagg vilket funkat bra hitills men kommer aldrig fiska utan igen efter vad jag sett idag.

Stagg = napp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man dörjer, hur snabbt är för snabbt? 4-6 knop, är det för snabbt?

Vi brukar ju dörja efter segelbåten, och jag undrar om det är bra att aktivt hålla farten nere även när det går att segla snabbt (för vår båt är 5-6 knop snabbt! :) ), för att inte gå miste om makrillnapp?

Min känsla är att det inte nappar när det går lite snabbare, men jag har inte erfarenhet från så många fisketurer att jag kan upphöja känslan till statistiskt säkerställd fakta! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var det dödare än i graven

 

4-5 knop är för snabbt men kan gå att få upp några ändå. ca 3 knop är max skulle jag vilja säga lagom är 2-2,5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns fortfarande makrill utanför Lysekil! Fick åtta i söndags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man dörjer, hur snabbt är för snabbt? 4-6 knop, är det för snabbt?

Vi brukar ju dörja efter segelbåten, och jag undrar om det är bra att aktivt hålla farten nere även när det går att segla snabbt (för vår båt är 5-6 knop snabbt! :) ), för att inte gå miste om makrillnapp?

Min känsla är att det inte nappar när det går lite snabbare, men jag har inte erfarenhet från så många fisketurer att jag kan upphöja känslan till statistiskt säkerställd fakta! :)

 

4 - 6 knop är i snabbaste laget

 

Dörjefart brukar väl ligga mellan 2 till 3 knop. 

 

Seglade visserligen mellan Havstenssund och Väderöarna i 4-5 knop och fick 42 makrillar för ett antal år sen. När jag rensade dem var jag glad att det hade gått så fort. Undra hur många jag fått om jag seglat i 2 knop.

 

På 80-talet brukade jag segla när jag dörjde. Har för mig att jag bräckte med en liten kryssfock  vars skot på något sätt var kopplat till rorkulten. Kommer inte riktigt ihåg hur. 

 

När båten föll av och sköt fart, styrde rodret upp båten i vind och farten minskade och båten föll återigen av.

 

Det blev en slingrande gång på en ganska rak kurs och farten höll sig runt 2 knop. Fungerade alldeles utmärkt - efter mina behov. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns fortfarande makrill utanför Lysekil! Fick åtta i söndags.

 

Hur långt utanför då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...