Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Bobba

Ekolodsstrul Nexus NX & triducer

Rekommendera Poster

Hej!

Installerade i vinter en Nexus NX med Airmar triducer, ett sånt här kit: http://www.nexusmarine.se/products/marine-instruments/nx-base-packs/sea-data-set-1/?lang=sv

Sjösatte i helgen och fart och temperaturvisning fungerar utan bekymmer, dock inte Ekolod som bara visar "- - - ".  :angry:

Någon som har några bra tips på att börja felsökning? Finns det något sätt att genom att mäta sig fram utesluta givare eller WSI-boxen? 

Har googlat ihjäl mig och många verkar ha problem med den trådlösa vindgivaren som finns som tillbehör, dock hittar jag inte någon info relaterad till det problemet som jag har.Hann inte kolla serienummer och mjukvarurevision i helgen men ska göra det i veckan och sen kontakta Garmin som tydligen köpt Nexus. Vad jag har läst ska man tydligen inte hoppas på för mycket hjälp därifrån.... 

Tackar på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt med respons här så jag stänger väl mitt eget problem då. Jag felanmälde till Google, fick ett RMA-nummer och en adress att skicka in WSI-box och givare till. En vecka senare fick jag tillbaks sakerna med posten och en notis att "WSI-box programmerad". Nu är det återmonterat och fungerar i båten.

Summa summarum så fungerade Garmins support över all förväntan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också problem med mitt Nexuslod.

Under ett par år har den bara visat djup ner till ca 20 meter, sen blir det streck. När man sen kommer in på grundare vatten igen visar lodet 0,3 meter en stund innan det rätta värdet.

Nån gång har jag fått skrämselhicka när jag råkat titta precis när det stod 0,3 meter. Givaren sitter  nån halvmeter på sidan om kölen och teoretiskt sett skulle det kunna va 0,3 meter under givaren och mer än 1,5 meter under kölen.  :o

På försommaren överträffade faktiskt lodet sig själv och visade 38 meter vid något tillfälle.

Har talat med några som ställt ut Silva produkter och i vintras även med en kille i Garmins monter på Båtmässan i Stockholm. Fått en del tips om vad det kan bero på, men inte fått testat råden fullt ut ännu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...