Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Gäst felix

Praktiska problem

Rekommendera Poster

Gäst felix

Hej! Jag vet nästan inget om båtar så jag har några funderingar: Om man är ute på en långsegling men inte har någon toa ombord hur gör man när man måste skita? Är en folkbåt i trä bra för längre seglingar på oroliga hav? Klarar den trycket osv lika bra som en plastbåt? Vilken sorts båt är exemplarsik för långa färder om man är en ensamseglare? Vilken tror ni är den största risken/faran om man ska krossa atlanten? Krocka, åka vilse, oväder eller kanske pirater? mvh/Felix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst felix

Jo, jag tänkte att eftersom det är några enkla nybörjarfrågor så borde det vara en lätt match för någon insatt att svara lite snabbt på dessa funderingar men jag hade kanske fel.. I värsta fall får jag väll lära mig läsa och besöka en bibla men förhppningviss behöver det inte gå så långt om någon annan kanske kan komma med några synpunker eller svar på mina frågor. mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felix, som anemos skriver är det nog rätt vettigt att läsa i böcker kring ämnet. Du skriver om att korsa Atlanten och sånt där. Då tror jag du verkligen måste planera och lära av de som gjort något liknande och jag tror inte du lär hitta direkt många av dem här på maringuiden. Men jag kan tänka mig att köra vilse och råka ut för oväder är några av de större problemen men också proviant och vatten. Saknar du toa får du hänga röver över relingen - går det lite sjö kanske du slipper torka dig :-D En sak till; vet du, som du skriver, nästan ingenting om båtar tror jag att du har mycket att lära och planera innan du kan ta dig an större hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skita är nog det minsta problemet, värre med krocka, åka vilse, oväder och pirater? Skaffa en gps så åker du inte vilse, en ruff om det blåser & blir oväder, en radar så att du inte krockar och se till att ha spannet framme med skit ifall det kommer pirater !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robert

Hej Tycker att tidigare svarar har varit lite väl ohövliga mot dig. Har ingen stor erfarenhet av långsegling men har läst en del. Skall försöka svar på några frågor. Toaletten löser man som några redan skrivit med en hink eller direkt över relingen. Det kan dock bli problem om man skall genom någon kanal, då man ofta måste anställa besättning för att få gå igenom. En folkbåt i trä är inte lämplig för långseglingar, därmed inte sagt att det är omöjligt. Vilken båt man skall välja beror på budget, beror på vem man frågar, beror på om man har bråttom m.m. . Exempel på billigt alltrenativ ären liten långkölad och välutrustad. Exempel på ett billigt alternativ är en havsfidra. Tips. Läs böcker om långseglingar, de är mycket spännande och lärorika. Min favorit är Sven Yrvind (Lundin) Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

När ni nu har börjat prata on en gammal långseglare.. Så tittade jag mitt fotoalbum... Tagen i Rio de Janeiro Dec. 1973. Där jag träffade Sven Lundin (som han då hette) och hans Hollänska seglarkamrat (vars namn jag nu inte kommer ihåg) Jag hjälpte Sven bl.a. med att laga en radiopejl på mitt kontor. Jag bodde och arbetade i Rio då.

post-7154-1394234366,0136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

En bild till, inne i Svens Bris där en Brasiliansk reporter skriver om honom.

post-7154-1394234366,0656_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Och ytterligare en bild av Sven. På någon båtmässa, någonstans ! Så, bara läsa hans äventyr, så får ni veta hur hann har gjort det, i hans lilla 6 meters BRIS. (PS. han hade ju t.o.m. 2 damer i båten ett tag)

post-7154-1394234366,1183_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tompa sjörövaren

Toa. Det är en intressant fråga. Hur många har testat att gå på toan i 20 m/sek. grov sjö. ett fenomen som uppstår om du nu lyckas ta dig till toan. är att lyckas du skita eller pissa i toa skålen och skiten m.m. ligger kvar i skålen i dynigarna. och du börjar spola. då kommer det inget vatten p.g.a. att vatten intaget är i luften. i alla fall på min förra båt.he.he. där kommer hinken bra till pass. dock har du kvinnor ombord så kan det bli mycket intressant. antingen skiter/pissar dom på sig eller så får du se en rolig syn. ha det gött. nog med skit snack

post-0-1394234370,718_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[LINK]www.webvideo.nu/arrandir/resan.html[/LINK] så kan du läsa litet mer om hur det kan vara att segla ensam i liten båt. Sebastian Näslunds fascinerande beskrivning av hur han seglade från Göteborg till Västindien. Sebastian skildrade i en TV-film som sändes för några månader sedan, etappen från Västindien tillbaka till Scilly-öarna och berättade mycket gripande om hur det mänskliga psyket påverkas av ensamheten långt ute till havs. Om rädslan som hela tiden gnager inne i en, tankarna på hur bara ett tunt skikt av plast skiljer en själv från havets djup... om hur man anpassar sig till ensamheten och skapar olika strategier för att inte bli galen. Rekommenderas varmt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hink funkar fint, använde en sådan i 3 år (säsonger) både jag och flickvännen ;) Jag vet inte var jag läste det, men någon skrev att den perfekta långfärdsbåten är just den båt som tar dig ut på långfärd. Enkelt. Naturligtvis finns det bättre och sämre alternativ, men stirra dig inte blind på båten. GPS i all ära, men elektronik lägger av, ha en GPS i reserv, och gå en kurs i navigation så att du inte blir helt strandsatt (i dubbel bemärkelse). Risken att du skulle kollidera med någonting utanför fartygsstråken är mindre än din chans att vinna på lotto. Trots allt så händer det ju med jämna mellanrum (folk vinner faktiskt på lotto också) så var försiktig, men inte överdrivet orolig. Angående pirater... Man kan ju hålla sig ifrån dessa farvatten, dessutom är inte risken så stor i liten båt då man sällan har mycket av värde med sig, jämfört med t.ex. 40-50 fotare, fulla med elektronik, kanske pengar och smycken. Lämpliga båtar under 80.000 kronor kan vara Amigo 23 som har korsat Atlanten mer än en gång. Misil II, även den korsat atlanten. Vega, seglat i Arktis. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Felix, 1. Hink 2. Nej. 3. En båt som är utrustad för ensamsegling, dvs. med fallen neddragna i sittbrunn och autopilot. 4. Krosskador ! Skämt åsido, ska du KORSA atlanten är den största risken antagligen att du somnar. Att nåt på båten går sönder är också rätt vanligt. Självklart väljer du en bra rutt, tex. passaden runt 15:e breddgraden. MVH, Johan http://www.toan.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst felix

Tack för alla bra svar :) Nu har jag köpt en fin liten folkbåt och seglar runt i skärgården. Får se hur det blir med atalanten, känns lite avlägset. Fast kanske kan jag ta mig till gotland. mvh/felix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Percy

Gå in i QSK=Oceanseglarklubben. Kolla deras hemsida www.osk.org Där får du alla svar, samt chansen att träffa sven lundin (Yrvind) och många andra med många tips. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska försöka dela med mig av mina erfarenheter från min långsegling från Sverige till Bora Bora 2004-2005 med två polare i en L28... Sitta och kladda med hink i sittbrunnen? Kroka säkerhetsselen i något stabilt och häng häcken över relingen i lä. Är ni fler ombord så beordras övriga ner under däck medan vindrodret styr. I hamn får fantasin flöda. Har man sparat pengar på toa kan man lyxa med att äta ute och där finns ju toalett. Ligger man på svaj vid en söderhavsö sitter jag hellre över relingen och spanar in stjärnorna än att kontaminera på dass under däck. Vilse på atlanten? Knappast med GPS, en handburen kostar en tusenlapp. (Men ha alltid en i reserv) Oväder på Atlanten? Knappast om man går över vintertid. När arken går från Las Palmas är det massor av familjer som går över tillsammans. Vill man vara lite mer allena kan man gå över på 10-11 breddgraden (dvs under orkanbältet) under orkansäsong, men då kan vinden vara lite mindre pålitlig. Sen ska det väl sägas att är man bara ute tillräckligt länge så hamnar man i blåsväder förr eller senare. Jag skulle inte vilja sitta i en båt som inte klarar en vanlig storm och det har inte särskillt mycket med båtens storlek att göra. Jag skulle vilja se många av de seglare som jag träffat på (som inte direkt var i fysisk toppform) reda ut situationen den gång de blir överaskade av hård vind med mycket segel uppe och elvincharna strejkar på sina 40fot båtar. Se till att du kan hantera din båt och att hålla dig i form. Många fot och mycket prylar är inte detsamma som säkerhet. Krocka? Alltid en risk, särskillt på Atlanten är fartygstrafiken ganska tät, vi såg nog en lastbåt i genomsinitt varannan dag. Billiga sätt att minska riskerna: Tänk igenom vad som kan hända så är man mer uppmärksam på just dessa situationer. Skaffa bra rutiner oavsett om du är ensam eller delar på vakterna. Ropa upp alla fartyg du möter på VHS, då vet du att de sett dig och samtidigt kan du få färska väderprognoser. En kapten på en tanker gav oss tipset att blöta ner seglen i dimma och om det går höga vågor. Radarekot från en radarreflektor menade han var rena hånet i jämförelse med blöta segel. Pirater... kommer du garanterat inte att träffa på ute på Atlanten. Nära land i fattiga länder är risken störst. Vi resonerade så här. Ska man ha nytta av vapen så gäller det att ha nåt som verkligen går att värja sig med, t.ex automatkarbiner. En revolver kommer bara att provocera fram ett läge där man blir skjuten. Men jag vill inte ens tänka på vilket rabalder ordentliga bössor skulle skapa vid varje inklarering till nytt land. Betydligt enklare är att aldrig gå närmare potentiellt farliga kuster än 50distans (då slipper man tom bli uptäckt av små fiskebåtar som går ut från land dagligen) och ha lanternorns släckta nattetid. Sedan gör man instick om man vill gå in någonstans. Kolla gärna in vår hemsida www.fangadagen.com Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är intresserad så hör av dig till mig (email på min hemsida, adress dit nedan) om du vill hänga på till Åland sommaren 2006. Jag ska segla över med min Neptunkryssare dit, kanske längre typ Åbo, Helsingfors eller t.o.m. Tallinn, om tiden räcker. Dra med din folka så kan vi ha sällskap.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Felix!
Det där med att kunna en massa tror jag inte riktigt på. Visst ska du ha en baskunskap om navigation, sjövett m.m. Men att haka upp sig på det där, då är det svårare för varje år att komma iväg. Har en dröm att segla till Fillippinerna och Papua Nya Guinea och endast tiden har hindrat mig. Kör dock en runda till istanbul under våren/sommaren 2007. Plånboken tillåter endast en folkbåt i trä. Det är klart det går. Dock måste den väl förstärkas en del. Håller på och undersöker saken. E du sugen på att haka på till orienten lär vi bli historiska då ingen har väl med två nordiska folkbåtar seglat dit tillsammans.
 /jacob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...