Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Saabmaffian

40hp mariner magnum 4 cylindrig ,ingen gnista på 2 nedre cylindrarna

Rekommendera Poster

Hej jag har nyinskaffat en båt där motorn går inte på de 2 undre cylindrarna,där är ingen gnista på de undre cyklindrarna ,så jag har skiftat plats på tändspolar och på tändstiften , för att lokalisera fel,men fel på 2 undre cylindrarna ändån. 

 

har tyvärr ingen kunskap om båtmotorer men skruvat en hel del på bilar och kan ganska mycket om fin elektronik , så jag har mätt lite olika saker , 

 

vet tyvärr inte vilka saker som är vad men ,den boxen som alla 4 spolarna går in i har samma värde på alla 4 utgångarna ,men på de 4 ingångarna som kommer uppe ifrån svänghjulet så är där kortis på 3dje ingången uppifrån . undrar om någon vet vilka värden som det ska vara där , 

och vilka värden som ska vara där när motorn är igång  ,

 

ritat på bifogad bild var det är 0 ohm till jord .. om det är rätt eller inte vet jag ju tyvärr inte . 

 

finns dety någon som har ett elschema på denna modellen så hade jag blivit glad.

 

funderade på om det kan va kortslutning i sladden på väg upp till spolen , men har ingen avdragare till svänghjulet ,ska leta upp en sådan så ja kommer dit ..

tacksam om någon vet något eller vet var man ska mäta..

 

Tack på förhand  Nicklas  

post-106721-0-03504700-1427628306_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mät enligt fig med en vanlig Ohmmeter. Om triggers är OK är det med 99 % sannolikhet CDI/Switch-boxen som skall bytas.

 

post-70497-0-77027600-1427637028.jpg

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät enligt fig med en vanlig Ohmmeter. Om triggers är OK är det med 99 % sannolikhet CDI/Switch-boxen som skall bytas.

 

attachicon.gifTriggers 40 hp Merc.JPG

Så nu har jag varit ute och mätt enl biden ..  , triggern (som jag tror det är)  mäter 806 Ohm stycket inget däremellan .. så de borde vara hela . 

 

men de blå och röda sladdarna som går upp under svänghjulet där den blåa mäter kortslutning till jord är det normalt ? vad går de upp till ?? nån spole ?  är det de jag läst om hög o låg varvs spole ? 

såfall skulle värdena kunna va ganska rätt. 

jag har dock inte vågat mäta med motorn igång för om det är väldigt höga spänningar så kan ju instrumentet gå sönder..efter som ja inte vet vilka spänningar där borde vara 

 

.  förmodar att switch boxen är den stora boxen där spolarna går in då .. och triggern är när den ska gnistra (TYP LÄGESGIVARE FÖR SVÄNGHJULET ?) 

sen har jag då 2 röda och 2 blå som kommer uppifrån , om dessa är spänningen via nån spole . 

 

har jag förstått det rätt då  :) 

 

NVH Nicklas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mät enligt fig med en vanlig Ohmmeter. Om triggers är OK är det med 99 % sannolikhet CDI/Switch-boxen som skall bytas.

 

attachicon.gifTriggers 40 hp Merc.JPG

Så nu har jag varit ute och mätt enl biden ..  , triggern (som jag tror det är)  mäter 806 Ohm stycket inget däremellan .. så de borde vara hela . 

 

men de blå och röda sladdarna som går upp under svänghjulet där den blåa mäter kortslutning till jord är det normalt ? vad går de upp till ?? nån spole ?  är det de jag läst om hög o låg varvs spole ? 

såfall skulle värdena kunna va ganska rätt. 

jag har dock inte vågat mäta med motorn igång för om det är väldigt höga spänningar så kan ju instrumentet gå sönder..efter som ja inte vet vilka spänningar där borde vara 

 

.  förmodar att switch boxen är den stora boxen där spolarna går in då .. och triggern är när den ska gnistra (TYP LÄGESGIVARE FÖR SVÄNGHJULET ?) 

sen har jag då 2 röda och 2 blå som kommer uppifrån , om dessa är spänningen via nån spole . 

 

har jag förstått det rätt då   :)

 

NVH Nicklas 

 

jag undrar även var man får tag på en sådan box isåfall om den är sönder . 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Mät enligt fig med en vanlig Ohmmeter. Om triggers är OK är det med 99 % sannolikhet CDI/Switch-boxen som skall bytas.

 

attachicon.gifTriggers 40 hp Merc.JPG

Så nu har jag varit ute och mätt enl biden ..  , triggern (som jag tror det är)  mäter 806 Ohm stycket inget däremellan .. så de borde vara hela . 

 

men de blå och röda sladdarna som går upp under svänghjulet där den blåa mäter kortslutning till jord är det normalt ? vad går de upp till ?? nån spole ?  är det de jag läst om hög o låg varvs spole ? 

såfall skulle värdena kunna va ganska rätt. 

jag har dock inte vågat mäta med motorn igång för om det är väldigt höga spänningar så kan ju instrumentet gå sönder..efter som ja inte vet vilka spänningar där borde vara 

 

.  förmodar att switch boxen är den stora boxen där spolarna går in då .. och triggern är när den ska gnistra (TYP LÄGESGIVARE FÖR SVÄNGHJULET ?) 

sen har jag då 2 röda och 2 blå som kommer uppifrån , om dessa är spänningen via nån spole . 

 

har jag förstått det rätt då   :)

 

NVH Nicklas 

 

jag undrar även var man får tag på en sådan box isåfall om den är sönder . 

och vad ska den heta ? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Leta rätt på reservdelsnummer på SW-boxen här: www.ishopmarine.com - > mercury shop och Googla sedan på detta nummer. Annars är det som vanligt att reservdelar till båtmotorer finns där de säljer reservdelar till båtmotorer. Inte alls särskilt svårt att hitta men vad som finns nära dig vet jag inte. Detta skulle vara fjärde gången jag kommit i kontakt med fallerande Switchbox på Mercurys raka 4:a, så det är ganska vanligt.

 

Du får ursäkta, men jag vill inte ge mig in i att förklara och svara på alla dina frågor, någon annan kanske. Din felbeskrivning gör att jag är nästan helt säker på att felet sitter i boxen. Om du tar reda på hur en CDI funkar och så tror jag att du skulle komma till samma slutsats. Det finns en liten risk att felet beror på något annat, men å andra sidan går det inte att på något enkelt sätt mäta upp boxen utan bara använda uteslutningsmetoden. Med det specifika fel du har kombinerat med kännedom om konstruktionen gör ändå att det med hög sannolikhet att uttala sig om vad som är fel. Jag hade nog själv nöjt mig med det jag vet och köpt en ny box utan vidare mätningar.

 

Switchboxen är den fyrkantiga lådan med plintar dit alla ledningar till tändningen är anslutna.

 

En mindre sannolikt förklaring skulle vara att två tändspolar givit upp samtidigt. Du kan ju skifta mot någon av de som garanterat funkar och kolla.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta rätt på reservdelsnummer på SW-boxen här: www.ishopmarine.com - > mercury shop och Googla sedan på detta nummer. Annars är det som vanligt att reservdelar till båtmotorer finns där de säljer reservdelar till båtmotorer. Inte alls särskilt svårt att hitta men vad som finns nära dig vet jag inte. Detta skulle vara fjärde gången jag kommit i kontakt med fallerande Switchbox på Mercurys raka 4:a, så det är ganska vanligt.

 

Du får ursäkta, men jag vill inte ge mig in i att förklara och svara på alla dina frågor, någon annan kanske. Din felbeskrivning gör att jag är nästan helt säker på att felet sitter i boxen. Om du tar reda på hur en CDI funkar och så tror jag att du skulle komma till samma slutsats. Det finns en liten risk att felet beror på något annat, men å andra sidan går det inte att på något enkelt sätt mäta upp boxen utan bara använda uteslutningsmetoden. Med det specifika fel du har kombinerat med kännedom om konstruktionen gör ändå att det med hög sannolikhet att uttala sig om vad som är fel. Jag hade nog själv nöjt mig med det jag vet och köpt en ny box utan vidare mätningar.

 

Switchboxen är den fyrkantiga lådan med plintar dit alla ledningar till tändningen är anslutna.

 

En mindre sannolikt förklaring skulle vara att två tändspolar givit upp samtidigt. Du kan ju skifta mot någon av de som garanterat funkar och kolla.

Tack för du hjälper mig , 

jag har bytt plats på både tändspolar och stift ,men felet är fortfarande de 2 undre cylindrarna som ej går. 

så jag har konstaterat att styrboxen inte släpper ut signal till cylinder 3 och 4 . 

visste däremot inte om det finns nån typ av hallgivare för varje stift  eller du såfall var ihopkopplade 2 0ch 2 tex.. såfall förklarar de ju varför 2 cylindrar  skulle kunna lägga av samtidigt . jag gör som du säger och nöjer mig med svaret och ska se om jag får tag på en switch box. 

 

jag hittar tyvärr inga nummer på min motor vet inte var ja ska leta ,så ja vet inte vad det är för en modell eller årsmodell .. vet den heter mariner 40 magnum . på 40 hk så klart .. 4 cylindrig . 

men går väl o ringa nån mariner verkstad som vet .. 

 

ja ska leta och se om jag hittar något och beställa hem en box så hoppas jag de fungerar sen .. 

 

jag är jätte tacksam för din hjälp . 

 

och har du någon aning om var man kan hitta kopplingsschema och dylig info om min motor , och/eller var man kan läsa om hur switch boxen m.m fungera , så blir jag glad om du vill skicka nån länk .. 

jag är en elektronik toking som vill veta hur allt elektriskt fungerar ,..   ;) 

 

tack åter igen .. hoppas ja får tag på rätt del .. MVH Nicklas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är denna: http://www.boats.net/parts/detail/merc/M-5772A%205.html

 

PM:a din mailadress.

hej o åter igen tack .. ser rätt ut hittade i usa för ca 1000 kr ,

 

, men läste att om en stator lägger av så kan de med göra att den tappar 2 cylindrar antingen översta eller understa .. och efter som jag har o ohm till jord på den blå sladden från statorn kanske kan vara fel där ändån ,om den sladden ligger mot jord avskavd typ.. .. förstår det som boxen är uppdelad på 2 delar men även inkopplingen utifrån är uppdelat .. 

 

 

sitter o läser in  på hur allt är kopplat ..ja ska ut i morgon innan ja beställer boxen o mäta stator lindningarna en gång till ,. om den blå fortfarande är o ohm till jord kanske felet är där.. har ingen aning hur de ska mäta ju ,.,. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tror det är denna: http://www.boats.net/parts/detail/merc/M-5772A%205.html

 

PM:a din mailadress.

hej o åter igen tack .. ser rätt ut hittade i usa för ca 1000 kr ,

 

, men läste att om en stator lägger av så kan de med göra att den tappar 2 cylindrar antingen översta eller understa .. och efter som jag har o ohm till jord på den blå sladden från statorn kanske kan vara fel där ändån ,om den sladden ligger mot jord avskavd typ.. .. förstår det som boxen är uppdelad på 2 delar men även inkopplingen utifrån är uppdelat .. 

 

 

sitter o läser in  på hur allt är kopplat ..ja ska ut i morgon innan ja beställer boxen o mäta stator lindningarna en gång till ,. om den blå fortfarande är o ohm till jord kanske felet är där.. har ingen aning hur de ska mäta ju ,.,. 

 

pm:a ?? hur 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PM:a genom att klicka mitt namn, sedan skicka mig ett meddelande med din emailadress.

 

Du har en modell med svart stator (och därmed 9A laddning till batteriet, men detta har inte med tändningen att göra). 

 

Blå till jord är "low speed" laddspole och röd till jord är "high speed" laddspole.

Dessa spolar försörjer alla 4-cyl, det är inte uppdelat 2 + 2 cyl.

 

Laddspole är här = laddspole till "C" i CDI dvs capacitor inte 12V-batteri.

 

Du har 200 - 300 V vid boxen så håll tassarna borta. 

 

Något kopplingsschema finns inte i verkstadsmanualen utan bara felsökningsinfo. Det förutsätts att man förstått principerna för CDI. Om du vill följa felsökningsinfo behöver du ett toppvisande instrument. Men jag vill som sagt inte göra denna tråd till ytterligare en beskrivning av CDI. Vad som fattas din motor tycker jag är klarlagt, vill du vara extra säker kan du ohmmäta LS- och HS-spolarna.

 

Du får ursäkta om du tycker jag är dryg, men jag hade som sagt bytt switchboxen utan vidare undersökningar. 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja får be om ursäkt själv för de e ju jag som e dryg eftersom jag vill förstå hur de fungerar .. yrkesskada i elektronik branchen   ;) 

 

jag ska beställa box  nu men ser att den jag hittade på ebay heter  57772A 7

är den kompatibel med 57772A 5  vet du de . ? 

den verkar sitta i nyare motor om ja ser rätt. men ser ut som samma i övrigt .. 

mvh nicklas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag fick min switch box i onsdags ,och nu går motorn ..

så felet var i switch boxen . helt underbart

Så ett stort Tack för hjälpen .

överlycklig båtägare.

 

men så kom ett litet problem ,  när vi var ute och körde så stannade vi några gånger och satt o fiskade , när vi startat och flyttat båten några gånger så plötsligt ville den inte gå igång (normalt startar den direkt )   fick köra på starten till o från ca 10 min ,den tände till men inte mer , innan den började  så försiktigt villa gå igång , på en cylinder i taget lät det som . till slut gick den igång på alla ,sen va de som om inget hade hänt , allt fungerade som de skulle igen ,

 

det var så en gång tidigare när ja hade den i baljan hemma när ja höll på att prova den när den inte gick mer än på 2 cylindrar men då trodde ja det var därför. men måste va nåt annat fel .

kan de va flotören som hänger sig så den får in soppa när den står en stund (i detta fallet ca 45 min ) så den kan bli sur så den har svårt gå igång därför .

Nån som vet vad som kan göra detta .. Med vänlig hälsning Nicklas

övrigt går motorn perfekt nu ..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...