Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
forgus31

Bästa LiFePO4 för båten

Rekommendera Poster

Nu har de på lime-power.se uppdaterat websiten med ett "mässpris".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Mässpriset" är 19900 för 4st 40Ah@12V batterier + en batterivakt + montering. 

Exakt samma batterier kostar 2450 kr/st från Tjeckien.

--

Kan tänka mig ett sådant till min elsnurra, 7,5 kg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del BMS att köpa. Dock är jag inte så hemma på funktionen. Balansering, ingår det bara ibland?

 

Om alla celler är lika mycket laddade ska det ju vara väldigt enkelt att rädda batteriet från över eller underladdning med enkel spänningsmätning.

 

Istället för att bränna bort energi borde BMS flytta över lite energi från ett par celler till den svagaste cellen.

 

Tänkte så här: en jämförelse görs mellan cellernas spänning. Den cell som för tillfället ligger lägst i spänning tillförs lite extra energi. Det skulle kunna gå till så att en kondensator lånar från de andra cellerna och flyttar till den med lägsta spänning. Har man en noggrann spänningsmätning och en jämförelse med resten av cellernas genomsnittliga spänning släpps energi iväg. Är det kanske så BMS fungerar? Om man cykliskt skannar batteriet och flyttar över energi från starkare till svagare kommer alla celler att ha lika mycket mat i magen och hålla ut lika länge som de andra i dragkampen. Alla länkar lika starka på konstlad väg.

 

Vill gärna veta hur ett BMS fungerar innan jag köper ett. Framförallt vill jag veta hur säker funktionen är. Har laddat sönder batterier när laddaren gått sönder. Tre gånger räcker för att bli lite nojig och ett LiFePO4 för många tusen får inte gå sönder för att man lämnat ut det till en black box med ospecificerad funktion och livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur är det, LiFePO4, har löst problemet med att de kan brinna tämligen ordentligt?

 

Se länk till hur man provocerar ett litet batteri till en mobiltelefon att tända till ordentligt.

 

https://www.youtube.com/watch?v=7-xPHopebiE

 

Ett av problemen är att allt som ska brinna finns i batteriet. Det går inte att kväva elden, inte dränka den i vatten utan händer detta är det bara springa fort som gäller.  Tydligen så kan större batterier bränna hål i båtskrov, oavsett material, plast, trä, stål...

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LiFePO4 har aldrig haft några problem med brand. Anses som den säkraste litiumteknologin, ev säkrare än bly/syra.

De riktigt farliga batterierna är LiPo, Litium Polymer men det är något helt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går in på min tredje säsong med lithium. Har hittills haft en bank på 360Ah vilket räckt väldigt långt!

Till i år har jag utökat till 450 Ah, mest eftersom jag även installerat en riktig inverter.

Finns inga nackdelar utom priset.. BMS är ett måste i min värld, både för laddning och säkerhet.

Har även uppdaterat med nytt BMS system som kommer ge mig ca 160A kontinuerlig laddning så fort maskinerna är igång, det gör ju att även som motorbåtsåkare med relativt kort gångtid/dygn hinner man få i massor av ström i banken :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EarthX har BMS och är troligen bäst i branchen på denna batterityp (LiFePO4)

Midwing Marine AB I Varberg har precis blivit ÅF för dessa....

Vet att De skall sitta i bla flygplan tack vare den låga vikten och grym CCA bla.

Kolla in www.midwing.se om de hunnit få upp dessa på sidan annars Googla ppå EartX Batteries!

Calm Seas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt flera olika typer av dessa batterier i bilar och motorcyklar. Den enda nackdelen jag kan komma på är att de tappar förmåga att leverera ström när de är kalla, det är stor skillnad mellan en batteritemp på ett par plusgrader kontra ett par minusgrader. 

 

Det påstås att batterierna ska "värma sig själva" när man börjar plocka ut energi men i en startapplikation har jag inte märkt att det fungerar. För lägre uttag över tid kanske det fungerar bättre.

 

Om jag skulle satsa på litiumjärn skulle jag ändå behålla ett traditionellt AGM som startbatteri, det har för mig alltid fungerat bäst. Sedan kan det iofs krävas lite ingenjörskonst för att få de olika typerna att lira tillsammans.

 

Apropå laddning. Av alla olika startbatterier av litiumjärntyp jag använt har bara en leverantör haft en separat ingång för balanserad laddning. Så frågan är om det behövs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv inte så insatt i detta. Har alltid använt blybatterier. Jag hittade denna sida: www.lime-power.se. Är det samma typ av batterier som LiFePO4? Lime batterierna verkar ju inte ha några nackdelar. Utom priset då möjligen. Är de så bra som det står på websiten?

 

http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-40Ah-WB-LP12V40AH.html?cur=1

Samma batteri som LIIME Power säljer för 3995:- SEK. Lite lägre pris. 265 Euro (2.480:- SEK)  inkl VAT- Frakt för 3-4 batterier ca 870:- SEK tillkommer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

lite info om Litium batteri:

Har köpt ett super B som är ett litium batt. på 90 AMP. med BMS system, svindyrt 19500:- på båtmässan.

Nu undra ni kanske hur i hel---- man kan betala så mycket för så lite.

så här är det, litium kan laddas nästan helt ut, ett vanlig batt. bara 50% i ett batterisystem med litium ska där ingå ett bms plus en laddare ( 1300:- till 3000:- ) plus ett solcell kontroll box type votronic MPPT laddingsregulator som kan ta solcellar eller winmill  ( 1300:- 3000:- )

Ett litium batt levar längre om ingående volt inte överstiger 14,4 volt och max 30 Amp

Mitt batt kan laddas med 200amp som max men leve tiden kortas.

Det går att ändra likriktaren ( laddningsregulatorn ) på generatoren

Du kan koppla 2 eller flera Litium batt samman, varning !!!!!! det görs inte på samma sätt som ett vanlig Batt.

MVH.Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter lite dyrt. Köper man fyra av DESSA celler så har man 90Ah@12,8V för 4500kr ink moms. Tillkommer BMS för någon tusenlapp.

De säljer fö EPsolar/Tracer 2215bn solcellsregulator för ganska exakt 1000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 K for 90 Ah høres usedvanlig dyrt ut, selv om det sikkert er høy kvalitet. Jeg skulle aldri sette noen billige ikke testede ukjente LiFePO4 celler i min båt. Jeg vurderer en seriøs norsk leverandør http://makspower.no/ , men det finnes sikkert like bra leverandører i Sverige.

 

Her er min hovedutmaning så langt: Min generator på min Mercury Diesel 3.0L  260 Hk (Volkswagen) motor leverer 180 A maks.

 

(1) Det høres ikke ut som en god idé å lade et 100 Ah LiFePO4 med full strøm fra generatoren (180 A/100 Ah = 1,8 "C"). Jeg vurderer derfor å sette inn 2 x 100 Ah - hvert batteri med innebygd BMS - i parallell. Det skulle teoretisk gi optimal lading (0,9 C) på hvert batteri.

(2) Jeg har problemer med å få leverandøren til å verifisere at generatoren faktisk tåler å levere 180 A over tid.

 

Jeg er naturligvis bekymret for at generatoren skal bli varm og utsatt for slitasje. Har noen i praksis forsøk å kjøre sin generator så hardt til lading av Li-batterier over tid? Noen erfaringer?

Redigerad av JoDohl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de största och mest seriösa leverantörerna av LiFePO4 är https://www.ev-power.eu De har dessutom bra priser och är mycket hjälpsamma.

Välj inte "färdiga" batterier utan separata 3,2V celler och en separat BMS. Skulle en cell ge upp kan man byta den utan att behöva byta hela batteriet.

Optimal laddning brukar ligga på 0,3C. Hur stor laddningsström man vill ha bestämmer man i laddningsutrustningen. Det är också viktigt att temperatur i både batterier och generator övervakas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett paket med 4 x 3,2V celler på 200Ah inklusive kopplingar och ett sofistikerat BMS-system.

2,4kWh för 12000kr inkl moms.

Klart vettigt, i synnerhet med tanke på livslängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ämnet är mycket intressant ! Har själv 100% elbil med litium batterier. Under den kalla årstiden sjunker kapaciteten med minst 50 procent. Batterierna bör stå varmt, ( tror runt +15 ) glöm att dom värmer upp sej själv. 
En stor fördel med litium batteri är att dom tåler hög amper under laddning. Och dom tar emot fler amp. ( Har läst 70% för litium och 30 % för bly ) Problemet som jag ser det är det generatorn. Den måste ge många amp och tåla hög belastning. Motståndet i litiumbatterierna är litet. Detta gör att en normal generator går varm.  Själv funderar jag på två generatorer på motorn. Solceller tror jag passar mycket bra till litium batterier. Då batterierna tar emot mer av laddningen, och därför laddar mycket fortare. Sedan gäller det att aldrig tömma ett litium batteri. Det går aldrig att ladda upp igen.
Jag själv skulle vilja ha runt 800 amp i batterierna. Med ett separat gel start batteri. Vet ej om jag har allt riktigt klart för mej ?  Tycker det är ett riktigt intressant ämne. Jag funderar vidare med Prius batteri celler.
Ha en bra dag alla.
Med vänlig hälsning  Holger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎08‎-‎08 på 16:17, JoDohl säger:

20 K for 90 Ah høres usedvanlig dyrt ut, selv om det sikkert er høy kvalitet. Jeg skulle aldri sette noen billige ikke testede ukjente LiFePO4 celler i min båt. Jeg vurderer en seriøs norsk leverandør http://makspower.no/ , men det finnes sikkert like bra leverandører i Sverige.

 

Her er min hovedutmaning så langt: Min generator på min Mercury Diesel 3.0L  260 Hk (Volkswagen) motor leverer 180 A maks.

 

(1) Det høres ikke ut som en god idé å lade et 100 Ah LiFePO4 med full strøm fra generatoren (180 A/100 Ah = 1,8 "C"). Jeg vurderer derfor å sette inn 2 x 100 Ah - hvert batteri med innebygd BMS - i parallell. Det skulle teoretisk gi optimal lading (0,9 C) på hvert batteri.

(2) Jeg har problemer med å få leverandøren til å verifisere at generatoren faktisk tåler å levere 180 A over tid.

 

Jeg er naturligvis bekymret for at generatoren skal bli varm og utsatt for slitasje. Har noen i praksis forsøk å kjøre sin generator så hardt til lading av Li-batterier over tid? Noen erfaringer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 8/9/2017 på 18:09, bhemac säger:

Här är ett paket med 4 x 3,2V celler på 200Ah inklusive kopplingar och ett sofistikerat BMS-system.

2,4kWh för 12000kr inkl moms.

Klart vettigt, i synnerhet med tanke på livslängden.

Bästa bhemac,

Var din avsikt att tillfoga någon adress?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, LonelyBird säger:

Bästa bhemac,

Var din avsikt att tillfoga någon adress?

 

Jo det var det faktiskt, men sen slog glömskan till. Här är länken i alla fall!

På priset tillkommer moms men det blir tjeckisk moms, 21%.

 

 https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/12V-2-4kW-LiFePO4-yacht-set-with-200Ah-cells-BMS-mobile-monitoring.html?cur=1#tab2

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac tack för det, ser ut som det prismässigt vettigaste jag sett hittills! 200Ah som kan utnyttjas till 80% = 160Ah effektivt. Skulle motsvara 460Ah blybatterier (då kan utnyttjas till max 35%).

Skulle vara intressant att klura ut ett komplett 'recept' för att byta till detta paket. Vad göra med laddströmsladdaren och solcellsregulatorn? Hur säkerställa att generatorn pallar den högre belastningen? Hur göra med startbatteri, har man det fortfarande separat och isåfall behålla gamla blybatteriet?

 

Tänker såhär:

Behåller gamla startbatteriet som ju laddas först av generatorn och sedan kopplar skiljerelät om laddningen om till LiFePO4-banken. Är det så enkelt att bara riva bort förbrukningsbanken och ersätta med LiFePO4-bank via en BMS som sköter om laddningen?

 

Behövs ngn form av spänningsregulator för att få rätt inspänning till BMS, eller sköter den om detta själv?

 

För att komplicera det lite mer. Har idag tre separata 'blybanker' för förbrukning, bogis och ankarspel. Laddningen (från skiljerelät) fördelas mellan dessa med en laddningsfördelare (Quick ECS163). Men BMS+LiFePO4-banken beter sig väl inte som ett blybatteri, så hur blir det då med fördelningen mellan de tre bankerna om jag ersätter förbrukningsblyisarna med BMS+LiFePO4?

Redigerad av Braempa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan utnyttja LiFePO4 till 90% och mer om man är försiktig.

Man kan använda befintlig utrustning men vill man optimera livslängd och helt utnyttja möjligheterna så får man byta lite grejer. Här är min plan:

Behålla bef blybatteri till start

Byta solcellsregulatorn till EVever 2215BN. Andledning: Den kan anpassas till LiFePO4.

Sterling ProAltC till generatorn, samma där, anpassningsbar.

Landström: Ett nätaggregat 60-100A@13,5V som får mata ProAltC:en

Så är min plan, nu återstår bara batterierna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, bhemac säger:

Du kan utnyttja LiFePO4 till 90% och mer om man är försiktig.

Man kan använda befintlig utrustning men vill man optimera livslängd och helt utnyttja möjligheterna så får man byta lite grejer. Här är min plan:

Behålla bef blybatteri till start

Byta solcellsregulatorn till EVever 2215BN. Andledning: Den kan anpassas till LiFePO4.

Sterling ProAltC till generatorn, samma där, anpassningsbar.

Landström: Ett nätaggregat 60-100A@13,5V som får mata ProAltC:en

Så är min plan, nu återstår bara batterierna!

Intressant. Varför behövs Sterling Pro Alt C? Ett enkelt skiljerelä sköter väl splitten mellan start och förbrukning, och den där 'boost-funktionen' behövs den verkligen för LiFePO4-banken (som väl manageras av BMSen)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Braempa säger:

Varför behövs Sterling Pro Alt C?

Troligen, generatorn är ju inte så smart och behöver i så fall en ny regulator. Men man kan ju prova med standardgeneratorn först. 

Sen blir det en bra del av landströmsladdningen, ett nätaggregat för 1200kr ger 60A. Går ju även att köra på ett elverk....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry fattar inte. Varför behövs en regulator? Startbatteriet får man väl anta att generatorn klarar av ok, och laddningskontrollen av LiFePO4-banken hanteras väl av BMS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BMSen  reglerar inte laddningen, den kan ge en signal till något, tex ett relä, som bryter laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha nu närmar vi oss pudelns kärna här... :-) Jag trodde att man körde in full kräm tills BMS säger att fullt och stänger av. Så vad innebär då 'reglera laddningen' i detta fall?

 

Ursäkta om detta är en dum fråga, men jag försöker förstå...

Redigerad av Braempa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...