Gå till innehåll
fredag 14 mars 2025
Braempa

Hur stor septitank/septiktank behöver man?

Rekommendera Poster

Dax att uppgradera septitanken i min First 40.7 men är osäker på vilken storlek jag skall välja. Sitter en liten tank i idag men den blir full på en gång. Seglar oftast med familjen 2 vuxna + tre barn, men är ibland upp till 8 vuxna. Vill gärna kunna klara oss några dagar i alla fall. Finns det ngn bra tumregel på hur stor tank man egentligen behöver? Typ "antal liter per person och dygn".

Redigerad av Braempa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar nog en viss roll hur man lever när man är ombord också.

Vår tank är på ca 100 liter och den blir nästan full på ca en vecka när jag är ensam ombord. Då uträttar jag alla behov i båten.

Går man iland och några uträttar vissa behov bakom en buske eller liknande så håller tanken naturligtvis längre.

Har vi ovana gäster ombord är det inte ovanligt att tanken blir full fortare än annars.

Men säg att vi vanligtvis behöver upp till ca 15 liter/person/dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sent PS.

Sätt i så stor tank du kan. Med kravet att bara tömma i anläggningar gör att man riskerar att få en massa köer av båtar som följd och då är det skönt att inte nödvändigtvis behöva tömma.

Sen är det ju en annan sak att man kanske inte vill ha en massa skit-vatten stående i båten i sommarvärmen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle sagt som Christer - sätt i en så stor tank som möjligt. Eller två.

Satte i en tank i min båt för några år sen. Så stor det gick - 40 liter. Har ett ledigt utrymme i andra ändan av båten som nästa inte går att komma åt och därför inte är speciellt användbart. Funderar nästan på att sätta in ytterligare en tank där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Naturvårdsverket mfl producerar en vuxen per dygn 1,5 kg urin. Mängden ligger mellan 1,0 - 1,7 kg, svettas man tex blir mängden mindre. Men 1,5 kg används som norm. Sen producerar man 0,1 kg fekalier (torrvikt).

Sen spolar man 4 gånger “lite” och 1 gång “stort”. En snålt spolande toalett gör av med 0,5 liter/spolning.
För två personer skulle det bli: 2(1,5+0,1) = 3,2 + spolning 2(5x0,5)=5 totalt ca 8 liter per dygn. 
Troligen spolar man mindre i en båttoalett, i synnerhet vid “nr ett”, en gissning är 4x0,3+1x0,4 dvs 1,6 liter per person.
Totalt blir det 45 liter för 2 pers en vecka.

Räknar man med 25 liter per person och vecka tror jag man klarar sig ganska bra.

Men, det är lätt att fylla upp tanken med spolvatten, i synnerhet om tanken är högt placerad, det går i någon dl varje spolning bara för att "rensa" slangen.

Slutsats: En tank på mindre än 100 liter i en båt för en barnfamilj är löjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med bhemac.

Vi har en 40 l tank och vi klarar oss en vecka om vi är två ombord och snålar med spolvattnet.

Som barnfamilj ligger man lite oftare i välbesökta naturhamnar och där kan man passa på att använda ev. toor på land.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man sätta in en ny tank så ska man ta till ordentligt. Avståndet mellan toa och tank kan vara ganska långt utan problem. En stor tank kan nog även vara ett bra försäljningsarument den dagen båten ska avyttras.

Många kommer ganska snart upptäcka att deras tankar är alldeles för små ....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller som sagt med,

20-25 liter per kojplats är lämpligt vid nyinstallation (om det får plats).

När vi seglade ToR Bornholm i somras blev vi tvungna att dumpa skit en gång eftersom en tömningsstation var ur funktion och nästa tömningsmöjlighet låg för långt bort. Bättre att ha större tank alltså, under förutsättning att man inte väntar med att försöka tömma till den är full. :-)

Mulltoa med urinseparation tror jag är bäst, verkar ju funka riktigt bra. Med en sådan är man i stort sett helt oberoende av möjligheten att kunna sugtömma.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mulltoa med urinseparation tror jag är bäst, verkar ju funka riktigt bra. Med en sådan är man i stort sett helt oberoende av möjligheten att kunna sugtömma.

Ja det verkar väldigt bra.

Fördelar.

• Inget behov av sugtömning
  • Inga slangar
  • Ingen tank
  • Inga bordsgenomföringar 
  • Ingen dålig lukt
  • Inga “bromsspår"
  • Inga stopp
  • Inga problem med dasspapper
  • Vintersäker, kan t o m användas på land
  • Lång användningstid mellan tömningarna.
  • Billigt - enkelt att bygga själv, ring&separerare finns att köpa färdigt.

Frågor som jag fått svar på:
  • Är tex spyor/diarré ett problem? - Nej inte för toaletten
  • Kan man ha vanligt dasspapper? - Ja
  • Fungerar vid lägre temperatur? - Ja, men förmultningen avstannar vid 13°C men fortsätter när temperaturen går upp. Urin fryser vid -4/5°C men man kan slå i lite T-sprit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Problemet är möjligen att båten måste va av en viss storlek om man skall få plats med en köpemulltoa.

Har en mulltoa i min "sommarstuga" fungerar alldeles utmärk efter en del inkörningsproblem.

Med urinsepparering bortfaller kanske behovet av värme, men då behöver man ju en tank till urinen.

Att hälla ut urinen i havet är väl det som är det "farligaste" för miljön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Billigt - enkelt att bygga själv, ring&separerare finns att köpa färdigt.

• Fungerar vid lägre temperatur? - Ja, men förmultningen avstannar vid 13°C men fortsätter när temperaturen går upp. Urin fryser vid -4/5°C men man kan slå i lite T-sprit.

Har du nån information om självbygge av mulltoa för båt, eller var man får tag på det. Ritningar, var man köper ring med separeringsdelen, omrörare mm!?

Att gör plastbehållare/plastjobbet för ändamålet som passar med mm-precision just för min båt, är det minsta problemet för mig.

Har som sagt mulltoa i min stuga. 

Har sen nåt år fått igång vattnet från den egna djupborrade brunnen, så att det är enkelt att sätta på och stänga va vattnet även vid ett kort besök. När jag blev tvingad att bygga ny infiltrationsanläggning för BDT-avloppet, la jag även ner ledning för toaavlopp och satte en tank, så i ock med att jag har vintervatten skulle jag enkelt kunna montera en vattentoalett, redan kommande vecka  - om jag skulle vilja.

Toalettstolen i båten har sett sina bästa dagar och det går mycket spolvatten. En ny toalett ligger ganska högt på prioriteringslistan.

Man kanske skulle ta mulltoan i stugan och bygga om den till båten

För urinsepareringen skulle jag kunna använda den befintliga tanken. Man behöver bara ha nån form av "luktlås" mellan toaletten och tanken. Magnetventil som påverkas av nåt eller en kulventil, eller både och. 

Fundering; "när man reser sig och trycket på sittringen minskar påverkar en microbrytare som öppnar magnetventilen ett ögonblick. ett tidrelä bryter strömmen efter ett par sekunder. Man häller en skvätt rent vatten i urinsepareringsskålen. När man lägger ner locket på toaletten öppnas magnetventilen av den mickrobrytare som startar omröraren och strömmen till magnetventilen bryts av samma tidsrelä efter ett par sekunder. Omröraren stannar i sitt standbyläge av sin egen mickrobrytare på omrörarmotorns krans - många mickrobrytare blir det"

Under en transportsegling i fjol vår, sökte vi natthamn på "Lillubban" SXK`s Bottenhavskret`s uthamn mellan Kuggören och Brämön.

Lillubbans utedass hade urinseparering och solcellsbelysning. Det mest högteknologiska utedass jag någonsin sett. Bild på kungaparet om jag inte minns fel och bland litteraturen att läsa under de lugna ensamma stunderna fanns ett exemplar av kryssarklubbens västkustkrets´s tidning "Västpricken". 

Ett anslag uppmanade användaren att slå en skvätt vatten från flaskan i urinsepareringsskålen för att undvika dålig lukt.

Vi kanske skall utveckla en mulltoa för självbygge i mindre båtar!?
Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos Kompostcenter i Solna finns delar till urinseparerande toaletter. De är nog mest tänkta för fritidsboende men med lite krativitet så går det kanske att bygga om någon av dem till båtbruk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag bodde i Haga hade vi torrdass på gården. Efter det svor jag på att aldrig mer sätta akterdelen på en liknande anläggning igen. Nu verkar det man få revidera den uppfattningen.

Vad jag förstår så är just urinsepareringen det fina, utan urin så luktar det inte och värme behövs inte för att övrigt ska multna.

De färdiga toaletter som finns har jag inte plats för så jag måste bygga själv. Sitsen&separotorn finns här: http://www.separett.se/torrdass-501

Sen behöver man bara en säck. Färdiga toaletter har omrörare, hur man gör med säck vet jag inte, stå där med slev känns lite B.

Enklast är en 5-liters dunk för urinen men större tank skulle vara praktiskt. Om man nu tömmer den tanken i sjön, är det att jämställa med “tömning av toalettavfall” eller är det lagligt? Att hälla urinen på en ö är ok. Vad händer om man blåser in urinen i avgaslimpan, vissa delar förångas. Bra eller dåligt? Teoretiskt skulle man kunna blåsa in urin i motorns insug så den förbränns. Eller kanske i dieseln som vatteninsprutningen på tändkulemotorer? Nja.

--
Förbättringar:
Det är bra att ibland skölja rent urindelen. Detta kan man gör genom att duscha på en mycket liten mängd vatten.
Värme snabbar på förmultningen, En slinga från motorn kan vara vettigt.
--
Jag tycker det är klart intressant!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - - -

Enklast är en 5-liters dunk för urinen men större tank skulle vara praktiskt. Om man nu tömmer den tanken i sjön, är det att jämställa med “tömning av toalettavfall” eller är det lagligt? Att hälla urinen på en ö är ok. Vad händer om man blåser in urinen i avgaslimpan, vissa delar förångas. Bra eller dåligt? Teoretiskt skulle man kunna blåsa in urin i motorns insug så den förbränns. Eller kanske i dieseln som vatteninsprutningen på tändkulemotorer? Nja.

-- - - -

NEJ! Inte tömma dunken i havet.

Det är "ettan" som orsakar övergödningen och kan bidra till miljöförstöring.

"Tvåan" är väldigt utarmat och skulle teoretiskt kunna orsaka spridning av fekaliebakterier men ger ingen direkt miljöförstöring av havet om det sprids på ett ansvarsfullt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

--
Förbättringar:
Det är bra att ibland skölja rent urindelen. Detta kan man gör genom att duscha på en mycket liten mängd vatten.
Värme snabbar på förmultningen, En slinga från motorn kan vara vettigt.
--
Jag tycker det är klart intressant!

Just det där med värme från motorn hade jag i åtanke när jag skrev förra inlägget. Installerade gångvärme i båten i fjol och det borde inte va nåt större problem att på nåt sätt tillföra värme därifrån. ett kopparrör.

I vår mulltoa är det en omrörare som snurrar ett varv efter varje toalettbesök och blandar skit och mull. Samtidigt öppnas små springor där det faller ner lite av det understa lagret i en behållare som man tömmer ibland.

Nu hamnar ju kiss i samma blandning och sugs upp av mullen. Blir det blött ökar man värmen. en fläkt ventilerar genom och ut luft genom en luftare upp på taket.

Mycket av detta kanske är onödigt vid urinseparering!?

En 40liters tank för urin, med ganska lite spolvatten borde klara sig länge!?

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, man ska inte tömma dunken i sjön. Även om båtfolkets bidrag till övergödningen är minimalt. Smittspridning med fekalierna anses väl vara en större fara. En annan aspekt är ju att en del kommer att fortsätta tömma sin skit även i naturhamnar. I det sammanhanget skulle några liter urin bokstavligt talat vara "en piss i Mississippi".

Räknar man 1,5 liter urin/dygn&person så räcker nog en 40 liters tank hela sommaren för min del. Alternativt, några enstaka sugtömningar.

--

Vad förstått är att det största problemet med mulltoa är att den ofta blir för sur och börjar lukta. Även en vanlig TC lär fungera fint om man inte snålar med torvströ. Men med urinseparering löser man problemen. Fekalier komposterar snabbt och luktfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för åsikter om luktlås för urindelen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk, här sitter man och försöker läsa på nätet om hur toaletter fungerar. Känns som ett åderstecken. 

Vad jag förstår så är en liten fläkt det som gör att man slipper lukt. Vi pratar om en fläkt som tar 1-2Ah/dygn. Lukten är väl temperaturberoende också, soliga dagar har man ju mer tillgång till "solström". Sköljer man urinsskålen med en liten mängd vatten så luktar det inte.

De här toaletterna verkar ha blivit populär bland husbilar i USA och alla verkar vara nöjda. Det borde vara enkelt att få detta att fungera i en båt också.

Någon av de färdiga toaletterna hade en standard plastflaska, lätt att ta med sig hem (till rosorna?).

Det kan nog vara en fördel att kunna växla mellan flaska och fast tank.

Många som använder båten vintertid brukar undvika att använda sin toalett vintertid eftersom den måste konserveras när man kommer tillbaka. Mulltoan med lite T-sprit i urinen och kanske lite värme för att hålla +13 i kompostdelen gör att "mullis" kan användas året om. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...