Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
sailorMoan

Dra egen landström (ej plug&play)

Rekommendera Poster

Har tänkt att sätta in landström i båten till nästa år. Är det någon som har gjort det som har tips att ge? Så här tänker jag nu:

 

Har skaffat mig boken elsystem för båtar av Magnus Sterky som jag lusläst de senaste dagarna. Det verkar som att det inte är alltför svårt att göra det själv och man kan spara många tusenlappar på att skippa plug&play som defa eller det numera utgående watskis system. Jag tittade lite snabbt på vad dom olika delarna skulle kosta om man plockade ihop det själv och hamnade på cirka 3600. Ett startpaket från defa kostar mellan 5-7000 sek. Dessutom har defa ett eget format på landströmsintaget så om man av nån anledning skulle behöva en ny kabel så måste man få tag på en sån. Watski har slutat med sitt system så där kan det okså bli framtida problem med reservdelar och tillbyggnader.

 

Ett område som är viktigt och omdiskuterat är ju jordning. Enligt ISO standarden för landström ska man ansluta båtjord till omgivande vatten men bör även 12V- (bank, ej startkrets se nedan) anslutas dit eller bör man separera 12V jorden från landströmsjord? Vad jag kan se på dom färdiga systemen så verkar dom inte ha nån separat jord utan den verkar nyttja landjord.

Jag är inne på att skaffa denna elcentralen som även nämns i boken och är framtagen av något slags superteam för elstandard för marint bruk i Sverige:

http://www.batteknik.se/landstrom/elcentral.html

Den har en en jordfelsbrytare på 10mA (samma som för våtrum och som människan ska klara att ta emot under längre tid till skillnad från dom flesta andra elcentraler jag tittat på som har 30mA som man endast klarar under väldigt kort tid) och säkringar på 10A. Men den stora finessen är at man kan skilja landjord från båtjord (230VAC) men när båten står på land kan man koppla ihop dom (då har ju inte båten kontakt med vatten längre. Båtjorden är en medföljande kopparplåt på 2dm2 som man sätter i på utsidan skrovet i aktern på båten med genomgående syrafast skruv varifrån man sedan drar en kabel till elcentralen. Det jag skulle vilja lägga till där är en omkopplare för att använda välja mellan invertern och landströmen. Man kanske kan göra en egen central enligt samma principer? Hur har ni jordat? Jag har kan inte minnas att jag sett så många kopparplåtar på båtar ståendes på land.

 

Själva monteringen av systemet tänker jag såhär:

- Intagskabel dras i flexslang om den inte skulle behöva vara längre än 0.5 m.

- Elcentralen placeras antingen under sittbrunnen vid batterilådan eller på andra sidan väggen i  stickkojen.

- Sedan dras en kabel till ett dubbeluttag i batterilådan och ny kabel därifrån till nästa uttag osv. Dessa kablar dras eventuellt i pvc rör fästa i skrovet alternativt fästs med sureklamp på 30-45 cm avstånd.

 

Ett snabbskissat kopplingsschema på landströmmen:

https://www.dropbox.com/s/e4uak3fjiw7yju0/2014-10-17%2021.11.50.jpg?dl=0

missade att märka ut inkommande kabel under nollan vid elcentralen med jord, men det bör förstås ändå tycker jag ;)

 

För att minska risken för korrosion pga obalansspänningar mellan motorn och landströmsjord så verkar det vara vettigt att bygga om motorns elsystem till ett 1 1/2 poligt system genom att sätta en brytare mellan batteriminus och motorjord. Någon som gjort det? Har lite funderingar hur det fungerar:

- När man startar motorn måste både brytare för plus och minus vara på. Men kan man stänga av dom när motorn är igång?

- Hur blir det då med givare från motorn osv, Kopplar man dom direkt på generator och motorgodset?

 

här är en snabbskiss på det:

https://www.dropbox.com/s/7qqvg7ccoaxo6ot/2014-10-17%2021.08.31.jpg?dl=0

 

Har jag missat något eller tänkt fel nånstans?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Glöm inte säkringar i 230 V systemet och även en säkring i startkretsen i 12 V systemet (såg att det fanns huvudsäkring inritad vid förbrukningsbatteriet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för  säkringar du tänker på i 230V systemet? Det sitter ju automatsäkringar och jordfelsbrytare i elcentralen. Som jag förstått det behöver man inte ha säkringar för varje uttag sålänge man inte skarvar eller förgrenar. Om intagskabeln är kortare än 3m och dragen i skyddsrör eller "naken" och kortare än 0.5m behöver man inte säkra av den innan elcentralen?

 

I startkretsen behöver man egentligen inte heller säkra sålänge alla kablar är korrekt dimensionerade och ordentligt isolerade och ordentligt fästa. Men kanske är dumt att chansa, är ju ganska lätt ordnat när man ändå river upp i systemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste i en annan tråd att man ska säkra av båda de inkommande ledarna i båten.

 

VARFÖR?

Jo, för att om man ansluter till ett vanlig tvåpoligt uttag med adapter så vet man inte vilken kabel som blir fas resp. nolla inne i båten.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Automatsäkringarna och jordfelsbrytaren är ju 2 poliga och alltså är ju båda ledarna avsäkrade i elcentralen.

 

Eller hur menar du?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tvåpolig avsäkring i den utrustning du installerar så är allt frid och fröjd vad jag förstår. Du får säkert ett bättre svar av någon mera elkunnig snart.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt att sätta in landström i båten till nästa år. Är det någon som har gjort det som har tips att ge? Så här tänker jag nu:

 

Har skaffat mig boken elsystem för båtar av Magnus Sterky som jag lusläst de senaste dagarna. Det verkar som att det inte är alltför svårt att göra det själv och man kan spara många tusenlappar på att skippa plug&play som defa eller det numera utgående watskis system. Jag tittade lite snabbt på vad dom olika delarna skulle kosta om man plockade ihop det själv och hamnade på cirka 3600. Ett startpaket från defa kostar mellan 5-7000 sek. Dessutom har defa ett eget format på landströmsintaget så om man av nån anledning skulle behöva en ny kabel så måste man få tag på en sån. Watski har slutat med sitt system så där kan det okså bli framtida problem med reservdelar och tillbyggnader.

 

Ett område som är viktigt och omdiskuterat är ju jordning. Enligt ISO standarden för landström ska man ansluta båtjord till omgivande vatten men bör även 12V- (bank, ej startkrets se nedan) anslutas dit eller bör man separera 12V jorden från landströmsjord? Vad jag kan se på dom färdiga systemen så verkar dom inte ha nån separat jord utan den verkar nyttja landjord.

Jag är inne på att skaffa denna elcentralen som även nämns i boken och är framtagen av något slags superteam för elstandard för marint bruk i Sverige:

http://www.batteknik.se/landstrom/elcentral.html

Den har en en jordfelsbrytare på 10mA (samma som för våtrum och som människan ska klara att ta emot under längre tid till skillnad från dom flesta andra elcentraler jag tittat på som har 30mA som man endast klarar under väldigt kort tid) och säkringar på 10A. Men den stora finessen är at man kan skilja landjord från båtjord (230VAC) men när båten står på land kan man koppla ihop dom (då har ju inte båten kontakt med vatten längre. Båtjorden är en medföljande kopparplåt på 2dm2 som man sätter i på utsidan skrovet i aktern på båten med genomgående syrafast skruv varifrån man sedan drar en kabel till elcentralen. Det jag skulle vilja lägga till där är en omkopplare för att använda välja mellan invertern och landströmen. Man kanske kan göra en egen central enligt samma principer? Hur har ni jordat? Jag har kan inte minnas att jag sett så många kopparplåtar på båtar ståendes på land.

 

Själva monteringen av systemet tänker jag såhär:

- Intagskabel dras i flexslang om den inte skulle behöva vara längre än 0.5 m.

- Elcentralen placeras antingen under sittbrunnen vid batterilådan eller på andra sidan väggen i  stickkojen.

- Sedan dras en kabel till ett dubbeluttag i batterilådan och ny kabel därifrån till nästa uttag osv. Dessa kablar dras eventuellt i pvc rör fästa i skrovet alternativt fästs med sureklamp på 30-45 cm avstånd.

 

Ett snabbskissat kopplingsschema på landströmmen:

https://www.dropbox.com/s/e4uak3fjiw7yju0/2014-10-17%2021.11.50.jpg?dl=0

missade att märka ut inkommande kabel under nollan vid elcentralen med jord, men det bör förstås ändå tycker jag ;)

 

För att minska risken för korrosion pga obalansspänningar mellan motorn och landströmsjord så verkar det vara vettigt att bygga om motorns elsystem till ett 1 1/2 poligt system genom att sätta en brytare mellan batteriminus och motorjord. Någon som gjort det? Har lite funderingar hur det fungerar:

- När man startar motorn måste både brytare för plus och minus vara på. Men kan man stänga av dom när motorn är igång?

- Hur blir det då med givare från motorn osv, Kopplar man dom direkt på generator och motorgodset?

 

här är en snabbskiss på det:

https://www.dropbox.com/s/7qqvg7ccoaxo6ot/2014-10-17%2021.08.31.jpg?dl=0

 

Har jag missat något eller tänkt fel nånstans?

 

Det är ganska mycket i din fråga och i dina skisser som jag inte riktigt förstår, men här är några spridda kommentarer:

 

ISO-standarden för landström: Syftet med att ansluta landströmmens jordledare till batteriminus är väl, som jag förstått det, att skapa en alternativ väg till jord (omgivande vatten) om jordledaren på bryggan inte skulle fungera. Förutsättningen är att batteriminus (via motor, axel, propeller) har kontakt med vattnet, annars är det nog poänglöst att koppla samman landjord med batteriminus.

Många med en enklare landströmsinstallation struntar i detta och lever med risken. Men följer man ISO-standarden uppkommer å andra sidan risken för obalansspänning mellan landjord och vatten, korrosion m m. Sterkys m fl lösning innebär att man helt avstår från att använda landströmmens jord och i stället förlitar sig på (en känsligare) jordfelsbrytare samt ett eget båtjordningssystem via kopparplåt.

Jag gissar att ganska få båtägare tillämpar detta, förslaget är ju rätt så nytt. Men efterspom du verkar vara inne på ett sådant system, så har jag svårt att förstå den senare delen av din fråga kring risken för obalansspänningar, "1 1/2-poligt" system etc.

 

Skissen över 12-voltssystemet:

Det är svårt att se hur laddning via generatorn går till.

Nödkopplingsbrytaren parallellkopplar de båda batteribankerna. Det är nog bättre att sätta den så att startbatteriet kopplas bort helt.

Tänk också på säkringens storlek. Enligt skissen måste den dimensioneras efter startströmmen (vid nödstart). Nyttan blir begränsad vid normal användning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ganska mycket i din fråga och i dina skisser som jag inte riktigt förstår, men här är några spridda kommentarer:

 

ISO-standarden för landström: Syftet med att ansluta landströmmens jordledare till batteriminus är väl, som jag förstått det, att skapa en alternativ väg till jord (omgivande vatten) om jordledaren på bryggan inte skulle fungera. Förutsättningen är att batteriminus (via motor, axel, propeller) har kontakt med vattnet, annars är det nog poänglöst att koppla samman landjord med batteriminus.

Många med en enklare landströmsinstallation struntar i detta och lever med risken. Men följer man ISO-standarden uppkommer å andra sidan risken för obalansspänning mellan landjord och vatten, korrosion m m. Sterkys m fl lösning innebär att man helt avstår från att använda landströmmens jord och i stället förlitar sig på (en känsligare) jordfelsbrytare samt ett eget båtjordningssystem via kopparplåt.

Jag gissar att ganska få båtägare tillämpar detta, förslaget är ju rätt så nytt. Men efterspom du verkar vara inne på ett sådant system, så har jag svårt att förstå den senare delen av din fråga kring risken för obalansspänningar, "1 1/2-poligt" system etc.

 

Skissen över 12-voltssystemet:

Det är svårt att se hur laddning via generatorn går till.

Nödkopplingsbrytaren parallellkopplar de båda batteribankerna. Det är nog bättre att sätta den så att startbatteriet kopplas bort helt.

Tänk också på säkringens storlek. Enligt skissen måste den dimensioneras efter startströmmen (vid nödstart). Nyttan blir begränsad vid normal användning.

 

 

 

Angående jordningen så var min tanke att man kanske vill ansluta -12V till båtjord (kopparplåten) i det fall det skulle få kontakt med 230V systemet. Då skulle ju jordfelsbrytaren bryta direkt. Men gör man det och man har motorns delar sammankopplade med övriga 12V systemet så finns ju risken för korrosion pga obalansspänning mellan landjord och båtjord som ju detta fallet även utgörs av motorns delar i kontakt med vatten. Därför borde man separera motorn när man kan och endast koppla samman vid start. Då kommer ju som tänkt endast kopparplåten att utsättas för korrosionen. Eller?

 

Jag medger att mina skisser är inte så noggrant utförda och vad gäller generatorn så verkar den hamnat fel. Jag är nog inte riktigt klar över skisserna i Sterkys bok i det fallet. Där sitter B+ på solenoidens plussida tillsammans med batteriplus. Men generatorns kablar är utritade som mycket klenare än batterikablarna. Bör inte generatorns kablar vara lika grova? Ligger inte generatorns laddström i storleksordningen 60A nånstans? Dina argument angående nödbrytaren och huvudsäkringen verkar också vettiga.

 

Vid ett eventuellt ombygge till 1,5 poligt system så undrar jag om man kan bryta startkretsens plus- och minusbrytare så fort startmotorn utfört sitt jobb. Hur blir det isåfall med de givare och mätare? Drivs dom direkt ifrån generatorns plus och minus? Det gör väl också att generatorn inte laddar batteriet under gång? Kanske duger det att bara isolera motorn i hamn, det är ju där landströmmen kopplas in.

 

Angående laddning så verkar det vara svårt att få en effektiv laddning över två banker samtidigt så därför är jag inne på att generatorn laddar start uteslutande och solpanelen får ladda förbrukarbanken, förhoppningsvis klarar den att hålla jämn takt med kylen åtminstånne. I hamn med landström laddar ju separata laddare varsin bank. Är det ett vettigt resonemang? Det känns i varje fall som den enklaste lösningen. Alternativt kan man kanske koppla ihopgenerator och solpanel med en lämplig regulator som klarar 2 banker eller cteks dual / smartpass. men blir ju lite dyrare. Men kanske stör det generatorns egen regulator?

 

Redigerad av sailorMoan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt behöver man inte oroa sig för att startbatteriet ska behöva laddas, det kan nog klara i alla fall 40 starter utan att laddas.

 

Den vanliga lösningen är ju att använda skiljerelä för att inte ladda ur startbatteriet i hamn, men ladda det och övriga batterier vid motorgång. Det finns ett för 149:- kr på Biltema, dessutom har det fått bra omdömen både här på MG och på andra ställen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående jordningen så var min tanke att man kanske vill ansluta -12V till båtjord (kopparplåten) i det fall det skulle få kontakt med 230V systemet. Då skulle ju jordfelsbrytaren bryta direkt. Men gör man det och man har motorns delar sammankopplade med övriga 12V systemet så finns ju risken för korrosion pga obalansspänning mellan landjord och båtjord som ju detta fallet även utgörs av motorns delar i kontakt med vatten. Därför borde man separera motorn när man kan och endast koppla samman vid start. Då kommer ju som tänkt endast kopparplåten att utsättas för korrosionen. Eller?

 

Jag medger att mina skisser är inte så noggrant utförda och vad gäller generatorn så verkar den hamnat fel. Jag är nog inte riktigt klar över skisserna i Sterkys bok i det fallet. Där sitter B+ på solenoidens plussida tillsammans med batteriplus. Men generatorns kablar är utritade som mycket klenare än batterikablarna. Bör inte generatorns kablar vara lika grova? Ligger inte generatorns laddström i storleksordningen 60A nånstans? Dina argument angående nödbrytaren och huvudsäkringen verkar också vettiga.

 

Vid ett eventuellt ombygge till 1,5 poligt system så undrar jag om man kan bryta startkretsens plus- och minusbrytare så fort startmotorn utfört sitt jobb. Hur blir det isåfall med de givare och mätare? Drivs dom direkt ifrån generatorns plus och minus? Det gör väl också att generatorn inte laddar batteriet under gång? Kanske duger det att bara isolera motorn i hamn, det är ju där landströmmen kopplas in.

 

Angående laddning så verkar det vara svårt att få en effektiv laddning över två banker samtidigt så därför är jag inne på att generatorn laddar start uteslutande och solpanelen får ladda förbrukarbanken, förhoppningsvis klarar den att hålla jämn takt med kylen åtminstånne. I hamn med landström laddar ju separata laddare varsin bank. Är det ett vettigt resonemang? Det känns i varje fall som den enklaste lösningen. Alternativt kan man kanske koppla ihopgenerator och solpanel med en lämplig regulator som klarar 2 banker eller cteks dual / smartpass. men blir ju lite dyrare. Men kanske stör det generatorns egen regulator?

 

 

Även om du skulle ansluta batteriminus till båtjorden/kopparplåten (vet inte om detta är en bra idé) så har jag lite svårt att se hur det skulle kunna uppstå obalansspänning mot landströmsjordledningen. Denna slutar ju vid anslutningsblecket och är inte i kontakt med någonting ombord, så länge båten ligger i sjön.

Det är i alla fall så jag har förstått Sterkys m fl förslag.

 

Att ha en brytare mellan batteriminus och motorn är väl tänkbart, men att köra motorn utan att den är tillslagen låter komplicerat, om det ens är möjligt. Det kräver i vart fall en isolerad generator med separat minusledning och speciella givare för oljetryck, temp m m som inte bygger på minusanslutning via motorgodset. Dyrt!

 

Det är inte svårt att ladda två batteribankar effektivt från generatorn. Att använda den enbart till startbatteriet låter i mina öron som slöseri med en bra strömkälla. Solpanelen behöver bara anslutas till förbrukningsbanken, via regulator.

Regulatorer stör inte varandra.

 

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du skulle ansluta batteriminus till båtjorden/kopparplåten (vet inte om detta är en bra idé) så har jag lite svårt att se hur det skulle kunna uppstå obalansspänning mot landströmsjordledningen. Denna slutar ju vid anslutningsblecket och är inte i kontakt med någonting ombord, så länge båten ligger i sjön.

Det är i alla fall så jag har förstått Sterkys m fl förslag.

 

Att ha en brytare mellan batteriminus och motorn är väl tänkbart, men att köra motorn utan att den är tillslagen låter komplicerat, om det ens är möjligt. Det kräver i vart fall en isolerad generator med separat minusledning och speciella givare för oljetryck, temp m m som inte bygger på minusanslutning via motorgodset. Dyrt!

 

Det är inte svårt att ladda två batteribankar effektivt från generatorn. Att använda den enbart till startbatteriet låter i mina öron som slöseri med en bra strömkälla. Solpanelen behöver bara anslutas till förbrukningsbanken, via regulator.

Regulatorer stör inte varandra.

 

Kanske var pga vagabonderande eller galvaniska strömmar man bör separera motor från övrigt även med lokal jordning. 1,5 poligt system verkar i varje fall uteslutet, ev kan man tänka sig en brytare för motorjord.

 

Sterky förespråkar också att endast använda en bank med ett underspänningsskydd hellre en att använda ett av batterierna till start och resten till förbrukare. Och menar att man skulle vinna rätt mycket på det. Hur ser du på det? Det skulle ju underlätta laddningssystemet väldigt. Men hur bra fungerar dom där underspänningsskydden? Man vill ju inte stå där i en avlägsen naturhamn utan kräm när stormen är på väg.

 

Börjar bli sent nu  ;)  kan hända att jag rör till det ännu mer. Får ta en funderare imorn...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar lite overkill. Huvudbrytare är ofta något som krånglar i båtar, ha så få som möjligt. Vitsen med att bryta motorminus är ganska liten. Att kunna nödstarta från husbatterierna är ganska onödigt, sannolikheten för att det behövs är väldigt liten. Om det behövs, använd en hjälpstartkabel istället. Sätter man en liten solpanel för startbatteriet så är det alltid laddat.

Generatorn lämnar ofta inte alls den ström batterierna skulle kunna laddas med beroende på att laddningsregulatorn är väldigt enkel. Vill man ha bättre laddnings så sätt dit en extern regulator tex Sterling PDAR, den är prisvärd.

Att ha en batteribank och inget separat startbatteri är bra i en liten båt där man inte kan ha flera batterier. Men vad händer om underspänningsskyddet inte fungerar? Startbatteriet är en bra nödströmkälla tex för VHFen, en omkopplare och en säkring är allt som behövs.

Sätt huvudsäkringar på både hus och startbatteriet, de skyddar mot kabelbrand, något som kan vara helt förödande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vad är det för  säkringar du tänker på i 230V systemet? Det sitter ju automatsäkringar och jordfelsbrytare i elcentralen. Som jag förstått det behöver man inte ha säkringar för varje uttag sålänge man inte skarvar eller förgrenar. Om intagskabeln är kortare än 3m och dragen i skyddsrör eller "naken" och kortare än 0.5m behöver man inte säkra av den innan elcentralen?

 

I startkretsen behöver man egentligen inte heller säkra sålänge alla kablar är korrekt dimensionerade och ordentligt isolerade och ordentligt fästa. Men kanske är dumt att chansa, är ju ganska lätt ordnat när man ändå river upp i systemet.

 

OK, tyckte att Du endast ritat in jordfelsbrytare utan säkringar men är det inte så så OK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske var pga vagabonderande eller galvaniska strömmar man bör separera motor från övrigt även med lokal jordning. 1,5 poligt system verkar i varje fall uteslutet, ev kan man tänka sig en brytare för motorjord.

 

Sterky förespråkar också att endast använda en bank med ett underspänningsskydd hellre en att använda ett av batterierna till start och resten till förbrukare. Och menar att man skulle vinna rätt mycket på det. Hur ser du på det? Det skulle ju underlätta laddningssystemet väldigt. Men hur bra fungerar dom där underspänningsskydden? Man vill ju inte stå där i en avlägsen naturhamn utan kräm när stormen är på väg.

 

Börjar bli sent nu  ;)  kan hända att jag rör till det ännu mer. Får ta en funderare imorn...

 

 

Att avstå från separat startbatteri och i stället använda underspänningsskydd är en lösning som jag tror är väldigt ovanlig. Har ingen uppfattning om för- och nackdelar.

 

Du kommer nog att upptäcka, om du inte redan gjort det, att det finns många bestämda uppfattningar om vilket som är det bästa sättet att organisera 12V-systemet ombord. Viktigast, tror jag, är att man själv begriper den egna båtens system, dess eventuella svagheter etc.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Battery Brain eller annan utrustning för spänningsavkänning ger ju fördelen att man använder alla batterier batteri ombord mer optimalt. Finessen blir ju störst om man inte har så många Ah installerade.

 

En variant jag funderar på är att ha ett litet batteri (MC-batteri) som startbatteri och på så vis få plats med ett extra förbrukningsbatteri.

Ett batteri på 14 Ah kan man utan problem ta ut 7 Ah ur, det räcker för ca. 60 sekunders startförsök.

 

OM det mot förmodan skulle skita sig någon gång så är det bara att plocka fram startkablarna och koppla in förbrukningsbatterierna och funkar inte det får man segla...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som jag förstår det är vinsten med en enda bank att belastningen per batteri blir lägre och då får man en högre änvändbar kapacitet. Och eftersom man inte kommer lika lågt ner i urladdningskurvan som man hade gjort på 2/3 av banken så minskar sulfateringen och livslängden ökar.. tex med en förbrukning på 120 Ah så får man med 2x75 Ah en belastning på 120/150 = 80 % medan i en bank med 3x75 får 120/225 bara får en belastning på 50%. Och lägger man till att man får högre kapacitet med mindre uttagen ström per batteri så blir livstidsförlängningen över 50% (nästan direkt taget ur boken).

 

Om man sen lägger till att man underlättar laddning så känns det ju iaf prisvärt. Men det som oroar är ju som sagt risken att bli stående utan startström. Men då skriver han att 20% i banken efter att underspänningsskyddet löst ut är ju 3 st batterier på 20%.

 

Det tål att funderas på. Finns det några andra nackdelar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ett batteri dör så är det inte ovanligt att hela batteribanken töms, Då hjälper ingen Battery Brain. Men i en liten båt där man kanske bara har plats för ett batteri så är BB perfekt, ofta är ju också motorn liten och kan vevas igång. Men kan motorn vevas igång så kan man alltid använda startbatteriet till förbrukning om det behövs, det gjorde vi ofta när man hade en YSM12 & Supercool.

Tittar man på kostnaderna så ska man också ta med att ett startbatteri ofta håller mycket längre än husbatterierna.

Mackeys ide är också intressant och fungerar troligen utmärkt. Man kan ju testa lite med en hjälpstart som ofta har ett 17Ah batteri. Hålls detta laddat med en liten solpanel så kommer det nog att hålla länge.

Det är alltid bra med mycket batteri men idag är det vettigt att ha många solpaneler. Min batterier används egentligen bara på natten och återladdas på dagen. Bättre att satsa på lite färre men bra batterier (=AGM).

 

Någon form av reservströmkälla är alltid bra att ha. En hjälpstart är en sådan grej, i synnerhet en med lampa, uttag och USB-laddare. Kan användas till mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har Sterky's bok så finns det nog inte så mycket bättre råd.

 

Jag har inte tittat på ditt elschema men har ett tips om du kommer att ha två batteribankar:

 

Sätt en huvudbrytare som kan koppla ihop bägge bankarna.

Bra för

a) nödläge där något har gått fel och man t ex vill satsa all kapacitet för ett startförsök av motorn.

samt

B) vid vinterparkering så batteriladdaren kan underhållsladda båda bankarna. (Fulladdade batterier kan lämnas i båten över vintern.)

 

(Jag har landström batteriladdning bara till förbrukningsbanken. När motorn går laddas båda bankerna. Tyvärr via en diodkoppling som jag ska byta till ett relä vilken säsong som helst. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns efter lite eftertanke smart att ha 2 separata banker eftersom motorn inte går att veva igång. Är inne på ca 2x100 Ah AGM som tar mindre plats än ex 3x75 blöta och ger samtidigt lite mer användbar kapacitet 80% av 200 istället för 50% av 225). Som det ser ut nu är det ganska ont om plats under sittbrunnen bakom motorrumet där batterierna kommer sitta. Problemet är att jag precis köpt ett nytt marinbatteri till starten iår eftersom det gamla vart heldött. (Har nu 2 ctek laddare som jag kommer ladda ett par gånger under vintern för att det inte ska hända igen). Det ska ju inte vara så bra att generatorn laddar AGM och blöta batterier samtidigt. Kan hända att det inte är lämpligt alls. Då får det väl bli ett spiralcellsbatteri så billigt som möjligt. I så fall kanske det finns nån som är intresserad av ett bättre begagnat marinbatteri ^_^

 

En nödbrytare kommer det troligtvis att bli, det gör det enkelt och kräver en ganska liten insats.

 

Generatorn som sitter i nu är på 55Ah (yanmar motor 29hk) är det nåt man borde uppgradera tro?

 

EDIT: med AGM behöver man kanske inte heller vara så noga med syrabeständigheten i batterilådan? Den ska man väl kunna såga isär utan att den läcker?

Redigerad av sailorMoan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 3x95Ah AGM förbrukning och ca 80Ah blött till starten. Jag har även amperemeter på båda systemen. Det tar högst en kvart, sen är startbatteriet fullt. Har man inte AGM&blött i samma bank så spelar det ingen roll.

Efter div experiment är jag helt övertygad om att ska man göra något på generatorsidan så är det en bättre regulator det är också ett bra skydd mot överspänning om generatorns skulle få fnatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok kanske kan va värt att prova till att börja med iaf.

 

Får man fråga vad du har för fabrikat på dina AGM batterier? PDAR som du nämde tidigare funkar den för både generator och solceller samtidigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fabrikat vet jag inte men de är köpta på Biltema ;) 

Ok, nu har jag bara haft dem sen i våras men att det var så bra trodde jag inte (jag har en del erfarenhet av batterisystem). Att det blev Biltema beror på att de ligger praktiskt till och de har en väldigt bra garanti.

 

PDAR sköter bara generatorn. Solpanelerna har egen regulator, det är ju högst några hundralappar och jag vill inte lägga alla ägg i samma påse.

 

Jag använder motorn så lite men nu har jag läst/hört så mycket positivt om PDAR att jag känner mig tvingad att skaffa en fast det blir nog den lite mindre avancerade AR12VD.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips till Anders S_t och andra. Du behöver inte ta bort din diodbrygga, utan kan enkelt uppnå full laddning på din förbrukningsbank om du sätter in ett spänningsavkännande, tex ett billigt Biltemarelä mellan anslutningen "gen" på diodbryggan och "Bat1" på reläet. "Bat2" ansluter du på diodbryggans anslutning för förbrukarbanken. Du uppnår då full spänning från generatorn till förbrukarbanken, samt kanske den främsta fördelen att det alltid fulladdade startbatteriet aldrig får en högre spänning än ca 13,8 volt och kokar därmed inte sönder. Vårt första startbatteri höll i fyra år och det nuvarande efter montering av en spännings sänkande diod är 11 år och fortfarande friskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips till Anders S_t och andra. Du behöver inte ta bort din diodbrygga, utan kan enkelt uppnå full laddning på din förbrukningsbank om du sätter in ett spänningsavkännande billigt Biltemarelä,  mellan anslutningen "gen" på diodbryggan och "Bat1" på reläet. "Bat2" ansluter du på diodbryggans anslutning för förbrukarbanken. Du uppnår full då full spänning från generatorn till förbrukarbanken, men kanske den främsta fördelen att det alltid fulladdade startbatteriet aldrig får en högre spänning än ca 13,8 volt och kokar inte sönder. Vårt första startbatteri höll i fyra år och det nuvarande ä 11 år och fortfarande friskt.

post-90499-0-31910900-1413796136_thumb.jpg

Redigerad av robert99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kanske var pga vagabonderande eller galvaniska strömmar man bör separera motor från övrigt även med lokal jordning. 1,5 poligt system verkar i varje fall uteslutet, ev kan man tänka sig en brytare för motorjord.

 

Sterky förespråkar också att endast använda en bank med ett underspänningsskydd hellre en att använda ett av batterierna till start och resten till förbrukare. Och menar att man skulle vinna rätt mycket på det. Hur ser du på det? Det skulle ju underlätta laddningssystemet väldigt. Men hur bra fungerar dom där underspänningsskydden? Man vill ju inte stå där i en avlägsen naturhamn utan kräm när stormen är på väg.

 

Börjar bli sent nu  ;)  kan hända att jag rör till det ännu mer. Får ta en funderare imorn...

 

 

Att avstå från separat startbatteri och i stället använda underspänningsskydd är en lösning som jag tror är väldigt ovanlig. 

 

Jag har haft så några år; 3 * 100 Ah Trojan AGM och en Battery Brain i en 32-fots Coronet Oceanfarer med en KAD300-motor. Battery Brain slår ifrån någon gång ibland efter att man momentat tagit ut mycket ström via inverter så att spänningen dippar, oftast vid längre tids dammsugning. Jag har aldrig haft några problem att starta motorn. Vinsten är ju att man sparar vikt och utrymme, att man får ett underspänningsskydd "på köpet" som räddar batterierna undan djupurladdning och att elsystemet blir enklare.

Redigerad av Flipperskeppare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underspänningsskydd som skyddar batterierna mot djupurladdning finns i många solcellsregulatorer. 

Nackdelen med en batteribank är att om något skulle hända med den så finns ingen chans att få igång motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har skissat lite på elcentralen. Den är inte jättesnygg men jag tror den ska vara korrekt.  Någon med kunskap som kan slänga ett öga på den?
https://www.dropbox.com/s/ed1agsae7oog7mn/Elcentral.jpg?dl=0

 

Ser ut som man kan köpa själva skåpet på bauhaus

http://www.bauhaus.se/normkapsling-8-moduler-ip65.html?nosto=nosto-categorypage-left-column

 

men 10mA jordfelsbrytare får man tydligen skaffa hos elfa samma med 2-poliga 10A säkringar

JFB: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-098-40&toc=18771

 

Säkringar: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-077-87&toc=18782

 

för jordbrytare: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-094-71&toc=18782

 

Har inte hittat några lämpliga reläer för din skena än. Någon som har tips på om det finns billigare fullgoda exempel på andra JFB / säkringar / brytare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...