Jocke80 1 Postad 7 September , 2014 Hej! Har 2ggr under sommaren haft svårt att starta min båt (Maxim 26) med en Volvo Penta md21b. Fick höra att det kan vara glödstisftet som är dåligt? När den väl gick igång vid dessa tillfällen så rök den svart. Går alltid igång direkt annars utan rök. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 8 September , 2014 (redigerade) Hej! Har 2ggr under sommaren haft svårt att starta min båt (Maxim 26) med en Volvo Penta md21b. Fick höra att det kan vara glödstisftet som är dåligt? När den väl gick igång vid dessa tillfällen så rök den svart. Går alltid igång direkt annars utan rök. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Jocke. Inte omöjligt men det är inte säkert att det är ett/flera glödstift. En MD21:a i gott skick startar ganska lätt även utan glödning om det inte är ganska rejält kallt så kolla att den blåa lampan verkligen lyser när du glöder (vilket man alltid skall göra ändå - både kolla och glöda!). På MD21:an sitter ett förkopplingsmotstånd (ser ut som en vit puck i bakkant på motorn) som är anslutet med två flatstiftkablar. Dessa anslutningar har en förmåga att brinna av eller glappa med tiden med ingen glödning som resultat. Kolla detta och ta en voltmeter och kontrollera att du verkligen får spänning på glödstiften. Annars finns stiften att köpa på Biltema , samma som gamla Peugot 504 diesel. Redigerad 8 September , 2014 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 11 September , 2014 Orsaken att det ryker är att när motorn inte startar så får du en del extra bränsle kvar i cylindrarna som inte hinner/kan förbrännas när den väl går igång. Mackey PS Du kan ju dölja de andra trådarna på samma tema så får du alla svar på ett ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser