chleide1680 0 Postad 19 Augusti , 2014 min första vinterförvaring av vår segelbåt med dieselinombordare, vad bör man tänka på förutom byta motorolja och filter?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2014 (redigerade) Köra genom sötvatten för att få bort saltet och sen köra genom en glykolblandning ca 50/50 i en varmkörd motor. Det gäller ju motorns sjövattendel av kylsystemet om du har färskvattenskylning. Metoderna hur man gör det finns det nog fler än det finns båtägare. Jag brukade varmköra motorn i sjön, byta olja och filter. Koppla på en slang på motorns kylvattenintag som jag stoppade ner i en 25-liters vattendunk med färskvatten. När vattnet var slut stoppade jag motorn och satte på en slang från där vattnet kommer ur motorn och går in i avgaslimpan. Stoppar ner slangarna i en dunk med glykolblandning 5-10 liter. Kör motorn tills det kommer glykolblandning i retur. Glykolblandningen kan man återanvända ett par år Har läst om sådana som hänger en spann under båtens avgasrör och kör glykolblandningen även genom motorns avgassystem. Inte så dumt om man har en båt där det går att göra så. Redigerad 19 Augusti , 2014 av toaen 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 19 Augusti , 2014 Lysande att återvinna glykolen, tack toaen! Har retat mig på att glykolen spottas ut i havet på våren, mest för miljön men även för pengarnas skull. Nu är det slut med den saken. Basta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2014 Lysande att återvinna glykolen, tack toaen! Har retat mig på att glykolen spottas ut i havet på våren, mest för miljön men även för pengarnas skull. Nu är det slut med den saken. Basta. Fast så miljövänlig är jag inte ens själv. Den lilla skvätten som finns kvar i motorn efter att man dessutom tappat ur motorn på det mesta efter konserveringen, låter jag alltid gå med avgaserna i havet. På de motorer som jag konserverat har det suttit en kran långt ner på blocket som dränerat kylkanalerna. Det är klart att samlar man upp glykolen i en spann på utsidan båten blir det ju några liter glykolblandning i vattenlås och ev ljuddämpare. Då kan det ju va själ att hänga ut spannen just när man startar motorn första gången på våren. Fördelen är att man slipper att koppla om slangar och dessutom får man ju glykolvatten genom vattenlås och ev ljuddämpare. Man kan ju både konservera och starta motorn första gången på land. Det kan ju finnas många ställen i landet där det är mera stress runt upptag och sjösättning, än i den lilla håla - långt ifrån all ära och redbarhet - där jag bor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Augusti , 2014 Har också för mig att vi utredde, i en gammal tråd, om glykol var farligt för vattenlevande organismer? Nej, det var inte farligt i vattnet. På land däremot är däggdjur känsliga, små mängder är farligt så länge det är koncentrerat... Växter är inte påverkade av glykol. Personligen fixar jag bara inte att konservera med båten i sjön ( lång historia, inte nu...) Så jag har en påse jag tejpar för att fånga upp det mesta, men det skvätter ändå bredvid till slut. Därför får en i familjen gå "hund och kattvakt" utanför båten, med en vattenslang! Sedan spolar vi för att spä ut det som kommer bredvid. Kuriosa: en dam anklagade min son en gång för att försöka dölja att vi skvätte ut OLJA... Och min son, typ tio år fixade inte riktigt att utbilda miljötanten i lukter av glykol resp olja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Augusti , 2014 (redigerade) Kör igenom glykolblandning genom sjövattensystemet. Beroende på hur det ser ut kan man låta drevet suga i sig från en säck med glykol. Jag har motorbåt med drev och kan koppla kylvattenintaget till hink med glykolblandning. Jag plockar ur impellern i vattenpumpen så den inte sitter i kläm hela vintern. Kollar noga efter sprickor och byter oftast till ny impeller varje vår. Tips: Om du provstartar på land i vår gör det INNAN du monterar tillbaka impellern! Motorn tål en 30-60 sekunder körning utan externt kylvatten om den har sötvattenkylning. Men impellern får inte köras torr. Jag lyckades bränna fast vingarna på min ett år. De satt så fast att mittsektionen på impellern vreds av när jag lyckades få igång motorn. Insåg jag efteråt när jag plockade ut bitarna efter att temperaturlarmet tjutit mitt i en trång passage... I övrigt är det olja och oljefilter byts i sjön innan upptagning. Fräsch olja i motorn under vintern. Bränslefilter på motorn och RACORfiltret på bränsleledningen och luftfilter vid sjösättning. Avgaserna från motorn går ju i gummislang till utblåset. För att få ner temperaturen så sprutas det in sjövatten innan avgaserna når gummislangen. Delarna där är en svag punkt för korrosion och bör kollas varje vår innan sjösättning. Redigerad 19 Augusti , 2014 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chleide1680 0 Postad 25 Augusti , 2014 Tack alla för bra tips, det gav massor, och blir lite säkrare på vad man gör, och att man gör rätt!! Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 25 Augusti , 2014 Har sötvattenkylning. Jag brukar plocka ut impellern tömma värmeväxlaren och dra igång motorn för att trycka ut lite vatten ur ljuddämparen. Sedan för det vara. Har funkat i alla år.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CustomSam 3 Postad 26 Augusti , 2014 (redigerade) Töm vattenavskiljaren på dieseltilförseln på ev.vatten också. Nu står det inget om vilken motor det är men kan även vara idé att spruta in lite smörjolja eller tunnflytande sprayolja i avgassystemet. På Yanmar YS-motorer är det t. Ex bra att blåsa i lite i avgaskröken via vattenintget,kanske t.o.m ta loss slangen och duscha upp i blandningskröken. Hade jag gjort det förra vintern hade jag sparat både tid och pengar i år... Sedan, leta upp en manual till motorn, där står det som är specifikt för din motor. Massor av bra tips i tråden f.ö. :-) Redigerad 26 Augusti , 2014 av CustomSam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 26 Augusti , 2014 Volvo Penta har en upptagnings och sjösättningsguide som kan ge en del tips. Även om du kanske inte har en Vovo-motor: http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Laying%20up/swedish/LayingUp_web_sv.pdf http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/do_it_yourself/laying_up_and_launching_guide/pages/laying_up_and_launching_guide.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 26 Augusti , 2014 Sötvattenkyld. Kopplar kylvattenintaget till vattentanken, kör igenom 25 liter. Byter olja och tar hem impellern som smörjs in med vaselin. Tömmer dieseltanken till dunkar över vintern. Där kan dieselbakterierna få ligga och mysa över vintern så silas dom bort på våren. Toaen, överhettar du inte avgasslangen på slutet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 7 September , 2014 (redigerade) Jag har hört av en motorkunnig, ta inte ut impellern över vintern spara in på det jobbet. Det är billigare med en ny impeller än nya packningar och lagringar till vattenpumpen när det står torrt över vintern. Redigerad 7 September , 2014 av jask Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser