Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Mackey

Ankarsegel - Erfarenheter samt ett billigt alternativ

Rekommendera Poster

Hej!

Efter fem veckors solig segling med mycket blåst nästan alla dagar och nätter tänkte jag lämna min erfarenhet av att tillverka och använda ankarsegel. Kul om andra kan fylla på med lite erfarenheter.

Erfarenheter

På vår båt hjälper ankarseglet väldigt mycket för att motverka att båten seglar på skrovet, dvs. att båten pendlar fram och tillbaks. Med ankarseglet ligger vi med vinden in från sidan +/- 5-10 grader och utan +/- 25-30 grader (ibland ännu mera).

Att få båten att ligga snällt med fören mot vinden minskar risken för att dragga eftersom vinden aldrig får tag i sidan på båten.

Vårt enkla och billiga ankarsegel duger bra för en natt med vindar på 12 m/s, mer vind har vi inte använt det i.

"Recept"

En tunn vit presenning på ca. 2x2 m. (Lite större på en större båt än 31-32 fot och lite mindre på en mindre båt.

En rulle presenningstejp eller bra silvertejp.

Tre till sex presenningsklämmor av den typen som skruvas ihop.

1. Dela presenningen diagonalt.
  2. Tejpa akterstagsliket med en halv tejpbredd på varje sida, vik tejpen runt den klippta kanten
  3. Tejpa tre (eller fem) extra förstärkningar där klämmorna ska sitta runt akterstaget.
  4. Förstärk hornet som ska hålla ut seglet.

KLART!

10559788_799111513457022_188003772124149

Användning

1. Vik den tejpade kanten runt akterstaget och skruva dit de klämmor hårt som du når att skruva åt med sträckt lik.
  2. Sätt på ytterligare klämmor lite lösare så att du kan hissa upp seglet och ta ner det.
    Jag har normalt använt tre klämmor på akterstaget, en längst ner, en på mitten och en högst upp.
  3. Hissa upp seglet med ex.vis den dirk som du inte längre använder eftersom du monterat en rodkick. Givetvis går storfallet också bra att använda.
  4. "Skota" seglet så att det blir så plant som möjligt. Från början använde jag öljetten, men den blåste sönder i en vindby på 13 m/s så sedan blev det klämma här med.

Sov sedan gott eller ät lunchen på svaj utan att segla omkring.

Mackey

PS

Vi använder ett ankarlarm i mobilen också och sover ännu bättre oavsett bottenförhållanden...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten bohusjulle. Focken till den var väldigt liten och jag lät sy en större - maxad för förtriangeln. Den lilla focken har jag haft med mig i min motorseglare för att använda som ankarsegel.

Trots att jag svajankrat en hel del har det inte behövts.

Olika båtar uppför sig nog olika. Jag har en lång fenköl eller är det kanske en kort långgköl. Dessutom är den placerad långt akterut pga segelplanets konstruktion. Möjligtvis är det  orsaken till att den inte svajar nåt nämnvärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Signaturen "Luffarn" har en rundgattad koster, Vagabond 31. Enligt honom själv ligger den stilla i vindögat om han svajar med ankaret i aktern. Nackdelen kan vara att man inte får lä i sittbrunnen. Eller kanske en fördel en het sommar som denna. Till min egna båt som gärna svänger hit och dit för ankare i stäven har jag gjort en enkel testprototyp av plogsegel från en vit Biltema-press. Det är litsat till dirken och hissas med storfallet. Funkar förträffligt. Nackdelen kan vara att det ibland kan skugga solcellen som sitter på en pinne i aktern. Ide´n fick jag härifrån:  https://www.youtube.com/watch?v=5KKBTcNm5lw

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Signaturen "Luffarn" har en rundgattad koster, Vagabond 31. Enligt honom själv ligger den stilla i vindögat om han svajar med ankaret i aktern. Nackdelen kan vara att man inte får lä i sittbrunnen. Eller kanske en fördel en het sommar som denna. Till min egna båt som gärna svänger hit och dit för ankare i stäven har jag gjort en enkel testprototyp av plogsegel från en vit Biltema-press. Det är litsat till dirken och hissas med storfallet. Funkar förträffligt. Nackdelen kan vara att det ibland kan skugga solcellen som sitter på en pinne i aktern. Ide´n fick jag härifrån:  https://www.youtube.com/watch?v=5KKBTcNm5lw

Ja det stämmer. Knyter jag ankaret i fören seglar båten som en galen bandhund mellan ändlägena, omöjligt att veta om, eller snarare hur mycket ankaret flyttar sig vid varje vändning. Alltså blir det omöjligt att slappna av med, sova så är ju inte att tänka på. Men från aktern ligger båten helt blickstill. Jag har inget ankarspel varken fram eller bak heller, så att ankra från fören är aldrig aktuellt. Bak har jag en fläskig 20 mm multiplait o kätting närmast kroken som är ett.... eh... glömt vad de heter, är skitbra i alla fall.

Har dessutom en NOA ankardävert, kanon när kroken ska upp så man slipper hugga sönder skrovsidan.

Edit: Ett sånt här ankaer har jag. Hänger det finurligt på en "ankarrulle" i akterpulpit.

http://www.hjertmans.se/article/deltaankare-10kg

Väl rekomenderad krok av i salig åminnelse Gunnar Selins.

Redigerad av Luffarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg fast ankarlinan i aktern, så seglar skutan mindre. 

I vart fall om man har segelbåt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... Masten för om svängcentrum och inrullat försegel på förstaget, funkar som ankarsegel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och ligger man på boj med fören mot bojen, är det inte kul när bojtenen hela natten dunkar in i för skeppet. 

Så blir det inte om det förtöjs mot boj i akterut. 

Och billigare alternativ finns inte... 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Hybro:

Lägg fast ankarlinan i aktern, så seglar skutan mindre. 

I vart fall om man har segelbåt. 

6 timmar sedan skrev Hybro:

Alltså... Masten för om svängcentrum och inrullat försegel på förstaget, funkar som ankarsegel. 

Oftast vill man ju ha lite lä i sittbrunnen, men inte alltid.

Under vår norrlandssegling ankrade vi ibland på lovartsidan om öarna och med aktern mot vinden för att slippa miljoners miljoner insekter i sittbrunnen.

Ibland är det också så varmt att man vill att det blåser ordentligt.

6 timmar sedan skrev Hybro:

Och ligger man på boj med fören mot bojen, är det inte kul när bojtenen hela natten dunkar in i för skeppet. 

Så blir det inte om det förtöjs mot boj i akterut. 

Och billigare alternativ finns inte... 

He, he!

Nej då dunkar bojen naturligtvis i aktern... :)

Jag vet att det blir mindre dunk med aktern mot bojen, men bra påpekande i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...