Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
valmik

Bästa navigationsappen?

Rekommendera Poster

Hej - Vilken tycker ni är bästa nav appen, och vad är era erfarenheter.

 

Navionics: Själv har jag kört Navionics ett tag på en ny Sony mobil. Den funkar sådär skulle jag säga. Massor info saknas såvida man inte zommar in extremt mycket. Dessutom tolkar den mindre skär, öar som stenar vilket gör att korten inte stämmer äverens med verkligheten.

 

Appen lägger av att fungera efter ett tag, vilket gör att jag måste starta om hela appen, stänga av GPS etc. Mycket allvarligt tycker jag.

 

Den är mycket enkel när det kommer till att lägga rutter, och att spara seglade spår.

 

88 SEA - Har inte kört den skarpt ännu men den kortet i telefon stämmer väldigt väl överens med vanliga kort, när det kommer till symboler etc. Ser lovande ut.

Dock så verkar rutthantering etc, mycket undermålig. Men de håller på med en större uppgradering. Känns mycket lovande tycker jag.

 

SEAPILOT - Korten har lustiga symbler för grynnor och korten känns mycket gammaldags. Att skapa rutter verkar knöligt.

 

Kom gärna med era egna erfarenhter....

 

Se mina tre bilder.

 

1:an är Navionics - Här saknas massor info. som att det är parprickar, farledsriktning etc.

2:an är Seapilot - Farledsriktning saknas , annar finns all info om än rörigt med deras symboler för bränningar etc.

3: 88 SEA - All info finns med, snyggt

post-105446-0-03903400-1405756332_thumb.jpg

post-105446-0-61691000-1405756329_thumb.jpg

post-105446-0-39065800-1405756353_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för jag vet om det spelar nån roll men det verkar som du har mer inzoomat på den sista bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för jag vet om det spelar nån roll men det verkar som du har mer inzoomat på den sista bilden.

 

Det stämmer - Du har rätt :-) men det påverkar inte om jag på 88 SEA zommar ut lite, allt finns där.

Har du någon egen erarenhet av nav appar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det mesta verkar väl finns med på Navionics och Sea 88 det är väl Seapilot som är lite sparsamma.

 

Bara av Eniros på sjön som app, C-map och Navionics på plotter.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag för ett år sedan köpte 88Sea var sjökorten flera år gamla.

Hade det inte varit så "knöligt" skulle jag hävt köpet.

Så kolla sjökortsåldern innan köp.

Bytte till Seapilot som då hade ett års uppdatering av korten, (som jag äger) :-).

Numer så funkar Seapilots kort bara ett år sedan måste man köpa "nya", äger inte korten längre :-(.

Bra affär för dom men jag gillar inte försäljningsmetoden.  :angry:

Argument, de vill att vi alltid skall ha färska kort, accepterar jag inte.

Är man finurlig går det att rätta även elektroniska sjökort.  B)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seapilot presenterar sina sjökort enligt ecdis standard det vill säga samma presentation som stora fartyg är tvingade att använda. Standarden är framtagen för att man på ett tydligt sätt ska få en tydlig bild, samt färgsättning som är anpassade för digital presentation. Alla gillar olika men navionics har en helt egen presentation och följer ingen standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max Sea verkar ntressant

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max Sea verkar ntressant

Nja, rasterkort verkar lite förlegat, dessutom inga kort för skandinavien!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt där bhemac! Missade den detaljen när jag kollade som hastigast!

Vet att den är bra på pc. Föredrar själv vektorkort. Men finns många som tycker tvärt om.

Letar själv efter den ultimata nav appen utat att tycka mig hitta den.

Vill ha något som är som expedition. Fast lite enklare och billigare.

Bra navigering med stöd för kappsegling. De regatta appar jag hittar passar mer för boj

till boj. Men är inte riktigt bra för svenska skärgårds räjs.. Om du förstår vad jag menar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numer så funkar Seapilots kort bara ett år sedan måste man köpa "nya", äger inte korten längre :-(.

Bra affär för dom men jag gillar inte försäljningsmetoden. :angry:

Argument, de vill att vi alltid skall ha färska kort, accepterar jag inte.

Är man finurlig går det att rätta även elektroniska sjökort. B)

Håller helt med dig angående Seapilots nya affärsmodell för kartorna. Mycket genomskinligt att de skulle göra det för säkerheten på sjön snarare än att först tjäna pengar på appen och sedan se till att man tvingas hyra kartor av dem utan möjlighet att köpa.

 

Innan jag skaffade Seapilot för iPad för ett par år sedan så tyckte jag iSailor verkade vara ett vettigt alternativ. Har någon provat den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som inte hittat rätt inställning i Seapilot eller är det så att man bara kan ha norr upp? Jag kör hellre med kurs upp. För övrigt en enkel och funktionell app till plattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som inte hittat rätt inställning i Seapilot eller är det så att man bara kan ha norr upp? Jag kör hellre med kurs upp. För övrigt en enkel och funktionell app till plattan.

Hej

Här kommer i så fall ytterligare en...

Jag tror inte att dom (Seapilot) har kommit så långt på Android-versionen.

Förmodligen bör det vara med vid nästa uppdatering.

På Ipaden kan du välja kurs eller norr upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Innan jag skaffade Seapilot för iPad för ett par år sedan så tyckte jag iSailor verkade vara ett vettigt alternativ. Har någon provat den?

 

 

Det började med att jag var ute på natten och ställde om plottern till nattljus. Nästa gång, solig dagtid, kunde jag inte se att återställa till dagsläge så jag övergick till iPad/iSailor. Sen dess har jag inte använt plottern. Tidigare har jag kört mycket med Navionis på paddan som komplement, den är enkel och trevlig att använda och framförallt gillar jag möjligheterna till overlay med Google-maps. Men den saknar head-up vilket jag inte kan leva utan. I paddan har jag bla även Seapilot, Plan2Nav mfl så jag kan enkelt jämföra.
Ju mer jag använt iSailor desto mer gillar jag den, det kom en uppdatering i våras som gjorde den mycket bättre. Lätt att förstå sig på och många vettiga funktioner. Jag brukar spara tracks som jag sen gör om till rutter. Viktiga waypoints sätter jag namn på så att man kan hitta de enkelt. Man kan ha “delad” kartbild när man kör så att man får info om kurs, fart XTE osv. Rutter och tracks kan man spara som gpx, kml eller kmz filer. Jag brukar maila till mig själv och lägga in i telefonen. Vissa tracks skickar jag som som kml och kan ta upp i Google maps i datorn. Man kan även göra omvänt, rita i Googlemaps och föra över till iSailor.
Jag har också börjat använda ankarvakten, det är bara ett klick så är den igång. Alarm är satt för GPS-bortfall resp dålig precision.
 
iPaden är en 2:a som har fått en Otter-box för att bli lite tåligare. Jag har oftast iPaden löst i sittbrunnen. Man ser inget i direkt solljus men vrider man lite på sig så har jag inga problem att se trots mörkade glasögon. Eller kanske tack vare? Jag upplever att iSailors färger bidrar till att det är lätt att se. Värme/ström är inga problem. Jag behöver inte alltid veta exakt var jag är och då “släcker” jag paddan! Tracks spelas in i bakgrunden.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Edit: dubbelpost från mobilen, ser inte ut som att det går att radera inlägg

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det började med att jag var ute på natten och ställde om plottern till nattljus. Nästa gång, solig dagtid, kunde jag inte se att återställa till dagsläge så jag övergick till iPad/iSailor. Sen dess har jag inte använt plottern.

Det låter som att man i dagsläget borde köpa iSailor istället för Seapilot, speciellt med tanke på kartorna i Seapilot?

 

Jag kör också iPad 2, fast i ett Lifeproof-skal eftersom det inte täcker skärmen. Kontrasten i starkt solljus är inte kanon, men som ett avsevärt billigare alternativ till plotter funkar det utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit en fantastisk utveckling av nav.apparna och det kommer säkert fler. Det fina är att de kostar väldigt lite så kommer det bättre alternativ så är det bara att byta. Det finns en anledning till att plottertillverkarna tappat stort. Igår var jag hos en båthandlare, jag vet att han tidigare klagat på att det inte allas säljs plotters i samma utsträckning längre, för köpte alla en plotter när de köpte båt. Jag frågade hur det såg ut nu, han sa att försäljningen är noll. 

 

Tar man sig lite tid och lär sig appen, funderar igenom hur man ska få det att fungera osv så blir det väldigt bra. Sen finns det tyvärr mycket konservatism, många som MÅSTE ha en plotter. Samma människor som MÅSTE ha papperskort (som de inte kan använda). 

 

Otterbox har ett skärmskydd som fungerar dvs det stör inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar man sig lite tid och lär sig appen, funderar igenom hur man ska få det att fungera osv så blir det väldigt bra. Sen finns det tyvärr mycket konservatism, många som MÅSTE ha en plotter. Samma människor som MÅSTE ha papperskort (som de inte kan använda). 

 

Otterbox har ett skärmskydd som fungerar dvs det stör inte alls.

Jag använder telefon, pekplatta och plotter när jag navigerar, men jag använder också papperskort. Jag anser mig dock inte vara konservativ, bara försiktig. Det finns inget som går upp mot ett papperkort när jag vill ha lite överblick och vill se vad som finns under ytan i den rutt jag tänkt att gå. Hålla på och zooma in och ut på en liten skärm blir inte lika bra och säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Marine Navigator från soltek.se till min gamla Samsung galaxy tab 10,1 i våras. Jag tycker den fungerar bra det lilla som jag nu provat den. Jag är visserligen ganska ny på sjön och har inte så mycket att jämföra med sedan tidigare.

Redigerad av patnas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniro har en app. På sjön tror jag den heter. Den verkar inte alls dum. Någon dom provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniro har en app. På sjön tror jag den heter. Den verkar inte alls dum. Någon dom provat?

 

Kortkorta versionen: På iPhone är den nästan fullständigt oanvändbar, på iPad funkar den.

 

Jag har kört den litegrann, mest för att ha som backup i telefonen (till SeaPilot på min iPad, som jag kör tillsammans med en extern GPS-puck).

Sjökortet i sig är fullt funktionsdugligt (samma som man hittar på kartor.eniro.se), men iPhone-appen driver mig fullkomligt bananer. Den envisas med att hoppa in i nåt läge där halva skärmen visar bilden ur kameran, där man kan få inlagt pluppar för olika saker (mackar, varv, restauranger) som den hittar på Eniro. Kul gimmick, och i praktiken fullständigt värdelöst. Jag kan se poängen med att nån gång emellanåt visa restauranger som punkter på sjökortet (och det är ju ändå Eniro), men det där kameraläget förstår jag för mitt liv inte varför nån skulle vilja använda på riktigt.

Den växlar till det läget beroende på lutningen på telefonen, det blir ett "vanligt sjökort" bara om man lägger den plant, men om man håller telefonen framför sig som man helst håller en telefon (eller har den i en hållare nånstans där den syns bra) blir det oundvikligen det där idiot-kamera-läget. När man har den plant kan telefonen inte heller veta att jag hellre har skärmen liggande, och ger mig således bara "stående" sjökort.

iPhone-appen är i övrigt extremt sparsam med funktioner, det enda man kan göra är att växla mellan lägena "scrolla runt och rotera fritt", "scrolla runt med norr upp" och "visa min position med kurs upp". Den har bara "online-kartor", vilket har funkat de få gånger jag använt den på telefonen (läs: den gång jag glömt GPS-pucken till iPad hemma och bara vill dubbelkolla min position).

 

iPad-appen är lite mindre asketisk. Det konstiga kameraläget verkar borta, och man har en liten väderstatus-grej. Kräver dock konstant uppkoppling. För 129kr får man offline-sjökort, och saker som visning av kurs, fart och logg, samt att man kan lägga in rutter. Har inte köpt den, men även om Eniros app kanske inte är den mest finessrika är den ju å andra sidan hyfsat billig i jämförelse. Och man kan ju gratis testköra den för att se hur sjökortet i sig ser ut.

Redigerad av jstck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Allooo i sommarSverige - här pratas det om Navigationsprogram. Jag har använd SeaClear från Sping sedan dag 1 på havet och har varit nöjd sedan den 1.a dagen. I dag har jag en dator ombord (Lenovo Ideacentre Stick 300) och har installerat sjökort från Hydrographica för hela Stockholms skärgård. Jag har en GPS-puck ansluten till datorn och en skärm (Dell E1715S 5:4) i 17-tums format som en mindre TV i styrhytten. En trådlös mus och ett trådlöst tangentbord kommunicerar perfekt med dator och program.

Redigerad av Tordmulen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...