folkeorg 0 Postad 7 Juli , 2014 Har en Honda BF45A från -93. Det står inte i serviceboken men har läst mig till på andra ställen att kamremmen ska bytas vart 5:te år. Stämmer det? Låter rätt ofta.. Remmen verkar vara från mars 2009, gissar att den är bytt 2009 eller 2010 när jag köpte båten, och motorn har inte körts 2011-2014. Den ser som ny ut. Måste man verkligen byta även då? Borde den inte se lite mer sliten ut för att kräva ett byte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 8 Juli , 2014 Kan inget om den motorn men det som händer är inte att remmen går av utan att tänderna slits bort. Här påverkas gummit av ålderdom. Jag skulle bytt på rekommenderade intervall, eftersom konsekvenserna kan bli totalhavererad motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 8 Juli , 2014 Hur ofta byter man kamremmen i en bil,jo mellan 12-16000mil,el 10 år. skulle en kamrem i en utombordare vara av så mycket sämre kvalitet, nja tror inte jag ialf.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Juli , 2014 Ta reda på om du har en interferande motor. Dvs om det blir krock i motorn om remmen går av som Flipperskeppare är inne på. Är den inte det o du kan tolerera ett motorstopp så är det bara att åka vidare. Nu gäller ju detta en Honda men Yamaha hade tidigare intervallet 5 år eller 1 000 timmar. 5 år är numer struket och om remmen ser bra ut vid årliga inspektionen så är det bara att brumma på upp till 1 000 timmar oavsett remmens ålder. Kan ju va värt att kolla om även Honda ändrat i sitt serviceschema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkeorg 0 Postad 8 Juli , 2014 Tyckte det stod 1:15 i komp (det är mkt) så det borde inte finnas plats för ventilerna där. Sålde båten igår så nu är det ett icke-problem för mig iaf men tror den remmen klarar ett par år till utan problem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser