Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Luffarn

Maxpower solcellsregulator dålig?

Rekommendera Poster

Såg en tråd nånstans där någon ville ha råd om hela elsystemet på båten, han skrev att han hade dålig koll, visste bara lite grann som att "man vet ju att Maxpower till solcellsregulator ska man passa sig för, de ger för hög spänning"... Som att det är en sanning alla känner till...?
Jag har en sån sen typ åttta år o tycker den verka funka kanon. Kanske för att solcellen på 40 watt får mata fyra batterier? Är banken smockfull ser jag det på NASA-mätaren, det går inte in nån ström alls fast solen lyser för fullt på solcellen. Kopplar jag på ett par ledlampor ser jag att det under nån sekund går ut typ 0,3 amp ur banken, sen känner Maxpowern av det o släpper på strömmen från solcellen så NASAn visar plus minus noll igen.

Med CTEK-laddaren är det samma sak, tycker bägge de här fungerar bra, verkar aldrig behöva fylla vatten i batterierna... Men vad vet jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du "fruktar" hög spänning, du har en NASA BM-1 och snackar bara ström.

Varför sejer du intet om vilken spänning din regulator reglerar vid?

Om den är mellan 14,2 och 14,4 när solen lyser (och laddströmmen är + - 0)......så låt solen lysa och slappna av.....

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte sol när jag skrev, undrade mest om någon haft dåliga erfarenheter av Maxpowern, jag har aldrig hört det förr... Ska se om jag kommer ihåg att kolla spänningen när solen brakar på rejält. Tror den slår stopp vid 14,4 nånting. Det kan ju inte vara helt enkelt att göra en så exakt regulator. Jag ser nu att CTEK laddaren ligger på 13,8 när banken är helt full.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MacPower är känd för att hålla en för hög "float" spänning, 14,2V@25°C. Batteritillverkarna rekommenderar 13,4V. En för hög underhållsspänning förkortar batteriernas livslängd enl battertillverkarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte sol när jag skrev, undrade mest om någon haft dåliga erfarenheter av Maxpowern, jag har aldrig hört det förr... Ska se om jag kommer ihåg att kolla spänningen när solen brakar på rejält. Tror den slår stopp vid 14,4 nånting. Det kan ju inte vara helt enkelt att göra en så exakt regulator. Jag ser nu att CTEK laddaren ligger på 13,8 när banken är helt full.

KIolla när solen skiner då.......................

Jo, det är enkelt att laga en regulator som jobbar på 1/10-dels Volt...i a.f. efter 1960 ;-)

Din CTEK regulerar vid 14,2V (+ - för temperaturen på batterierna). Men när den; etter en tid; fattar att batterierna är fulladdade; sänker den spänningen till 13,8 V (så kallad vedlikehållsladdning)

Ett blybatteri kann inte uppnå full syravikt om inte spänningen går till 14,2  vid + 20 grader C.

Batterier med annan blyblanding, t.ex. mera kadmium måsste ha ennu högre spänning. Några så mycket som 14,5V vid +20 grader C.

Detta är kemi, inte elektroteknik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MacPower är känd för att hålla en för hög "float" spänning, 14,2V@25°C. Batteritillverkarna rekommenderar 13,4V. En för hög underhållsspänning förkortar batteriernas livslängd enl battertillverkarna.

Vad ska man tro om det då? Att byta batterierna säg två år tidigare pga för hög spänning vid underhållsladdning verkar ju skitdumt. Nu när jag funderar på det här kommer jag ihåg att nån sa att han brukade vrida solcellen mot norr om han lämnade båten i många dar, för att skona batterierna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tof det säkra före det osäkra, bytte MaxPower mot en kinesisk PWM-regulator. Visserligen får jag kanske 10% mindre energi eftersom jag inte har MPPT längre. Men troligen håller  batterierna längre. Kinsen är en moderna regulator med processorstyrning, MacPower har några år på nacken med en massa komponenter som kan ge sig med tiden.

En stor fördel med solpaneler är att man monterar dem och sen behöver man inte göra något mer, inget vridande, justerande eller kontrollerande. Passar mig som är lat ypperligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har panelen på en ful stolpe i aktern, följer man solen laddar det väldigt mkt mer än om man bara har den mot söder. Ska kolla vad som händer med spänningen en solig dag om jag vrider den mot norr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ska man tro om det då? Att byta batterierna säg två år tidigare pga för hög spänning vid underhållsladdning verkar ju skitdumt. Nu när jag funderar på det här kommer jag ihåg att nån sa att han brukade vrida solcellen mot norr om han lämnade båten i många dar, för att skona batterierna...

OM,som du sejer att laddströmmen går til 0 (eller < o,1 A) har du ingen överladdning.

OM batterierna inte "dricker" vatten i l.a. ett år, har du ingen överladdning.

OM du har gamla batterier vill laddströmmen aldri gå till nära 0 A vid påtryckt 14,2V, men f.ex. bli liggande på 0,5 V eller mera.(avh. av bat.bankens storlek) Då är det på tiden att byta ut dom.

Moderna så kallad vedlikeholds"fria" batterier (vilket namn) med högre innblanding av kalsium BÖR ha något högre laddspänning (avh. av fabrikat).

Dessa värden gäller vid 20 grader C. Ideellt bör laddspänningen justeras med 24mV per grad C (ned när är varmare och upp när det är kallare) men det är "over the top" i en fritidsbåt.

Dett gäller batterier i cyklisk drift, som i en fritidsbåt.

Stasionära batterier med konstant spännings-matning kör på något lägre spänning (typisk 13,5V) men det är fördi de mycket sällan tappas ned och i mindre grad riskerar sulfatering.

Vad batteriprodusenterna inte sejer är att batterier som får för låg laddspenning; t.ex. bara 13,4V värkar trivas bra, men får reducerad levetid på grunn av att de sulfaterer (uppnår inte full syravikt).

Varför sejer dom det tro?

Samma politik som dom som lagar glödlampor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur blybatterier laddas kan man tex läsa HÄR. Så jobbar en modern, intelligent, laddare CTEK mm. En modern solcellsregulator jobbar precis på samma sätt. Det viktigaste skillnaden mot gamla laddare är att tidsbegränsa bullkfasen (14,2-14,4V). Förr, på laddare för dyra batterier till tex truckar, hade man ett tidur. Efter bulkfasen går man över till acceptans (absorptions) fasen, 13,6-13,8V. Denna spänning kan ligga på i månader utan att skada batteriet. När batteriet är helt laddat går man till underhålls (float) fasen,13,2-13,4V. Detta är liksom "lag" i batterivärlden. Idag vet man också att även en liten överladdning skadar batterierna på sikt. 

Många båtbatterier laddas till döds, idag vet ju nästan alla att inte dra ur batterierna för hårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur blybatterier laddas kan man tex läsa HÄR. Så jobbar en modern, intelligent, laddare CTEK mm. En modern solcellsregulator jobbar precis på samma sätt. Det viktigaste skillnaden mot gamla laddare är att tidsbegränsa bullkfasen (14,2-14,4V). Förr, på laddare för dyra batterier till tex truckar, hade man ett tidur. Efter bulkfasen går man över till acceptans (absorptions) fasen, 13,6-13,8V. Denna spänning kan ligga på i månader utan att skada batteriet. När batteriet är helt laddat går man till underhålls (float) fasen,13,2-13,4V. Detta är liksom "lag" i batterivärlden. Idag vet man också att även en liten överladdning skadar batterierna på sikt. 

Många båtbatterier laddas till döds, idag vet ju nästan alla att inte dra ur batterierna för hårt.

Men bhemac:

När en bly/kalsiumaccumulator i en fritidsbåt påtryckes 14,2V vid 20 grader C och laddströmmen är 0 eller < 0,1A per 100Ah kapacitet tilföres accumulatoren ingen energi som ger överladdning.

Normalt har accumulatorer i fritidsbåtar delvisa cyclingar flera gånger i väckan och kann inte sammaliknas med stationära batterier som står med full syravikt 99% av tiden.

Batterier som jobbar cyklisk har behov av att komma tilbaka till full laddning snabbast möjlig. Här ställs vi innför en kompromiss.

Min solcellregulator (Solara) har bara en reg.spänning 14,1V (om solcellen orkar) CTEK har i pricipp två (14.2 och 13,8), men bara om förbrukningen samtidig är < enn laddarens nominella ström)

Goda moderna bly/kalsiumaccumulatorer lider värre av för lite laddning enn vad dessa regulatorer ställer till med.

Din länk är inte representativ för vanliga bly/kalsiumaccumulatorer i cyklisk drift i en fritidsbåt, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det mycket teoriserande. Frågan var väl ifall någon pajat batterierna med sin MaxPower. Inte ifall man var rädd att det kunde ske.

Har kört m MaxPower i flera år, batterierna är enkla blyackar. Har inte märkt någon försämring alls. Precis som Luffarn skriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har också en MaxPower som inte har lyckats förstöra våra batterier på tre år med åretruntladdning, men...

Det kan ju vara så

att batterierna försämras snabbare och

att batterierna håller längre med en annan regulator.

Det kan också vara så att det är natt ibland :) och att det då inte gör något om laddspänningen är högre på dagarna.

Någon akut risk för att förstöra batterierna på kort tid är det i alla fall inte enligt min erfarenhet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, laddar 2st 75 Ah blybatterier med Maxpower, det funkar toppen. 

Enkelt att kolla hur mycket spänning och ström som matas in. 

Har haft mina batterier i 4 säsonger (är på den fjärde) och de är fräscha. 

Har undvikit att koppla in fler system med reglering ( t.ex. kyl med ASU ) då jag misstänker att det kan bli kaos med flera reglersystem i samma krets. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är samma typ av argumentationsteknik som rökarna brukade köra :”Jag har rökt i x år och jag mår bra”. Ska man få ett riktigt svar måste man ha minst två identiska anläggningar så när som på regulatorn. Sen ska dessa avvändas på samma sätt i 5 år, då kan man utvärdera. Detta är ju inte enkelt, alltså får man på tex vad batteritillverkarna rekommenderar och då håller MaxPower för hög spänning vilket reducerar livslängden. Ingen annan solcellsregulator håller lika hög spänning. Tycker man MaxPower är bra och inte tror den skadar batterierna så är det helt ok. 

I min värld håller man sig till kända fakta för att få max livslängd på batterierna. Alla batteritillverkare säger samma sak hur batterierna ska laddas på bästa sätt. Oldtimer har en annan syn på detta (utan referenser). Vem som är mest trovärdig, batteritillverkarna eller Oldtimer kan man ju fundera över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med bhemac, det enda jag kan konstatera är att efter tre år är båda batterierna ok och att det därmed inte är någon akut risk att batterierna blir förstörda.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att MaxPowern torrkokar batterierna.

Jag har en 60W solcell som via en MaxPower laddat mitt förbrukningsbatteri (vått bly/syra) på 180Ah. 

Under dom 2 första säsongerna fick jag fylla på dest.vatten 3ggr då blyplattorna tittat upp ovanför vätskenivån. 

Inför förra sommaren ändrade jag dock switchen på regulatorn för utjämningsladdning till läget för slutna batterier och vätskekonsumtionen gick då ner. Tyvärr var det försent, skadan var redan skedd för kapaciteten i batteriet var betydligt sämre jämfört med då det var nytt. 

Ska tillägga att startbatteriet med samma ålder, sort och fabrikat på 110Ah fortfarande är i lika gott skick som då batterierna installerades, har inte behövt fylla en droppe vatten. Men det laddas ju å andra sidan enbart utav generatorn.

Vintertid sköter en Ctek M200 laddningen av båda batterierna och vätskenivån har på våren alltid vart den samma sen hösten.

Nu har jag uppgraderat förbrukningsbanken till 3st gelbatterier á 85Ah och överväger även att riva ut MaxPower-regulatorn till förmån för nått annat (läs bättre).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en Max Power. Fick byta förbrukningsbatterierna ett par omgångar med tvåårsintervall. Har köpt en annan regulator nu så får vi se om det blir bättre. Har också erfarenheten att spänningen är för hög och skadar batterierna.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enl Nasan har jag 12,2 till 12,3 volt o ca 0,1 amp in vid fulladdat o sol. O då har jag kylen på. Näe den surrar lite grann laddae det förstås mer.

12,4 volt låter onödigt mkt im man har en CTEK som varje gång man kör den kör avsulfateringsfas.

Finns det en knapp att ställa om på Maxpowern? Min är väl kanske sju år gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var detta paketet jag köpte och satte dit istället för Max Powern. Vad man kan se på displayen så går den ner i spänning då batterierna är fulladdade. Det gjorde aldrig Max powern. Möjligt att det var fel på den jag hade.

/Moltas.

post-64501-0-14817500-1402331436_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har AGM batterier som enligt den tillverkaren kan laddas med upp till 15V.

Så jag tror att olika batterier är olika känsliga. Kan vara så att det kan laddas för lite också, dvs att den som gör regulatorn vill ha marginaler? Tror faktiskt att många laddare är så…  

Men har du installerat GEL batterier så kan det vara smart att vara lite konservativ då de inte tål överladdning med för högt Volt-tal någon längre tid. Ett vanligt batteri är mer stryktåligt förutsatt att man är uppmärksam när vätskan börjar försvinna - och fyller på! Gör man inte det så kan man förstöra batteriet på kort tid.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dvs att den som gör regulatorn vill ha marginaler? Tror faktiskt att många laddare är så…  

Det tror inte jag efter att ha mätt på några laddare och massor av solcellsregulatorer. Alla, utan undantag, håller väldigt exakta spänningar. Anledningen är att alla idag använder en processor för att styra förloppet. Eftersom det är väl känt vilka spänningar som gäller för batteriladdning så är det väldigt enkelt att programmera processorn. Det något lustiga är att en solcellsregulator för under hundralappen är oändligt mycket smartare än en vanlig generator med sin laddningsregulator. Troligen är generatorn det sämsta för batterierna idag, jag kommer inte att låta generatorn ladda mina husbatterier längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag hade jag fulladdat i de fyra 75 amp förbrukarna. Solcellen stod lite halvsnett mot solen. Vred den rätt emot o kollade Nasan. 14,3 volt o noll amp alternativt 0,1 amp in.

Skulle ställa om knappen på Maxpowern men hittade ingen vaeken utanpå eller inuti...

I stället kollade jag vatten/syranivån i alla celler, ganska bökigt. Ingenstans fattades vatten efter tre år. O inte bubblade det det minsta. När jag var klar med det visade Nasan 14,0 volt o stadigt ingen laddning alls. Kan den strypa spänningen lite när den känner att det är tvärfullt?

Det verkar ju funka perfekt för mig. Men ändå, kanske batterierna skulle hålla ett par år längre med lägre vilospänning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur verifierar jag på bästa sätt att regulatorn laddar?

När jag mäter från panel in i regulator så ca 22 V.

När jag mäter på kablar ut från regulator , inget alls.

Samma volttal när jag mäter på batteri oavsett kablar frän regulator i eller ej.

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur verifierar jag på bästa sätt att regulatorn laddar?

När jag mäter från panel in i regulator så ca 22 V.

När jag mäter på kablar ut från regulator , inget alls.

Samma volttal när jag mäter på batteri oavsett kablar frän regulator i eller ej.

Fred

Sen jag skaffade NASA BM1 batterimätaren har jag stenkoll på hur alla grejer laddar, solcell, landsströmsladdare o generatorn. Kan inte tänka mig att vara utan den grejen. Lätt att koppla in oxå. Att se att motorn laddar som den ska är guld. Pajar generatorn kan man hinna ganska långt åt fel håll innan man fattar vad som hänt. Då kan semestern vara förstörd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan den strypa spänningen lite när den känner att det är tvärfullt?

Det verkar ju funka perfekt för mig. Men ändå, kanske batterierna skulle hålla ett par år längre med lägre vilospänning?

Nej, spänningen blir tyvärr inte lägre. Enligt batteritillverkarna håller batterier bättre med lägre vilospänning även om strömmen är låg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag hade jag fulladdat i de fyra 75 amp förbrukarna. Solcellen stod lite halvsnett mot solen. Vred den rätt emot o kollade Nasan. 14,3 volt o noll amp alternativt 0,1 amp in.

Skulle ställa om knappen på Maxpowern men hittade ingen vaeken utanpå eller inuti...

I stället kollade jag vatten/syranivån i alla celler, ganska bökigt. Ingenstans fattades vatten efter tre år. O inte bubblade det det minsta. När jag var klar med det visade Nasan 14,0 volt o stadigt ingen laddning alls. Kan den strypa spänningen lite när den känner att det är tvärfullt?

Ja visst.

Så ska det vara i en accumulatorinstallation i en fritidsbåt..

Att din NASA visade "bara" 14 V när solcellen var vänd väck från solen är ju logisk, ikke sant? Systemet är ju då på väg mot vilospänning och solcellen ger inget eller en spänning < systemets Vilo- / belastnings- spänning.

Allt tyder på att ditt system arbetar som det ska'.

Din sista fråga går inte att besvara, men jag tror inte det.

I ett system som INTE är cyklisk vill du säkert kunnat nedjusterad spänningen och förlängd livet på accumulatorerna, men du önskar ju att förbruka och ladda i optimal balans.

Se tidigare svar om över- / under-laddnings innvärkan på levtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nja. När Nasan visade bara 14 volt låg solen rätt på solcellen.

CTEK laddaren verkar överlag ofta ligga på högre spänningar än Maxpowern, o inte heller det verkar gasa ur syran. :)

Även generatorn laddar i två olika spänningar, det sitter en styrning även för det. Jag satte dit egna grövre kablar från generatorn o fick på så sätt mkt högre laddström. Nasan är verkligen bra på att berätta hur de olika ladd och urdragningssytemen funkar. Man lär sig att kolla den lika ofta som plotter, sjökort o ekolod. :)

Redigerad av Luffarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Maxpower sedan bortåt 10 år, kopplad till en 50W monokristallin panel. Det funkar utmärkt nu, dock hade även jag problem med torrkokninng til en början, Fick en ny regulator på garantin av Maxpower, och efter det inga problem.

Tror att man ska passa sig att ha för liten batteribank, 3 x 75 Ah har jag nu och det fungerar bra, batterierna är cirka 7 år gamla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...