Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Gäst MaxSchmeling

Stabilisator till LED- belysning!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Hur viktig är denna och var sätts den?

 

Monterar man en på en central plats eller är det för varje LED slinga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stabilisator?? Har ingen sådan på nån av mina 12v-ledlampor. Inte hört talas om det heller, i LED-sammanhang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Faktiskt inte heller jag förrän jag läste om det i PB's elbilaga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många led-lampor tål inte överspänning, alltså mycket mer än 12 volt, och ska du ansluta dom till båtens elsystem kan dom vid laddning av batteriet få upp till 14,4V. Så vill man maximera livslängden kan en staiblisator se till att spänningen aldrig överstiger ett maxvärde:

 

http://www.seasea.se/El/Belysning/STABILISATOR_12_5V_4A

 

Enligt reklamen:

  • Spikskydd för snabba transienter på in och utgång.
  • Överspänningskydd för långa överspänningar.
  • Kortslutningskydd på utgång och ingång.
  • Stabilisering av utspänning till 12.5V
  • Inspänning max 30V
  • EMC filtrering på in och utgång för kablar och skärmning av elektronik enligt CE standard EN55022B.

Pris 545 kronor.

 

Om man behöver en sådan är då frågan. Har du båtanpassade led-lampor är dom ofta anpassade för att klara 12-15V eller t.om 12-30V och då är det ju onödigt. Men köper du t.ex. led-strippar eller andra lampor som bara är tänkta att matas med en transformator på 12V kommer nog livslängden att förkortas. Hur mycket och om det är värt 545 kronor vet jag inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trams. Bara ett nytt sätt att lura båtägare. (varför är det så kul att lura båtägare på pengar?). Seawolf har en brukar ha en krets för några tior, om man är orolig. En LED-strip tål min 15V under lång tid, har man dimmer eller färgstyrning så klarar de minst ett par volt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Många led-lampor tål inte överspänning, alltså mycket mer än 12 volt, och ska du ansluta dom till båtens elsystem kan dom vid laddning av batteriet få upp till 14,4V. Så vill man maximera livslängden kan en staiblisator se till att spänningen aldrig överstiger ett maxvärde:

 

http://www.seasea.se/El/Belysning/STABILISATOR_12_5V_4A

 

Enligt reklamen:

  • Spikskydd för snabba transienter på in och utgång.
  • Överspänningskydd för långa överspänningar.
  • Kortslutningskydd på utgång och ingång.
  • Stabilisering av utspänning till 12.5V
  • Inspänning max 30V
  • EMC filtrering på in och utgång för kablar och skärmning av elektronik enligt CE standard EN55022B.
Pris 545 kronor.

 

Om man behöver en sådan är då frågan. Har du båtanpassade led-lampor är dom ofta anpassade för att klara 12-15V eller t.om 12-30V och då är det ju onödigt. Men köper du t.ex. led-strippar eller andra lampor som bara är tänkta att matas med en transformator på 12V kommer nog livslängden att förkortas. Hur mycket och om det är värt 545 kronor vet jag inte...

Var sätts denna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den ger ju ett "stabiliserat 12V-system" på utgången, så i min båt hade jag (om jag skaffat en) satt den i elcentralen/elskåpet efter säkringen och till denna anslutit kablarna som går till strömbrytare för belysning.

 

4 Ampere = 50W är ju inte jättemycket så det kan nog bli problem om du har många traditionella glödlampor anslutna också. Du bör nog satsa helhjärtat på led på de anslutna kablarna och låta icke-led vara kopplade som dom är idag.

 

--

Angående Seawolfs konstruktion, om jag kommer ihåg rätt byggde denna på en LM7812-regulator, men en sådan har en dropspänning på minst 2 Volt, dvs vid 12,5V in får man max 10,5V ut. Visserligen går spänningen aldrig över 12V, men det känns inte helt optimalt. Så det kräver nog en dyrare switchad lösning för att bli riktigt bra.

 

 

 

Edit: Monteringen jag tänkte på ovan bygger på att jag idag har flera huvudströmbrytare till olika belysningskretsar. Vid närmare eftertanke hade jag nog byggt om lite mer och faktiskt gått ner till bara en huvudströmbrytare och anslutet enheten efter denna, men innan den delar upp sig i olika kablar till olika belysningar. Detta för att den inte ska dra någon tjuvström när belysningen är avstängd. Med LED blir det möjligt att ha en mindre säkring och bara en huvudströmbrytare för all belysning, och inte flera som idag.

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling
Postad (redigerade)

Den ger ju ett "stabiliserat 12V-system" på utgången, så i min båt hade jag (om jag skaffat en) satt den i elcentralen/elskåpet efter säkringen och till denna anslutit kablarna som går till strömbrytare för belysning.

 

4 Ampere = 50W är ju inte jättemycket så det kan nog bli problem om du har många traditionella glödlampor anslutna också. Du bör nog satsa helhjärtat på led på de anslutna kablarna och låta icke-led vara kopplade som dom är idag.

 

--

Angående Seawolfs konstruktion, om jag kommer ihåg rätt byggde denna på en LM7812-regulator, men en sådan har en dropspänning på minst 2 Volt, dvs vid 12,5V in får man max 10,5V ut. Visserligen går spänningen aldrig över 12V, men det känns inte helt optimalt. Så det kräver nog en dyrare switchad lösning för att bli riktigt bra.

 

 

 

Edit: Monteringen jag tänkte på ovan bygger på att jag idag har flera huvudströmbrytare till olika belysningskretsar. Vid närmare eftertanke hade jag nog byggt om lite mer och faktiskt gått ner till bara en huvudströmbrytare och anslutet enheten efter denna, men innan den delar upp sig i olika kablar till olika belysningar. Detta för att den inte ska dra någon tjuvström när belysningen är avstängd. Med LED blir det möjligt att ha en mindre säkring och bara en huvudströmbrytare för all belysning, och inte flera som idag.

 

 

Hu, detta blev invecklat!

 

När det gäller LED-strips från Biltema så har jag fått följande svar från deras kundtjänst:

 

"Våra led-stripes ex. 25-833 klarar 11.5V-13.2V".

 

Känns inte 13,2 lite i underkant? Vid laddning sticker batterierna till 14,4 V...

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det blev kanske en komplicerad beskrivning. Och jag tänkte i banor om hur jag skulle göra och kanske inte vad som är bäst för dig.

 

Om vi vänder på frågan. Är det bara dina LED-stripes som du oroar dig för? Eller har du andra led-lampor som inte klarar 15V också?

 

Är det bara stripsen, är den enklaste installationen att sätta "prylen" någonstans mellan strömbrytaren och stripsen. Har du fler känsliga lampor och/eller många olika strömbrytare, då blir det lite mer komplicerat och det var det jag försökte beskriva tidigare. Fast kanske inte så bra...

 

 

Frågan kvarstår dock om det är värt besväret. Du kan ju testa och se hur länge stripsen lever. Laddar du inte batterierna samtidigt som du har dom tända är nog problemet väldigt litet. Och visar dom sig dö i förtid skaffar du en stabilisator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det gör väl inte så mycket om de bara klarar 5000 timmar istället för 30000 timmar.

Jag byggde om IKEAs tavelramsbelysning till köksbelysning och matar direkt från batteriet, funkar bra efter två år. Var först igenom denna tråd med bra tips, http://www.maringuiden.se/forum/topic/54829-hur-undvika-att-skada-led-lampror-vid-h%C3%B6g-laddsp%C3%A4nning/

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Kretsen som Seawolf rekommenderade är inte 7812 utan en en LM2940.
Detta fungerar utmärkt.
 

 

Jag vågar påstå att en vanlig LED-strip tål min 15V. För att kolla dissekerade jag en typisk LED-strip. Lysdioderna som används är  3528, en ganska vanlig LED i stipes. Motståndet är 150 ohm. Vid 12,42V drar denna stump 17,2mA. Alltså är det 2,58V över motståndet och 3,28V över varje LED. Tittar man på databladet för 3528  http://www.wayjun.com/Datasheet/Led/3528%20SMD%20LED.pdf så är absolut maximal ström genom LEDen 50mA. Den “typiska” strömmen är 20mA. Tittar man på kurvorna så är strömmen 33 mA vid 3,6V. Vid 33mA är spänningsfallet över motståndet 4,95V. 4,95+(3x3,6)=15,75V. Slutsats: 15V faller väl inom det som brukar kallas SOA (Safe Operating Area). Därför håller dessa LEDstrips i bilar och det måste sitta hur många hundra km som helst i bilar, båtar mm.
Detta är en ganska typisk varmvit LED-strip, vattentät till IP65*, 60 LED/ m och 4,8W/m. “Applicable for automobile and bicycle decoration” står det i specen. Ofta är den lite väl stark så det är lämpligt att kombinera med dimmer. Billigaste/enklaste dimmern kostar en tia!
* IP65 innebär att den är helt dammtät samt tål att begjutas med 12.5 liter vatten/minut från valfri riktning i minst 3 minuter utan att funktionen eller säkerheten påverkas.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bakgrunden till att sätta ihop en spänningsbegränsare var att jag hade ersatt ett antal glödtrådslampor i båten med LED-ersättare. Några av dem var av typen SPOL37 3SMD 12V, alltså spol-lampor med några LED och ett motstånd, avsedda för 12VDC. De var inköpta hos en av Stockholms kändare båttillbehörsbutiker. Även de LED-armaturer som t.ex. IKEA säljer är avsedda för 12VDC via reglerad spänning. Efter att ha haft dem igång rätt mycket under vårarbetet under presenningen då jag samtidigt laddade (och utjämningsladdade) batterierna i kylan så skadades omkring hälften av dem. Jag kunde visserligen reklamera dem, men valde att lösa detta problem på ett mera systematiskt sätt.
 
Med andra ord, man kan ju inte veta om alla LED man monterar klarar uppåt 15.5 volt eller ej. Det är ju tämligen mödosamt för en normal båtägare att inför varje köp av en LED-armatur eller lampa sätta igång och läsa av vilka LED-chips och andra komponenter den består av, för att sedan räkna fram vilka säkerhetsmarginaler han får.
 
Orsaken att medvetet välja LED-belysningar som bara har motstånd eller kanske anaolg spänningsbegränsning inbyggd (kännetecknas att de skall matas med med typ 10-13.5 Volt eller mindre område) är att undvika att störa t.ex. VHF. LED-belysningar som har ett spänningsområde på något i stil med 6-35 VDC har hackande spänningsomvandlare inbyggda och dessa sprider mer eller måttligare radiostörningar omkring sig, även om de har ett inbyggt störningsskydd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

intressant info med en efterföljande fråga: Om man sätter en dimmer,vad händer då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant info med en efterföljande fråga: Om man sätter en dimmer,vad händer då?

Antagligen har dimmern också någon form av hackande spänningsomvandlare. Och antagligen så släpper den igenom nära full matningsspänning då dimmern är på max. 

 

I så fall så kommer dimmern att minska risken för överspänning marginellt men inte helt, medan den troligen ger ungefär lika mycket radiostörningar som en spänningsomvandlar-LED skulle gett......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Max: En alternativ lösning för dig kan ju kanske vara att lägga en diod eller två i serie med dina strippar. Varje diod sänker spänningen med ungefär 0,7V eller kanske något mer beroende på belastning. Kostar bara någon krona.

 

@Seawolf: Hur är det med LED-lampor för 10-16 Volt, typ denna från SeaSea. Är den switchad/hackad eller inte? När ska man tro att gränsen passeras för att man börjar switcha? Vill undvika VHF-störningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Max: En alternativ lösning för dig kan ju kanske vara att lägga en diod eller två i serie med dina strippar. Varje diod sänker spänningen med ungefär 0,7V eller kanske något mer beroende på belastning. Kostar bara någon krona.

 

@Seawolf: Hur är det med LED-lampor för 10-16 Volt, typ denna från SeaSea. Är den switchad/hackad eller inte? När ska man tro att gränsen passeras för att man börjar switcha? Vill undvika VHF-störningar.

Vet inte hur just denna funkar, men 10-16 VDC antyder att den inte har hackande (störande) reglering. Den bör klara sig även med utjämningsladdspänning i kyla utan spänningsstabilisering etc.

 

P.S: Boken "Elsystem för båtar" finns nu i ny Utgåva 2.

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan kvarstår dock om det är värt besväret. Du kan ju testa och se hur länge stripsen lever. Laddar du inte batterierna samtidigt som du har dom tända är nog problemet väldigt litet. Och visar dom sig dö i förtid skaffar du en stabilisator.

 

Det där är bara för att lura på oss ytterligare produkter vi inte behöver. I synnerhet om det är LED-stripes som skall drivas.

 

De är oftast - som nämnts - enkla saker med tre seriekopplade vita lysdioder och ett förkopplingsmotstånd. Strömmen ligger sällan ens i närheten av diodernas maxström (och motståndet jobbar nära sin märkeffekt), och de är därför inte speciellt kinkiga med spänningen (upp till rimliga värden, 14-15V). Peakströmmar klarar de som är betydligt högre, så om de slås sönder av peakströmmar i din båt så har en del andra saker redan gått sönder för längesedan. 

 

Men vill man, kan man löda in ett extra motstånd till hela slingan. Jag har gjort det på ett par som jag faktiskt tyckte lyste för starkt. Bättre än dioder, eftersom slingans ljusvariation som funktion av spänningen blir mindre. De kräver ju 9-10V för att överhuvudtaget tändas, och den skarpa gränsen flyttar man upp 0,7V per diod.

 

Glöm sedan inte att du måste ha minst 10mm² kabel till dina ljusslingor för att inte få spänningsfall som minskar ljusutbytet :P .

Förtydligande: Det sista var ironi med adress till ett viss företag, som också i många fall lurar på oss en massa saker inom elsidan vi inte behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur just denna funkar, men 10-16 VDC antyder att den inte har hackande (störande) reglering. Den bör klara sig även med utjämningsladdspänning i kyla utan spänningsstabilisering etc.

 

 

 

Nja, den slutsatsen går knappast att dra. Många DC/DC jobbar bara optimalt vid ett ganska snävt inspänningsområde, och 10-16V är inte ens speciellt snävt.

 

Tror tvärtom att den länkade "lampan" med väldigt stor sannolikhet har hackande DC/DC-omvandlare ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ofta är ljuset onödigt skarpt i en LED-stip. Eftersom dimmors är enkla och billiga använder jag sådana, de sänker spänningen och skyddar därmed också. Stör gör de inte, det är hopplöst för tillverkarna att sälja prylar som stör. DC/DC omvandlare används extremt mycket nuförtiden. 
För några år sedan fanns det många LED-lampor som störde. Tillverkarna hade glömt att testa för EMC eftersom det var en glödlampa! Biltemas första LED-lanternor störde, det hade blivit fel i tillverkningen. Problemet åtgärdades och lanternorna byttes ut.

 

På min båt har jag en sex meters sprötantenn. En halvmeter därifrån sitter solpanelerna och två meter längre bort sitter solcellsregulatorn som enligt vissa skulle störa. Bredvid sitter även en dimmer för LED. Lyssnar man på tex gränsvåg så finns inga störningar mer än det atmosfäriska. Min VHF-antenn sitter även den vid solpanelerna. Störs inte heller. Jag satte i en DC/DC omvandlare i en Sangean-radio för att göra om 12 till 6V. Det trodde jag inte själv på men det funkar perfekt. Så ibland sitter även jag fast i ett gammalt tänkande (“det går aldrig”) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stör gör de inte, det är hopplöst för tillverkarna att sälja prylar som stör. DC/DC omvandlare används extremt mycket nuförtiden. 
För några år sedan fanns det många LED-lampor som störde. Tillverkarna hade glömt att testa för EMC eftersom det var en glödlampa! Biltemas första LED-lanternor störde, det hade blivit fel i tillverkningen. Problemet åtgärdades och lanternorna byttes ut.

 

 

Till den ideala värld du beskriver är det långt. Världen översvämmas fortfarande av diverse produkter (främst från öst) som inte har tillstymmelse till avstörning. Det där med LED-lampor "för några år sedan" är fortfarande ett faktum.

 

Tillverkarna säljer f.n. MASSOR av prylar med fejkad CE och som stör som rena sändarna. Det går jättebra eftersom konsumenterna inte förstår sambandet och orsaken. Tyvärr !

 

Vad gällde LED-lampor så var inte Biltema de värsta. Faktum är att de var rätt bra. Däremot fanns störmarodörer även i fina båtbutiken, för att inte tala om LED-lampor för hembruk. Med några få undantag är det svårt att se något samband mellan fina och fula märken och störningar. Den som hängt en del på norska båtforum har kunnat läsa hur VHF:en slutat ta emot när lanternorna tänds - med lampor från välrenommerade butiker.

 

Förhoppningsvis blir det dock bättre. Men vi är inte där än. Lååååångt ifrån....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...