hansss 0 Postad 16 April , 2014 Hej min 41a trycker ut olja bak vid laddluftkylaren och vevhusventilationen , tycker inte vehuskompessionen är så hög när öppnar oljelocket. Tog lös tryckröret från turbon och det var torrt inuti.. Nån som har en idé va det kan va? Motorn går fint på tomgång och är lättstartad iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 April , 2014 Hej och välkommen!Finns många fina verkstadsmanualer HÄR, bl.a. 5 stycken för Volvos 41-serie enligt bilden nedan. (Den gula ramen runt rutan plus den förtydligande nedre texten fås f.ö. när man låter muspekarn sväva över den.)I den markerade manualen beskrivs olika sätt att hantera vevhusets tryck och oljedimma HÄR, kanske har du ett igensatt filter som då öppnar en ventil så att det rinner ut olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 17 April , 2014 Bara skriv mer här om du inte hittar felet. Jag har renoverat några såna. Och kanske kan hjälpa dig på traven om du inte kommer längre. Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansss 0 Postad 19 April , 2014 Hej det var i samband med att jag bytte filter till vevhusventilationen den började läka, satt dit ett orginalfilter och kollat att det är öppet.. Bytte alla packningar och oringar på inspektionsluckorna, matar och insprutningspump.. Ventilen som sitter bredvid filtret hade ett gjutfel och var inte riktigt tät men det är putsat till nu, kan fjädern blivit för mjuk? Kanske man ska shimsa upp den lite? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 20 April , 2014 (redigerade) Har inte manualen här nu. Sitter det nån backventil någon stans på vevhusventilationen?. Har du vattenslam i ventilkåpor eller någon stans på vevhusventilations sidan?. Redigerad 20 April , 2014 av Anders67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 April , 2014 Skulle fixat en sån här mätare för 80 spänn och anslutit till vevhuset. (Kanske dragit ur oljestickan och stuckit in slangen ett par centimeter och försökt täta litet runt.)Tyvärr framgår inte ventilens normala öppningstryck i manualen men trycket i vevhuset bör helst vara såpass lågt att du knappt får nåt utslag på mätarn när motorn går. Vevhusvolymen är konstant eftersom när en kolv går upp så går en annan ner så visaren borde knappt flaxa alls. Skulle inte mixtrat i blindo med ventilfjädern, bättre att mäta först och därefter bestämma nån åtgärd. [Har f.ö. gjort detta test på min encylindriga motor, visaren flaxade naturligtvis rejält med kolvslagen men jag kunde ändå avläsa det genomsnittliga trycket hyfsat tydligt.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 22 April , 2014 (redigerade) Tittade i manualen. Du verkar ha den gamla motorn. Och då ska du ha pappersfilter och övertrycksventil när filtret för skitigt.Antingen har du fel i filtret.Fel i slangarnaÖvertrycksventilen ska ju öppna när filtret är täppt.Är det inget av det får du börja leta fel på motorn. Det är inte så enkelt som för mycket olja i maskin. Redigerad 22 April , 2014 av Anders67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansss 0 Postad 24 April , 2014 Tog lös intercoolern och när den stått på tvären ett tag så kom det fram en hel del olja ur den, så det blir turbobyte.. Oljan sprutar ju ut genom dräneringshålet i botten och ut i motorrummet bak där filtret och ventilen sitter!! Tack för era tips :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 26 April , 2014 (redigerade) Konstigt att du inte hade olja i tryckröret, eller att den ryker, eller loss av oljenivå. Intercoolern kan få rengöras ibland, även om det inte är nåt större fel på turbon. Förresten dränerings hål, vilket dräneringshål?. Redigerad 26 April , 2014 av Anders67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 26 April , 2014 Det är normalt att det samlas lite olja i laddluftkylaren från turbot. Det kan droppa lite ibland från dräneringshålet också. Sprutar det olja så verkar turbot vara sliten, men som sagts innan borde det medföra blårök också. Känn på axeln i turbon om den glappar radiellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansss 0 Postad 26 April , 2014 Svårt att säga om den rykt, fått fylla olja 2ggr på 600 distans å av de ha då 2 liter hamnat i motorrummet.. Gå ju en del luft genom tryckröret så troligen har det torkat då det var bara lite kladdigt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser