Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
hansss

Oljeläckage aqad41

Rekommendera Poster

Hej min 41a trycker ut olja bak vid laddluftkylaren och vevhusventilationen , tycker inte vehuskompessionen är så hög när öppnar oljelocket. Tog lös tryckröret från turbon och det var torrt inuti.. Nån som har en idé va det kan va? Motorn går fint på tomgång och är lättstartad iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!
Finns många fina verkstadsmanualer HÄR, bl.a. 5 stycken för Volvos 41-serie enligt bilden nedan. (Den gula ramen runt rutan plus den förtydligande nedre texten fås f.ö. när man låter muspekarn sväva över den.)

I den markerade manualen beskrivs olika sätt att hantera vevhusets tryck och oljedimma HÄR, kanske har du ett igensatt filter som då öppnar en ventil så att det rinner ut olja?

post-86835-0-43723900-1397656519_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara skriv mer här om du inte hittar felet. Jag har renoverat några såna. Och kanske kan hjälpa dig på traven om du inte kommer längre.

 

Mvh.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det var i samband med att jag bytte filter till vevhusventilationen den började läka, satt dit ett orginalfilter och kollat att det är öppet.. Bytte alla packningar och oringar på inspektionsluckorna, matar och insprutningspump.. Ventilen som sitter bredvid filtret hade ett gjutfel och var inte riktigt tät men det är putsat till nu, kan fjädern blivit för mjuk? Kanske man ska shimsa upp den lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har inte manualen här nu. Sitter det nån backventil någon stans på vevhusventilationen?.

 

Har du vattenslam i ventilkåpor eller någon stans på vevhusventilations sidan?.

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle fixat en sån här mätare för 80 spänn och anslutit till vevhuset. (Kanske dragit ur oljestickan och stuckit in slangen ett par centimeter och försökt täta litet runt.)
Tyvärr framgår inte ventilens normala öppningstryck i manualen men trycket i vevhuset bör helst vara såpass lågt att du knappt får nåt utslag på mätarn när motorn går. Vevhusvolymen är konstant eftersom när en kolv går upp så går en annan ner så visaren borde knappt flaxa alls. Skulle inte mixtrat i blindo med ventilfjädern, bättre att mäta först och därefter bestämma nån åtgärd.
 
[Har f.ö. gjort detta test på min encylindriga motor, visaren flaxade naturligtvis rejält med kolvslagen men jag kunde ändå avläsa det genomsnittliga trycket hyfsat tydligt.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tittade i manualen. Du verkar ha den gamla motorn. Och då ska du ha pappersfilter och övertrycksventil när filtret för skitigt.

Antingen har du fel i filtret.
Fel i slangarna
Övertrycksventilen ska ju öppna när filtret är täppt.

Är det inget av det får du börja leta fel på motorn. Det är inte så enkelt som för mycket olja i maskin.

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog lös intercoolern och när den stått på tvären ett tag så kom det fram en hel del olja ur den, så det blir turbobyte.. Oljan sprutar ju ut genom dräneringshålet i botten och ut i motorrummet bak där filtret och ventilen sitter!! Tack för era tips :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Konstigt att du inte hade olja i tryckröret, eller att den ryker, eller loss av oljenivå. Intercoolern kan få rengöras ibland, även om det inte är nåt större fel på turbon.

 

 

Förresten dränerings hål, vilket dräneringshål?.

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt att det samlas lite olja i laddluftkylaren från turbot. Det kan droppa lite ibland från dräneringshålet också. Sprutar det olja så verkar turbot vara sliten, men som sagts innan borde det medföra blårök också. Känn på axeln i turbon om den glappar radiellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga om den rykt, fått fylla olja 2ggr på 600 distans å av de ha då 2 liter hamnat i motorrummet.. Gå ju en del luft genom tryckröret så troligen har det torkat då det var bara lite kladdigt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...