hangun 1 Postad 6 September , 2013 Hej köpte båt igår. Motorn är en volvo penta 5,7 gxi monterad 2008 (220.000). 2012 kostade man på 80.000 på ett misstänkt vattenintrång enligt kvitto. Vad beror ett vattenintrång på? Motorn ser ut som helt ny och går finfint är sötvattenkyld men ser ut att ha ett slutet system med glykol i ett separat expensionskärl, som en bil. Hur fungera det? Hmm måste lära mig detta ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosun 1 Postad 6 September , 2013 Vattenintrång säger inte mycket men borde bero på intrång av kylvatten eller var det vattenintrång genom skråvet? Det kan dom ha fixat med tätningsmassa typ selicon. 80,000 kr låter som en helrenovering av motor, du säger inget om gångtimmar men det låter tidigt för en sådan motor, men vist ibland så går det på tok . Frågan kan ju vara hut servicen har sköts i så fall? I övrigt kan jag säga att det fungerar precis som en bil när det gäller det slutna systemet, men om det hämtas kylvatten utifrån så är det det som ska vara i fokus för då krävs minst att man kör glykol genom systemetl till vintern. //Ronny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hangun 1 Postad 6 September , 2013 Vattenintrång i själva motorn förmodar jag. Jag läste på lite mer nu och förstår lite mer hela tiden. Service är gjord varje år. Motorn inte gått mycket alls. Ska ringa till långedrags teknik o kolla. Nu ska jag spola igenom motorn. Det finns en anslutning för spolningen. Är det bara att koppla på vatten där och sen starta motorn? Ursäkta så många frågor men vill lära mig allt när det gäller båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 September , 2013 Men du skulle väl ha båten i en insjö. Bara att sjösätta och köra en sväng nu på helgen. Sötvattnet spolar igenom kylkanalerna medan du tränar på att manövrera båten. Kanonväder för att ge sig ut och provkör. Sydvästlig vind 3 m/sek http://www.klart.se/väder-orsa.html Ta det försiktigt bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hangun 1 Postad 6 September , 2013 Ja det vore ju kanon men.. Bor 22 mil från orsa men har stugan där. Båten står på obesiktad trailer vilken man måste ha E kort för att köra. Tog mig hem igår med nöd. Nej tyvärr. I år är det fokus på att förbereda inför vinterförvaring. Är nästa sommar som gäller för mig. Ska lära känna båt mm först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser