Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
ajonsson

Köpa motor av Prispressarna?

Rekommendera Poster

Har en Yamarin Big Catch 650 med en Mariner 135 hk, allt från -93.

Motorn är fräsch ock går som en klocka men jag skulle vilja ha en fyrtaktare.

Fick ett, som jag ycker, bra bud från Prispressarna.

För 92.500 kr har jag en sprillans Suzuki DF 140 hk på akterspegeln. Får 18 papp för min gamla och priset inkluderar av och påmontering, ja allt som behövs. Det enda jag behöver göra är att åka dit med båten (ca 10 distans sjövägen).

Någon som har erfarenhet av dels Prispressarna dels Suzukis nya 140 hk?

Dom ger 7 års granati om man servar där och 5 års garanti om man servar på annan av dom godkänd verkstad. Skulle dom konka eller upphöra står man där med byxorna nere när det gäller garantin förstås men en priskillnad på på över 40 tusen om man handlar via en riktig återförsäljare är onekligen frästande.

post-23045-1394237628,7182_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en DF140 av dem för fem år sedan. Har bara gott att säga. Trevliga, tillmötesgående när jag hade frågor och inget knussel när det var ett feltillverkat oljepåfyllningslock som fick ersättas på garantin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Fabriksgarantin på 5 år gäller ju oavsett om dom går i konkurs eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej garantin gäller bara under förutsättning att dom finns kvar. Dom, och några till, importerar själva och går förbi generalagenten K:G Knutsson så det är alltså Prispressarnan själva som står för garantin. Det hymlar dom heller inte med utan säger rakt ut.

Det är också det som förmodligen gör att dom kan ha så låga priser. Inga mellanhänder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte en df70 där för ca 5 år sen. Liknande upplägg som du. Dom monterade av den gamla motorn och drog av värdet av den på priset till den nya. Allt funkade bra och smidigt, dom kom tom ovh hämtade båten i sollentuna och körde ut den igen när allt va klart. Helt klart värt pengarna man sparar.

Vi har inte haft några problem med motorn så om dom håller sina garantiåtangaden har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn jag köpte var en 08:a, så modellen har ju uppgraderats sen dess. Till det bättre, vad jag förstår. Min Sucka var mycket trevlig att äga, kan jag kort sammanfatta det med. Lättast i sin storleksklass. Bra vrid för en fyrtaktare. Aldrig några problem. Lätt att serva själv - t ex ingen rem som behöver spännas eller ventiler att justera, tack vare konstruktionen med kamkedja. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så då var det inte för motorns skull du bytte tiil en Nimbus  280 Coupé? wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för er respons. Det verkar ju ite helt fel att handla av dom enligt er. Den lilla kontakt jag har är också positiv, dom verkar ta sig tid att svara på all mina (dumma?) frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talat är jag fortfarande lite kluven inför båtbytet. Flippern med Suzukin var ett mycket trevligt ekipage. Hade det inte blivit för trångbott, hade vi fortfarande varit ihop. broken

Jag skulle som sagt inte tveka att handla via PP om jag var du!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade du en 70 HK Suzuki på din Flipper vilken modell 620 eller ?? bara undrar wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om frågan var ställd till mig: min tidigare båt var en Flipper 620C med en Suzuki DF140. Alltså samma som TS funderar på, fast en tidigare modell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki funderade bara då det är lite lite med en så motor på en 620 ha det så bra

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kanske skulle försöka sälja motorn på Blocket. Någon som tycker man ska begära för en Mariner 135 hk från -93 som funkar perfekt och är fräsch utvändigt?

Förutom sedvanliga reglage instrument som varvräknare och tempmätare (ej tiltmätare).

Som sagt PP bkjuder 18 papp i inbyte till Suzuki 140 hk..

post-23045-1394237629,782_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu sitter en ny Suzuki DF140 på akterspegeln! :D 

Köpte av Prispressarna till sist som kom hem och monterade på tomten efter upptagning, Snabbt och bekvämt och dom tog gamlingen i inbyte, 91 papp i inbyte monterat och klart!

Nu väntar jag bara på sjösättning :).

Motorbytet har resulterat i en ny tråd nämligen; SUZUKI 140, NMEA2000 vs analoga och digitala instrument. :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...