Gå till innehåll
fredag 14 mars 2025
ekada

Byta vantskruv (Nybörjare)

Rekommendera Poster

Hej

Då jag gick igenom riggen på den båt jag köpte i höstas såg jag att en av vantskruvarna var lite ledsen och måste bytas. Men ... hur gör jag? Jag är nybörjare på detta och inte särskilt händig. Hur lossar jag själva vantskruven från staget? Bifogar en bild.

Tack på förhand.

mvh

post-10024668-1394237497,2651_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om vantskruvens övre del är direkt förbunden med vantet.

Har inte sett detta förut. Det borde sitta en riggbult med saxpinne i både ändarna av vantskruvarna. Först kan du undersöka om det finns en anledning till att det ser ut på det sättet.dvs måste det vara så (har svårt att tro det!)

Finns det inte en speciell orsak till det, så skulle jag ta loss vanten och ta dessa till en riggverkstad så de får tillverka nya som får rätt längd och ett riktigt fäste för riggbult.

Visserligen kan du köpa en ny vantskruv och gänga på det nya mellanstycket från den och använda den nya nedre delen dvs återanvända vantdelen med gängan. Men jag skulle inte göra det eftersom man generellt inte ska blanda slitna skruvar och gäng eller blanda mellan vantskruvarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typ så här brukar det se ut mellan vant och vantskruv

post-10019272-1394237497,7791_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns båda varianderna - dels de som är på bilden från Hasse_O, dels de som har gängade terminaler. Det betyder att om du vill byta den övre delen lämnar du in vajern till en riggverkstad, då byter de hela vajern. Den nedre delen är en vanlig vantskruv. Satsa på kvalitet (=Seldéns, fd Hasselfors), ta med den du har till båtbutiken så du får rätt dimension och köp en ny.

Vantskruva skall göras rent och smörjas med en droppe vantskruvsolja på gängan inför varje riggning. Då håller det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flera av mina vantskruvar har också krökt skruvgänga, detta uppkommer lätt vid påmastning då bara ena sidans skruvar hunnit fästas. Ifall vantskruven glider ner mot däcket som det högra* i skissen så räcker det med en ganska lätt mastöverhalning/svallvåg för att rycket skall kunna böja skruven. (Detta för att vantskruven i det nedhasade läget inte kan resas vertikalt, och dess momentarm är dessutom ganska lång så den böjs istället.)

Tips; själv har jag numera några svamp-bitar som pressar upp skruven i toppläget enligt det gula i skissen. Trycker i dem i röstjärnen inför mastresningen så de inte försvinner, sen får de sitta tills alla vant är på plats och hyggligt uppspända. Inga problem med vantskruvsböjningar numera, önskar bara att jag kommit på knepet tidigare. ;-)

*) Vantskruven brukar i.o.f.s. tvärtemot vad högra skissens röstjärns-lutning antyder - och dessvärre - falla inåt båten till, kunde inte rita detta vinkelförhållande korrekt elakt eftersom det googlade fotot är som det är. Nå, den som inte tror mig kan själv testa att plötsligt försöka rycka upp en nedhasad vantskruv till vertikalläge med motsvarande vinkel/momentarm som mastens spridare.

post-10006646-1394237498,0481_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle satsa på att byta ut de vant och stag där vanskruven är krökta.

Vant och stag bör bytas med ett visst mellanrum. I vissa länder kräver försäkringsbolagen att de byts med 10 års mellanrum har jag hört. Det är väl att ta i med tanke på hur många utnyttjar sin segelbåt här hemma., men när vant och stag börjar bli 35 år, som på min båt, så kan det nog kanske va läge att byta ut riggen. Har börjat byta ut stagen.

Finns det den minsta skada på stagen skall de bytas.

Sen bör man ha toggels mellan röstjärnen och vantskruven, för att minska de bändningar som vantskruven kan utsättas för.

För att lösa ett akut problem, går det att kapa vajern och sätta in en ögleterminal. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1311&artname=%C4ndterminal&sok=%F6gleterminal

Det var kanske poppulärt under nån period att pressa ändstycket på vantskruven direkt vajern. Jag skulle föredra att pressa på ett ändstycke så att det går att ta loss vantskruven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen skrev: Sen bör man ha toggels mellan röstjärnen och vantskruven, för att minska de bändningar som vantskruven kan utsättas för.

Här hänger jag inte med riktigt, vilka bändningar? Bortser från på- och avmastningens risker och menar alltså när allt sitter på plats. Vantskruven är väl fri att peka i sin givna riktning och en toggle verkar överflödig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den röstjärnsbygeln som du visar på bilden ovan kan ju  vantskuven röra sig fritt och inta den rätta vinkeln i förhållande till drager. 

Jag tror inte att jag haft det så på nån av mina båtar, utan det blir en bändning mellan röstjärnet och vantet, vilket får vantskruven att bli krokig. Detta undviks med en toggels.

Vilka anledningar finns det till att vantskruvar blir krokiga - det är ju inget ovanligt fenomen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tippset ... Thomas-1  !

Thomas-1 skrev:  Flera av mina vantskruvar har också krökt skruvgänga, detta uppkommer lätt vid påmastning då bara ena sidans skruvar hunnit fästas. Ifall vantskruven glider ner mot däcket som det högra* i skissen så räcker det med en ganska lätt mastöverhalning/svallvåg för att rycket skall kunna böja skruven.

----------------------------------------------

Jag känner igen problemet, vantskruven glider ner på vantbeslaget i däcket och klämmer fast. Är man inte uppmärksam på detta så räcker inte vanten på andra sida så man får i riggbulten eller ännu värre man får i riggbulten och börjar dra åt och då kröks vantskruvens nedre gängdel som glidit ner.

Nu med detta emenentta tipps, en liten svamp eller skummgummibit i öglan under vantskruven, så kommer jag att slippa detta problem.  smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...