Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chha

Köksutrustning

Rekommendera Poster

Väcker denna gamla tråden till liv igen då jag nu skall utrusta båten med kastruler och stekpannor.

Vilket material och beläggning är bäst att ha på på dessa i båten?  Skall det vara i rostfritt eller aluminium? Beläggning (teflon eller liknande), är det bra? Nackdelar?

Ser fram emot era tankar och erfarenheter kring detta.

Jag har haft diverse IKEA stekpannor med teflon i båten (spritkök) men fick denna http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sommarkampanj/STEKPANNA_FYRKANTIG?id=13219 fyrkantiga stekpanna av svärfar i julas. Den är helt fenomenal! Värmen sprider sig i hela pannan (tro mig jag var skeptisk!) och är lätt att rengöra.

 

Det enda man kanske skulle önska är att kunna ta bort eller ännu bättre fälla ihop handtaget för enklare stuvning men som stekpanna är jag helnöjd!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi kör med porslin och glas också. Några glas i plast samt muggar i metall.

 

Tryckkokare är bra att ha. Sparar tid och gasol.

 

Stekpanna med höga kanter är vårt tips.

 

Ombord har vi även mixer, brödrost, el-platta och vaccumförpackare (maten håller längre)

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör mycket plast ombord; väger mindre än glas och porslin och ingen risk för splitter och skärsår ifall ett barn pangar något eller om det bara lutar... har köpt Biltemas tallrikar och skålar som jag tycker är riktigt snygga och prisvärt. Kokkärl mm är från IKEA, kastrullerna har "öron" i stället för handtag för bättre stuvbarhet och mindre vältbarhet, billigaste teflonstekpannan från IKEA (steker typ aldrig), en kaffepanna modell "vissel-Johanna" från Clas Ohlson (finns bättre) och muggar och glas från Thermoplast köpta på ICA. Ugnsformar i aluminium m teflonbeläggning, perfekta att köra kycklingdelar i ugnen på (t ex ett kilo kycklinglår, på med hela vitlöksklyftor och timjan, salta efter önskemål). Bra, kort kock-kniv från Fiskars, plastskärbräda och liten fruktkniv från IKEA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både plast och glas/porslin i båten.  Använder främst de "riktiga" grejerna dels för att de känns bättre att äta på, och inte minst för att de är mycket lättare att diska i kallt vatten.  Plasttallrikarna går inte att få rena utan att värma diskvattnet ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år köpte jag Julas koksats, Menuette, samt en knivsats från samma butik, funkar bra.

En kittel att koka te eller kaffevatten köptes för några år sedan hos Hjertmans, den visslar när vattnet kokar, oslagbar, det är inte lätt att hälla upp hett vatten i en gungande båt från en kastrull.

En bra vinöppnare med inbyggd kniv och korkskruv, en vitlökspress, en äggskivare, en nötkäppare finns i bestikslådan också, eller en mindre polygrip. Dessa används för att knäcka klorna på diverse skaldjur.

Ett ihopfällbart durkslag fann vi också i en båttillbehörsbutik, sedan en Tuppeware "gräddshaker" man skakar grädden fram och tillbaks genom en impeller, väldigt effektiv, man gör ost på fem minuter, om man inte passar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...