Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chha

Köksutrustning

Rekommendera Poster

Vi har bytt båt och skall nu rusta den nya. Eftersom vi tidigare inte haft ett pentry behöver vi köpa lite utrustning. Någon som har tips båt smarta prylar för båtköket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns mycket ta en runda i marinbutiken. Själv har jag lärt mig uppskatta kastrullset som kan travas i varandra och tar liten plats, durkslag i silikon som man kan plata till, omnia ugn om man vill kunna baka eller värma bake off bröd, ihopfällbart diskställ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har utrustat min med riktigt porslin o glas,hadde huavagn tidigare och är någor trött på plastskit

Har utrustat för 4 personer blir vi fler så finns pappers o plast att ta till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Kastrull, större + mindre som passar i varandra

- Medelstor stekpanna

- BRA kniv. Köpte en kort kockkniv fr Fiskars på Clas O

- ihopfällbart durkslag, Clas O

- BRA sax, köpte även här Fiskars

- Pincett stor, funkar som grilltång också

- Plastbunke, snygg. För marinering och blandning, men även som chipsskål och salladskål

- Skärbräda i plast

- Vitlökspress

- Konservöppnare

- Smörkniv

- Koppar, glas, tallrikar, skålar. I plast. Kopparna är i olika färger så man inte blandar ihop dem om man dricker kaffe under färd.

- Bestick och serveringsbestick (större)

 

Jag har inte köpt en enda pryl för pentryt på båttillbehörsbutiker, utan har handlat allt på Ikea och Clas Olsson som båda har stort sortiment med bra priser på ovanstående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du behöver för köksutrustning beror ju helt och hållet på hur du använder köket. Men att köpa det du behöver i en marinaffär/skeppshandel är dumt. Dyrt och prylar som inte tål att användas.

 

Vi har oxå allt i porslin o glas, men även tallrikar o skålar i melamin. Dessa använder vi när det är oroligt på sjön när maten skall ätas. Att servera mat i hundmatskålar är en bra idè när det rullar mycket. De står stadigt och är tillräckligt djupa för att maten skall stanna kvar.

 

Vassa knivar kan med fördel förvaras på väggen på en magnetlist. Så har vi haft våra knivar sedan vi lämnade Sverige 2010, än har ingen ramlat ner, inte ens i riktigt dåligt väder

 

En rektangulär, inte 4-kantig, stekpanna är bra. Gör att du får plats med en lite större gryta på den andra brännaren.

Grytor/kastruller med ett handtag är bättre än en med två handtag. Om båten rör sig behöver du använda den ena handen att hålla dig med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att Peters lista är ganska komplett, saknar dock: rivjärn, man kan inte vara ute särskilt många dagar utan färskriven parmesan eller pepparrot, sen kan man riva grönsaker på den, eller varför inte riva potatis och göra smaskigt frasiga rårakor, mums.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rivjärn har jag inget, och saknar inte - men man är ju olika och gillar olika saker, så bra tips! Däremot har jag även kommit på potatisskalare, osthyvel, decilitermått (msk, tsk, kryddmått etc) samt litermått med lock som också funkar som kanna för måltidsdrycker mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några fler tips:

Innan man köper porslin/tallrikar och husgeråd - kolla måtten så att sakerna lätt passar i tilltänkt förvaring. Oerhört irriterande om man köper snygga tallrikar som är 1 cm för breda för att gå ner i lådan/in i skåpet där man tänkt ha dem.

Sen har jag kryddströare med absolut luft- /fukttäta vipplock. Jätteskönt att slippa klumpar i saltet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag träffade en mycket noggrann man som byggde en egen båt. När han skulle bygga pentryt köpte han först tallrikarna, glasen och annat till pentryt, och utgick sedan från måtten  på dessa.  Det är ju andra vägen  att gå :-)

/N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes

Antingen var han väldigt klok eller så var han vis av erfarenhet...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lufttäta burkar i olika storlekar. De ska gå att trava i varandra när de inte används. Måste till för att hålla kex, socker mm torrt. T också en glasslåda eller motsvarande till kryddburkarna så far de inte runt.

En av de viktigaste sakerna i pentryt är termosar. Vi har en för kaffe och en för te som också har så stort hål att det går att ha matig soppa i den. Måste man kasta loss trots busväder så lagar vi soppa i förväg och har med oss med färdigbredda smörgåsar.

Till denna busväders-soppa krävs några riktigt djupa och stora muggar så man inte skvimpar över det goda. De måste vara i okrossbart material. Vi har riktigt fula plastmuggar, men väldigt praktiska.

EDIT: Ser ut som du skaffat dig en fin lagom motorbåt - lycka till med den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej har bloggat lite om båtkök se

http://myrablogg.rodarummet.net/#category0

Mitt kök - inside information

Burkugn och en stor stekpanna med tunnbotten höga kanter och lock är några favoriter. 

vid stor gryta snarare än hög. 

Plastredskap är bra  - ingen mögelpåväxt. Plast glas och muggar (engångs tallrikar) 

som ngn skrev handla i vanliga affärer inte i båtbutiken. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte relativt snygga plastglas av olika typ på Clas Ohlson.

Äggkoppar

Vi har en sådan där grönsaksskivare som på bilden, otroligt smidigt för att skiva potatis och lök till potatisgratängen. Man kan göra lite andra trix med den också. Tar lite plats och hållaren gör att man inte skär fingrarna av sig!

Nätksse att kyla dryck i.

VITLÖKSPRESS, DET MÅST MAN HA!!!

Det var allt jag komemr på nu.

Jo, här kommer mera...

Antihalkunderlägg som gör att inte allt åker omkrin i skåpen och lådorna är praktiskt.

Vi har en särskilr uppsättning campingbestick och plasttalrikar som vi använder när vi går i land och äter för att inte tappa bort /krossa våra lite finare båtporslin med tillhörande bestick. Bra också om man har många gäster ombord.

Mackey

post-10017094-1394237445,3493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bortsett från att titta på båtsmarta prylar såsom kastruller och skålar som passar i varandra, dito burkar och hopfällbara durkslag mfl suveränt praktiska prylar som nämnts tidigare tycker jag det är svårt att tala om VAD som ska finnas i en båt. Tycker man ska utgå från hur man lagar mat hemma och sen fylla på pentryt med det man använder hemma, om än då i andra varianter. Men att spec:a varje pryl för sig blir lite mastigt kan jag tycka. Använder man inte vitlökspress hemma så finns det ju ingen anledning att stoppa ner en i båten heller. Se bara till att du i görligaste mån- kan laga samma mat ombord som du gör hemma. Gillar du bake-off bröd, hembakt sockerkaka eller potatisgratäng -färdigköpt eller hemgjord- men inte har ugn i båten så finns det et MÅSTE.. Det är redan nämnda Omniaugn/burkugn. Jag har gjort allt från blåbärspaj till piroger i min och det blir överraskande bra resultat. Gott att plocka lite blåbär på en ö, slänga ihop en smuldeg och vispa ihop lite vaniljsås på kvällskvisten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimus senare Alde senare Omnia Miniugn (Burkugnen) är en förträfflig sak som många vittnar om, men den fungerar väl bara på kök med brännare som ger öppen låga, dvs gasspisar, spritkök och äldre fotogenkök.

 

På spisar med sluten förbränning (typ Wallas) eller el funkar den ej - eller har jag fel???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, det skall vara en låga som är riktad upp i mittenutrymmet för att det skall funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt enig med att man ska äta samma mat hemma som i båt. 

för mig är en super frukost ombord pulverkaffe, bakeoff bröd med mjukost, smör och marmelad. Hemma är det gröt och nybryggt kaffe som gäller.

Tvärt om tycker jag och familjen det är rätt mysigt att ha speciella båträtter. saker som man bara äter i båten. vilket är allt från paella till Bullens. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, visst är det gott med nån båtspecifik rätt. Pulverkaffe avnjuts 99 ggr av 100 i båen medan jag fnyser åt det hemma. Bake-Off blir det lite här och där. Poängen var väl mer att om man gillar att laga mat, baka osv så bör det finnas de saker man kan behöva. Jag gillar div grytor, lite mer arbetskrävande maträtter av olika slag och gör man det ska man inte behöva känna sig hämmad av att man sitter i en båt och saknar den där grejen man anv dagligen i köket hemmavid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra inlägg. Nu är vi inspirerade för en rejäl shoppingrunda. Engagemanget här i tråden tyder på att nu är suget STORT att säsongen skall komma i gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hopvikbar brödrost för bruk ovanpå spisen är mysigt ibland. Tar lite lång tid, men när man längtar efter rostat bröd är det skönt att ha brödrosten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert redan nämt, men en stor kastrull är aldrig fel, inte heller en visp, digital termometer, stekspade, sked (för tex såser som inte är av rinnigt slag), spaghetti sked, potatisskalare, gummisnoddar och påsförslutare. Ja, det var det som jag kom på som (troligtvis) inte nämts tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har fel. Det fungerar utmärkt på vanlig platta typ Wallas eller motsvarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört omniaugnen på dieseldriven spishäll och det funkar INTE, garanterat INTE.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har å andra sidan testat att baka sockerkaka i den på en vanlig elektrisk spishäll.. DET fungerar iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allstå va påväg idag att köpa en omniugn faktiskt idag men pga. lästa inlägg gjorde jag inte det. Har en wallas diesldriven glashäll.

Är nu totalt förvirrad då och ena sidan är tvärsäker att det inte fungerar och den andra motsatsen..

Vad göra köpa en iaf och prova själv.. smileysadsurprise ja ganska förvirrad..hjäääälp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjae... att den funkar på en elplatta VET jag.. och det BORDE isf vara ok på en wallasplatta men... man vet inte innan man provat :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag att TS skall prova på sin dieseldrivna häll, det kanske var något annat som strulade när vi provade i bekantas båt, men det blev bränt i botten och ogräddat inuti ( nötkaka). Prova för sjutton, det är en väldigt bra pryl. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde ni formen direkt på plattan?

Hu var det faktiskt länge sen jag använde nån av mina burkugnar, men det finns  en del som skall ligga under formen och som låter den varma luften komma under formen.

Å andra sidan är väl döstekta bakverk det bästa.

Nån smart person har tom utnyttjat detta och kallat dem för kladdkakorwink

Tommy

Som yrkesmässigt förorsakat en och annan kladdkaka genom åren. indecisionblushsmiley

post-945-1394237446,4131_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte läsa på produktens hemsida och i instruktionsboken.

Kolla här http://www.omniasweden.com/index.php?id=3917

 

Saxat:

Baka och laga ugnsmat utan fast ugn

Med fritidsugnen Omnia kan du baka och laga ugnsmat direkt på spisvärmen. Omnia är enkel att använda, kräver inga installationer och fungerar på praktiskt taget alla spisar oavsett bränsle. Gasol, sprit, el eller diesel går lika bra. Ugnen är enkel att göra ren, väger nästan ingenting och tar liten plats.

 

Induktionsspis ska undvikas och glaskeramikhäll, emaljeringen kan tydligen förstöra hällen.

 

OBS!! Det går att skicka in och få det emaljerade underredet utbytt till ett rostfritt och då fungerar det även på en glashäll.

 

Saxat:

Observera!

Omnia med emaljerat underrede får inte användas på glaskeramikhäll. Emaljeringen kan förstöra spishällen.

Har du ett emaljerat underrede kan du skicka det till oss så skickar vi dig ett nytt, rostfritt utan kostnad.

Kom ihåg att skicka med namn och adress!

 

 

Det bör alltså inte vara några bekymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Väcker denna gamla tråden till liv igen då jag nu skall utrusta båten med kastruler och stekpannor.

Vilket material och beläggning är bäst att ha på på dessa i båten?  Skall det vara i rostfritt eller aluminium? Beläggning (teflon eller liknande), är det bra? Nackdelar?

Ser fram emot era tankar och erfarenheter kring detta.

Redigerad av Flippy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...