Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jingo

Navigera på land

Rekommendera Poster

Hej!

Dagens båthistoria inträffade när jag efter ett kundbesök i Lunda industriområde skulle åka till Jobs Marin på en adress i Sollentuna för att titta på en utombordare. Född på södra BB uppväxt i Hägersten och nu boende i Huddinge blev detta en färd jag sent ska glömma. Bägge platserna är vita fläckar i mitt lokalsinne så det var väl lika bra att göra som i båten.

Så klart har man ju alltid med sig GPS-även i bilen så det var bara att slå in adressen och låta tomcat’en göra jobbet. Lika enkelt som att navigera på sjön, trodde jag ja.

Områdena runt Akalla, Ursvik är ett sammelsurium av flyttade vägavsnitt och pågående nybyggen. Första biten genom Akallarondellen gick bra sedan verkade gps’en börja tveka. Först när jag åkte på en raksträcka började den ropa på att ”håll åt höger”, fanns inget höger att åka mot utan enbart rakt fram. Senare kom jag fram till en nyskapad rondell där försökte den förgäves få mig att svänga vänster vilket var enkelriktad avfart från Kymnlingelänken. Den försökte då förgäves be mig att vända vilket var omöjligt. Efter febrilt ropande om höger, vänster, vänd om och tredje avfarten i rondellen var jag rejält svettig i pannan.

Jag stannade i skuggan av Kista Science Tower och kalibrerade om GPS’en igen. Då verkade den helt plötsligt veta vart den skulle och hänvisade mig in mot stan till Järva trafikplats och sedan upp på E4. Med viss tvekan körde jag iväg efter anvisningarna. När jag kom upp på E4 norrut igen ville Gps’en att jag skulle åka av direkt mot Helenelund igen. Nu var det bara raka vägen, jag tittade upp mot vänster och såg Kista Science tower 500 meter bort.

Tomcat kompisen hade lyckats få mig att åka 2,5 mil på alla slingervägar det var möjligt för att ta mig de 5 km det hade varit om jag tittat på en karta. Nåja, motorn var fin så det blir väl ett byte vad det lider.

Vad lärde jag mig av det då?

Jo jag kommer ha både karta och GPS med mig. Hade annars till sommaren tänkt skippa sjökortet och bara köra på GPS’en i båten också. Jag tar det dock som ett tecken på att jag nog ska tänka om. Rätt var det är kanske båtens GPS får för sig att ta mig ut på en runda i det okända och då vet man inte var man hamnar.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, på land kan det bli lite galet ibland, om man litar på navigatorn. Fördelen på sjön är att det byggs inte om lika mycket och grunden är oftast där dom har varit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att alltid ha ett uppdaterat kartmaterial.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, GPS på land är inte det lättaste.

En gång när vi var i Göteborg på besök skulle vi genom stan till en adress. Vi kom till ett vägarbete och tänkte att det bara var att köra ett par kvarter åt sidan och sedan gå på navigatorns kurs igen. Det blev sväng höger, sväng vänster osv. i vanlig ordning. Men efter en stund var vi framme - på samma plats vid samma vägarbete. GPS:en gav sig 17 på att vi skulle köra den vägen.

För en vecka sedan åkte vi efter GPS:ens anvisningar ner i en tunnel. När vi kom ut ur tunneln trodde navigatorn att vi var i Tyskland. Efter omstart var vi i rätt stad igen - Göteborg!

Hemma i Stockholm fungerar det, men det måste vara något speciellt med Göteborg :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst är det något speciellt med Göteborg! Vi har störsändare till gps för Stockholmare så vi ser till att dem kommer hem igen oavsett adress i Göteborg. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, det där med störsändarna är väl egentligen strängt hemligt och bara på försök. Systemet behöver trimmas in, exempelvis tyska lastbilar drabbas fortfarande.

(Den nya superdupermoderna teleporterings-avfarten inuti götatunneln - för ögonblickligt direktförpassande till Tyskland - är så överjäkligt hemlig att jag givetvis inte kan nämna den alls.) ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...