Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jingo

När vi hade kompositprop.

Rekommendera Poster

Hej!

Nu börjar det närma sig mässtider och båttidningarna innehåller häften med tillbehör. Jag kommer då att tänka på när vi hade köpt framtidens grej, kompositpropeller.

2000-talet var ungt och brorsans grönsak verkade lite seg efter sjösättning. Mackägaren log sitt leende och sa väntat med den propellern, köp en komposit med justerbara blad det är framtiden, då kommer farten.

Sagt och gjort, brorsan åkte in till stan och återkom samma kväll med en fin låda från Propulse. Det här är finfina grejer och tre års garanti. Vi bytte och justerade bladen ett par gånger och vips uppträdde den gamla gröna Ockelbon som en yster springare. Hela sommaren åktes det med vinden i håret, drogs vattenskidor och transporterades varor från Stavsnäs.

Nästkommande två säsonger gick vidare i samma anda.

Men år tre var det sjösättning lite sent på säsongern och semestern hade hunnit starta innan båten låg vid bryggan. Hur som hjälptes vi åt att få båten i sjön och sonen sa, farsan, kan vi inte testa vattenskidorna direkt.

Brorsan som ville ta årets första tur startade motorn och den fick stå en stund på tomgång medan min grabb hämtade våtdräkt,skidor med mera.



När han återkom sa jag till honom att sätta sig på bryggan så drar vi, knuffade båten från bryggan och gjorde oss klara.

När sonen var i läge ropade han Kööör.

Brorsan tryckte spaken halvvägs i botten varpå vi hörde ett Tjoang i vattnet.

Snabbt av med gasen och tilta upp motorn för att se vad som hänt. På propelleraxeln satt en svart hylsa men ingen propeller.

Han ropade till mig som som stod kvar på bryggan, Satte du inte på propellern?.

Jodå svarade jag.

När vi tittade ner i vattnet låg det svarta och blå kompositbitar spridda över botten.

Det var bara att lomma upp och hämta orginalproppen igen. Efter det en seg vattenskidtur med den tidigare så ystra båten återställd till att blir en äldre långsam herre igen.

När vi återvände till bryggan sa brorsan att Du jag kollade garantin, den gick ut för en månad sedan.

På eftermiddagen vandrade vi bort till affären och tog en sväng ner till mackägaren och berättade om debacklet.

Han plirade mot oss på sitt mest luriga sätt och sa, Visst går båten bra ett par säsonger men det är bara skit. Ska du ha en sådan måste du alltid ha en reserv liggande i båten.

Nu kör vi bara med vanliga proppar istället och slipper ha en extra i båten.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, den historien påminner mig om glödlampan till min topplanterna.

Det är en lite speciell typ med kanske 4 centimeter lång stående glödtråd så man tvingas till marinbutiker, kostade bortåt 100 spänn om jag minns rätt. Glödtråden gick regelmässigt av varje eller vartannat år trots att lanternan knappt användes. Irriterande dessutom att behöva klättra i mastkranen vid byten. Till slut fick jag mål i mun och beklagade mig i butiken, svaret blev en motfråga: - Du kanske vill ha en long-life för 115 kronor istället? Tänkte häpet att nämen va f-n kunde du inte kläckt ur dig det tidigare för, men svarade artigt ja tack. Den lampan höll sen i rejält många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...