Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
forgus31

Kokplatta med låg effekt

Rekommendera Poster

Men Hämmingväj då, du vet väl att förlusterna ska in i kokplätten. Det är lagbrott på förskingring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

forgus

Därför ställde jag kaffepannan på fläktarna så ingen värme gick till spillo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska värma något med 12V och begränsad energiåtgång så kan man utesluta både inverter och gjutjärnsplatta. Jag tror man ska utgå från en 12V doppvärmare.

// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Då kan man få doppvärmd potatis med stekt strömming på menyn....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter faktiskt gott.

 

Nu är strömming min älsklingsrätt och doppvärmd potatis hör man ju att det är en extra god sort. Lite extra påkostad helt enkelt. Nästan som smörslungad som jag sett på nån matsedel.

 

Doppvärmd energisnål gourmetpotatis. Jo jag tackar. Smarrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Dagens vattenkokare är ju inget annat än en doppvärmare. Tänk på att lastbilsföretag liksom husvagnsförsälare ofta har 12 V elapparater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det ju och de brukar inte vara alltför effektiva, men om man som Forgus tänkte, att man låter gasolen göra grovjobbet sas så borde 130W räcka för att hålla grytan småputtrande. Utan att ta omvägen genom en inverter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi talka bissniss.

 

Frigolerad gryta med 130W och yllemössa oppepå så fixar man strömmingen på gasen medan pären kokes på solström.

 

Går säkert hem på matsedeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kan detta vara ett alternativ?

post-10014824-1394237347,4633_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha-ha-ha!

 

Den var bra! Fotat just för denna tråd?

 

Eller är du så pedantisk att du vill att korven ska va slät som en nystruken krage. Falukorv till Nobelmiddag?

 

Man lär dra ned på kostnaderna läste jag. Även Nobelstiftelsen känner av konjunkturen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs att grytor på elplattor ger taskig verkningsgrad. Kan man inte ha en gryta med värmetrådar i som går på 12V? Om man kör på 12V så kan man ju GDSa säkrare  jämfört med 230V.

12V och 1ohm last är 12A och 144W . PWM reglering går att fixa. Jag reglerar 0-40 A till min elmotor på det sättet och det är 0-500W och den skulle funka lika bra till 0-500W elgryta. 

500W elgryta blir ca 0.3 ohm. Det går väl att fixa?

Den avancerade hemslöjdaren kan säkert i vintermörkret göra en induktionshäll med MOSFETare och det är kanske ännu optimalare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sent och smått OT inlägg, men jag försöker fatta hur gasolkök funkar mer i detalj. Typ varför har bildexemplets brännare just så många småhål och av just den diametern, och de stora hålen på röret strax under lågorna tycks ju kunna läcka rejält men förblandar förmodligen bara snällt in luft?

Hjälp mig med idéuppslag, listar nedan mina spridda funderingar så här långt:

1. Förmodligen blir köket alltmer dragkänsligt på sparlåga ju högre maxeffekten är, flödeshastigheten genom de då alltför många/stora brännarhålen blir så liten att lågorna blir litet  fladdriga? (Rätta sättet att sparlåge-koka dragsäkert vore en brännare med färre hål/lågor, om än jäkligt opraktiskt att ständigt byta?)

2. Gasoltuber har samma höga tryck ända till sista droppen flytande gasol förbrukats.

3. Risk för frostpluggar (innan antändning&värme) kan finnas ifall gasens tryckfall leder till avdunstning.

4. Fyll i själv...

Hehe, vintermörkret är rätta tiden att nörda ner sig lite. :)

Edit; har använt engelska googletermer som; lpg, burner, nozzle, stove etc med viss framgång. Men behöver nya idéer även här.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snillena spekulerar.

Jo de stämmer att lågan lätt slocknar vid en vindpust. Detta har konstruktören räknat med och lägsta låga på köket, fullt motsols blir alldeles för mycket värme. För att få minsta låga fåf man dra medsols så man nästan släcker lågan. Väldigt känsligt och man får pilla med ratten i pyttesteg.

Sen kan det funka med lock på potatisgrytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med gasolbrännaren verkar vara att vid låg effekt är lågan för bred för den täcker hela varvet runt. Kan man inte tänka sig att man täcker för så man får en låga med mindre yta men större blås så blir den mindr5e känslig. Kanske något lock att täcka över del av ytan med?

Trangias stormkök hade väl en slags lock man la på för att reducera effekten med och ändå brann det utan att slockna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus: Så du kan strypa gasflödet/brännareffekten motsols och sen släcka medsols? Hade ingen aning, har redan lärt nåt nytt. :) Gissar att detta är en säkerhetsfunktion, inte bra ifall lågan slocknar och gas fortsätter att pysa ut?

Ps. är inne på samma tankegång som Tvåtaktoel men tvekar att säga så, man bör/får inte labba själv. (Att fundera är väl däremot fullt tillåtet och explosionssäkert, hade nån sorts vridbar varannanhåls-täckare uppepå brännarna i tankarna, fy på mig. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0m man skrotar en gammal kaffebryggare, dom flesta har en varmhållnings platta so torde ha en relativt höht ohm värde vilket ger låg effekt: Men det är kanske ej tillräckligt, men testa det brukar ligga drösvis m såna på Återvinningen där kannan gått åt fanders.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ideen är värd att testa. Varje platta har ju en säkerhetsventil som gör att kall brännare inte får nån gas. Det är därför rätt ofarligt att labba med en täckplåt som minskar brännareffekten.

 

Att det går att få mindre gas till brännaren än det är tänkt är ju när man är på väg att stänga av gasen till brännaren går gasflödet neråt noll och då kan man kolla lågan och få till minimal låga.

 

Visst borde en gammal kaffebryggares varmhållningsplatta gå att använda. Det behövs lite kanthaltråd och lite porslinspärlor. Tolv volt direkt borde vara strömsnålast. Hundra Watt räcker nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att täcka över en del av hålen kan man ju testa på land under ordnade förhållanden och inte nödvändigtvis i ruffen efter att man överskridit 0,2 gränsen.

När det gäller värmeplatta så är ju 12^2/1.44  = 100W 

Jag tvivlar på att en kaffekokares värmeslinga är på bara 1,44ohm  pga att den värms med 230V och då borde den ha mycket högre resistans.

Men nog vore det bäst ändå om man kunde manipulera enkelt med gasolköket för gasol är utmärkt att skapa värme med istället för att tära på batterier med höga effekter.

Jag ska testa mitt gasolkök vid tillfälle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om denna kokplatta är tillräckligt simpel för att passa, dvs saknar termostat.

http://www.jula.se/kokplatta-1500-w-809035

Önskemålet var ju en kokplatta med låg effekt (på riktigt).

  Vanligt annars att de i lägsta effektlägena på många moderna plattor alltid drar full effekt och då i stället reglerar med att slå av och på kontinuerligt med hjälp av termostat......jag tror denna saknar sådan termostat och i stället har 5 fasta lägen där Max är 1500 W. (Har man tur, så har den fasta lägen på kanske 300, 600, 900, 1200, 1500W, och då kan jag använda de 2 lägsta)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4. optimering av lågan, för att det ska bli en så koncentrerad låga som möjligt, samt kunna stå emot drag bättre, då syre finns med i gasen innan den når lågan, och på så vis blir mindre och mer kontrollerad, det sotar även mindre när det är monterat så. Någon har även nämt att man kan hitta minsta möjliga låga om man minskar gastillförseln, men det är (som kanske tidigare nämt) om man täcker för några av hålen för att det ska bli högt flöde i resterande. Titta på videon om det är någon hjälp. (den lilla har lägre gastillförsel och kan därför brinna med en mindre låga utan att riskera att den slocknar till skillnad då jag visar ungefärlig max och min)

 

http://www.youtube.com/watch?v=QjeGtjjJ9Z8&feature=youtu.be

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju även 12V doppvärmare på ca 100-150W som skulle gå att använda. Den flitige GDSaren kan fixa PWM reglering så kan han få exakt inställning mellan 0-max effekt efter egen önskan med minimala effektförluster.Om med max 150W är man nere på mer realistiska effekter som kan tas ut från en begränsad batteribanks Ah.  

http://www.pinal.se/sv/nyttigheter/doppvarmare-12v.html

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär ju vara skamligt att ge sig. Därför har jag varit upptagen med att söka en kokplatta ett par år nu. Ändå var det min älskade hustru som såg denna i en liten stad i Italien. På trottoaren hade den lilla butiken några av sina bästa prylar. Vi köpte genast ett ex. Det var faktiskt förra våren så den har gjort tjänst en sommar. Perfekt för långkoket eller pasta. Stormkokar precis lagom när locket är på.

 

Kul att man ska hitta en sån kokplatta på främmande ort men det har sin förklaring. Italienska lägenheter och hus har ont om ström. Man får bara 3000w drygt och det ska räcka till allt. Brödrostning och dammsugning passar dåligt t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att man ska hitta en sån kokplatta på främmande ort men det har sin förklaring. Italienska lägenheter och hus har ont om ström. Man får bara 3000w drygt och det ska räcka till allt. Brödrostning och dammsugning passar dåligt t.ex.

 

Det är ju ungefär som man kan förbruka i en morden,lite större fritidsbåt, i Sverige idag.   :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja italienarna är inte bortskämda med ström. Dom har gott om sol och det finns massor av solkraftparker som de flesta avskyr. Bättre avkastning än olivolja och vin. Tre gånger dyrare är strömmen också än vi här hemma är vana vid.

 

Beträffande den lilla kokplattan så märkte jag i helgen att även den har för hög effekt när locket är på kastrullen. Jag ska lägga en slant emellan. Plattan verkar ha en fast termostatreglering. Märker att inverterns fläkt slår av ibland. Troligen gör det under längre tid om den inte kyls så mycket med en distans mellan kastrull och platta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett djungelknep är ju att bara koka upp vattnet till potatisen och sen bara låta det stå.Men krävs ju att man har tid :) men på sjön har man oftast gott om tid :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...