Bjorns_snipa 94 Postad 15 September , 2012 Värmaren i min nya (begagnade) båt går inte. Den är helt tyst, varken fläktljud eller pumpljud hörs, så den får jag nog plocka ner i småbitar. Förra ägaren har aldrig provat den och första ägaren hade lite problem med funktionen. Efter att ha läst olika forum kommer jag ändra lite på funktionen samtidigt som jag renoverar den. Idag går strömmen i en ganska klen ledning från värmaren som sitter i aktern till manöverpanelen i andra änden av båten, och sedan tillbaka till batteriet som sitter bredvid värmaren - och sedan tillbaka samma väg. Efter ändringen blir glödtråden kopplad direkt till batteriet med hjälp av ett relä och man slipper spänningsfallet i den gamla installationen. Efter upptagningen nästa helg ska jag ta bort värmaren från båten så att jag kan jobba med den hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2012 Min Wallas är gammal så jag börjde med att plocka ner den, rengöra och plocka ihop. Den fick också en ny packningssats och glödtråd. Lite grejande med termostaten som ska tala om när den är varm behövdes också. Jag satte också in relä till både pump och glödtråd och drog en 4 mm2 från centralen (2 m). Nu går den som en klocka. Senare har jag fixat ett tidrelä som ger ström till glödtråden i 45 s. Nästa steg är ytterligare tidrelä så att jag får helautomatisk start. Lite pyssel så funkar en gammal Wallas i evigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 16 September , 2012 Utmärkt idé. Om man sedan gör så att hela funktionen styrs av effektregleringen så blir det perfekt. När effektreglaget är nedvridet helt är värmaren avstängd och när man vrider upp effekten startar den automatiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 September , 2012 Åh, åh...det här är en intressant tråd!! Jag höll på med renovering av min Thermo 2500 (samma som Wallas 1800 om jag inte fattat helt fel) och det gick sådär... Jag har två problem, det första är att jag tycker att värmaren drar lite för mycket ström. Detta tror jag beror på en sliten fläktmotor. Det andra är att min glödtid är för kort. Den ska vara två minuter enligt manualen men är bara 45 sekunder vilket gör att värmaren inte hinner tända. Därför har jag funderat på att ordna en extra krets för glödningen med en strömbrytare så att jag kan mata ström till glödtråden även när värmarens elektronik stängt av den. Det här med att mata via relän är jag också sugen på. Jag har svårt att tyda Bjorns_snipas elschema...har du möjlighet att ladda upp den någon annanstans som hanterar lite bättre upplösning? Ni som är duktiga på det här kan väl dela med er av era kunskaper för en som är bra på att lösa elsaker praktiskt men mindre bra på att klura ut dem teoretiskt. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 September , 2012 Nu har jag fått schemat av Björn och inkopplingen av relä är ju en smal sak. Då uppstår frågan vilken typ av relä man bör använda. Funkar det med ett typ vanligt extraljusrelä? bhemac, Du skriver om ett tidsrelä. Var hittar man ett sådant? Skulle den här fungera? http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/moduler/kemo-m113-p88113 Nu valde du ju ett för endast 45 sek och jag skulle vilja få tag i ett som håller i lite längre. Vad har du för Wallasmodell förresten? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 September , 2012 Det bör (skall alltid) vara en släckdiod även över reläspolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 September , 2012 Jag kör med vanliga Biltema extralusrelän. Mitt tidrelä är ett vanligt frånslagsfördröjt industrirelä men KEMO-reläet bör funka lika bra. Min Wallas är en gammal 1800 som helt utan elektronik. 45 sek verkar räcka, värmaren har aldrig missat en start. jag kör efter två tips jag har fått, kör värmaren minst en gång i månaden och, ha bara på skorstenshuven om det är risk för överbrytande sjö. Från början var jag måttligt förtjust i Wallas men det var den enda värmaren som jag fick plats med på ett vettigt sätt. Numer gillar jag den väldigt mycket, den är tyst, tar lite ström och väldigt lättmekad. Visserligen ett annat bränsle men det är inget problem, jag brukar köpa 1-2 flaskor varje gång jag passerar Biltema och har följaktligen ett gäng hemma i källaren, lätt att ta med om man ska ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 18 September , 2012 Lite svar på frågor som jag fått per mail: Kravet på relät är att kontakterna ska klara att bryta 5A. Man behöver inte bryta båda ledningarna till glödtråden, jag ritade bera så för att jag har ett sådant relä liggande hemma. Punkt 4 gäller för pumpar där rörelsen sker med en solenoid som drar/släpper membranet med hjälp av en kontakt. Spänningsstöten kontakten bryter strömmen ger upphov till gnistor som skadar kontakten. Gäller inte pumpar som har en motor med en kamskiva som driver membranet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 September , 2012 Tack för svaren! bhemac, Om din värmare tänder på 45 sekunder så borde det ju finnas potential för atat min ska göra det också. Jag kanske ska testa med bara reläerna först och se ifall lite bättre kräm tänder värmaren lättare. Björn, De vanliga extraljusreläna bryter man bara ( )-ledaren på eller hur? Tack för bekräftelsen på att det inte gäller min typ av pumpmotor. En fråga till nu när vi ändå är igång: hur pass känsliga är dessa värmare för vilken typ av skorsten man använder. Anledningen till att jag frågar är att det sitter en gammal skorsten i båten som inte används som jag mycket hellre skulle vilja köra med. Den är enligt Värmedoktorn till någon gammal gasvärmare och går inte att använda till Wallas/Thermo (varför sa han inte). Grejen är att den är av pop-up modell så när värmaren inte används så trycker man ned den så den bara blir runt fem millimeter hög. Då min värmare är lite dumt placerad under skarndäcket så är originalskorstenen en rejäl snubbelrisk. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 19 September , 2012 Nu har jag ritat in tidrelät i bilden också och ändrat det andra till att bara bryta plus. Jag ritade ett som bryter dubbelt eftersom jag har ett sådant liggande som jag ska använda. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 September , 2012 Björn, Får jag vara så besvärlig att be dig maila även det nya schemat? Det är forfarande för dålig upplösning på bilderna här på MG för att man ska kunna tyda det säkert. Alternativt kanske du kan ladda upp det på någon bildserver så även andra spekulanter kan ladda hem det utan att du behöver maila? Såg att du använder gmail...då kan du ju använda Picasa-tjänsten. Den kör jag själv med när jag vill visa bilder här på MG. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 September , 2012 45s ska räcka för att tända. Annars kanske glödtråden har börjat bli utsliten. Kolla hur mycket ström glödtråden tar! Samma om packningarna är dåliga då brukar de ha svårt att tända. Bränslepumpen hör man ju hur den jobbar. Ang. skorsten: När jag mekade körde jag utan skorsten. Fungerade bra. Från början hade jag ingen originalskorsten så jag svetsade ihop två rostfria matskålar (!) det fungerade. Eftersom det finns en fläkt i brännardelen tror jag skorsten är ganska okritisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 September , 2012 Glödtråden är helt ny (eller var...packningarna gick sönder när jag tog isär den igen...http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/sad_smile.gif\ title=\sad\ width=\20\ />) så det kan inte berott på det. Det jag tänker är att bränslet inte hinner pumpas fram på så kort tid och att det därför inte fjuttar eld. Jag testkörde också utan skorsten vilket ju gick fint. Min värmare har dock inte fläkt i brännardelen så det är därför jag funderar på ifall originalskorstenen är avstämd på något sätt. Min specialskorsten har ganska små hål för avgaserna men de kan jag ju alltid borra upp om det skulle behövas. Jag har laddat upp ett par bilder i Picasa så ni kan se skorstenen: picasaweb.google.com/112531674351838484839/Varmare?authuser=0&authkey=Gv1sRgCKzekZDXub3pHQ&feat=directlink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 20 September , 2012 Här är schemat som PDF med lite högre kavlité: https://docs.google.com/open?id=0B10Hk9K7917RaWZkaVM0MVFtUjg /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 6 Augusti , 2013 Lyfter tråden med ett litet tips: Jag hade problem med slangen som går tillbaka till tanken. Den gick lite upp och ned och hade inte fall hela vägen. Lösningen blev att låta slangen gå i ett VP-rör (sånt som elledningar dras i. Röret är tillräckligt styvt så att slangen inte hänger ner mellan fästpunkterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 28 Augusti , 2013 Ett tips till: När jag öppnade bränslepumpen var det lite rostigt på några ställen. Tydligen hade det kommit in fukt. När jag satte tillbka höljet bytte jag gummipackningen till skruven. Dessutom kastade jag tejpremsan som satt runt pumpen och lindade ett par varv vulktejp över springan i stället. Vill man vara påå säkra sidan kan man lägga in en påse torkmedel också innan man sätter på kåpan (en sådan som brukar finnas med när man köper saker). Se bara till att den inte kommer i vägen för de rörliga delarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 28 Augusti , 2013 Så här kan man också göra se: http://lasselundell.se/wallas.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser