Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Stan

Intressant om trafikljusen i Väddö kanal

Rekommendera Poster

När jag läser artikeln får jag den känslan att brovakten som artikelförfattaren talade med hör till den gruppen som är paragrafryttare ut i fingerspetsarna.

Har passerat de bägge broarn att antal gånger. Jag har aldrig begärt broöppning och aldrig upplevt nåt problem. Att det gröna ljuset endast betydde att bron var öppen hade jag ingen aning om. Trodde att det betydde att båtar från mitt håll kunde passera.

post-945-1394237221,032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte igenom dessa broar på semester. Jag har lite gamla sjökort, så när jag kom till första Bagghusbron började jag tjuta i signalhornet de signaler som står i kortet. Inget hände dock. Efter ett tag ropade brovakten upp i högtalartelefonen

- Segelbåten, av din närvaro antar jag att du vill igenom?
- Ja, jag har givit signal, svarade jag.
- De där signalerna togs bort för sex år sedan! Ser du den blåa tavlan vid bron? Där står det ett telefonnummer du skall ringa för att begära broöppning.

Otroligt pinsamt. Nåväl, han öppnade bron åt mig några minuter senare när några andra hade kommit från andra hållet.

I sjökortet står det just det att Iso grönt betyder bara att bron är öppen, inget annat. Inget kostigt med det tycker jag. Den blåa tavlan sade också att man måste ringa för att begära broöppning.

Bron i Älmsta stod öppen när jag kom dit, så det var bara att tuffa igenom. Telefonnummer till alla öppningsbara broar finns i tidningen Till Sjöss såg jag lite senare.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det bättre ordnat i Trollhätte kanal. Där ropar man upp på kanal 9 på vhf:en. En stor fördel är att man då samtidigt hör om någon annan före ropar, så vet man om öppning är beställd. Sjöfartsverket har t.o.m. tagit bort telefonnumren förstod jag det som (försökte ringa ett nummer men det fanns ingen abbonnent).

Varför krångla till saker genom att ändra? If it works, don't fix it som det så vist är sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid en svängbro är det ju lämpligt att de som är på den sida av bron som går med svängspannet går först. De får ju störst öppen bredd först. Finns ju ingen anledning för en fritidsbåt att ligga och vänta på att bron ska komma ända till sitt ändläge så att brovakten kan ge klarsignal. Den sista biten går ju oftast väldigt sakta. Man får ju tänka lite på de som står och väntar på land också. Egentligen är det ganska fantastiskt att man tex. spärrar av en riksväg bara för att en enda fritidsbåt ska kunna passera. Var rädda om den förmånen genom att bidra till så korta broöppningar som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...