Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Bildspel

Möte på sjön och i farleder?

Rekommendera Poster

Blinkers är ett måste vid bilkörning. Skit de som inte tillämpar det. 

Nja jag vet inte om förarbevis hjälper men man borde på något sätt få lära sig att det finns lagar för sjön som ska följas.

Finns en hel del viktigare där än de 0,2 lagar man nu jagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns något som kallas för självhävdelse och utövas både på land och till sjöss. På sjön i form av nonchalans och sjöfylleribrott. På land för i stort sett samma men även idioti!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är inte helt enkelt, jo om alla visade varandra hänsyn, gir i god tid, hålla avstånd, anpassa fart, inte kryssa i hårdtrafikerade sund osv. Men så är det inte och då får vi gå på regelverket. Till att börja med, vi har inte högertrafik p sjön och vi kan inte jämföra med biltrafik.
När två maskindrivna fartyg möts på kontrakurs eller nära kontrakurs, så att det innebär risk för kollision, skall båda fartygen ändra sin kurs styr- bord hän. Men vad är nära kontrakurs? Det måste bedömmas från fall till fall men 5 grader nämns i kommentarerna på ett avstånd av 0,2 M är det 30 meter. Det duger för långsamma båtar.
Sen har vi trång farled. Vad som är trång farled måste också avgöras från fall till fall, det beror både på fart, storleken på fartyg och deras manöverförmåga.
Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger.
Men en farled, 50-70 m bred (ganska vanligt) och två båtar 3,5 m breda, nej det är inte trång farled.
För tydlighetens skull: Detta är reglerna, själv håller jag mig på sb-sidan eller ännu hellre utanför farleden, det brukar vara lugnare där eftersom de riktiga idioterna brukar hålla sig i farleden.

Förarbevis är väl inte så mycket att ropa på men kanske förarintyg? Det kanske inte blir så mycket bättre med ett obligatoriskt båtkörkort det är mer en princip att kräva att man måste ha en viss kunskap för att köra båt. Kan man riskera att bli av med båtkörkortet ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nej tror inte du retar upp ngn. I mina två exempel så var det segelbåtar och enl. min erfarenhet så är det i princip i 100%  av denna typ av fall som det rör sig om segelbåtar. 

Lite som typ Zebra lagen , bilarna har ju väjningsplikt så jag går rakt ut i körbanan oops jag blev överkörd och dog men jag har ju rätt....

Iofs är det inte speciellt ofta det inträffar majoriteten av de segelbåtskaptener jag möter på havet är väldigt hänsynsfulla och kunniga så denna typ av insidenter är väldigt ovanliga.

Men som skrivet ovan blir det fel så är det en segelbåt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå. Hur jävla svårt kan det va? I en farled då två båtar som går för motor så passerar man varandra genom att hålla styrbord. Punkt slut. Senast ändrad av tompelompe | 24 juli 2012 | 22:58

 

Senast ändrad av tompelompe | 25 juli 2012 | 09:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ehh är du inte lite motsägelsefull  Till att börja med, vi har inte högertrafik p sjön.. och i samma andetag menar att vi skall gira styrbord...är inte styrbord höger ?

Är fullständigt medveten om att vid korsning av tex Atlanten är det ngt svårt att vid samtliga möten tillämpa högertrafik..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jai vissa fall är det tydligen jävligt svårt speciellt om man kör segelbåtwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man i trång farled ska hålla sig till sb och vid möte stäv mot stäv ska hålla sb är inte samma sak som högertrafik. Om vi på sjön alltid skulle vara tvungna att hålla oss till höger skulle det bli väldigt krångligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur bred farleden är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jösses har du inte lärt dig ngt på 46 år....wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jo men var det inte just det jag beskrev i mitt Atlanten exempel ? I princip är regeln högertrafik om du är på samma väg dvs. trång farled.

Är ganska övertygad om att vi menar samma sak men skriver om varandra smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det överlåter jag till dig att kontemplera över i natt så ska du se att du kommer på svaret själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det har hänt något de sista fyra åren på sjön. Nu för tiden hälsar ingen. Jag hälsar på alla! Oavsett, men många gånger får man bara en tomblick tillbaka. Och ja men känner sig som en idiot.

Är detta någon som fler har känt av?

Tror det kan något med TS inlägg att göra. Förr var vi alla vänner på havet. Men nu för tiden gäller det bara att hävda sin egen rätt. Här kommer jag, här kör jag! Och ingen fan skall få mig att hälsa eller flytta på mig.

Med detta hårdnande klimat så tror jag faktiskt inte ens någon snart stannar vid en nödsituation. Jag börjar tvivla. Därför blir det dubbel montage i nästa båt. Så man i alla fall kan hurkla sig fram själv i säkerhet. Och verkligen se till att man har dödmansgrepp och en stege som går att nå via vattnet.  Förr kände jag mig trygg med båtar runt omkring mig. Nu förtiden känns det som det kvittar. Känner mig alltid ensam och måste lösa allt själv.

Att hälsa är en säkerhetsgrej. Att man tittar på andra båter, om de behöver hjälp. Får man ett hej tillbaka så vet man att allt är lungt ombord på den båten.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tänk om man möter en båt full med färgade män! Det kan ju vara pirater från Somalia som hittat en ny marknad, eller så har man navigerat fel.wink



Senast ändrad av sorken88 | 25 juli 2012 | 06:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bägge håller/girar styrbord så möts man väl på babords sida.......hur jävla svårt kan det vara?frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta någon som fler har känt av? Absolut har attityden ändrats de senaste åren, precis som i biltrafiken, men på sjön hälsar jag alltid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det sker en attitydförändring. På sjön såväl som i övriga samhället.

Vad man kan göra då är att reta upp sig eller försöka föregå med gott exempel. På sjön hälsar jag på alla. När någon förtöjer frågar jag om de behöver hjälp. När någon skall kasta loss står jag kvar och ser om de ser ut att klara sig själva eller om de kan behöva en sparkande fot.

Naturligtvis gör jag inte det för att jag är någon slags barmhärtig samarit, det är ren och skär egoism som ligger bakom.

Jag gillar helt enkelt att vara han som alltid hjälper till. Möjligen kan vissa ogilla det, men allvarligt talat - det känns som om det kvittar. :-)

Nu i helgen var vi på Bullandö. En superfin gammal Swan skulle lägga ut i den hårda vinden. Då fick jag springa ombord på grannbåten och bära av, annars hade det gått riktigt illa. När jag själv skulle kasta loss missbedömde jag sidvinden och drev ned mot bryggan. Då var det några hjälpsamma hjältar som bar av så att allt gick väl. yes

Att ge och ta. Det är en smula ovanligt idag, jag vet. 



Senast ändrad av Spancox | 25 juli 2012 | 09:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redigerade mitt första inlägg så nu hoppas jag att du också förstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

yes

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om det mesta du skriver.

Det avvikande - dubbelmontage har jag haft sen början av 1970-talet. På en av mina båtar har jag tom trippelmontage.  Segel, aktersnurra och åror.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större tuta eller varför inte UTBILDNING . 

Vet inte om jag har fel men tycker mig se att kunskaps nivån om hur man uppförsig på sjön har minskat markant det sista åren , regler och sunt förnuft har man glömt . ser inte heller någon skilnad på motorbåt och segelbåtar .

 

Adeck 700

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En orsak till problem i leder eller trånga passager handlar om att vissa båtförare tror att de går på höger sida i farleden.

Det gäller kanske mest segelbåtars rorsmän som kanske inte alltid är skepparen som kanske mest lagar mat och håller lite koll allmänt. Rorsman har fått order om att styra åt ett bestämt håll och gör säkert sitt bästa. Felet de flesta nybörjare gör är att sikta på målet genom att ha förstaget mot målet så gott det går.

Helt rätt om han står och styr vid ratten som är centralt placerad. Oftast sitter man kanske på relingen och styr, fortfarande med förstaget mot målet, en vinkelskillnad på c:a 10-15 grader. Båten går då på en cirkelbåge mot detta mål och detta kan man se t.ex i bojade leder.

Rätt är ju förstås att använda t.ex vanten som sikte mot målet eller något som är så långt från centrumlinjen som rorsmans ögon.

Seglade till Stralsund förra sommarn och såg då en segelbåt (tyvärr svensk) som gjorde felet hela tiden i muddrade leden mot Stralsund. När nästa boj kom var han helt rätt ute vid bojen på högerkanten av farleden men när den bojen passerats kom båten småningom över till andra sidan.

Detta irriterade mötande båtar som var tvungen att möta på fel sida men först när färjan som på vissa ställen behöver nästan hela bredden kom rorsman på den snedseglande båten på vad han gjorde för fel. Gissar att han blev utbytt tillfälligtvis.

Han var ute på vänsterkanten i farleden och fick en kraftig åttutning av mötande färjan.

Bojar är ju dyra och de är ju inte placerade hur tätt om helst och man är tvungen att styra på en rak linje mellan dessa bojar. Några meter fel så går man på grund vilket hände åtminstone en båt vi mötte. 

Ser att detta händer här också men rorsman på felande båten tror att han ligger helt rätt på höger sida och kommer inte så lätt till insikt om felplaceringen. Är det nån som tutar är det den som stollar sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...