AndreasAn 9 Postad 27 Juni , 2012 Jag har precis skaffat en VHF med DSC-funktion och har för avsikt att koppla ihop den med min handhållna Garmin GPSMAP 76Cx, som enligt manualen har en NMEA 0183 version 3.01. Med VHF:en följde en kabel för GPS-anslutning som jag inte vet vad den heter men den ser iaf ut enligt bilden och har två kablar som jag tror är: NMEA in och NMEA ground. Vad jag har förstått genom att läsa lite olika inlägg att dessa två skall kopplas ihop med stiften NMEA out och NMEA ground ifrån GPS:en, alternativt batteriets minuspool om det inte finns NMEA ground från GPS:en. Efter en del sökande har jag hittat en kabel på clover.se som jag tror kan vara rätt för min GPS: http://www.clover.se/shop/csc_article_details.php?nPos=0&nArticleID=4&VID=mCNp18LwFwvGnMLE Låter detta rimligt och hur vet jag i så fall vilken som är vilken av GPS:ens kablar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2012 Kolla med Clover, de har koll. I övrigt är det som du skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 27 Juni , 2012 Jepp jag skickade precis iväg ett mail. Tack för infon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 11 Juli , 2012 Hittade följande sida som förklarar hur Garmins plottrar skall kopplas ihop med VHF. http://www.boat-project.com/tutorials/nmea0183xcon.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 935 Postad 11 Juli , 2012 Den sidan du hittat visar en senare kontakt/kabel-modell. 76CSx har en fyrpolig kontakt där kablarna är Svart - batteriminus och jord för NMEA, Röd - batteriplus (10-32 volt), Brun - NMEA ut, Vit - NMEA in. När kablarna är anslutna så måste du även konfigurera din GPS. Tryck Meny två gånger, välj Setup, Välj Interface, Gå till serial data format, Välj NMEA in/NMEA out. Nu ska din GPS skicka signaler till din VHF (under förutsättning att VHF-en är ställd i rätt mode för att ta emot NMEA....) Har du förresten kollat att du har senaste programversionen i din GPS. Det är rätt enkelt att ladda hem och skicka över uppdatering från Garmins hemsida med en USB-kabel från PC till GPS-en (men då är det dataformat Garmin som gäller i Interface-inställningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 17 Juli , 2012 Ja jag märkte det när jag kollade på kabeln.. Antar att kablarna skall anslutas enligt följande: Ifrån GPS: Svart (GROUND) till VHF Svart Ifrån GPS: Brun (DATA OUT) till VHF Röd Sen antar jag att man kan koppla Svart ifrån GPS:en till elsystemets batteriminus och dess Röd till batteriplus för att få extern strömförsörjning via båtens elsystem... Tack för tipset med uppdateringen av GPS-en och inställningen för dataformat! /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser