Player311 1 Postad 3 Maj , 2012 Hej! Jag blir nog tvungen att bygga en ny rufflucka i år och undrar om någon ev er gjort detta tidigare? Funderar på en horisontellt tvådelad med gångjärn i mellan så att man kan fälla ner överdelen.. En ram av teak och plexiglas i mitten! Jag hittar tyvärr inga lämpliga exempel på nätet så jag hoppas helt enkelt att någon här har tips och kanske en bild på någon trevlig modell. Vänliga hälsningar Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 4 Maj , 2012 Jag lejde en snickare som tillverkade en tvådelad med teakram samt akrylglas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2012 Jag renoverade min tvådelade lucka till min storfidra fär ett antal år sen. Brukar ta många bilder, men när det gäller luckan blev det ytterst få. Inga bilder före och inga hur det såg ut när det var klart. Min luka hade ett teakgaller i överdelen och en plyfaskiva i underdelen där en tidigare ägare hade slipat igenom. Då jag hade datorn inne i ruffen på en arm som jag kunde dra relativt nära ruffluckan. För att se skärmen var jag tvungen att ha, åtminstone den övre delen av luckan öppen. Det hände ibland att det regnade in på datorn vid akterlig vind. La visserligen en blå båtkudde över tangentbordet då, men det var ju ingen bra lösning. Bestämde mig för att ta bort ventilationsgallret och sätta in en plexiglasskiva, vad katten det nu va för fint namn på materialet. Det skulle dock va starkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2012 Tog bort ventilationsgallret. Fräste ur teakramen så Plexiglaset plus en tunn rostfri list och lite tätning fick plats samt monterade detsamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2012 Slipade ren den utslitna teakplyfan på underdelen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2012 Laminerade på ett lager väv med epoxy. Målade lagningen vit med toplack. Ev en grundfärg under eller så mattade jag bara ner epoxyn. (mitt minne är bra men kort) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2012 På orginalluckan fanns en list med spår på tre sidor. Där lunde man antingen sätta ner en hel skiva för att stänga ventilationen eller ett myggnät. Klädde myggnätsskivan med ett gardintyg för insynens skull. Hittade efter mycket letande en bild på båten där man kan se större delen av luckan om man förstorar kraftigt. Några detaljer är ju svårt att sen, men gardinskivan sitter i. Det var kanske inte ett egentligt svar på din fråga, me det var vad jag kunde bidra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 4 Maj , 2012 Hej! Tack för svaren! Intressant tanke med spår för olika skivor. Man kanske kunde ha myggnät, ventilationsgaller, plexi eller mörkläggnings skiva. Men det blir väl kanske svårt att få tätt. Mina funderingar går åt det här hållet Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 4 Maj , 2012 Fattar inte grejen med löstagbara skivor i luckan. Då kan man ju lika görna tillverka flera luckor med olika funktion (myggnät, plexi, tät..?), det blir ju samma antal skivor fast något större, men man får det tätt som ett stort plus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Maj , 2012 Det jag skrev var att i min lucka på Storfidra och i Hafsfidran med för den delen hade ruffluckan ett ventilationsgaller i teak. Snedställda spjälor som på en persien. På insidan luckan satt det lister runt om utan i överkant som fanns ett spår i. Till luckan fanns två iskutskivor. En med ett myggnät och en hel olyfskiva som hyfsat tätade springorna mellan teaklisterna. Det finns en tjej (eller om vi nu kan benämna henne tjej) Kristina Karlström som hon heter, seglade och bodde i en havsfidar i ett 20-tal år. Hon är ganska lång och smal och hade en däcksluka i ruffluckan, så att hon kunde ta sig in och ut ur ruffen utan att öppna hela ruffluckan. Ibland kom hon till Hunnebostrand. Jag åt dagligen på resturang Bella Gästis och satt alltid så att jag såg utöver hamnen. En dag såg jag att Kristina låg i hamnen med sin havsfidra Arktis. När jag käkat klart gick jag bort till henne för att växla några ord. En gammal avdakad jornalist, inte olik Svarte Petter http://www.disney.se/kalleanka/ankeborg/portratt/svartepetter/index.html - dvs inte direkt svältfödd. Växlade några ord med de bägge och började gå mot mitt kontor, när Kristina ropade på mig. När jag kom tillbaka till båten frågade hon;Tommy - vet du vad det här är för nåt och pekade på däcksluckan i ruffluckan. När jag svarat sa hon; Det är en Sigge Bergfälla. Där kommer jag in men inte han. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser