Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Amanda31

Makrill i tomatsås...

Rekommendera Poster

Ett tilläggstips då, ta lite piripiri eller tabasco på oxå, låter kanske inte aptitligt men ger lite extra piff på anrättningen kan jag lova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För er som bor i närheten av eller kan åka till Norge. Prova Stabburets makrill, finns garanterat inget som motsvarar den i svenska butiker. Kan även rekomendera killens postej....men det måste vara KILLENS, inte nått jämlikhetstjafs med en tjej på...smakar inte lika brawink Smaken påminner om den pastejen man fick i lumpen. Har aldrig mindre än 5 burkar av varje i matkällarn.

 

http://www.stabburet.no/Merker-Produkter/Merker/Stabbur-Makrell

post-10002462-1394237499,1385_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läste Stabburet gick min tanke genast till den aprikossylt mina morföräldrar köpte på den tiden då jag var en lite rar gosse. 

Fick ibland följa med till halden när det skulle inhandlas, mjöl, socker, norskt margarin, kryddost, norskt tunnbröd, aprikosmarmelad, kandisocker, choklad. 

Fast det närmsat makrill i tomatsås min tanke kan komma till är de fiskbullsliknande podukter som norrmännen är duktiga på.

Det var ju ganska vanligt förr att man åkte full bil till Norge och handlade så mycket man fick. Kommer ihåg en gång när man handlat full ranson och morfar körde tillbaka några mil in i Sverige och in på en liten skogsväg. Lastade av allt man handlat och gömde under nån gran. Tillbaka in i Norge och köpte en ny ranson. Sen hittade han inte tillbaka till platsen där han gömt det andra - till att börja med.  Min morfar var mycket irriterad och arg och fick nog en del skäll av min annars så snälla mormor. Så småningom hittade man rätt.

Det var allt för länge sen man var i Norge. Man borde kanske ta sig en tur dit.

post-945-1394237499,4294_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyheter! Prövade en burk i somras som var lite kryddad med curry eller chili (minns inte vilket, tror det var chili). Sensationellt gott, precis vad tomatsåsen behövde för att få lite sting och i god harmoni med makrillsmaken. Tror jag köpte denna på Lidl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyheter! Prövade en burk i somras som var lite kryddad med curry eller chili (minns inte vilket, tror det var chili). Sensationellt gott, precis vad tomatsåsen behövde för att få lite sting och i god harmoni med makrillsmaken. Tror jag köpte denna på Lidl.

Som jag skrev tidigare i tråden. En omelett med makrill i tomat, lite rödlök och lite piripiri i detta. Det är mumma, prova du blir inte missnöjd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror på piripiri, låter gott. I Lidlburken har jag omprövat en aning. Det var snarare curry och inte chili. Mycket gott.

 

I övrigt rekommenderas följande tråd. Den heter "The church och makrill i tomatsås" och finns på Flashback (var annars...)

 

https://www.flashback.org/t848010

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Som jag skrev tidigare i tråden. En omelett med makrill i tomat, lite rödlök och lite piripiri i detta. Det är mumma, prova du blir inte missnöjd!

 

Är inte "Mumma" nåt som vissa kan dricka till!?

 

http://receptfavoriter.se/recept/mumma-med-gin.html

Ett ord kan ha flera betydelser. Men visst är mumma drickbart, om än i små mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget slår färsk makrill, så klart, men makrill på burk går an det också. Jag önskar bara, liksom Terrafobica i början av tråden, att det funnes burkmakrill i olja. Tomatsåsen skrapar jag ändå alltid bort, för den tillför inget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget slår färsk makrill, så klart, men makrill på burk går an det också. Jag önskar bara, liksom Terrafobica i början av tråden, att det funnes burkmakrill i olja. Tomatsåsen skrapar jag ändå alltid bort, för den tillför inget.

 

De vette katten.

 

Jag är ingen fiskar, men jag brukar dörja när jag är ut och seglar. Sen början av 1990-talet har jag i stort sett seglat själv tre veckor varje sommar.

 

Ett av de första åren fick jag första dan ett antal makrillar. Införde snabbt ransonering på dörjefisket. Har bara två krokar på dörjen. Får jag napp måste jag ta upp och så får jag inte döja oftare än var annan dag.

 

Skulle jag äta makrill morgon, middag och kväll i tre veckor så skulle i alla fall jag vilja spy åt makrill.

 

Man skall inte ta upp mer fisk ur havet än det man äter upp i närtiden.

 

Men visst är den första makrillen väldigt god.

 

 Du får väl testa och lägga in makrill i olja själv - och komma tillbaka med utlåtande och recept.

 

Min frus morfar hade en liten konservfabrik och jag har för mig att de la in  inkokt makrill på burk. Den var förfärligt god liksom deras inkokta sill. 

 

Min fru kunde dock inte äta den - det var sånt som hennes morfar brukade ta hem till katten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta synpunkter och perspektiv men nu handlar inte tråden om makrill generellt eller fisk. Fokus på makrill i tomatsås! En hastig rundfrågning i min närmaste vänkrets visar att det också kan finna andra varianter av makrill i tomatsås än den med curry. Återkommer när jag vet mer om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makrill i tomatsås på skogaholmslimpa är en klar vinnare i min jolle. En annan macka, min guilty pleasure, är smörgås med räkost, banan och curry. Jag vet... Jag vet... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I gamla båten hade jag alltid en burk sardiner liggande.Samma burk som blev kvar år efter år. Kanske ska jag ersätta den med en burk makrill i tomat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I gamla båten hade jag alltid en burk sardiner liggande.Samma burk som blev kvar år efter år. Kanske ska jag ersätta den med en burk makrill i tomat

 

År den fortfarande platt som den var när du köpte den?

 

Luktar och   smakar det ok - så är det ätbart. Det där med utgångsdatum är enormt mycket överdrivet. 

 

Har en kompis som jobbade på ABBA. vi kom att tala på ABBA´s "Slotskaviar" enligt kompisen är den bäst -  när bästföredatumen passerat för länge sen

 

På båtmässan i Stockholm brukar det stå en man som säljer sardiner i olika smakutföranden. Har köpt av honom ett par gånger. Konstaterade sist att jag nog tycker bäst om dem i olja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den är platt men säkert mycket gammal efter som omslaget pryds av Gustav V. :P :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den är platt men säkert mycket gammal efter som omslaget pryds av Gustav V. :P :P

 

Är du säker på att det är sardiner i burken!?  :wacko:

 

Fast det var kanske tur att det bara stod V och inte Vasa.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den är platt men säkert mycket gammal efter som omslaget pryds av Gustav V. :P :P

 

Är du säker på att det är sardiner i burken!?  :wacko:

 

Fast det var kanske tur att det bara stod V och inte Vasa.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några nya fabrikat på gång? Antar att det finns några makrillmontrar på vinterns båtmässor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...