Skanebat 0 Postad 12 Augusti , 2011 Hej! Jag är intresserad av att installera en brnsleflödesmätare på min Stingray med VP 3.0L 135hk. Vad jag hittat nr jag surfat runt är Garmin GFS10. Nackdelen är att det blir ganska dyrt eftersom jag f.n. inte har någon GPS. Garmin GPS fr. 3500kr GFS10 2000kr NMEA startkit 500kr CANET TERMINERINGSKIT GFS10 500kr karta 2000kr totalt ca 8500kr Det måste väl finnas bra men billigare alternativ till det här? Jag är givetvis även intresserad av GPS men har svårt att bestämma mig för vilken. Alla tips mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 12 Augusti , 2011 Termineringskittet behöver du inte ha till den GPSn, Det är dom äldre med NMEA 183 så där försvann 500:- För övrigt är det en skitbra flödesmätare. Är inne på tredje året med min Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 12 Augusti , 2011 Jag har en äldre Navman GPS / färgplotter som 2:a-plotter i min båt och som har ingång för flödesmätare. Har sett Blocket-annonser på både den GPSn (heter något med 950) men även på Navmans bränsleflödesmätare med liten display nyligen. Så kan du tänka dig att köpa begagnat så kan du nog få både bränsleflödesmätningen och GPS/plottern för några tusenlappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gposkar 1 Postad 12 Augusti , 2011 kolla faria flödesmätare i en tidigare tråd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 13 Augusti , 2011 Navman bytte namn till Northstar för några år sedan. Det fanns några Northstar Explorer GPS till salu på Blocket, så jag kollade på möjligheten att kompletta med givare. Navman/Northstar är utan tvekan väldigt bra instrument, men det tråkiga är att Northstar köptes upp av samma ägare som Lowrance och lades sedan. Kollade med tidigare generalagenten Sportsmanship och enligt dem finns ett mindre reservdelslager i Belgien för att ta hand om garantiåtaganden, men reservdelar för rep utöver detta finns inte och inga möjligheter till reparation av de instrument där garantin gått ut. Antagligen kommer det finnas någon som åtar sig att repa dessa instrument även i framtiden, men knappast i Sverige. Väldigt trist hantering av kunderna, jag trodde att det fanns en skyldighet att hålla reservdelar i 10 år. PS Jag hittade givaren till Navman/Northstar på Ebay, men bestämde mig för att välja Garmin istället, ett märke som jag tror kommer att finnas kvar under många år. Någon Lowrance lär det inte bli med tanke på att ägaren inte drar sig för att lämna gamla kunder i sticket. Bränslegivaren till Garmin GFS 10 vill jag minnas att jag hittade på Ebay för ca 1300 kr inklusive frakt, moms och tull. GPS:en går också att köpa från USA, med den nackdelen att bakgrundskartan för Europa saknas och att intrumentet måste skickas till England för gratnirep.Vinsten med köp i USA tyckte jag var för liten jämfört med nackdelarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand_7100 1 Postad 11 April , 2012 Hej, Jag köpte Garmin 720S GFS10 på mässan och undrar nu hur jag skall installera den? I min Scand 7100 sitter en AQ 271C med bränslefilter, dock inget extra filter med vattenavskiljare. 1) Behöver jag ett extra filter med vattenavskiljare? 2) Kapar jag slangen EFTER bränslefiltret (dvs givaren installeras mellan motor och bränslefilter)? Väldigt tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 11 April , 2012 Hej ! Med tanke på den väldigt varierande kvaliten på bränslet på sjömackarna så ska du definitivt ha ett bränslefilter med vattenavskiljning. Kan rädda dig från att få stopp mitt ute på fjärden. Och ja du monterar flödesmätaren efter filtret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser