Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
JoPa

Köpråd Princess V40

Rekommendera Poster

Hej!

efter ett antal år med en Nimbus Nova 26 funderar vi nu att ta ett steg upp i storlek och skaffa en båt som både kan fungera som avancerad daycruiser och semesterbåt.

Vi är inne på en Princess V40 och har börjat titta i både Skandinavien, England och Tyskland. Det finns massor av båtar med varierande utrustning och så här långt har jag lärt mig tre saker gällande V40an:

Sunbed layouten är omöjlig att sälja. Det vinröda skrovet är omöjligt att sälja. Drevversionerna är billigare i drift och ger bättre prestanda.

Nu behöver jag hjälp med tips om kända fel, viktig utrustning, fallgropar, val av motorer, allt sådant ni som ägt eller äger en känner till!

Uppskattar all info som läggs upp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alltid är det väl koll på motorer som är det viktigaste, klädsel å kapell, nav utrustning är ju förhållandevis billigt att byta/fixa. 

Vet inte vilken årsmodell du kikar på, men en kärra från slutet av 90 talet med en KAD 42/43/43/300 har troligtvis gått ganska många timmar. Är det import så är det saltvatten som sliter. Beroende på vilken årsmodell så hade jag tagit med ett motorbyte/renovering i beräkningarna. Å då kanske det inte lönar sig att köpa en gammal kärra.. 

Det var en stor anledning att jag la ner samma tankar som du har - att köra en V40.. Det är galet snygga båtar till försvarbara pengar, tills saker börjar gå sönder. Då kanske man lika gärna kan lägga alla kalkylerade pengar på en nyare båt med D6 eller liknande motor i..

Detta är ju inte specifikt för just dessa båtar, snarare alla båtar. 

Jag har haft min beskärda del av motorbyten och, visst en KAD motor eller liknande kan gå riktigt länge oxå, men man bör ha med det i beräkningarna tycker jag iallafall..

Om inte jag är helt ute och cyklar så kan man få TAMD62/72 motorer på en båt som har rakaxel - dvs större och ännu tillförlitligare motorer med längre livslängd.. För att sätta lite griller i huvet på dig så kanske du ska kika på några med rak axel och se vad det är för motor spec..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade letat upp en med axlar som har de större motorerna.

KAD motorerna lever ett hårt liv i en såpass stor och tung båt. Likaså dreven. Med åldern på båtarna du tittar på är det mycket stor risk för dyra kommande reparationer. De större motorerna är låååååånglivade i en V40.

http://boats.local.thesun.co.uk/princess/?q=v40&oldq=princess v40&e=gbr&inbs=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...