Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Riro

Vatten i cylinder?

Rekommendera Poster

Har en MD21 som jag bytt kyllimpa på. Efter det så vill inte motorn gå runt när den är kall. Efter några försök så börjar motorn gå runt men är trögstartad. Den ryker vitt första sekunderna efter start men sedan går motorn bra och ryker normalt. Börjar misstänka att det läcker in vatten i någon cylinder. Vet att det kan bero på topplockspackning eller sprucken topp. Finns det en möjlighet att det kan läcka in vatten i cylindrarna om det är otätt mellan kyllimpans kyldel och avgasdel?  Kyllimpan är ny men gavlarna är gamla och det kanske inte tätar riktigt. Är det möjligt om det läcker där att vatten kan ta sig till cylindrarna när motorn stannat och avgaserna inte ger mottryck eller transporterar bort vattnet?

Vill inte gärna lyfta toppen i onödan.frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om packningarna mellan värmeväxlare och limpa , eller mellan avgaskrök och limpa läcker, kan vatten rinna in i cylindrarna via en öppen avgasventil. Eftersom problemet började efter byte av limpa, är dessa packningar det första man misstänker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis vad jag hoppas på, så jag slipper lyfta toppen, men när jag kollade på min gamla kyllimpa så konstaterade jag att det borde rinna ut genom avgaskröken innan det kan rinna in i cylindrarna. Ska kolla ordentligt om det bubblar i expansionskärlet när motorn går så att det läcker ut kompression i kylvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bytte du kyllimpa? Hade du några symptom innan du gjorde det? Vad jag far efter är om skadan redan fanns där innan bytet.

Att det ryker vitt (måttligt) efter start av en kall motor är inte ovanligt annars, det finns kondens som visar sig innan avgassystemet blir uppvärmt. Att den inte vill gå runt kan ju bero på ett trött batteri/startmotor och svårstartad kan ju vara något glödstift som gett upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har segelbåt med dieselmotor. Förra våren fick jag läck i en kylvattenslang exakt ovanför luftinsuget...allt vatten sögs in cylindern, motorn gick men hostade och tvärrök. När jag kontrollerade oljesumpen fanns där ingen olja utan 3 liter ljusgrå AIOLI !!! Vattnet hade finfördelats med oljan och bildat en sk. emulsion, som tjock majonäs (vilket också är en emulsion fick jag lära mej..). Den ljusgrå färgen skvallrar alltså om vatteninblandning...Har du kollat det i din motor?

Vi sög ur all gegga, fyllde ny olja. Sen spann den gamla 42-åriga tyska encylindriga dieseln som en katt igen! Med alla sina 14 hästkrafter.

 

Vår, tamejfan...     /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla kyllimpan var sönderfrusen. Köpte båten med trasigt backslag (sönderfruset och och skuret lager) visste det när båten köptes i oktober 2010. När säljaren skulle vinterkonservare (köra glykolblandning genom sjövattendelen) så upptäckte vi att kyllimpan läckte och jag prutade vad en ny kostade.

Jag bytte backslag och kyllimpa i vintras och startade motorn på land med vattenhink till sjövattenintaget. Den gick runt lätt och startade fort utan problem. Startade nog upp den så 5-6ggr utan problem varav jag lät den gå en gång så oljan blev varm så jag kunde pumpa ur den och byta. Startade även utan problem efter sjösättning då jag startade den 2ggr samma dag. Körde sedan 11dist. till min bryggplats, lät motorn gå på tomgång 10min och slog av.

När jag skulle starta den nästa dag så ville den först inte gå runt och var sen trögstartad. När den väl startat en gång så går den sedan lätt och är lättstartad men väntar man till nästa dag så går den trögt igen. Har provat att sätta startkablar till förbrukningsbanken för att utesluta dåliga batterier, utan förändring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att den bara är trögstartad för att den är kall? Det kalla havsvattnet på våren kyler skrov och därmed motor mycket bra. Min motor som alltid startar på tomgång på 1 sekund på sommaren kräver lite gas och ca 5 sekunder tidig vår och sen höst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riro skrev: När jag skulle starta den nästa dag så ville den först inte gå runt och var sen trögstartad. När den väl startat en gång så går den sedan lätt och är lättstartad men väntar man till nästa dag så går den trögt igen.

Den här beskrivningen låter som batteriproblem. Varm motor och nyladdat batteri fungerar bra, men när motorn kallnat och batteriet stått ett tag så orkar det inte dra runt motorn. Har du kollat batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat att sätta startkablar till förbrukningsbanken för att utesluta dåliga batterier, utan förändring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ju ett litet vattenläckage,  vore det mycket skulle den ju inte gå runt alls. En sak du kan göra är att skruva ur glödstiften när du misstänker att den skall gå trögt (kall och stått ett tag så vatten kan ha samlats). Dra ut stopp så den inte sprutar in diesel och kör några varv med startmotorn och se vad som ev. kommer ut ur hålen. Fast det är inte säkert att det ger något resultat då motorn är en förkammardiesel så det är bara ett litet hål som står i förbindelse med cylindern.

Du borde märka något i motoroljan med så småningom med, men då är skadan redan skedd ofta tyvärr.

Men först skulle jag riva av gaveln och avgaskröken och packa om dessa med ett bra packningsklister förutom nya packningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanalen i avgaskröken sitter högst upp på flänsen. Det gör att limpan är full, när du stänger av motorn. Om någon flänspackning läcker mellan vattenkanal och avgaskanal, kan vatten rinna in i avgasportarna. Man bör planslipa flänsarna innan man monterar limpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går vattenkanaler runt om avgasröret som sitter mitt i limpan. Vattenutloppet till avgaskröken sitter högst upp så det stämmer att limpan är vattenfylld hela tiden. Det jag menar är att avgaskanalerna från cylindrarna sitter högst upp på avgasröret i limpan vilket medför att hela avgasröret måste vara vattenfyllt för att det ska kunna rinna in i cylindrarna. Även om det läckte mellan vatten kanal och avgasrör i limpan så borde detta rinna ut i avgaskröken innan röret vattenfylls då utloppet i avgaskröken ligger i samma nivå. När jag kollade på den gamla kyllimpan som setat på motorn så såg jag tydligt att det läckt vatten till avgasröret vid en av gavlarna men motorn har aldrig krånglat då.

Är lite fundersam på om det däremot kan läcka in till insugningsventilerna genom ett genomående bulthål i kyllimpan mot gavlarna. Tycker att motorn skulle hosta och spotta lite av det  även vid gång, men det kanske är så lite att det bara märks då motorn stått ett dygn.indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstaterade idag att det var vatten i oljan. crying

Det var i och för sig inte helt oväntat då jag varit rätt säker på att problemet berodde på vatten i cylindrarna och att det då kommer ner till oljetråget har jag förstått. Nu återstår bara att ta reda på vart vattnet kommer ifrån. 

Något som var positivt idag vara att efter sista gången jag körde motorn (2 dgr sedan) stängde jag ventilen till sjövattenintaget då jag stoppade  motorn. Då motorn sitter djupt i båten (under vattenlinjen) ville jag försökra mig om att det inte lyckades tränga in den vägen, fylla kyllimpa och avgasslang så att det kunde rinna in i cylindrarna. När jag  provade idag så gick motorn lätt och startade på en gång. smiley

Har jag tur så kan vattnet ha kommit in den vägen och det kan ju enkelt avhjälpas med en enkelt åtkomlig avstängningsventil eller en vakumventil. Har jag otur så är det topplockspackningen som gett upp när jag körde. Den kan ju också ha brustit p.g.a. för hög kompression när jag tvingade motorn att gå runt med vatten i cylindrarna.

Jag ska byta oja och filter, starta motorn med bortskruvat luftfilter för att se om det läcker den vägen, låta motorn bli varm och kolla om det bubblar i expansionskärlet. Om det ser OK ut så låter jag motorn tuffa på i en timme och kollar sedan oljan. Är det inget vatten i oljan då så vet jag att det inte läcker in då motorn går. Stänger ventilen till sjövattenintaget och provstartar motorn igen efter ett dygn. Går motorn trögt då eller att det kommer ner vatten i oljan så är det topplockspackningen, om inte så har vattnet trängt in via sjövattenintaget.

Kom gärna med synpunkter på mitt resonemang då all input är välkommet nu.enlightened

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter vad du beskrivit:

1. Den hade inte vatten i oljan/cylindrarna innan limpbytet

2. Vatten kan läcka in via limpan in i cylindrarna

3. Gaveln/kröken var rostiga

Det första åtgärden borde vara (förutom byta olja) att packa om ev. byta gavel/krök om de är dåliga så du får limpan tät. Om limpan inte var helt ny kan du ju passa på att provtrycka den med tryckluft med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Inget vatten i cylindrar eller olja innan byta av limpan. När jag bytte oljan så var den svart som normal gammal olja.

2. Vatten kan möjligtvis läcka in genom ett buthål i limpan mot gavlarna, det skulle i sånt fall läcka in i luftinsuget till insugningsventilerna. Tycker den borde spotta och hosta lite av detta även under gång, men ska kolla om det finns vatten där efter körning av motorn. För att läcka in genom avgasventilerna måste först hela avgasslangen och avgasröret i limpan vara vattenfyllt för att komma upp i nivå med utblåsen från cylindrarna. Under gång tar ju avgaserna i så fall med sig detta vatten, så det enda vatten som finns kvar när motorn stannat är ju det som finns i limpan vilket inte borde vara tillräckligt. När jag undersökte gammla limpan så fanns en tydlig större läckage mellan sjövattendel och avgasdel vilket tydligen inte påverkat motorn. Limpan är helt ny och packningarna till gavlarna likaså.

3. Gavlarna var lite anfrätta och borde väl kanske planslipats, men då det inte är något egentligt tryck på sjövattnet så såg jag inte det som så kritiskt. Det borde ju vara större risk att avgaserna i sånt fall läcker till sjövattnet.

Vill försöka ringa in felet innan jag demonterar något. Demonterar gavlarna på limpan och konstaterar att det inte var felet utan toplockspackningen så får jag göra det jobbet två gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tycker du har rätt i ditt tänkande. Hade liknade problem i sommras gjorde då misstaget att koppla förbrukar batterierna i par med start som fick till följd att isoleringen smälte på kabel till startmotor, mao. mät med voltmeter innan ytterliggare kräm tillförs. Sitter din motor under vattenlinjen så bör du du nog ha en vakuumventil eller hellre en T-koppling med tunn slang som är öppen (om du kan släppa ut den lilla strålen) på högsta punkten mellan utlopp från motor till kröken. Men jag tror precis som du är inne på att stänga vatteninsuget är det absolut viktigaste.

Lärde mig ett sätt att kontrollera om vevstakarna blivit krökta efter vatten ovanför kolven: Ta ut insprutaren/a, gör ett L (lång nog att nå utanför hålet för insprutaren i kolven) av en bit lödtråd låt kolven gå förbi övre dödläget och mät hur tjockt den nu platta änden på tråden. Bör se lika ut i alla cylindrarna.

Mats



Senast ändrad av MatsHansson | 12 maj 2011 | 11:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog fasta på det du skrev om motorn under vattenlinjen i punkt 2. Finns ingen garanti att du inte kan få in vatten från avgassidan då eftersom avgasslangarna rimligtvis mynnar ut över vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgasslangen mynnar ut en liten bit ovanför vattenlinjen. Sedan går den i en slinga uppåt för att förhindra att det kommer in vatten vid sjögång eller när man seglar (motorseglare). Det jag funderat på är att montera ett vattenlås på slangen för att få bättre marginal upp till kyllimpan då det vatten som är i slangen rinner tillbaka då motorn stoppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt olja 2ggr med varmkörning mellan och oljan börjar se ok ut. Ska låta den gå en stund och sedan byta olja och filter. Har inte haft några problem med med vatteninträngning i cylindrarna sedan jag stänger ventilen på sjövattenintaget då jag stannat motorn.
 border=0
 Tänker sätta en slang mellan värmeväxlaren och kyllimpan med en vacumventil pacerad en bra bit ovanför vattenlinjen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...