Scopett 0 Postad 30 April , 2011 Hej Är det någon har en jonsson 50 hk från 88 och har bytt impeller på denJag är mycket intresserad att få veta var växelföraren skall delas Har hittat lite olika förslag på nätet (dock inte på just 50hk och -88) ingen verkar stämma Misstänker dock uppe vid motorn men ser ganska svårt ut, vill helst inte lossa något i onödan där Någon som vet säkert /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 30 April , 2011 Under den nedre förgasaren sitter en skruv som håller växelns dragstång i en gaffel. Den är inte enkel att komma åt utan att ta bort startmotorn, men det är nog enda sättet. Koppla loss batteriet inna du börjar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 30 April , 2011 Tusen tack då vet jag iallafall var man skall börja Vet du namnet på den som konstruerat motorn oxå? Den killen skulle jag vilja ha ett snack med !!!!!! För att ta loss trimfenan behövdes det en hylsa som jag fick svarva ner för att passa i hålet Ta loss startmotorn för att demontera växelhuset, självklart ! alla motorer borde ha det så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 30 April , 2011 Ja hur en slitagedetalj skall vara så svår att byta är ju idioti. Min Yamaha 60hk från 1998 är mycket enklare att byta impeller på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 30 April , 2011 Jag tror han heter Edvin-Rune Johnson :-) Jag minns med vanmakt bulten under trimfenan, den vred jag slutligen av, den satt lite väl hårt fastoxiderad... Det är nog lika illa med trängseln i de flesta motorer, mycket grejer skall rymmas under en så liten kåpa som möjligt. Oftast är det ändå enklare att skruva loss grejer så att man kommer åt ordentligt. Det går oftast fortare att göra så än att försöka pilla loss något som sitter undertill och bakom... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 30 April , 2011 PS Undvik att snurra på växelförarstången når drevet är borttaget, Den grundinställs genom att gänga den in eller ut. Ett varv fel kan göra det svårt att få växellägena injusterade på växelvajern. Då skall allt skruvas loss igen. Gissa hur jag vet.... Jag har en verkstadshandbok där det finns mått på hur växelföraren justeras om Mr Murphy stirkes :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 1 Maj , 2011 Skall kolla på eniro senare Trångt eller inte, vad jag menar är varför i h-vete kan inte delningen sitta i anslutning till drevet Man ser ju stången drygt 5cm på framsidan av motorn, där kanske ! Men alldeles för enkelt, då kan ju vem som helst göra det och slipper kontakta verkstad..... Nåväl nu ska den bort om så allt skall demonteras, nu har det blivit personligt......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 1 Maj , 2011 Hade en 70hkr Johnson -88, bytte impeller ett antal gånger. Om din motor är likadant gjord så behöver du inte ta bort startmotorn. I korthet (misstänker att Daniel_B kan beskriva detta bättre) så lossade man vajern till växelarmen, tog loss sprinten som håller växelarmen in mot motorn, sköt in (eller om man drog, minns ej exakt) hela växelarmen några centimeter in/ut mot motorn. Gaffeln delade då på sig och den långa växelstången ner mot underhuset var fri. Man gjorde tvärtom vid återmontering. Inga problem när man väl kom på det, men första gången svor man lääänge innan man fattade hur det hela hängde ihop. Viktigt att se till att det delade vattenröret passar ihop ordentligt när man sedan monterar ihop underhus mot resten igen. Missade det en gång och då kom det ingen skvallerstråle, och heller ingen kylning, trots att impellern var korrekt monterad. Kan ju inte lova att din motor har samma konstruktion men det är väl bara att testa ? Lycka till. Senast ändrad av silviasurfarn | 01 maj 2011 | 09:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 1 Maj , 2011 Jag hoppas och tror på dig, din lösning verkar enklast Dessutom var jag inne på att det var där den skulle delas och isf sitter den någolunda åtkomligt, tyckte då bara att det var en anings långsökt att delningen skulle göras så långt bort från drevet Skall kolla när/om det slutat regna vill behövde inte den parametern oxå för att bli arg/argare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunderklumpen 0 Postad 2 Maj , 2011 Himla roliga inlägg du har fått. En grej bara: var försiktig när du delar riggen. Bultarna är rostfria och riggen är av aluminium. Om riggen inte är delad på länge eller aldrig så kan gängorna följa med bulten. Inget att göra åt när det händer, men gråt inte. Det är bara att montera s.k. helicoilgänga. Inte så svårt, men kräver lite kunskap. Hoppas att det går (eller gick) bra för dig. Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 2 Maj , 2011 Du hade helt rätt Silviasurfaren. Bara att skjuta in armen så släppte det. Dock så var jag tvungen denna gång att ta bort startmotorn för att se hur det såg ut, växelförararmen tyckte nämligen inte att den ville bli inskjuten, stretade emot i det längsta. Nu ligger växelhuset på marken och gissa vad ? Jag har fått fel impeller Tack alla som engagerat sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock_FrassE 0 Postad 2 Maj , 2011 OOo, fler som har fått fel impeller. Då är jag inte ensam Väntar på min nya. Ligger nog hos Posten eller liknande. Lite småstörigt är det allt när man håller på och skruvar och märker att det är fel delar man har.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 7 Maj , 2011 Nu så sitter den där den ska Lite lurit att få pinnen att träffa hålet men med tålamod så gick det till slut Sjösättning Måndag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser